25 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Eğlence Ihtikârı Iktısat Vekâleti Belediyeden Bazı Sualler Sordu İstanbulda' gazino, lokanta, kahve ve plâj gibi eğlence yerlerine ali ta. rileicrin, mevsimin bitmek üzere ol. masına rağmen, bir türlü tanzim e dilip tatbik edilmemesi ve bu yüz- Gen halkın bir çok haklı şikâyetleri. ne meydan verilmesi, İktısat Vekâle.. tinin de nazarı dikkatini celbetmiş, ve keyfiyet belediyeden sorulmuş” tur. Vekâlet belediyeden elyevm tat- bik edilmekte olan tarifelerin bele. diyenin kontrolünden geçip geçme. diğini, konutrolünden geçmişse bele- diyenin bu tarifeler için nasıl bir öl- çü kullandığını, bu tarifelerden başka İstanbuldaki hayat pahalılığının se. beplerini, hallerde satılan meyva, sebze ve diğer havayici zaruriye fi. yatlarile mahallelerdeki fiyatlar ara- sında mevcüt büyük farkın nedeb İ- leri geldiğini sormuştar. Belediye bu hususları buralardaki memurlarına tetkik ettirmiye karar vermiştir. Vekâletin bu husustaki teb Ugatına göre, İstanbuldaki vekâlet daireleri bu mevzular üzerinde yapa. cakları tetkikler hakkımda bir rapor hazırlıyarak vekâlete gönderecekler. dir. Filhakika en küçük kır kahvesin- den kır ve plâj gazinolarını varıncı- ya kadar halkın devam ettiği yerler. de tatbik edilen ve munhasıran sa- hibinin insafma terkedilen tarifele- rin, belediye teşkilâtının Kontrolün- den geçmediği anlaşılmıştır. Bura. Verda balk en geri memleketlerde bi. le tesadüf edilemiyen bir ihtikârla, bir soygunculukla karşilaşmaktadır. Iddia edildiğine göre plâjlardan bi rinde pazar günleri için sattlan tabi dot biletlerile, müşteriden fazla ola- rok 25 kuruş alınmadıkça yemek ve. rilmemekte ve bu parayı vermek is. temiyenlere de: “Şu hald& yemek bi- letini kimden aldınızsa gölürüp ora- ya veriniz.., denilmektedir. Ayni vaziyete Florya, Caddebosta. ni Süadiye, Kızkülei Büyükada, Haybeli ve diğer bütün gazinolarda tesadüf edilmektedir. Vaziyet, Vali ve. Belediye Reisi Lütfi Kırdarın da nazarı dikkatini celbetiniştir. Belediye reisi, vu hu. susta vuku bulan şikâyetler üzerine dün bütün kaymakamlara bir tamim göndermiştir. Lütfi Kırdar bu ta mimde, bütün kır gazino ve kahvele- rinin sık sik bizzat kaymakamlar ta. rafından kontrol edilmesini ve bu kontrollere ait neticelerin haftada i. ki defa bir cetvel halinde merkeze verilmesini, yüksek tarife tatbik e derek İzumsuz yere halki ızrar e- den gazinoların derhe) kapatilmasını bildirmistir. w * Iktısat Vekâleti, belddiyenin Is. tanbulda otel yaptırıp yaptırmıyaca- ğını, yaptıracağı otellerin ne mahi- yete ölaciğin, bülhüamiilşke şehir. deki diğer oteller için ne gibi » hat düşünüldüğünü alâkadar memur. ları vasitasile belediyerlen o sormuş- tur. yasar Plâjlarda inzibat Plâjlarda bir takim uygunsuz & damların kayıkla plâj sahasına gire. rek denize giren genç kadın ve er. keklere sarkıntılık ettikleri belediye ye sikâyet edilmiştir. Bu şikâyet ü- zerine dün kaymakamlıklara gönde. rilen bir tamimde bu halin önüne ge. çilmesi ve plâj sahalara bu gibi wy- gunsuz adamların girmesine wâni 0. lunması bildirilmişitir. « Kıdem Zamları İçin Kıdem zamamı almıya bak kazanıp ta evraklarının