4 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

4 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

R.ArasınMısırSeyahati Mısir Gazeteleri, Dost ve Kardeş Iki Memleket Arasındaki Yakınlık- tan“Sitayişle Bahsediyorlar Hariciye Vekili Doktor Rüştü A-| B. Arasla Romanya Hariciye ras, dün sabah Ankaradan şehrimize Nazırı arasında TAN (BAŞMAKALEDEN MABAT) LEHİSTAN : Yukarıya Doğru Varşova, 3 (Hususi)— Varşovanın Gidi ıdış (Bay 1 incide) |;yi malümat alan mabfellerinden öğ! anlıyacağız? Nikbin bir adam “işler renildiğine göre; Lehistanın — Prag mükemmel" diyebilir. Bedbin adam, | giçisi tarafından Çekoslovakya hü- belki de kendi halini gözönünde tU-| kâmetine verilen muhtıra, hakiki tarak “borbadın berbadı” diye hüküm | mânasiyle bir protestonarte mahiye Varşovanın Prag Hükümetinden İstedikleri İımdan karşılanmıştır. Hariciye birin ci daire reisi Cevat Açıkalın da ve- kille beraber şehrimize gelmiştir. Tevfik Rüştü Aras, şehrimizde iki gün kalacak ve Çarşamba günü Duç- ya vapuriyle İskenderiyeye hareket! edecektir, Bu seyahatinde Hariciye Vekili- mize refakat edecek olan Mısırın An kara Büyük Elçisi Mehmet Elceze- irli, yarın sabah Ankaradan şehri mize gelecektir. Mısır gazetelerinin hararetli neşriyatı Dünkü posta ile gelen Mısır ga- zeteleri, Hariciye Vekilimizin Mısıra yapacağı seyahat münasebetile dos- tane neşriyatla doludur. Gazeteler, bu ziyaretin iki dost ve kar deş memleket & arasındaki yakın liğın yeni bir tezahürü olacağını Türkiye — Mısır münasebetlerinin en geniş ölçüde inkişafına vesile ve- receğini bilhassa tebarüz ettiriyor- der. Hariciye Vekilimiz, ayın 9 unda Kahireye varacak ve bir hafta müd- detle Mısır hükümetinin misafiri 0- lacaktır. Kahirede, Türkiye ile -Mr- sir arasında geçen sene imzalanan dostluk, ikamet ve tabilyet mukave- gelmiştir. Doktor Aras, istasyonda) Ankere, 3 (A.A) — Yebi Romen Vali Muavini Hüdai Karstabanla | çabinesinin teşekkülü münasebetiy- emniyet âmirleri ve dostları tara-|. B. Komnen ile Doktor Aras arasın da aşağıdaki telgraflar taati olun- muştur. Ekselâns B. Rüştü Aras Hariciye Vekili ANKARA Yeni vazifeme başlarken, biribiri İne samimi bir dostlukla bağlı bulu- nan iki memleketimizin müşterek menfaatlerine en uygun bir tarzda ekselânsınızla teşriki mesai edebile- ceğimden dolayı duyduğum derin memnuniyeti arzetmek İsterim. Balkan Antantının tahakkuk et- İtirmek istediği sulh ve enternasyo- İnal teşriki mesai idealine hizmet e-| derek vazifemi başarabilmek husu- sunda Ekselânsınızın kıymetli mü- zaheretine ve dostluğuna güvenebi- leceğime kaniim. KOMNEN Ekselâns B. Komnen Hariciye Nazırı BÜKREŞ İfasına davet olundukları yüksek İvazifeden dolayı Ekselânsniza en hararetli tebriklerimi arzederken iki memleketimizin müşterek menf: le bağlı bulunduğu sulh ve enter İnasyonal teşriki mesai idealinde en İyi bir tarzda çalışabilmekle duyaca İğam büyük memnuniyeti Ekselânsı- nıza temin eylemek isterim. 