2 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ve —— 2.5.1938 İBUĞÜN ... © Uzak Şarkta Milyonlar Harbi Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Uzak Şarkta, umumi harbin ilk Marn muharebesindenberi eşi vuku- uyan ve mütehassıslara © göre, Marn muharebesi derecesinde hayati kıymeti haiz olan bir muharebe vu- buluyor. Marn muharebesinde Müttefikler 816 bin ve Almanlar 640 in asker kullanmışlardı. Bugün Uzak Şarkta Lunghay de- Mizyolunu ele geçirinek için Japonla pn 200 bin, Çinlilerin 300 bin asker kullandıkları bildiriliyor. Çinlilerin, y demiryolu şebekevinin a- Bahtarı sayılan Suçov'da da 300 bin kadar asker bulundurdukları anlaşıl- maktadır. Japonlar, buğün devam eden mu- ler neticesinde muvaffakıyet- sizliğe uğrar ve bu demiryolu şehe- ele geçirmezlerse, harbi kaza- mamıyacaklar demektir, Çünkü, Çin- bu demiryolu şebekesi sayesin- dc, harp cephesine mütemadiyen as- ker sevkedecekler ve sevkedilecek as kerler Japonların sarsıldığını hisse- taarruza geçecekler, o zamana çete harpleri devam edecek, ın muvasalası daima tehlike ler geçirecektir. Bu suretle, Çin - Japon harbi, sayı İsikiyeti harbi oluyor ve iş sayı fai- kıyetine bindiği için, mütehassıslara Göre, son galebenin Çin hesabına kay dolunması icap ediyor. Bütün bu ihtimaller, Japonların hay demiryolu şebekesini zapta Muvaffak olmamaları esasına bağlı- dır. Şayet Japonlar bu demiryolunu ?APta muvaffak olurlarsa netice ne olabilir; “ Bir mütehassısın bu suale verdiği Sevap şu merkezdedir; Japon kuvvetleri Lunghay demir- Yolu şebekesini zapta muvaffak olur- 9, muharebe devam edecektir. Çün- kü muharebe, Japon orduları ile Çin *dularının çarpışması meselesi ol- m çıkmıştır. Japon ordusu, Çin İilire kati bir darbe indirememiş ve 5 Yüzden urun ve amansız bir har- Birmek zarureti hâsıl olmuştur. Bu yürden zafer, iücadele asist da Caktış, Tw vlAN tarafa nasip ola- Japon kuvvetleri, Sali karşı üç taarruz hareketi yap. "Ve sonuncusuna nisanın 18 inde o ıştır. İlk hedef, Çinlilerin Tai- hvang'ta kazandıkları muvaffakı. Yet üzerine Yihsin yolundan yapıl. eş ve Yihsin'deki Japon kuvvetleri. e farmıştı, Japon kuvvetlerinin vi Cenubu şarkiden ilerliye- Suçovun şarkından Lunghay de- lunu kesmeyi istihdaf etmekte. Taya kinden ilerliyen diğer bir alir kuvveti de ayni hedef peşin- uç ay içinde Su- Japonlar daha kolaylıkla hareket Bai her noktayı faik ateşe ma- bulundurabilmekte ve Çinliler ndan müdafaa olunan her mev- tadır yıkmak imkânmı bulmak. Gl Fakat Çinlilerin de hu saha- de iyi hazırlanmış mevkileri var- MZ hal etindeki yollar, demiryolla- leri yük kanal sayesinde, istedik- bilmeyeikle kâfi kuvvetler sevkede- buvveni dirler, Bundan başka Çin duk, İNİN iyi teçhiz. edilmiş ol. Akla hg toplarını çok iyi kullan. 