2 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

2 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

ş i Mahkemelerde Kasımpaşada Geçen Bir Boğuşma Davası Dinlenen Şahit, "Bir Polisin de Bu Arada Yaralandığını Duydum,, Diyor Asliye üçüncü ceza mahkemesinde Kasımpaşada geçen bir boğuşma da- vasına devam edilmiştir. Hâdisenin bir şahidi mahkemede şöyle şeha - det etmiştir: — Ben 6 gece Kasımpaşada bir kahvehanede oturuyordum. Dışarıya çıktığım zaman yolun ortasında el- leri cebinde bir adam gördüm. Bu, suçlulardan Nihatti. Bir aralık nâra attı: — Heyt,. Çerkez buraya gel. Hâdisenin sebebini sonradan tah- kik ettim. Nihadin Sait isminde bir kardeşi varmış. Bunun Çerkezle ko- nuşmasını istemiyormuş. O gece ko nuşmuş, Nihat ta bundan mütees - sir ölmüş. Kafayı çektikten sonra kahvehanenin önüne gelmiş. Biraz sonra Çerkez de geldi. Ni - hadın elinde siyah saplı bir bıçak par MÜDDEİUMUMİLİKTE: Bir Yolsuzluk Iddiası Mahke- meye Verildi Müddeiumumilik, Beykoz mal mü dürlüğünde yapılan bir suiistimal tahkikatını bitirmiş ve eski mal - müdürü Süruri ile veznedar Şakir hakkındaki dosyayı ağır ceza mah- kemesine vermiştir. Iddia şudur: Yüz kuruşa kadar maaş alan dul, yetim ve mütekaitlerin maaşları da- ğitılırken o malmüdürü Süruri ile) veznedar Şakir sahte senetler tan- zim etmek suretile 2191 lira (80) kuruş zimmetlerine geçirmişlerdir. Vilâyet idare heyeti bu iki memur| hakkında lüzumu muhakeme kara - rı vermiş, fakat suçlular devlet şu - Tâsına müracaat etmişlerdir. Şurâ, bunların itirazlarını reddederek dos Müstesna bir zarafet ha Fransızca sözlü emsal y sinin imzası merasimi, Yerlerinizi Bu edin SAKARYA Sinemasında aşk ve casusluk filmi SON SEYAHAT siz bir film. Baş rollerde: Unutulmaz CONRAD VEİDT ve dilber Hind yıldızı: VİVİANE LEİGH İâlveten: PARAMOUNT JOURNAL de İngiliz — İtalyan muahede- kat rastlamayınca bıçağı karşıdaki İtahtaperdenin arkasına attı. Nihat | busağı sallarken Çerfkez benim ar- dığı için serbest kaldı. O da meyda- na çıktı. Fakat Nihadın yanında bir saldırma daha varmış. Bu sefer, eli- Rİ ona attı ve siyırmaya başlarken bemen Çerkez sırtına atladı Alt alta bir boğuşma oldu. Bıçak Çerke- zin eline geçmişti. Bu sırada polis geldi. Iki tarafı da alıp karakola gö- türdü. Polis geldikten sonra da Ni - hat hâlâ Çerkeze hücum ediyordu. Bu arada bir polisin de elinin yara- landığını duydum. Bu celsede Nihat bulunmamıştır. Müddelumumi, dosyayı tetkike is tediği için mühakeme talik edilmiş- tir, JİSKENCE: Uç Memur Kararı Verildi Ağır coza mahkemesinde bir iş - kence davası bitirilmiştir. suçluları uyuşturucu maddeler ka- çakçılık duyum kurumu memurla - rından Hakkı Şinasi, Hilmi ve Ne- şettir. Iddiaya göre, bu üç memur gizli eroin fabrikası yakaladıkları zaman fabrikanın sahibi Kemalle adamlarından Moize işkence etmiş ler, dayak atmışlar. Mahkeme, dinlenen şahitlerin ifa delerini itimada şayan görmemiş, üç suçlu hakkında da berset iştir kararı | verm müddeiumumiliğe iade etmiş- tir. Yakında muhülüterimmeMasinna caktır. vası arasında büyük bir evvelden aldırınız. Telefon: 41341 MÜNİR NURETTİN KONSERİ Çok zengin bir