4 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

4 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

4-4-938 TAN KADIN VE MODA Mevsimin Modası Eiprtme — efbiselerle giyilebilecek Uç şap- Ka ve üş deri çanta Çiçek Modası Renkli emprime elbiselerle gi yilebilecek en uygun şapka koyu renktir. Beyaz şapkalar pek açık Tenk veya beyaz zeminli elbiseler 16 giyilir. Şapkanızın elbisenin renginde olmasını istiyorsanız, rengini mu- hakkak emprimenin koyu rengim de intihap ediniz. Zi erim emprime elbiselerle Yilebilecek üç şapka görünmek- tedir. Soldaki le koyu mayi eğme bone şeklinde yapılmış- r. Öndeki çiçekler elbisenin em- Primesine uymaktadır. Ortada başın şeklini | siy paydan bir şapka görüyoruz. Siçekler katmerli gelin- siyah ciktir, Sağdaki röböve şapka çantanın maşı olan siyah kadifeden Yâ- miştir, Ve cidden zariftir. ildiven ve Çantalar: Yeni çantalar zari? olmakla be- raber bir. kadının bütün ufak te- ku: Pali YEMEK KİTABI: Baton Sale Nasıl Pişirilir? 500 gram un 250 gram tereyağ 2 kahve fincanı süt 2 yumurta 1 kahve kasığı karbo- nat, biraz limon ka- buğu rendesi 10 grom tuz. Yağ iyice dövülüp içine yu- murta, karbonat, süt, limon kabu- BU rendesi konup krem haline gelinceye kadar (o dövülmelidir. Bir kenarda ortası havuz gibi çu- kurlaştırılmış olan unun ortasına krem kortup un hamur oluncıya kadar yuğrulup yumurta büyük- lüğünde topaklara ayrılıp yarım Söat kadar serin bir yerde dinlen- dirilir. Dinlenen hamur kurşun kâlem kalınlığında elde yuvarlan- dıktan sonra üzerine tuz ekilerek hafif yağlanmış tepsiye dizilir ve üzerine yumurta sarısı sürülüp or- ta fırında yarım saat pişirilir. Her kalemin yanındakilerden en aşa- ği bir santim uzakta olması lâzım- dır. feğini içine alabilecek kadar kul lanışlıdır. Emprime elbiselerle sade ve ko- yu renk çantalar kullanılmalidir. Ekseriya çantanın rengi eldiven, şapka ve bazı kere şapkanınkinin aynidir. Yukarıki resimde, solda görü- len, deri çantayı iki türlü kulla- nabilirsiniz. Içi mavi beyaz, dışı koyu mavidir. Elbisenizdeki çan- tanın rengini değiştirmek ve baş- ka bir elbise ile giyebilmek için içini dışına çevirmek kâfidir. Ortadaki çanta insanı daha abiyye gösterir. Kutu gibi açılan bu siyah podösüet çanta iki podö- süet şapka taşınır. Çantanın al- tindaki çiçekli kemer yukarki şap- kanın ve bu çantanın emprime el- bisesine aittir. Sağdaki çanta ve eldivenler çi çekli / elbiselerle giyilmektedir. Mavi osüetten yapılan çanta dar bir poşete benzer. Beyaz deri eldivenlerin üzerine küçük çiçek- ler işlenmiştir. Saç Tuvaleti Saçları Nasıl Taramak Lâzımdır? Yeni bir saç şekli, yeni bir tuvalet kadar mühimdir. Saçınızı beğenmi- yenler bulunsa bile bunların size dikkatle bakmaları kâfidir. Esasen biraz dikkatli davranmak şatrile ye, ni bir tarama usulünün yakışmama- sına sebep te yoktur. Kadınlıkta yapılacak en iyi şey de- Biştirmek, daima değiştirmektir. Göz ler ayni şeyi görmekten bıkar. Ken- dimiz bir tuvalet yaptırırken nasıl şeklini bir evvelkinden başka yap- mıya gayret ediyorsak, saç tuvale- tinde de ayni şeyi yapmaya mecbu- ruz. Ve esasen saçın şeklini