6 Ölü, 18 Yaralı Belgrat, 3 (AA) — Bu gece Bek grat Sarayboshâ “treni bir inhidam neticesinde Faylâr “Üzerine dökülen taş yığınına çarpmış ve lokomotifle üç vagon yoldan çıkmıştır. Şimdiye kadar enkaz altından 6 ölü ve 18 ağır yaralı çıkarılmıştır. Başvekilin Seyahati / Belgrat, 3(A.A.) — Gazeteler, Baş "vekil ve hariciye nazırı B. Stoyadino *wiç'in Dalmaçyadaki seyahati hakkın- da uzun haberler neşrine devam edi-| ,Yorlar. “Başvekil, dün beraberinde hariciye ve bahriye nazırı general Mariç, ma Niye nazırı B. Letitza, nafla nazırı B. Stoşoviç ve devlet nazırı B. Novako- viç olduğu halde Şibenik'e gitmiş ve orada birçok sınaf müesseseleri ziyaret etmiştir. ALMANYA: Yeni Bir Tarak Gemisi Denize İndirildi Berlin, 3 (A.A.) — Çifte uskurlu Fuşing mayin tarak gemisi bugün Dantzig civarında kâin Şişan desti- gâhları tarafından denize indirilmiş- tir. Yangtze ve Uangpo üzerinde bey- © nelmilel nakliyatı temin edecek olan bu gemi dünyanın en büyük ve en © modern tarak gemisi olacaktır. Çin sefiri Tienfang ile Milletler Cemiyetinin Dantzigdeki komiseri Bukard, geminin denize indirme me- rasiminde hazır bulunmuşlardır. » TAVSANLIDA: Tavşanlıda Zelzele Tavşanlı, (TAN) — 28 < 29 Mart gecesi sabaha karşı dörtte 10 saniye © devam eden şiddetli bir zelzele olmuş tur. Halk yataklarından fırlamışlar, aydır sık sık zelzele olduğu için kmuşlardır. Hasarat yoktur. Tavşanlı, (TAN) — Alpu nahiyesi- o min Karakamış köyünde Aliş karısı Rurmuştur. Hepsi sıhhattedir. leleri testi edilecektir. Dr. ARAS YUGOSLAVYA: ROMANYA: Bir Tren Kazasında | Yeni Hariciye Nazırının B. Litvinofa Telgrafı Moskova, 3 ia 'Hürlelye nazırı Komnön; ee hariciye Yil, Ltvinof'a aşağı- daki telgrafı göndörmiştir: deruhte ettiğim şu anda, sulhun mu- hafazası yolunda sizinle teşriki me- saide bulunabilmekten büyük bir zevk duymakta olduğuma itimat et- menizi rica ederim. İki memleket a- rasında mevcut İyi münasebetlerin tarsini için de çalışabileceğimden do- layı fevkalâde meranunum. Yeni (azitemi ifa yolunda kiy- metli müzaheretinize güvenebilece- ğimden dolayı bahtiyarım.,, Litvinof, aşağıdaki telgrafla Kom- heh'e cevap vermiştir. » “Romanya hariciye nezaretini de- ruhte ettiğinizi ve sulhun idamesi yolunda teşriki mesaide bulunmayı İarzu eylediğinizi bana bildiren tel- grafınızdan fevkalâde mütehassis ol- dum. Sizin de arzunuza iştirak ederek size temin edebilirim ki, iki devlet arasında mevcut iyi komşuluk mü- nasebetlerinin takviyesi ve sulh için- de müşterek menfaatlerinin garanti edilmesi sahasında yapâcağınız işde Sovyet hükümetinin samimi müza- heretine tamamiyle (o güvenebilirsi- DİZo, Roma Anlaşması Bn Hafta Imzalanıyor (Başt 1 incide) ziman $#iyasetimize iştirak ettirmeli. ! İZ. Süveyş kanalı meselesi Londradaki Misırlılar mahfelinde, Star gazetesi tarafından neşredilen ve İtalyanın, İngiliz — İtalyan gö- rüşmeleri esnasında, Nil ve Süveyş Kanalı üzerinde Mısır ile müşterek hâkimiyet istediği ve Mısır hüküme ti nezdinde, Büyük Britanya gibi, müşavir olarak temsil edilmesinin kabul olunmasını ileri sürdüğüne dair olan haberi hayal mahsulü de- ğilse bile mübalâğalı diye tavsif e- dilmektedir. Mısırlılar omahafili, İngilterenin maksadı “hakkında tamamiyle temin edilmiş görünmetke ve Büyük Bri- tanyanın Mısırın müttefiki olup hiç Emine bir defada üç erkek çocuk do-|bir zaman nasıh ve müşaviri olma- | kesir muhasibi Emin işe başlamış- dığına işaret etmektedirler, atlerine ve