program Biletler tiyatro gişelerinde satılmaktadır. mmmaun 9. İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜNDEN: Edirne Büyük Pehlivan Güreşleri, Ehven Ücretli TENEZZÜH KATARI Mayısın 8 nci pazar günü Sirkeciden Edirneye gidip dönmek üzere bir tenezzüh katarı kalkacak ve bu katar için yüzde 80 tenzilâtlı gidiş - dönüş bileti satılacaktır. Bu katar Sirkeciden sat 6,10 kalkacak Edirneşehire 13.40 da va- racak ve ayni gün Edirneşehirden yarısından 25 dakika sonra vâsıl ol 16,53 hareket ederek Sirkeciye gece lacaktır. Bu Katara Sirkeciden maâ- da aşağıda adları yazılı istasyonlardan mevcut yer nisbetinde yolcu ka- bul edilecektir. Tenezzüh gidiş - dö: tarında muteberdir. Yerler sayılı den itibaren satılmıya başlanacaktır. Gidiş - dönüş bilet ücretleri Sirkeciden Kumkapıdan Yedikuleden Bakırköyden Yeşilköyden K. Çekmeceden Hadımköyden Çatalcadan Çerkesköyden Çorludan Muratlıdan Ljleburgazdan kr Krş. nüş biletleri yalnız işbu tenezzüh ka- olduğundan biletler 6 Mayıs tarihin. (2500) 1 ci mevki (2 ci mevki 3 cü mevki 606 438 203 599 433 280 592 430 216 583 422 22 574 416 268 567 410 265 513 312 240 480 347 225 374 771 177 331 240 157 285 206 136 227 164 108 198 95 6 ladı. Çerkezin üstüne saldırdı. Fa - İ kama saklanmıştı. Çerkez bıçak atıl | Hakkında Beraet! Davanın | “İma çıkmış (yani alt olduğu aylardan V Jüç aya çıkarılması sebebine gelince: ga, Yazin pi FRANSIZ Tiyatrosunda Hmmm Bu cihet, mecmuanın çıkarılmasında. Kimyevi Harp Sanayii Yeni ve Müthiş ZehirlerHazırlıyor Maliye Mecmuası Hakkında Vekâletin Bir İzahı Dün, Maliye Vekâletinden şu mek- tabu aldik: “28/4/938 tarihli gazetenizin 4 ün-| cü sayfasının 3 üncü sütununda (Ma liye Mecmüasının 6 ıncı sayısı) baş lığı altında mecmuamızın altıncı sa- yısından bahsediyor ve münderecati- nı iyi bulduğunuz halde tarihinin ay- kırı olduğunu ve mecmuânın mevcut teşkilâtla iki ayda bir çıkarılmasına imkân görülmed ve işin aydan aya aksadığıni ve elinize geçen son sayının İkinciteşrin — İlkkânün 1937 tarihini taşıdığını iyerek,, dalma mecmuayı bir sene evvelki tarihle çi- kacak yerde eski teehürlerin sebebi- »İ anlatsrek günü gününe tarih koy- mak daha doğru olmaz mı?,, diye 80- ruyorsunuz. Maliye Mecmuası, “937 den itibaren iki ayda bir defa çıkarılmak üzere tesis edilmiş ve 1937 yılı içinde de iki ayda bir mun- tazaman çıkarılmıştır. Maliye Mee- muasının münderecatı mütenevvi ve hacmi de büyüktür, Bu münderecat meyanında, tarihini taşıdığı aylarda dünya memleketlerinde görülen e- hemmiyetli mali hâdiseler ve o ay- lar içindeki şayanı dikkat ecnebi mevzuatile mevzuatımızın hülâsala- rı ve ihsai malâmat ta bulunmakta. dır. Meçmuanm bu malümati topliya- cak bir tarzda hazırlanabilmesi İçin bittabi bu malümatın elimize geç mesine ve mecmuanın taallük ettiği iki aylık müddetin bitmesine lüzum vardır, İkincikânun Maliye Mecmuası yevmi bir gaze. te gibi aktünlileyi günü gününe tekip | eden ve günü gününe karilerine h. vadis yetiştiren bir vasfı haiz deği dir. Bu itibarla mecmuanın üze j deki tarihin hitamında derhal intişar sahasına çıkmasına lüzum olmadığı gibi buna maddi imkân da yoktur. Nitekim