27 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

27 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Bir Arazı Parçasında. Heyelân Var Bursa, (TAN) — En eski bir gezinti Yeri olan Teymen yeri, az ve hafif ol- makla bersber, uzun zamandanberi heyelân tehlikesine maruzdur. Bu- nun önüne geçmek için geçen sene birkaç mühendisin yaptığ) tetkikler neticesinde, kayan yerin başlangıç noktası bulunmuş, istinat duvarı ya- pılmış ve bu duvara açılan menfez. lerle tehlikenin yüzde elli nisbetinde önü alınmıştır. Büyük aralık sokağında bulunan birkaç ev, heyelân dolayısile yerle- rinden kaymışlar ve tehlikeli bir hal almışlarsa da belediye hemen fasli- yele geçmiş, bir çok para sarfetmiş ve nihayet halkın emniyetini temin eylemiştir. O bavalinin tehlikeden bir an ev- vel kurtarılması için belediye ve na- #sanın mühendisleri bir arada ince| tetkikatta bulunmuşlar, neticede, he- yelân mıntakası altında kanalizasyo- nun yapılabilmesi için iki mahallenin kâmilen isimlâki lâzım gelmektedir. 40 bin metre murabbal yer kaplayan bu sahanın istimlâkine yetecek para ise belediyede yoktur. Müamafih bu- na bir çare düşünülüyor. # Bursa, (TAN) — Demirtaş kah- vecisi, kahvehanesinde esrar bulun- duğu için, adliyeye verilmiştir. PA ERZURUMDA: ———— Bir Nahiye Müdürü Mahküm Oldu Erzurum (TAN) — İcra kâtibi Ra- sim Baykala vazifesi esnasında ha- karet etmek süçiyle mahkemeye ve- rilmiş olan Hrmsm Gökoğlan nahiye: si müdürü Rüştü Altuğ bir ay ha- Pis, otuz lira ağır para cezasile 20 Li- ra manevi tazminat ödemeye mah- küm olmuş, eski mahkümiyeti olma dığından hapis ve para cezaları tecil edilmiştir. # Erzurum (TAN) — Ticaret oda- sı, burada hayatın çok daha ucuzlaya bileceği kanaatindedir. Hayatı ucuz- Jatmak için şiddetli bir mücadeleye | başlanılmak üzeredir. yi X Posof (TAN) — Şovaskal köyün de, Seyfettinin 13 yaşındaki oğlu İs- Haticeyi öldüren katillerden Bafra, (TAN) — Bir ay kadar ev- vel işlenen bir cinayetin failleri tu- tulmuştur. Beş kişi, 70 yaşında Ha- ilce isminde bir ihtiyar kadını boğa- rak öldürmüşlerdir. Tafsilât şudur: Gerezenin Çay mahallesinde otu- ran Mehmet kızı ve ölü İsmail ka- rsi 70 yaşlarında Hatice, bohçacılık yaparak Gerezeden çıkmış, Gümeno- sa, oradan da Geyikkoşana gelmiştir. Bu kadında para olduğunu tah- min eden Gerezeden Ahmet, Ziya ve Mustafa, Haticenin peşini takip et- mişler, sonradan kendilerine Gere zeli Kör Hasan ve Alaçamlı Musta fa da iltihak etmişti Bunlar Maticeye, Gerezeye böra- ber dönmelerini teklif etmişler, ka- a > YALOVADA : 100 Senelik Bir Dava Nihayet Neticelendi Yalova, (TAN? —Çiarcık nahiye, sinin Teşvikiyâ ve aşâği “Kocadere köylüleri arasında yüz seneden beri devam eden bir ihtilâf hal tir. İki köy arasındaki 600 di sazlık araz! yüzünden çıkan dava, mahkemede iki tarafın sulh olması i- Ahmet, Mustafa ve Ziya.. | İhtiyar Bir Kadını Boğarak öldürmüşler