Balkan Antantının azim»! verir. Hakik! bir kanaate varmanın ye- gâne müspet çaresi, vaziyeti ölçmek, memleketin nabzına bakmaktır. İş Bankasının raporunda buna ait güzel ve açık imkânlar buluyoruz. Halkımızın bankanın küçük (tasar- ruf hesaplarına olan mevduatı ge- çen seneden 4,5 milyon artmıştır. Diğer mevduatta da 12,5 milyonluk bir artış görülmüş ve umumi mev- duat 89 milyon lirayı bulmuştur. B unlar nesillerdenberi zengin- lik içinde yaşıyan sanayi İ memleketleri için büyük rakamlar olmıyabilir. Fakat pek yakın bir ma- zide bulunan ve hiçe yakın bir se- viyeden başlıyan hareket noktasına nispetle memleketin pek çok yol al- dığına müspet bir alâmettir.Demek ki memleketin yaşama, sağlığı koruma, bilgi seviyesinde göze görünür bir ilerleme devam etmekle beraber Türk halkı, dişinden tırnağından da- ha çok ihtiyat parası ayırmağa ve İbankaya koymaya imkân bulmuştur. Artış, yalnız mevduat hesabında kalmamıştır. İkrazlar, 12 milyon lira artmıştır. Faaliyet yekünu geçen se- neden 46 milyon fazladır. İhtiyat sermaye 1 ikincikânun 1938 tarihinde 3,470,000 lirayı bulmuştur. Bankanın iktısadi ve sınaf iştirak- leri artmış olmakla beraber kasa mevcudunun 1937 senesi sonunda 0- tuz milyon liraya vardığını görüyo- ruz. Demek ki memlekette yeni faali yetler, yaratmaya hizmet edebilecek büyük bir maddi kuyvet bir araya toplarnmş bulunuyor. Bu kuvvetin Romanya | vyandıracağı hareket, bir kat daha çoğaltacak, yeni kıy- metler yaratacak ve milli tasarrufun ibir kat'daha artmasına imkân hazır- hyacaktır. iş bacmini| tinde değildir. Sadece, Lehistan hü- kümeti; o Çekoslovakyada yerleşmiş bulunan ve Prag hükümeti tarafın- dan müsamaha gören Polonya komü nist partisinin faaliyetinden dolayı| şikâyetlerini bildirmekte ve bu va- ziyete mümkün olduğu kadar sürat- le son verilmesini istemektedir. Muhfıra anahutta üç esas madde- yi ihtiva ediyor: 1 — 1935 yılındarberi, Polonya komünist fırkası Ostrava ve Pragda bir propaganda merkezi kurmuştur. 2 — Komünternin ajanları, sahte pasaportlar kullanmak suretiyle Le histana girmekte, Çok memurları buna muhalefet etmemektedirler. 3 — Lehistan aleyhindeki bütün risaleler Çekoslovakyanın Siyezni kasabasında çıkarılmaktadır. Muhtıranın hakiki metni, ancak pragda neşrinden sonra anlaşılabile- cektir. Lehistanda Alman ve İtal- yan Ekonomik Sistemleri Varşova, 3 (ALA.) — Yarı resmi Ekspres Poranni şöyle yazıyor: Lehistan efkârı umumiyesi, eko- nomik hayatın bir çok sahalarında Alman ve İtalyan sistemlerini tatbik lüzumunu gitgide daha ziyade anla- maktadır. Bilhassa yolculuklara Al- manyanın elde ettiği parlak neticeler bizde de ayni şekilde hareket edil mesini emreder. KONYADA: Bir Kızı Zorla Satmışlar Konya, (TAN) — Karahöyük kö- yünde, Araplar mahallesinde oturan Mehmet oğlu âma Ali ve karısı Fat- “Hariciye nezaretinin idaresini | ma, yanlarında bulunan çamurlu ka ra Mustafa kızı Tursunu, Kumköprü bağlarında oturan Raşitle arkadaşı İş Bankasının bir sene içinde var- dığı neticeler, her şeyden evvel mem- leketteki hızlı inkişaf ve istidatların İbir aynasıdır. Fakat ayni zamanda bu milli müessesemizin iyi idare edildi- Bine, iyi yollarda inkişaf ettiğine ve halkın gösterdiği