mecmuamız evsafında bulu- van ve hattâ mecmuamız kadar geniş malümatı. ihtiva etmiyen Avrupa mecmuaları da üzerlerindeki tarih. lerden ancak iki Üç ay sonra intişar sahasına çıkabilmektedirler, Altıncı sayıya gelince: Altıncı sa- yı elinize 27/4/1938 de göçmiş ise de anem Rant onama imtismm enkiaaı. İç ay sonra) ve kanaatimize göre bunda da, okuyucularımıza izahı icap Jeden, hiç bir gecikme olmamıştır. Çünkü böyle bir mecmuanın enlor- masyon, mevzuat ve istatistik kısmı- nın en az bir buçuk aylık ve tabii için İde yine en az bir bucuk aylık bir za- jmana ihtiyaç olacağını bu işten anl- yan teşkilâtınızın takdir edeceğinde İ şüphe etmiyoruz. Mecmuanın müddetinin iki aydan ki teehhürlerden doğmuş değildir. Altıncı sayıda da izah ettiğimiz gibi bu zaruret, mecmuayı bugünkü şek- linden daha mütekâmil bir tarzda çıkarmak lüzumunun hissedilmesin- den tevellüt etmiştir. Kânunusani — | Şubat — Mart 1938 aylarına ait olup hazırlanmakta olan 7 inci sayının in- tişar sahasına çıktığı zaman, mecmü- anın üç ayda bir defa intişar etmesi sebebi daha kolay anlaşılacaktır... Istanbul 3 üncü icra memurluğun- da Yeni zehirlerin tecrübelerini yapmak için merkeziAlmanyada kurulan kimya fabrikalarından biri Imanyada seyahat eden bir insan, tecrübeli bir seyyah ise Turingia'daki Vaysenfels'den geçerken trenin penceresini sım- sıkı kapar. Çünkü duman ve ko- ku yurdu olan merkezi Almanya- ya girdiğini anler. Burada bugü - nün kimyevi sanayi bütün tecrü- belerini yapmakla ve mahsullerini vermekle meşguldür. Burasını bir sihirbaz ini saymak hiç te mübalüğa sayılmaz. Merke- ine iki mühim istifa- de temin eder. tehlikeli huduttan uzak bulunmak, İkincisi linyit, potas, bakır, tuz ve bunlara benzer tabii madenlere yakın bu- Tunmak. er tarafu doğru uzanan geniş ve muhteşem yollar, bu sa- hanın kıymetini ayrıca artırır. Ber linden Münihe, Breslavdan Kalon- yaya ve Hamburgtan Drezden'e u- zanan altı bölümlü cddeler, hep bu- rada, Halle ve Lâypzig arasında birleşir, bu yüzden Alman sihirba- zının ini, Almanyanın bütün mü - him kısımlarına bağlıdır. Bu da büyük stratejik bir kıy- meti haiz bir keyfiyettir. Bu bem- beyaz beton yollar, geceleyin de çok iyi görüldüğünden taarruz & den tayyareler için çok açık bir hedef teşkil ederler. Fakat AL manlar: bu yolları, ve buradaki en- düstri merkezlerini her heva ta- arruzundan korumak için etrafın- da hava limanlarından müteşekkil bir kemer vücude getirmişlerdir. Ve bunların çoğu, yeraltı hangar- ları ve diğer teşkilât Si müceh - hezdirler. on dört yıl içinde burada yepyeni kimya fabrikaları vü cude getirilmiş ve Almanyanın Birincisi Mahcuz olup satılmasına karar ve- rilen ve 5—12—936 tarihindenberi- dir Liman idaresinin Sarayburnu 5/9 sayılı saç ambarında bulunan Ams- terdam 8 poliçada kayıtlı 892 kilog- ram sikletinde F, D, M. marka ve 46000/09 No. lı 10 sandık gomalaka 9—5 —938 tarihine müsadif pazartesi Şark ve Garp kısımlarındaki fab - rikaların çoğu bu tarafa nakledil- miştir. Bilhassa son zamanlarda, fabrikaların buraya nakline bü- yük bir ehemmiyet verilmiş Ove son aylarda birçok geniş tarlalar. bu maksadı temin