değişti- re değiştire insan kendisine en faz- la yakışan şekli de bulmakta güçlük çekmez. Meselâ, şimdiye kadar biç kâkül kullanmadınızsa bir kere tec- rübe edin. Bakalım nasıl olacak? Bel ki de büyük bir kâkül cazibenizi ar- tıracaktır. Fakat, kâkülü her zaman alnınız üstüne taramayın. Saçlarınız Tam bu mevsimde giyilebilecek hafif bir bahar elbisesi m———— — ——— üstünde tutmaya çalışın, veyahut ta saçlarınız üstünde bir güzel kıfrıntı İ yapmasını temin etmeye uğraşın. Saç larınızı ayırdığınız çizgiyi de arada bir değiştirin. Bir kere otradan, ol- mazsa yandan ayrın. O da olmazsa ö- bür yandan ayırın. O da olmazsa me- selâ yana taradığınız saçlarınızı ar. kaya taramaya çalışın. Şayet saçı nuzın Yanları kısa ise arkaya doğru tarayın, ve arka tarafta durmsını ve orada kıvrılmasını temine uğraşın. Saçları yukârıya, yüz ve kulaklar- dan arkaya taramak yüze daha genç, güzel ve ince bir ifade verir. Yukarıya doğru taranınca saçlar üzerinde birçok değişiklikler yapıla- bilir. Meselâ kıvrımlar bir sağa bir sola karışık surette taranabilir. Şu- na da bilhassa dikkat etmek lâzım dır ki; Kulaklar çirkin değilse dalma göstermeye gayret etmelidir. . Tırnaklarınız çatlayıp kırılıyor sa akşam yatarken tırnaklarınızı vazelinle yağlayınız. Çocuğun Gönlünü Alınız Analar evlâtlarının en küçük hislerini, en ehemmiyetsiz gibi gö rünen arzularını nazarı itibara almak mecburiyetindedir. Her ana çoçuğunun iyiliğini düşündüğü kanaatinde olduğu hal de, bir çok zamanlar onu incitir, ihmal eder veya lüzumundan faz la şımartır. Bütün arzuları birer hakikat olan genç kız, fazla şımarır, genç erkek haylaz olur. Çocuklarınızın arzularını yerine getiremiyeceği- niz zamanlarda onları kırmayın. Daima münakaşalar ve delillerleona haklı olduğunuzu anlatıp gönlünü alınız. Şüphesiz ki, evlât yetiştir- mekte en mühim mesele analara düşer. Onun için çocuğunuza bir şeyi menederken daima kendi ka- naatinizi muhakeme ederek doğru olduğuna emin olmadan o fikrinizi ortaya atmayın. Birçok aileler, erkek çocukla- rın spora düşkün olanları dersle- rini ihmal etmesine sebep olduğu kanaatindedirler. Çocuklarına spo ru menederken onların sıhhatleri- no' yaptıkları fenalıkların farkına varmazlar. Belki de çocuklarına sporu menederken onun hissiya- tını da kırarlar: Arzularının bir çokları yerine getirilmiyen evlât- lar sıkılgan ve çekingen olurlar. Genç kızı ölan analar, onu en kıymetli bir hazine gibi saklamak isterler. Bu karakterlerinde ekse- riya ifrata giderek ya onu yalnız kendini beğenen şımarık bir kuk- la, yahut ta sıkılgan, hiçbir işe yaramaz, bayata âit hiçbir fikri olmiyan bir kül kedisi yaparlar. Analar, herşeyden «evvel bir az da psikoloğ olmalıdırlar. Bu- hun “içindir ki, her memlekette münevver analara ihtiyaç vardır. Münevver ana, hislerine kapı maksizın" evlâtlarını terbiye ede- bilir. Onun için, herşeyden evvel ev- lâtlarınızın hissiyatını koruyup ve onları hâyata alıştırın. Faydalı Bilgiler Bahar geldi. Bahar, sebze mev siminin başlangıcı demektir. oYe- mek pişirirken, yemeğin İezzeti kadar, görünüşünün de iştahaver olmasına dikkat etmek lâzımdır. Bazı