Derenin Kenarına Götürmüşler, Beşibirliklerini, Paralarını Almışlar dın da razı olmuştur. Hep beraber, deniz kenarına gitmişler ve güya ken dilerini götürecek vasıtayı beklemiye başlamışlardır. Gece bastırınca ka- dini bağlamışlar, 150 Ilra kâğıt pa- rasımı, İki birlik ve beşi birlik altını- nı almışlardır. Sonra da deniz kena- rını takip ederek Toplu ve Hebelli köyleri civarına gelmişler ve bura- da, taşıdıkları kadını boğup suy mışlardır. Kadının cesed! 16 gün sonra bulun- müuşsa da katiller hemen yakalana- mamıştır. Katillerden Kör Hasanın iz olmasına rağmen çok para har- adığı görülmüş, sıkıştırılınca yukar- daki tafsilâtı vererek her şeyi an- latmıştır, Katillerin beşi de tutulmuş tur. BURDURDA : Ortaokul İçin Bina Yaptırılacak Burdur, TTANT Geçen sene te meli atıldığı halde tahsisatın azlığı yüzünden yarıda kalan ortaokel bina sının tamamlanması bir zaruret hali- ni almıştır. Okulun bugünkü binası gayrikâli olduğu için çifte ted- risat usulü ile vaziyet o İdare le bitmiştir. Bu bataklık kurutulup kabili istifade bir hale geirilecektir, Ortamektep Lâzım ! Yalova (TAN) — Burada ortamek tep ihtiyacı pek şiddetle hissedilmek tedir. kender, koyun sürüsünü güderken düşen yıldırımla ölmüştü MANİSADA ; Bir ölü var 8 Kişi Ağır Yaralandı Manisa, (PAN) — İki otomobil ka- zası oldu. Biri şudur: İtfalye bir yan- gın söndürmeye giderken, Muradiye mahallesinden aşağıya indiği sırada ö nüne bir araba çıkmıştır. İtfaiyenin şoförü, bir kazaya meydan vermemek için âni manevra yapmış, fakat itlai- ye otomobili devrilmşitir. İfaiye neferlerinden biri ölmüş, dördü ağır surette yaralanmıştır. Ö- len itfaiyeci Gedizli Yaşardır. Diğer kaza, İzmir şosasi üzerinde ol muşur. Aksi istikametlerden gelen i- ki otomobil çarpışmıştır. Dört kişi; ümit kesilecek bir halde yaralanmış- lardır. # Manisa (TAN) — İzmir ressam» ları tarafından Halkevinde ilk defa o- larak resim sergisi açılmıştır. TAVŞANLIDA : Ücretin Ucurlatılması İtseniyor Tavşanlı, (TAN) — Buradan 50 ki- lometre uzak olan vilâyet merkezi- miz Kütahyaya otomobiller 50 kuruşa kadar yoleu taşıyorlar. Tren ücreti i- #8 108 kuruştur. Nafla Vekâletinden, bu ücretin ucuzlatılması halkça te- menni ediliyor, İstanbul Vilâyetine bağlı bir kaza olan Yalovada ve köylerinde 8 tane beş sınıflı, 23 tane de üç sınıflı ilk. mektep vardır ki bu teşkilât ba- zı vilâyetlerimizdekine yakındır. Bu Sene beş sınıflı mekteplerin mezünla- Ti 20 si kız ve 78 u erkek olmak üze- re 99 u bulmuştur. Binaensleyh bu- rada bir ortaokul açılması ve hattâ bu okulun yatı olması ber zaruret halisi almıştır. Bu takdirde, Kararntr | ssl ve Orhangazi kazalarındaki talebe de Yalovndaki mektepten istifade ede cektir, Yalovalilar, bir ortamektep kurul. ması için Maarif Vekâletine müraca- ata karar vermişlerdir. İZMİRDE ; Bir Kadını Yaraladılar İzmir, TAN) — Bir dava meselesi, İ kanla