'a anlaşılıyor. sek lilerin bele lane ettikleri ve bu muhare- hassa telsiz telefon sayesin- de asa yaş ime imkân buldukları anlaşı- Rk, Meral Japonlar, Suçovu zapta bi bip, Na lir da Çin - Japon har- ©ephede kati netice vere- Mila) — Demir muha- 17 azası, memnu xe özmen, © Fiösleler tevzi etmek bariş Sürümen ar çıkarmak gibi Seheyy, kadar dolayı altı aydan Muhtelif hapis ce- akn elmali. çete muharebelerini de | İSPANYA: Frankistlerin Taarruzu Devam Ediyor Barselon, 1 (A.A) — Cümhuri- yetçilerin tebliği: Akdeniz ve Aragon cephelerinde Frankistlerin taarruzları devam et- mektedir. Yedi tayyare Barselon civarın bir kaç kere bombardıman etmiştir. Bombardıman neticesinde elli kişi ölmüştür. * : Madrit, 1 (A.A.) — Hükümet ta- rafından verilen emirler mucibince bugün memleketin her tarafında ça- lışmaya devam edilmiştir. Madritin sivil valisi Gomez Oss0- rio bir nota neşrederek harp siyase- tinin istihsalâtı arttırmak şmecburi- yetini tevlit ettiğini kaydetmiştir. Sendikalar federasyonu da bir be- yanname neşrederek 1 mayıs 938'in bir çalışma günü olduğunu ilân et - miştir. Sen Sebastien, 1 (A.A) — Akde- niz cephesinde (bir (bombanın infilâki neticesinde gözünden yars- lanan Kristof Kolomb'un ahfadın - dan Dük de Vershus'nın halen Sen Sebastlen askeri hastanesinde teda - wi edilmekte olduğu öğrenilmiştir. Di RUSYA: Sovyetler Bir Harp Tehlikesi Görüyorlar Moskova, 1 (A.A.) — İzvestiya ga- zotesi, başmakalesinde diyor ki: Sop. sa Sovyet Birliğine karşı harp tehli - Memleketimizin işçileri pek âlâ bi- Urler ki, bir taarruz takdirinde Sov- JEL adı bANa Mk ŞEyUcl EVVEL Keli di kuvvetlerine güvenmek mecbüri- yetindedir, ve yine pek âlâ bilir ki, bu kuvvetler düşmanı ezmeye kâfi - dir. Ordu ve donanma Sovyet mem- leketi hürriyet ve istiklâlinin kati - yen emin müdafii bulunuyorlar, On- ların kudretleri vatanı müdafaaya azmetmiş bulunan Sovyet milletinin azmile bir kat daha artmaktadır, Fa- şistler Sovyetler Birliğini bütün dün İ ya köylü ve işçilerinin şahsında ma- lik bulunduğu bir çok müttefikler- den mahrum etmeye muvaffak ola- mıyacaklar ve harbe ve faşistliğe karşı başgösteren hareketi durdura- mıyacaklardır. Sovyetler Birliği hal kı beynelmilel vazifelerine sadık ka larak bütün İşçiler arasında kardeş. lik bağlarını ve muhabbetini her ne suretle olursa olsun kuvvetlendire - ceklerdir. zamanlarda harp tehlikesi ve bilhas- | keleri pek bariz bir şekil almıştır.| KRAL ZOGONUN EVLENME MERASİMİ: TAN İ HARİCİ HABERLER Küçük ltilâf Sinaya Toplantısı Karşısında Müzakere Edilecek Meseleler Hakkında Gazet Belgrat, 1 (A.A) — Küçük İtil fın Sinayada aktedeceği konferastan bahöeden Samurrava gazetesi, Kü- çük İtilâf daimi konseyinin son ey- lâl içtima devresindenberi tahaddüş etmiş olan vakayiin tesiri altında toplanacağını yazmaktadır, Ayni gazete, etrafımızda vukua gelen yeni hâdiselerin Küçük, İtilâf mümessillerinin ittihaz edecekleri kararda hususi bir dikkat ile hare- ket etmelerini âmir olduğunu ehem miyetle kaydetmektedir. Bu gazete, diyor ki: “B. Stoyadinoviç ile B. Komnen ve B. Krofta'nın ayni histen, yani konferans ruznamesine ithal edilmiş olan meselelerin hal suretlerini arı FRANSA: Mali Tetbirlerin Tatbikine Başlanıyor Paris, 1 (AA) — Öğrenildiğine