eksik olması dolayı. sile zam göremiyen muallimlerin va» siyetleri ilk tedrisat umum.müdürlü. Bü tarafından tetkik edilmiş, burlar- dan 26 sının zam görmesi karar altı. na alınmıştır. vE Bir Tashih Pazar günkü müshamıznın ikinci sayfasınm birinci sütununda Hatay bayramı tarihi başlıklı şiirin birinci satırındaki “gönülde, kelimesi “gö. nüllerde,, olacaktır. Tertip sehvi o. larak yanliş çıkmıştır, Düzeltir ve okuyucularımızdan özfr dileriz. TAN Üniversite konferans salonunda Lozan günü toplanlısı.. Ziraat Vekili kendisini karşılıyanlar arasında. Heybelideki | Çam Yangını Dün de Karacaahmette 63 Servi Yandı Heybeliadadaki çam yangını tahki. katına dün de devam edilmiş ise de henüz ateşin nasıl çıktığı hakkında hiçbir ipucu ölde edilememiştir. Ya. nan çamların mikteri tamam 40 larak tesbit edilmiştir. Bunlarır Serisi 14 santim kutrunda ve daha kul ağaçlardır. Dün mahallinde tetkiks? yapan or. | Wan fen memurlarının verdikleri ra. pora göre, çamlardan bir kismi he- miz hi yatiyetlerini: kaybötmadikle. rinden tekrar Şairi. ihfimeli vardır. .— Dün Orman koruma teşi lük kumandanı valiyişziyaret, etmiş. tir. Adalsrds 15 kişilik bir borumu teşkilâtı yapılmasına karar verilmiş tir. Ayrıca şimdiye kadar altı kişiden ibaret olan korucu mikfirı da on iki- ye iblâğ edilecektir. Itfaiye müdürü İhsan, bundan bir müddet evvel Vali Muhittin Ustün. dağa müracaat ederek adaların zir. velerinde birer su deposu yapılması- na teklif etmişti. Fakat o zaman bu teklif nazarı dikkate alınmamıştır. Itfalye müdürü Thsan bugünlerde va- Wi Lütfi Kırdara müracaat ederek bu depoların yapılması hakkında yeni bir teklifte bulunacaktır. Karacaahmette serviler yandı Dün sast 12 de Karacaahmet me. zarlığında bir yangın çıkmış, 65 ser. vi ile 4900 metre murabbalık bir sa- ha yandıktan sonra söni müştür. Yangın mezarlığın şehitlik kısmın daki kuru otların tutuşmasından ile. Fİ gelmiştir. Son günlerde bu gibi yan rad gınlar pek çoğaldığından zabıta tah. kikata ehemmiyetle devam etmekte- dir. S.— Galutasaray - Beşiktaş maçında Galatasaray sahaya çık- madığı icin Galatasaray nleyhine puvan cetveline kaç gol yazılmış. tır?. C. — 3 gol yazılmıştır. Fakat Galatasaray bunu kabul etmemek. tedir. Bunun için mesele münazi. ündibtir ve henüz halledilmemiş. tir, . S, — Nevyork sergisinde Beh- zat Ali Yalçın Kaya adlı bir mu. harririniz var mıdır? C, — Behzat Âli Yalçın Kaya adl bir muharririmiz yoktur * S, — Toprak kuvvetiyle çalışa. rak elektrik cereyanı islihsal © den bir makine keşfedildiği tak. ZİRAİ ASAYİŞ KANUNU HAZIRLANIYOR Ziraat Vekili Yakında Bursı ve Trakyaya da Tetkik Seyahatine Çıkacak Zirast derek. Vekili karşılamıştır. törle Sirkeci rıhtıma çikmış ve doğruca Erenkö- yündeki evine g bei İki güne kadar Ankaraya gi- 5 gün sonrâ tekrar şehrimize gele- decek olan Vekil, mak özüne Buraya ye Erkmen dün köndüsiyle sirimize tekil değe! de şu beyanetta bulunmuştur: le evküfin ya için büyük Her tarsfta, ilerleme düm. Muratpaşa kanalı Antalyanın sına feyiz verecektir. Ziraat Vekâleti de Adana eiva- örüşen bit mühâr. bitve iöuhlelif zirai İşler üzerin” - Antalya seyahatimden çok memnun olarak dö- müyorum. Orada