neticelenmiştir. Bıçakcı Ha- Isan adında biri, kendisini dava et- İmiş olan Hilmi kızı Fmineye sokakta İrastgelmis, davasından vazgeçmesini istemiş, red cevabi alınca kadını sol baldırından ağır surette vurup kaç- mıştır, Mahsul Vaziyeti Çok İyi İzmir, (TAN) — Bu sene mahsul va ziyetinin çok iyi olacağı anlaşılmak» tadır, Ege mıntakasında üzüm isti edilmektedir Bu seneki ilkokul İmezunlarını alabilmek için mektepte Şubeler açılmak lâzımdır. Halbuki bi- nü buna müsait değildir. Bu sebep- lerle Maarif Vekâletine müracaat €- dilmiş; on bin lira gönderileceği vaa- di alınmıştır. Bu para ile binanın mut laka tamamlanmasına çalışılacaktır. Kâfi İplik Vermiyorlar mı? Burdur (TAN) — Dokumacılarımı- zn vaziyetlerini korumak, fakirleri- ne yardım etmek, alaca fiyatlarını tanzim ve iplik temin etmek gayele- rile teşekkül eden kooperatifin iyi ve rimlerle çalıştığı görülmüştür. Bazı tüecarların, kooperatifi müş- kül vaziyete sokmak için iplik fabri- kalarından istediği zaman ve istedi- ği kadar mal almasının önüne geçme- ğe çalıştıkları iddia edilmektedir. Bu- nu bildirmek ve böyle bir vaziyetin ö nüne geçmek maksadile, kooperatif namina Ankaraya bir murahhas gön- derilmiştir. Bekçiler Teşkilâta Bağlanı' Burdur, (TAN) — Bekçileri teşki- lâta bağlanarak gerek maââş ve gerek iş noktalarından tek elden - idareleri için biz nizamname hafırlanmıştır. Her aile maddi vaziyetine göre bekçi ücreti verecektir. Tahsilât da tek el- den yapılacak ve bekçilerin maaşları verildikten sora artakalam banka- ya yatınlacaktır. Bu para İle, hasta- lanan, saketlanin bekçilere ve va- izife başında ölenlerinin ailelerine bakılacaktır. salâtının 80 bin, incirin 25 bin ton, pamuk istihsalâtının da 80 bin bal yeyi bulacağı tahmin edilmektedir. Üç Talebenin Mahkümiyeti İstendi İzmir, (TAN) — Kültür lisesi mü- dürünü tabanca ve bıçakla tehdit e den üç talebenin muhakemeleri bit- inek üzeredir, Müddelumumi bunla - X Burdur, (TAN) — Mevcut fidan lik ihtiyaca kk gelmemektedir. Es- kiden mezarlık olan boş yerin de &i- danlık ittihazı kararlaştırılmış ve başlanılmıştır. — ——— ıı rın, ceza kanununun 188 inci madde- sinin 3 üncü bendine göre tecziyeleri- ni istemiştir. Bu, 2 yıldan 5 yıla ka» dar hapis cezasını âmirdir. Köylerin Temizliğine Dikkat Edilecek Gemlik (TAN) — Ali Rıza Aydın is minde bir genç, Gemlik sağlık koru- culuğuna tayin olunmuştur. Sağlık korucularının ikiye ve mümkün o - Yursa üçe çıkarılması düşünülmekte” dir. Bunlar, köyleri gezerek temizlik ve sağlıklarile alâkadar olacaklar, ya ralıların ilk tedavisini yapacaklar, içi lecek suların açıkta akmamasını te- mine çalışacakisr, köy evlerinin iç ve dışlarının badanalı olmasına bakacak lardır. *# Gemlik (FAN) —, Halkevi ban- do takımı tamamlanmış, Hikmet Öğ- retirin muallimliği altında çalışmaya başlamıştır. Belediye ve Halkevleri tarafından idare edilen bandoya 25 genç