büyük emniyete lâyık olduğuna da canlı delillerdir, Ahmet Emin YALMAN lara zorla teslim etmişlerdir. Amâ ve karısı yakalanmıştır. Kı- Zi alanlar da tutulmak üzeredir. Ölen Hayvanlar Çok Konya, (TAN) — Bu kış vilâyeti- miz içinde ölen koyun ve keçi mikta rı 300 bini aşmaktadır. Yalnız Ka- Mehmede satmışlar ve kızcağızı bun | Frankistler 13 Kilometre Yakınına Geldiklerini Bildiriyor (Beşi 1 incide) de hükümetçilerin ileri hareketleri. pe.devam ettiklerini ve Sailisi geçe- rek dün akşm Abandes'i ve bugün de çok mühim bir sevkülceyş noktası o- İlan Puntal del Aljcar'ı işgal ettikleri ni bildiremktedir. General Miaja, bu cephedeki taarruzu bizzat idare et- mek üzere bu sabah Madritten hare- ket etmiştir. Asi kaynakları, Franko kuvvetleri nin Gandesa'nın işgali üzerine ileri | hareketlerine süratle devam ettikle- rini ve şimdi Akdeniz sahillerinden ancak 30 kilometre mesafede bulun- 'duklarını bildiriyorlar, Bu vaziyette, hükümetçilerin elin- de, Katalonya İle, cümhuriyetçi İs- panyanın diğer bölgeleri arasındaki muvasalayı temin edebilecek bir tek yol kalmıştır. O da sahil boyunca u- zanmaktadır. Ayni kaynaklardan gelen diğer bir hsberde, cümhuriyetçilerin Toledo- yu bombardıman ettikleri ve 41 ölü birçok yaralı bulunduğu bildiriliyor. Çin gerisinde vaziyet Perpinyan, (İspanya - Fransa hu- dudunda) 3 (A.A.) — Son günler zar- tında Barselonayı terkeden ecnebile- halkı mukavemete davet etmesine rağmen, silâh altına çağırılan gaf. lardan ancak yüzde otuzu bu davete İicabet etmektedir. Hainlerin ve hiz- İmetten kaçanların teşhiri için yapı- lan propagandaya hız verilmekte ve şüpheli şahısların maskelerinin atıl- iması hükümet partisi mensupların- dan istenilmektedir. Birçok kişiler tevkif edilmiştir. Barselonda Tremp- deki" elektrik santrallerinin Frankist bari line göçenenindes, korkulmakta A ale Perşembe günü sendikela- taarruz ettiği takdirde fabrikaların işçiler tarafından müdafaa edilmesi - ni istemiştir. İspanyaya dönen Milisler Lüşon, 3 (A.A.) — İspanyol cüm- İ huriyetçilerinden 6000 milis biribiri- hi takip eden trenlerle intihap et- tikleri İspanyol hududuna sevkedil- mişlerdir. Yirar edenlerin akını git- #ikçe seyrekleşmektedir. © Seyyar muhafızlar, gazino ile bü- yük garajın önünde ve fabrikaların avlusunda toplanan milislere nezaret etmektedirler. Kadınlar, çocuklar ve ihtiyarlar hastanelerde iskân edil - mektedirler. Asiler Akdeniz Yolunda rin söylediklerine göre, hükümetin! ra bir nota göndererek Frankistler| 4-4-938 Tortozanın Hükümet makamlariyle Fransız polisi bu sabah saat 10,30 da bir re- ferandüm tertip etmişlerdir. Milis- ler bu sayede hangi hududa sevke- dilmek istediklerini serbestçe bildire bileceklerdir. Referandüm başlamadan evvel bir İspanyol zabiti milisleri toplıygrak kendilerine şu suali teveih etmiştir: — İçinizde menhus faşist İspanya- ya dönmek istiyen var mi? Milisler şu cevabı vermişlerdir: — Hayır, hiçbir zamanl, Zabit tekrar sormuştur: — İspanya hükümeti için çarpış- mak İstiyor musunuz? İttifakla denilebilecek bir tarzda şu cevabi almıştır: — Evet, ölünceye kadar. Milisler bundan sonra Fransiz ma /kamlarının gözü önünde referandü- me iştirak ederek arzularını