basit tedbirler, pişirdiğiniz yemeğin büsbütün başka görün- mesine sebep olabilir. Bunlurdan size yarıyacak birkaçını ve bir ev kadınının bilmesi lâzımgelen bir kaç faydalı bilgiyi sıralıyoruz: . Bakla pişirirken, kararmaması için en iyi çare, onu unlü suda a- yıklamaktır. Böyle yaparsanız, piş tikten sonra baklaların çok yüzel bir renk kazandığını görürsünüz. *. Enginarın kararmaması için en ginarın içini kazırken bıçak sür- memelidir. Çelik enginarı karar- tır. Bıçak yerine kağık kullanma- hı ve ayıkladıktan sonra limon tuz- lu suya atılmalıdır. Böyle ayikla- dıktan sonra pişen enginarların rengi kehribar gibi olup iştahı a- çar . . Iç bezelyenin kararmaması için tencereye yerleştirildikten sonra üzerine taze soğan kapayıp ağır a- teşle pişirilmelidir. Bütün sebzeleri pişirirken e- sas, tencerenin kapağını hiç açma- dan pişirmektir. . Cildiniz kurdeşen, ergenlik gi- bi şeylerden bozulup sertleşirse, akşamları le virjinalle yüzünüzü ve cildinizin tahriş olan kısımları- na masaj yapıp sabah kalkınca tatlı su ve gliserinli sabunla yıka- ŞEHİRDEN RÖPORTAJ: Istanbulda / ; İnam p* başa, düşman ayağa ba- kar.. Kadınlara karşı, son zamanlarda artan bir düşmanlığı- miz yok amma, onların ayaklarile fazla alâkadar olmıya başladık. Eskidenberi duyduğumuz bir hikâyedir: Kadın çorapları çabuk eskiyor. Şimdi, bütün sanayiciler ve ticaret odası kadın çorapları- nın sağlamlığın temin işiyle uğra- şiyor. o Bayanlarımızın gittikçe şıklaştıklarına şüphe yok, Daha eskidem, elde örme beyaz yün ço- rap giyen ninelerimizi unuttuk mu?.. Çok zaman geçmeden tire çorup, keten çorap, derken, ipek çoraba iş geldi, dayandı Küçücük mektep kızlarından tutun da, ellisini aşmış büyük an- nelerimize kadar herkes ipek ço- yap giyiyor. Kadın çorapları neden çabuk eskiyor?.. Bunun cevabını veren- lerin şahsına göre, sebepler de de- gişiyor: — Kadınlar çok geziyor, diyor- lar — Çoraplar çürük, diyorlar. B üyük bir mağazanın, çorap satan tezgâhtarı halinden memnun bir jestle — Nasıl ekmek yım, diyor. Eskiyecek Demirden değil ya.. Çoraplar hakkında kendisinden biraz izahat istedim; dedi ki: .— Çorap deyince, aklınıza bü- yük, okkalı birşey gelmesin.. Ka- dın çorabı, erkeklerin küçük gö- ğüs koydukları ipekli mendilden daha hafif, maddedir. Son gelen çorapların çifti 7 gram çekiyor. Tanesi 3,3 gram. Bu ağırlıkta bir çorabın neresi kuvvetli olacak?. Tabii ha- fif ve nazik oluyor. Bir iki gecede akıyor. Bayanlara, hergün, bin bir dil dükereK çorap beğendiren tecrü- beli tezgâhtar gülerek ilâve etti: eceğiz, ba- elbette. ceplerine nazik bir — Fakat, dedi, bayanlar bun- dan dolayı memnundurlar.. Çün- kü, boyuna çorap değiştirmek mümkün oluyor. — Memnun olmıyan kimler?. . — Bayanların kocaları.. Parayı verenlerin canı sıkılıyor. Çorapçı ile biraz da modadan konuştuk.. Şimdi, moda olan renk siyah.. Tevekkeli değil, bütün ba- yanlar, mateme girmiş gibi simsi- yah çorap giyiyorlar.. Çoraplar esas itibariyle üç kıs- ma ayrılıyormuş; İpek, sun'i ipek ve karışık.. Sarfedilen çorabların mühim bir kısmı İstanbulda yapı- lıyor. Kadınlara ipek çorap yetişti ren irili ufaklı 