göre Daladye, Marşandol Patenotre ve Bone tarafından bu sabah saat 2 den 13 e kadar harbiye nazretinde, ektedilen içtima esnasında nazırlarla mesai arkadaşları kendilerine teklif edilen tedbirlerin heyeti mecmuası #rasındar yarın kabine meclisine ve öğleden sonra da nazırlar meclisine tevdi edilecek olan İlk kararname - iler serisinin neden ibaret olacağını tesbit etmekle meşgul olmuşlardır. Bu is bu aksam yapılacak olan ye İni bir içtima esnasında tamamla - nacaktır, İlk çıkacak kararname se - risi resmi gazetenin 3 mayıs tarihli nüshasında dercedilecektir. Milli Müdafaa Sandığı İtalyan İmparatorluğu ki Vaziyet elerin Mütaleası yarak sulhü muhafaza etmek hissin den mülhem oldukları kanaatinde- İZ.,, ” Ayni gazete, konferansta müzake- re edilecek meseleleri saymaktadır. Bu meseleler, şunlardır: Küçük iti lâfın İlalyan İmparatorluğu karşı - sındaki müşterek hattı hareketi, A- vusturyanın beynelmilel Tuna ko - misyonundan (ayrılması sebebiyle 'Tuna meselesi, küçük itilâfın Maca - ristan ve diğer komşu devletlerle o - lan münasebatı, Bilhassa Mecaristanis olan müna sebetlerden bahseden Samuprava, bu iştima esnasında bu mesele için çok daha müsbet bir hal sureti bu - Yunabileceği kânaatindedir. ÇEKOSLOVAKYA Mayıs Bayramı: 1 Mayıs Dünyada Çok Sakin Bir Halde Geçti Paris, 1 (A.A) — 1 mayıs diğer pazarlardan farklı geçmemiştir. Yal- nız seyrüseferde her zamankinden da ha az bir faaliyet görülmüş ve her sene bu mevsimde olduğu gibi yine inci çiçekleri satılmıys başlamıştır. Otobüsler, metro ve taksiler de dahil olmak üzere bütün umumi ser- visler normal bir şekilde işlemekte- dirler. Dün basılan Aksiyon Fransez, gaze tesinden maada hiçbir gazete çıkma- mıştır. Müvezziler bu gazeteyi bilhas sa şehrin merkez mahallelerinde sat- mektadırlar. Almanyada : Berlin, 1 (A.A.) — Kız ve erkek 150 bin genç Hitlerci bu sabah Berli- nin sokaklarından geçerek Hitler, Gö bels ve gençlik teşkilâtı şefi Baldur von Şirah tarafından söylenen nutuk ları dinlemek için Olimpiya stadına gitmişlerdir. Bu nümayişe, stadın methaline ko- nan büyük bir levhada yazılı olduğu veçhile “Büyük Almanya nümayişi,, | ismi verilmiş idi. Çek Meselesi Ancak Pragta Hal Edilebilir Berlin, i (A.A) — Essen'de çıkan ve Göring'le sıkı bir alâkası oOolan Nazional Zeitung gazetesi Çek mese- lesinin ancak Prag'da halledilebilece ğini kaydettikten sonra şöyle demek tedir: “Bu meselenin İngiltere ile Alman ya arasında görüşülmesinin sebebi anlaşılamıyor. İngiltere tarafından yapılacak tahkikat ve kullanılacak nüfuz aneak Prag'da müessir olabi lir. Benesin telgrafı Rerlin T (AA) — Siyasi mahfel- ler Benes'in İ mayıs münasebetile Hitlere gönderdiği telgraf hakkında ihtiyatlı bir Nisan kullanmaktadırlar. Bu mahfeller, meselenin Berlinde memnuniyetle karşılanan beynelmi- lel bir nezaket eserinden ibaret oldu- ğunu beyan etmekle iktifa eylemek- Paris, 1 (A.A.) — Ayan Meclisi ma Hye encümeni mazbata muharriri B. Obel Gürdey, muhtariyeti haiz milli müdafas