bildir. mişlerdir. Frankis mıntakayı tercih edenlere bir beyanname imza ettirilerek Hen daye tarikile İspanyaya dönmek İs- tedikleri tespit edilmiştir. Rerefandümün kati neticesi henüz belli olmamakla beraber şimdiye ka- dar takriben 200 kişinin Hendaye ta- rikile İspanyaya dönmek istediği an- aşılmıştır. Diğerleri cümhuriyet için mücadeleye devam etmek arzusunu izhar etmişlerdir. İspanya hududuna ilk tren sast 14,30 du hareket etmiştir. Diğer tren ler akşam hareket edeceklerdir. Barselonda tetkikler Paris, 3 (A.A) — “Le Temps” ga- zeteesinin Barselonadan aldığı bir ha bere göre, mezkür şehirde seksen 'Tarragone arasında bulunmaktadır. Burgos, 3 (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre, mart ayı içinde Frahco- cular Aragon cephesinde hükümet- çilerin elli tayyaresini düşürmüşler eseri roman halinde çık- tı. Fiyatı 25 kuruş. Her kitapçıdan isteyiniz. Aşk Sembolü AYLABYADAN rapinanda 40 bin koyun tele olmuş tur. Hayvan telefatına hastalıktan 6 Çocuğuna Baba İziyade soğuklar ve bakamszlıklar sebep olmuştur. Arıyan Kadın Antalya, (TAN) — Burada mühim iki nüfus sahtekârlığı meydana çı- karılmıştır, şunlardır: 1 — 14 senedir Hüseyin Çavuş is minde birisiyle evli ve bundan da al- tı çocüğu olduğunu iddia ederek şa- hitler bulan ve keyfiyetin tesetli için nüfus müdürlüğüne müracaat eden bir kadının sahtekârölduğu, altı ço- cuğu başka başka: babalardan kazan diği, Ali Çavuşun eşi olmadığı anla- şılmıştır. Nüfus müdürlüğü, hâdise- yi adliyeye bildirmiştir. Şahitler ya- lancı olduklarını itiraf etmişlerdir. Muhakemeleri yakında bitecektir. 2 — Hasan Nevzat isminde bir Kıbrislının yine Kıbrisli olan Ali Nevzadın nüfus tezkeresini çalarak | benimsediği, bu nüfus kâğıdı ile İz imirde Ayşe isminde bir hastabakıcı #le evlendiği, Müyesser adında bir ço cuğu olduğu, sonra nedense kadını ve çocuğu herşeyden habersiz olan| Ali Nevzada mal etmek istediği nü- fus müdüriyetince tesbit olunmuş- tur. Hâdise C, Müddelumumiliğine intikal etmiştir. —————— LÜLEBURGAZDA: Lüleburgaz Belediyesinde Lüleburgaz, — İstifa eden beledi- ye reisi Ali Rami Pektaşın yerine da- va vekili İsmail Hakkı Artan seçil miştir, İstifa eden belediye muhasibi Ni- yazi Vardarın yerine tayin edilen Ba TAN Nes TR tar, Her Eve Lâzım Olan YENI Çocuk Ansiklopedisi Ma tarafından neş- Min Yeni Çocuk Ansik- Topedisi her çocuğun mutlaka sa- hip olmasi lâzim gelen bir eserdir. Çünkü çocuk bu eserde ders esna- sında ve ders dışında aradığı bü- tün malömatı bulabilir. ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ bü- tün dünya lisanlarına tercüme ©- dilmiştir. Bu beynelmilel eseri, Türk çocuklarının ihityaçlarını ve mektep programlarını gözönünde bulundurarak lisanımıza çeviren- ler, Profesör Salih Murat, Faik Sabri ve M. Zekeriyadır. Eser 1500 sayfalık iki büyük ciltten mürekkoptir. Tam eserin fiyatı 7 liradır. Muallimlere ve sriyat e Va CM mektep talebesine ayrıca tenzilât için en kuvvetli yardımcıdır. Çün- kü bütün dersler bu eserde re simlerle ve geniş malümat ile zen- ginleştirilmiştir. Eser hakkında bir fikir edinmek istiyorsanız aşağıdaki kuponu dol- durup bize gönderiniz. Size be- dava bir broüşr göndeririz. Bu bro-