15 kadar fabrika ve atölye varmış. Durmadan ço- rap yapıyorlar. Bir miktar da Av- rupadan geliyor. Dışarıdan gelen çorapların gümrük resmi kilo ba- şına alındığı için, Avrupa fabrika- cıları çorapları gittikçe inceltmiş- ler.. Nihayet bugünkü hale getir- mişler.. I nce çorap modasını çıkaran, gümrük işlerini iyi bilen fab- rikatörler olsa gerek.. Bu gidişle, bir çift çorap 7 gramdan çok daha aşağıya inecek. Bir de çorapların eh fazla nere- den eskidiği meselesi var.. Alâka- darlar ve bayanlar şunu ileri sürü- yorlar: — Çoraplar daha ziyade topuk- ten eskiyor. Bu noktaya dikkat etmeli... Yoksa, iskarpinin arkasın- dan küçük delikler derhal kendini gösterir.. Herkes tarafından ko- laylıkla görülen bu deliklerin, bizzat çorabı giyen bayan tarafın- dan (farkedilmediğini düşünün, ne gülünçtür. Diz kapağı çevreli- yen kısımdan da çok eskir. Aşağı- ya doğru, bacak istikametinde yol lar açılır. Bu da feci bir manzara teşkil eder. Bilhassa şimdi, tekrar kısa etek modası çıktı. En ufak bir yarım milyon çift ipekli çorap sarfediliyor / MA : Yazan: Reşat Feyzi * Sİ İ rı Her Sene Ç > # Şimdi kadın çoraplarına bakınca bacakları olduğu gibi görebilirsiniz arıza derhal belli olur. Parmak uç © larından da eskirse de, bereket İs- karpinin içindedir, görünmez. İstanbulda bir senede ne kadar, ipek çorap sarledildiğini gösterir kati bir istatistik yok.. Fakat tai mini bir rakam olarak 500 bin çift söylenebilir. orap fabrikacılarının iddia G sına göre, her kadın, her nevi ve her renk çorap giyemez. Bakın, bu işi bilenler neler anlatı- yor: i — Çorap renkleri o kadar çok: tur ki, ber renge bir isim veri dahi mümkün değildir. Bacakların" vaziyeti çorap intihabında mühim OĞğ bir rol oynar. Tenin rengi, bacağın | biçimi, kısa veya uzun, zöyıf ve- ya dolgun oluşu'göz önünde tutu. İl lur, Öyle çorap renkleri ve işleme. si vardır ki, zayıf bacaklara kati. yen gitmez, bacağı daha İnce gös” terir. Zaten şimdi kadın çorapla” rina bakınca, bacakları olduğu gi- © bi görebilirsiniz. Şeffaf bir madde haline gelmiştir. Yy Çorap istandart nizamnamesi geçen ayın 27 sinden itibaren tatbik edi miye başlandı. Yani artık, her çorabın üstünde nev'ini, elnsini gösteren bir damga bulunacak kağ dın çorapları, ipeğinin cinsine ve işleniş tarzına göre 7 tipe ayrık mış.. Fiyatlar da ona göre edilecek. Fabrikacılar bu tiplere © göre çorap hazırlamıya başlamış. Tar. Şimdiden 10 — 12 bin düzüne stok çorap varmış Joe çorapların fiyatları & çok muhtelif. 70 kuruşa dâ, ipek çorap satiyorlar, 370 kuruşa “ da.. En fazla satış yapan ipek ço- raplar fiyatı 90 lie 125 kuruş ara- sında olanlardır. Manifaturacılar, © tuhafiyeciler içinde en çok iş yapanlar, yalnız . çorap satan küçük dükkânlar ol. muş.. Çünkü, bugün artık, kadı. nın en başta gelen ihtiyacı dudak. larına sürdüğü rujla, ayağına giy-| diği çorap. : Nüktedan bir zat: — Çünkü, diyor, erkekler, dınların bir kere yüzüne, bir ke re de bacaklarına bekıyorlar.. İki- sinin ortası, yani vücudu, o kadar mühim değil. Mantosü, kostümü nasıldır, onu farketmeyiz. bile, Çorap esaslı bir ihtiyaç haline gel miştir, ği (Devamı 9 unu