sandığı idare meclisinin sa- bahki celsesinde mezkür sandığın ikinci reisliğine intihap edilmiştir. ———— 80 Gazeteci Romada Berlin, 1 (A.A) — Hitlerin İtal - yaya yapacağı ziyaret münasebetile seksen Alman gazetecisi Italyaya git miştir, Arnavutluk Krali Ahmet Zogo, beş gün evvel Tiranda Macar Kontes Apponyi ile evlendiği gün ya- pılan merasimde,, tedirler. ————— MACARİSTAN: Bir Polis Şefi Budapeşte, 1 olan polis şefi İmre Hetenyi bugün- den itibaren tekaüde sevkedlimiştir. İmre Hetenyi, müfrit sağ cenahçı- lara ve bilhassa Nasyonal Sosyalistle re karşı gösterdiği şiddetle tanınmış idi. Bunlar kendisin! şahsi düşmanlar rı addetmekte idiler. (A.A) — 67 yaşında|” komitenin baziranda toplanacağını ümit ettiğini, faköt bu İçlimanın ne- rede yapılacağını bilmediğini söyle- miştir. raklarında tplanmasını kabul etme- diği için Amerikanın başka bir yer aramakta olduğu bu münasebetle ha tırlatılmaktadır. Hitler, kendisine tahsis edilen tri bünde göründüğü zaman şiddetle al kışlanmıştır. l Hitler, “Sieg Heil,, seslerile müte- madiyen kesilen nutkunda ezcümle demiştir ki: “Halkımızın ne büyük bir terakki- ye mazhar olduğunu gördünüz. Al man milleti büyük bir hâdise netice- sinde birleşmiştir. Milletimiz uzun bir zaman müttehit değildi. Bu sebep le silâhından ve haklarından mah- hilde ittihat eden Nasyonal - Sosya- rum kalmıştı. Cenabı Hak, sistema- tik bir terbiyenin neticesi olarak da- listleri mükâfatlandırdığı ve böylece büyük bir Almanya meydana geldi; Bu, sözler sürekli alkışlarla karşı- anmış ve nutku dinliyen 150 bin ki- çehresini anlatırken diğer pek geride kalmış bir şey ifade ot- mek mecburiyeti çekilir şey değildir. Lâkin xe çare! Bir kere ki, alem ol- muş. (Bana, kambur dedikleri gibi). ELEK (Yazan: B. FELEK) Her güzelin, her iyinin bir talihsiz tarafı, bir aksıyan ciheti vardır ya! Mayısın da öteki mânası, Yani tabintin bir taraftan en güzel taraftan Dün, bütün şehir kırlara dökül müştü. Baharın ilk gülümsiyen günü olduğu için olması, bütün orta yaşlılık ve bütün olgun yaşlılık çayırlara, dağlara, bayırlara yayılmışlardı. bütün gençlik, Ben de Bentlere kadar gittim, Çok. tandır gitmediğim için görmemiş. tim. Bentlerin suyu gören taraflarını dikenli telle kapamışlar. Yaklaşmak kabil değil. Şüphesiz sıhhi sebeplerle alınmış olan bu tedbire diyecek yok. Lâkin şöyle elli metre uzağından bak miya müsaade edilse ne olur! Evvel. ce 6 Bentlerde insandan tutun da her cins hayvan son fiziyolojiya vazifesi. ni yapabilirdi. İçerisine sardalye ku- tuları, yemiş kabukları atarlardı. Şimdi göz atmıya bırakmıyorlar. Tef rit ve ifrat, Maamafih bu, ötekinin neticesi telâkki edilebilir, Avrupanın güzel Bentlerinden biri Atina civarına yeni yapılmış ve Ma- iraton adı verilmiş olan benttir. Bu bendin üstünden otomobil bile geçi- rirler. Hatti civarında bir de turizm şalesi vardır ki, kışın bile oturulabi- ir haldedir, Malüm ya. Bendin güzelliği önü kesilerek toplanan suyun yaptığı kü- çük göldedir. Bunu da görmedikten