yazılmıştır. Bando 15 kişiden mürekkeptir, Bir Ormanda 5 Hektarlık Saha Yandı Gemlik, (TAN) — Küçükkumla ile Haydariye köyleri arasında bulu nan ve devlete ait olan ormanın Şük- rü isminde birine verilen makta da- hilinden yangın çıkmıştır. Yangın sa at 11,5 da başlamış, 24 e kadar sür- müştür. Kuçukkumla, Haydariye, Şahinyur du köylüleri yangın yerine sevkedil- miş, bunların ve jandarma İlç orman müfrezelerinin gayretile büyümeme- si temin olunmuştur. Beş hektar ka- dar bir saha yanmıştır. Yaktığı kö- mürden sıçrayan kıvılcımlarla yanıgı- na sebep olmaktan maznun Yalovalı Osman oğlu Mustafa tutulmuştur. Kö mür almaya gelmiş olan Küçükküm- lali Hüseyin oğlu Tevfik kayığın sa- hasından zorlukla çıkabilmiş, elleri, ayakları ve yüzü ağır suretten yan- Igmdan BUTSa Nastaareşine gönder rilmiştir. Ağaçlara Dadanan Böcekler Gemlik, (TAN) — Dut, ceviz ve şef tali ağaçlarına ârız olan haşere öldü- rülmektedir. Ziraat dairesi, merkez de 120 bin, Umurbeyde 100 bin, En- gürücük köyündel Ibin,Katırlıda4500 Adliye köyünde 32 bin ağacı bu su- retle kurtarmıştır. Diğer mıntakalarda, dut yaprağı ke siminden sonra, tüün suyu kullan - mak sureile mücadeleye devam olu- nacaktır. (3 * Gaz Rursu Bitti Gemlik, (TAN) — Zehirli gazlar- dan korunma usullerini öğrenmek ü- zere bir kurs açılmıştır. Jandarma kumandanı Sallm Özmen ile Maarif memuru Sıtkının idare ettikleri bu kurs Haziran sonunda bitecek, mu- vaffak olanlara vesika verilecektir. SİLİFKEDE ; Bacanın Üstünde Bir Hırsız Tutuldu Silifke, (TAN) — Burada gayet ga- rip bir hırsızlığa teşebbüs vakası ol- muştur: Bucaklı mahallesinde oturan Ha- lil ve karısı Cennet, geceleyin evin bacasının içinden “Can kurtaran yok mu?,, diye 'bir “feryat “İşitmişlerdir. Hemen bacaya koşmuşlar, bacanın ni hayetinde bulunan demir ıskaranın üzerinde sıkışmış bir adam bulundu- gunu görmüşlerdir. Derhal mahalle mümessiline haber verilmiş, bacanın üstünden ipler sarkıtılmak suretile (- gindeki adan çıkarılmıştır. Bu adamin, Karamanlı ve burada Sait Levendin arabasını sürerken bir kaç gün evvel ayrılmış olan 1333 do- ğümlu Mustafa olduğu görülmüştür. Kendisi, bacaya meçhul bir adam ta- rafından atıldığını söylemişse de, ce- keti ve ayakkabıları evin arkasında sakladığı yerde ve kasketi de bacanın bulunmuştur. Mustafanın hırsızlık için geldiği anlaşılmıştır. Cürmü meşhut mahke- mesi, Mustafayı bir ay ori gün hapse mahküm etmiştir. 21.6-938 Amerikalı Gazeteci Sıfatıyle Spor- cular Türkiyeyi Bana Nasıl Tanıttılar we : (Başı 5 incide) Hepsi bir ağızdan başladılar: Hamsi koydum tavaya Sıçradı gitti havaya. — Ula nböyle şarkılar da söylenir mi kızın yanında, — Aptal, sen de, onun var mi ki, . — Bereket versin!, — Yahu şarkıyı Necdete söylet- meli. Necdeti buldular, Getirdiler. — Kuzum kaptan, otur şuraya da şuna bir gazel oku, Kıza namusumuzla bir türkçe şarkı söylemedik. Necdet, bir iki gazel