için istimlâk €- dilmiştir. Çiftçilere, ellerinden alınan bu 2- razi mukabilinde kâfi derece de ta- vizat verildiği için bunlar başka yerlerde, daha iyi topraklar elde e- debilmişlerdir. Merkezi Almanyada, kimyevi sa- hayi mütemadiyen ilerlemektedir. Ve bu sanayi içinde en ileri gideni kimyevi harp sanayiidir. Bunların Burada sayısız yeni tecrüebelr yas pılmıştır. Bunların bir kısmı, ye- ni zehirli gazlere, bir kısmı dondu- rucu gazlere aittir. Bu dondurucu gözlerin vazifesi, insanları ve hay- yanları tamamile felce uğratmak- tr. Bütün bu tecrübeler en sıkı bir ketumiyet içinde yapılıyor. Her ta- raf, hücum kıtalarının daimi taras- sudu altındadır Bu kısımlarda ça- hşan İşçiler, büyük bir dikkat ve itina ile seçiliyor. Bunların siyasi kanaatleri derinden derine tah- kik olunduktan sonra hususi kurs- İara devam etmelerine müssade & diliyor ve her sabah kendilerine bir sürü kaideler okunuyor. Bun - ların birincisi her birinin hiçbir kimseye yaptığı işin mahiyetin - den bahsetmemesi lâzım geldiği - dir. Yoksa mutbaha ihanet etmiş ve ölüm cezasına hâk kazanmış ©- lur. Bütün işçiler, kendilerini teh- dit eden cezadan o derece yılmış- lardır ki, kimse ile görüşmez, hiç- bir toplantıya iştirak etmez olmuş- lardır. Çünkü, şu veya bu şekil de ağızlarından bir tek sözün kaç- masından ve bunu hayatlarile ö- demelerinden korkarlar. ehir mutfaklarında çalış mak, tehlikeli, tehlikeden korunmak mümkün olduğu za - man çalışanların sıhhati bakımın» dan son derece zararlıdır. En son (Devamı 10 uncuda) İK. İnşaat şubesinden bedeli mi Istanbul Radyosu ÖĞLE NEŞRİYAT, 12,30: Plâkin Türk rousikisi, 128 Havadis, 18,08: Plâkla Türk musikisi, 1340: Muhtelif pilik neşriyatı, 1,00: Son AKŞAM NEŞRİYATI: 17,00: İnkılâp tarihi dersi: Üniversi” teden naklen: Mahmut Esat. Bozkurt 19,30: Plâkla dans musikisi, 10,15; Cor cuklara masal: Bayan Nine 19.56; Bar an haberleri, 20.09: Rifst ve arkadaşlari tarafından Türk musikisi ve halk gere kıları, 2045 Hava raporu. 2048: Örnet Rıza tarafından grape söylev. 21,00: PE Heyeti: İbrahim ve arkadaşlari an. (Saat âyarı) 2145: Örkes| tra: 1 — Berliyom: Benvenute selini We vertür. 2 — Severaki La buvat a müzik, 3 — Musorski: Larm. 4 — Berjer Wa ok | de roz $215 Ajans baberleri, 22,30 Plâklu sololâr, opera ve operet pafça* İ ları, 2380: Som hnberler ve ertesi günün programı. 23,00: SON, Ankara Radyosu ÖĞLE NEŞRİYATI: 12,40: Karışık plik neşriyatı, 1250 Plik: Türk musikisi ve halik şarkılar. 13,15: Dahili ve harici haberler, AKŞAM NEŞRİYATI: 18,30: Karişik pilik neşriyatı. 18,36 İrigilizre ders (Azimesİpek) 19,15: Türk | musikisi ve halk şarkıları (Servet Ad- Ban ve arkadaşları) 2000: Saat âyarı ve | arapça neşriyat. 