sonra itinasız bir ormandaki güzellik tabiatin bütün ağaçlıklı yerlerinde bulunabilir. Bir bahar günü çiçek günüdür, Gü zellik günü, gençlik ve tebessüm gü- nüdür. Mayısın birinci gününü mayıs bay ramı yapmakta ne büyük isabet var- dır. Çünkü tabiat o gün bayram e- der, İnsanların tabiate yaklaştıkça is yileştiklerini, tabiileştiklerini düşün- dükçe bu bayruma nekadar ihtiyaç- ları olduğunu takdir ediyorum, Her şeyin bir yakışığı vardır, Ma- şi milli marşlar söylemişlerdir. Yugoslavyada ; İlkbahar Panayırı Belgrat, i (A.A) — Beynelmilel Belgrat ilkbahar panayırı, bu sabah açılmıştır. | Rusyada : Moskova, 1 (A.A) — Halk Müda- faa komiseri 1 mayıs günü münase- betile Kızılorduya hitaben neşrettiği bir emri yevmide Lenin - Stalin par- tisinin bütün sahalarda elde ettiği ba şarıları tebaruz ettirdikten sonra di- yor ki; “Düşman, bizi gizli, gafil avlıya- muyacaktır. Mukabelemiz yıldırım şiddetli olacak ve düşman bizzat ken- di topraklarında imha edilecektir. Sovyetler Birliği kuvvetli ve kudret Vidir. İstikbale kati bir emniyetle bak maktadır. 1 Mayıs sessiz geçti Hiberec, 1 (A.A) — Heinlein par- tisi, bugün bir mayıs bayramı müna- sebetile büyük nümayişler tertip et- miştir, Partinin şefleri sıra ile nutuklar söylemişlerdir. Öğleye kadar hiçbir hâdise kaydedilmemiş ve polis müda hale etmek mecburiyetinde kalma mıştır. AMERİKA: Mülteciler Komitesi Toplantısı Vaşington, 1 (A.A) — Roosevelt, beynelmilel mülteciler komitesinin Amerikan azalığına Taylor'u tayin etmiştir. Taylor, İlalyaya gidecektir. Nazır muavini Summer Velles, İsviçrenin, komitenin kendi. top- betinin bir kararnamesi ye ve bahriye nazırının rine naibi hükümet Pre: generalliğe terfi edilmiştir. Marine yo ile tiyatroya gidilmez. Smokinle plâjda çezilmediği gibi, Melon şapka ile Bebekte kürek çe- kenler görürüm. Baklavaya tarator dükmiye benzer. Dün de kırlara dö- külenler içinde böyle taratorlu hak» lavalar yok değildi. Gerçi melonlu kimseye rastgelmedim amma siyah lustrin iskarpin ve çizgili fantezi pantalon, siyah ceket giymişler çok görülüyordu. Mayıs bayramı bilânçosunun kâr ve zarar hesabında tesadüf edilen şeyler: Motosiklette giderken pantalonun nu leke olan paçası, Motosiklette giderken yırtılan e- teklik, Kaybolan fotoğraf makineleri, Eşini kaybeden eldivenler, Müteaddit şapkalara kuş uğuru konması, Sahibini değiştiren para cüzdanla- ri, Adedini Allahın bile bileceği yırtı- lan kadın çorapları, Gidilmiyen randevular, Kaçırılan vapurlar, Akşam evlerde günün hesap tesvi- yesi, vesaire ve saire... YUGOSLAVYA: Kral, Dalmaçyedan Belgrada Döndü Belgrat, 1 (A.A) — Kral ikinci i Piyer ile valde kraliçe Mari ve Pren ses Tomislav ile Prens Andre, Dal. maçyada kâin Miloçer | şatosundan dün öğle vakti Belgrada gelmişler - dir. Kendileri istasyonda naibi hü - kümet Prens Pol ile Prenses kralın mülki ve sskori daireleri ep. Le tarafından istikbal edilmişler - Olga ve Belgrat, 1(AA) Saltanat niya i ile ve harbi teklifi üze. asi Pol, Tüm Si üli İam bal 2