çekince kom partımanda tıs kalmadı. Hakika- ten de güzel okuyordu. — Aman Türk şarkısı ne güzel Hem o nasıl öyle a.... diye çekiyor? — Ulan Nevdet bu gazeli beğendi. Gel şuna “Leylâ” yı söyle. — Haydi, söyliyeyim amma ço- cuklar, bu birşey anlamaz ki. — Ne çıkar be Cici. Bak nasıl hayran hayran dinliyor. Necdet Leylâyı söylemeye baş- ladı. Benim hayretle Necdete baktı ğımı gören çocuklar onu teşvik edi yorlardı. — Ulan çek. Bak hele, gâvurun kızı gazeli nasıl beğendi. Çek ulan çek. Yaşa be kaptan. — Çocuklar bu kız yalmız mı se- yahat ediyor?. — Matmazel, sen yalnız mısın? — Evet, gayet tabit, — Yahu şu Amerikalılar ne aca ip şeyler, bizde olsa bir genç kızı tek başına dünyanın bir ucundan öteki ucuna yollarlar mı? — Matmazel bizde kızlar yalnız başlarına seyahat etmezler. — Ah neden? Bu çok enteresan bir şey. Bizim Amerikada kız da erkek gibi her istediği yere yalnız gider, Niye? Türk kızları yalnız başları- na işlerini beceremezler mi?, — Ulan, şimdi ayıkla pirincin ta şını. Ne söylersiniz buna böyle şey ler. N Oradan Ekrem atıldı: — Amma yâptımz ha. Kızlar pekâlâ birde de yalm gezer. — Yok canım, Belki binde bir, Salim birdenbire hatırladı: — Canım şuna söyleyin, bizim kızlar da beceriklidir. Amerikada gazetecilik okuyan bir kızımız var. — Kim bu yahu?. — Canım şu Sabiha Zekeriyanın kızı, — O... doğru.. Matmazel orada gazetecilik okuyan bir Türk kızım (Başı 6 ncıda) vardı, Bir gece, cebinden o anahtarı aşırdım.“Sen, bana belli etmekten de korkarak günlerce o anahtarı 8- radın, durdun. Vaka gecesi, sen metreşinin yanından çıktın. . Ben, bir evin içerlek kapısına gizlenmiş, gözetliyordum. Sen, köşeyi döner dönmez, anahtarla kapıyı açtım, İ- geri girdim. Hiç ses çıkartmadan yukarı kata çıktım... Kadın yat mak üzere idi, Beni görünce şa- şırdı, bağırıp çağırmasına meydan vermedim, senin rüvelverini de ya nıma almıştım, tetiği çektim, ka- dın, yere, cahsız düşüverdi. Taban cayı yere atarak odadan çıktım ; merdivenleri inmemle sökağa fırla mam bir oldu. O sırada tayyare hü tanıyor musunuz. Babasının da a- dı Zekeriya; v »— Bilmiyorum: Bep yalnız bir "Türk kadın mühârrirle tahıştım. Madam Edip. Hem de çok akıllı ka- da. . — bu Halide Edibi de tanı — Tanır ya o senin gibi kara ca- hil değil ya. Muhavere uzadıkça uzayor. Ve tehlikeli bahislere giriyordu. — Çocuklar, dedim, saat olduk- ça geç. Yarın da erken kalkmak var. Good bey! * rtesi sabah tren İstanbula gi rerken, çocuklarla vedalaş maya gittim. Yeşilköyden geçiyor duk. — Buraları artık İstanbul değil mi? dedim. — Ulan buna buralarının İstan. bul olduğunu söyleme. Bu harap evleri görüp her yanı böyle sana- cak. — Yok matmazel, buraları ufak köyler. Daha İstanbula vakit var. Uzaktan Sultanshmet göründü. — Bak, Matmazel burası ca- mi. Burada müslümanlar dua ©- derler. — Manginifinue. Çok enteresan. Bir Amerikalı şivesile fransızca