atılma törenini yaptığımız Naresci ye ve sicak iklim nebatlarının yeni istasyon bine tırdığı kanal ve demir çarşisı, Antalya Ter ve ümitler tebşir eden eserlerdir. yolunda hızlı adımlar gör. ii Muhlis Erkmen, Vakıflar umum müs | rında Manavgat dürü Fahri Kiper ile birlikte dün saat 1130'da kele vapuriyle İzmirden şehrimize gelmiştir. Çe- | kandil a | neve açılabilecektir. reisi Lütfü Kirdar bir motörle vapura gi. | Narenciye ve sıcak iklim nebalları istasyonlarının Muhlis Erkmen, ayni mo- | 4 — 5 senelik mesaisi neticesihden memnunum Ora. daki arkadaşlar Ayni neticeleri düm, Gez: Butturdu. |, sene: mahsul kdpsazalı İ değildir, Fakst Ziraat Veki | de, bu kanrnun u | Ziraat Vekili mühim bir saha- | kalacak, mağa karar vermiştir. Bu kanal geledek se. im yerler çök Sicak olmakia bereber. rek, bilhssşa ee erp tetkiklerde, bulun.| eserlerin serinletici tesirleri sıcağın maddi tesirinitu- RL bül urga, bir müdder, son. , zirai âsayiğ Kalu tanmemmdniei günle miş ve süt meselesi hakkında Veliden izahat lmişltır Vakıflar Umum Müdürü umum müdüru Fahri Kiper, bir kuç gün şehrimizde sularından istifsde için büyük bir iyi. çalışmışlar ve çalışmaktadırlar İzmirdeki müessesatımızda da gör. bu Töre rma yere GERE ya ao) yidir, Henüz miktarını kestirmek im endişe edilecek bir vaziyet mevcut hazırlanmakta olduğu cevabını ver-? birlikte şehrimize * gelen vakıflar tetkiklerde bulunacak ve evkaf müdüründen işler üzerinde izahat alacaktır. İ Bir Talebe Kafilesi Kanadaya Gidiyor Kansda Türk yüksek tahsil gençlerinden 20 genç Kanadac akl kültür mü leri hakkında; tetkiklerde: bulunmak Maarif Nezareti, kızın, BOM İüzere davet etmiştir. Bunlardan 11 | Istanbul Univers tesinin tıp, hukuk, iktisat ve fen fakültelerinden, 9 u Ankara Dil, Ta. tih ve Coğrafya fakültesinden seçil- mişlerdir. Talebeler önümüzdeki cu. ma günü şehrimizden hareket ceklerilir. Bu seyahat kir sy kadar süreçektir. ede Bir Ana Çocuğunun Üzerine Yatarak Ölümüne Sebep Oldu Yeniçeşme sokuğında 28 nurüralı evde oturün Sultana bundan 20 gün övvel bir erkek çocuk doğurmuştur Evvelki gece çı up yatağına alıp, meme verirken uyuya kalan kadın- cağız biraz sonra uyandığı zaman ço. cuğun ölmüş olduğunu görerek ağla- miya başlamıştır. Cesedi muayene e. den doktor, çocuğun teneffüs inkıta- ından öldüğünü tesbit etiniştir. Hâ. dise etrafıma tahkikat yapılmakta: dir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM dirde humun tecrübesi ve ihtira beratı için nereye müracant etme. Tidir? C: — İstanbul vilâyeti vasıta - siğle İktısat Vekâleti sanayi u- mum müdürlüğüne ve ilmi mahi- yetteki tecrübg için de yine İs. tanbul vilâyeti kanalı ile üniver. siteye müracaat etmek Jâzundır. * S — Ben Macar tâbiiyetinde * yim. Türkçeyi ana disanı kadar iyi bilirim. Yüksek mühendis mekte. bime girebilir miyim? C — Türkiye Cümhuriyeti va. tandaşı olmayanların yüksek mü. hendis mektebihe girebilmeleri 1. çin İcra Vekilleri Heyetinden ka- Tar almak lâzemdir. — Gedikli örbaşların terfihi için bir bârem veyahut bir kanun hazırlandığı yazılmıştı, aslı çıkma. dı. Bu haber doğru mudur? — Haber doğrudur. Gedikli erbaşlar için bir kanun hazırlan. mış ve Meclise takdim edilmiştir. Fakat müzakeresi Meclisin önü - #müzdeki içtima devresine kalmış- tır, . S. — 925 doğumluyum. Babam Suriyeliydi. Annem, ben beş ya- şındayken babamdan ayrıldı. An- aem Türk tebaasıydı. Elyevm de tabiiyetini muhafaza ediyor. Bu. gün babam ölmüştür. 