20,15: Türk musikisi ve halk şarkıları, (Haldk Rocal ve 87“ kadaşları) 2100: Spor komusmasi: (Ni- zamettin Kırşan) 71415: Stüdyo Salon of keatrasi: 1 — Hippmann: AM Vien. 2 Robert Leuschner: Der Fröblirhe Vek Side: Strevrzel, 4 — Mihaly Er- * Unter Sternen Küse'mich. 5 — Lülinp İndische Suite 22,00 Ajans hö- Yarınki program. HAFİF KONSERLER: 17.10 Bertin kısa dalgam: Halik konsö 3 Devamik Bükreş' 17.10 Bratislava: Hafif dans fantazileri 17.45 Berlin kısa dalgası: Halk musikisi (13.50: Devamı), 18 Peşte: Cigan otke#| tras. 19.20 Prag: Tanbur klübünün kon” seri. 1030 Brüno: Klâsik piyano musi#| Pldk konseri (14.80: kis. 20 Bükret Orkestrn © könsörk, (2105: Konserin devamı), 2040 Lâypsif ri bense, 21 Viyana: Tarihi marşlsr use ellesinin eserlerinden), 2186) Lâypeie: Balet musikisi, 2130 Pertin Ki &a dalgası; Karışık program, 23 Berlin) Salmanowskinin mss) Ostraya: Bando) 7 9945 Bükreş okertadan Kanz ser nakli, 23.15: Prag Plâk Konseri 24.20 PEjlE Madi orkestrası. 320 YA" yla. Gece musiki, OPERALAR, OPERETLER aa Ariel Boer T guale,, operası, 21.05 Prag Dvorak'ii “Dichrchaldel,, İsimli eperâs İ RESİTALLER:; 11 Berlin kısa dalgası" Brahms'ın şa“) kılarından (15.25: Piyano konseri). H Brtino: Dvorak'tan üç piyano parça” 10.30 Eerlin kısa dalgam: Brahms'ın & #erlerinden yiyano konseri, 19.10 Orte#” vü: Şarkı konseri. 10.15 Bükreş: Çift Fİ yano konseri, 10.30 Peşta: Piyano Kon seri. 19.49 Prag Saksofon solo (#lcisciz| hans, Kalach.) 20.20 Prag: Şarkılar, 20“ Berlin kısa dalgası ist konseri, Kel man, 2145 Bükreş Enstrümantal xoi ser, i l Levazım Amirliği İlân!” Maslakta Prevantorium için lacak elektrik tesisatının pa la eksiltmesi 3 mayis 936 sahi saat 15 te Tophanede levazım sat İma komisyonunda yapılacaktır. şif bedeli 1904 lira 95 kuruş ilk natı 142 lira 87 kuruştur. Keşfi K. İnşaat şubesinden bedeli mul linde alınır. İsteklilerin kanun! sikalarile beraber belli saatte yona gelmeleri. (501) (2440) * Maslakta Prevantortum su ihti cını temin için tesis edilecek f pomp ve teferrüatının pazarlıkla © siltmesi 3 Mayıs 988 salı günü 14,30 da Tophanede levazım âf ği salınalma komisyonunda yaf caktır, Keşif bedeli 1116 lira HKÜ minatı 83 lira 70 kuruştur. Ke il RESSAM günü saat 15 ten 16 ya kadar yuka- rıda gösterildiği üzere bulunduğu mahalde gümrük vergisi, ardiye üc- reti ve saire resimleri müşteriye ait olmak Üzere satılacağından talip o- lanların yevmi mezkürda gösteri - len mahalde hazır bulunmaları ve daha fazla malümat almak istiyen - ler 937/1716 sayısile dairemize mü- râcaat etmeleri ilân olunur. (7280) müsamere, Heyet birkaç Astanbula dönecektir. Leopold - Levi Sergisi Fındıklıda Güzel sanatler akademisinde açılan sergi, gösterilen rağ- bet dolayısile 6 mayısa kadar açık bulundurulacaktır (2496) Dühuliye yoktur. İstanbnl Deniz Ticareti Müdürlüğünden: Mayısın ilk haftasında Köstenceden 1600 göçmenin hayvan ve eşya- Jarile beraber bir vapurla Çanakkalenin Ece Abat iskelesine çıkarılmak lüğüne müracaatları ilân olunur. Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu | üzere nakline talip olan vapur idarelerinin 10000 liranın yüzde 7.30 te- gece Lüleburgaz halkevinde büyük | minatı muvakkatesi olan 7350 liraya ait makbuz veya banka mektubu güne kadar | ile 2 mayıs 938 pazartesi günü saat 11 de Galatada Deniz Ticareti müdür (9447) linde alınır. İsteklilerin kanuni” sikalariyle beraber belli santte misyona gelmeleri. (502) (241) 2 Viyana musiki akademisinö” diplomalı ve meşhur piyanist mil Von Fauer'in talel ARTO BENOİ Piyano Resitalini Yarın aksam 21 de