konuşuyordum. Çocuklar uzaktan görünen Kadıköy sahilini göster- diler. — Bak Matmazel, karşısı Ana dolu. Sen oraya gideceksin. — Aman ne Şirin şeyler.. Ne güzel. Ne güzel... Büyücek bir evin yukarısına 8- sılan bir maşaallah levhasını gös- terdim. — Bu ne?, — Ulan gel de simdi buna an- lat... Hepsi Maşaallahı anlatmak için biribirlerine girdiler. Bana Türkiye aleyhine bir fikir verme mek için, âdeta biribirlerile mü- sabakaya girmişlerdi. G alatasaraylıları (o yakından tanıdım. -Memleketlerini çök sevdiklerini; Lir veneviye kar şı, onu güzel göstermek için içten çırpındıklarım gördüm. Eğer bir Türk sıfatile aralarına girseydim, onları /bu kadar sami- mi, bu kadar açık görüp anlıya- miyacaktım. Ben gazeteciliğimi yaptım, Onların fikirlerini, düşün celerini öğrendim, Amerikalı kı- zın artık kim olduğunu öğrenme- lerinde mahzur yoktur. (Hikâyeden Mabaat) YİRMİ İKİ YIL SONRA... .cumunu haber veren düdükler çal maya başlamıştı. İşıklar da sönü - yordu. Ben, ne karanlığa, ne de bom ba tehlikesine aldırış etmiyor, eve koşuyordum. Eğer sen, tekrar o & ye:dönmemiş olsaydın,. yine yaka ni kurlaramıyacaklın. Çünkü fa * banca, senin tabancandı. O kadın- la da arandaki münasebet, ergeğ meydana çıkacaktı. Kadın susmuştu. Eckek, hiç bir şey söylemedi, kalktı, yorgun adım larla kapıya doğru yürüdü, odadan çıktı, Karısı, ondan hıncını, hem pek zalimce almıştı. Fakat o, karısın - dan, bu yirmi iki yıllık cezanın hin cını alacak, arayacak halde değik di, mmm İstanbul Emniyet Sandığı Direktörlüğünden : 262-938 Emniyet sandığa borçlu ölü Bay Ali Rıza varislerine ilân yoluylu tebliğ Bay Osman oğlu Bay Ali Rıza Tophanede Kâtip Mustafa Çelebi m*” hallesinde Mücadele çıkmazı Camcı sokak eski'12 mükerrer yeni 16 No kâgir bahçeli bir evin tamamını birinci derecede ipotek göstererek23-5 tarihinde 18791 hesap mumarâsile sandığımızdan aldığı 550 ira borcÜ 18-2.038 tarihine kadar ödemediğinden faiz, komisyon ve masarifi ile DP” raber borç 690 lira 14 kuruşa varmıştır. Bu sebeple 3203 numarali kanu” muelbince hakkında lera takibi başlanmak üzere tanzim olunan ihbarn3” me borçlunun mukavelenamede gösterdiği ikametgâhına gönderilm!* © de borçlu Bay Ali Rıza Göztepede Tarıkbey sokağında 14 numaralı öldüğü anlaşılmış ve tebliğ yapılamamıştır. Mezkür kanunun 45 inel desi vefat halinde tebligatın ilân süretile yapılmasını âmirdir. Borçlu ö Ali Rıza mirasçıları işbu idân tarihinden itibaren bir buçuk ay içinde S5” dığımıza müracaatla murislerinin borcunu ödemeleri veya kanunen bule şayan bir itirazları var ise bildirmeleri lâzımadır. Mirasçılar İpO ka“ Ni kurtarmazlar ve yahut başlıyan takibi usul dairesinde durdurmaz'0"** ipotekli gayri menkul mezkür kanuna göre sandıkça satılacaktır. Bu Cih” ler alâkadarlarca bilinip ona göre hareket edilmek ve her birine ayr) ihbarname tebliği makamına kaim olmak üzere keyfiyet flân olunur. 3929