9 yıldır be- ni aramıyan, nafakamı vermiyen babama, benim ne nisbetim ola. bilir ki, ben Suriye tabiiyetinde İ satılması Doğu öp Hünlli Teslim Alınmadı l Almanyada inşa edilen Karadeniz | tipi 5390 tonluk büyük vapurlarin | birineisi olan (Doğu) Almany daki | tesellüm "heyeti tarafından tetkik e dümiş, bazı noksanların henliz ta. | mafmlanmadığı görü'erek gemi tesel. İüm edilmemiştir. Bu noksanlar ta- mamlandıktan sonra Doğu vapuru tekrar tecrübe edilecektir, Doğu ve. Purunun limanımıza gelmesi bu yüz- den gecikmiştir. Yeni vapurun an. cak bir ay sonra yola çıkacağı tahc min ediliyor. Bununla beraber nok salar çabuk tamamlanırsa vapur da- ha cvvel gelecektir. kalayım. Dört ay evvel, annemin | | Türk tabiiyetinde öz Türk olu. şuna dayanarak, benim de tabii. yete kabulüm için mürsenat et- tim, fakat dört aydır cevap ala- madim, Ben, Türk tabiiyetine gi. rebilir miyim ve bu münmele ta. mamlanıncaya kadar Suriye tabi- iyetinde — bulunmama (rağmen, Türk okullarına kabul edilir mi- yim? C. — Türk tabiiyetine kabul e- dilirsiniz, müracaatınızı tekrar © diniz. Suriye tabiiyetinde bulun. mak, Türk orta okullarında oku. maya mâni değildir. Maarif mü- dürlüğüne müracaatla mevcut or. ta okulardan birisine kayıt ve ka. | büyü bul edilmenizi isteyiniz. Yerli Mallar Sergisi Vali Teretikdan Yani Merasimle Açılacak On birinci yerli mallar sergisi, yarın saat ll de merasimle açılacak- tir. Bu seneki sergiyi Vali ve Bele. diye reisi ve sergi komitesi reisi Dr. Lütfi Kırdar açacaktır. Belediyenin “Yarınki İstanbul, pavyonile, diğer pavyonlarda inşaat tamamen ikmal edilmiştir. Dekorasyon heyeti kararına uygun olmıyan dekor, şekil. ler ve yazılar değişlirilmektedir. 11 iaci yerli mallar sergisinde sa- tış için ayrı bir yer ayrılmıştır. Şir diye kadar satış sergi dahilinde yapı. andırıyordu, Yeni sergi le manzaralara rastlan'nıy Şile hez iölisisilileri toplu d'ârak sergiye İştirak ederlerken Mim Sa: nayi birliği bu vesileden istifade ede- rek Şeke müstahsilleri arasında bir kooperatif teşkiline tövasvut ele. cektir, Kitap sergisi Maarir Vekâleti tarafmdan , sergi bahçesinde açılacak olan kitap ser. gisinde de yüzde 20 tenzilâtla kitap kararlaştırılmıştır. Kitap | sergisi için bir kitap kalaloğu hazır- lanmaktadır. Bu kataloğ sergiyi 2i- yaret edenlere dağıtılacaktır. Daimi sergi yeri Voli ve Belediye Reisi Doktor Lât. i Kırdar, Istanbula daımi bir sergi yeri hazırlamıya sureti katiyede ka. rar vermiş bulunmaktadır. Ancak bu sergi yeri henüz intihap edilmiş de- ğildir. Eğer, Izmir fuarına zarar ver- miyecek beynelmilel Istanbul sergisi kurulmasına karar verilirse - ki, bü ayrica tetkik edilecektir - dalmi ser- gi olarak Sürpagop arsası mü- vafık görülmektedir. di 1s- tanbula sanayi sergilerini kâfi görür” s2 daimi sergi binasi Taksim kışla sının bulanduğu sahaya inşa edile- cektir. TAKVİM ve HAVA 25 Temmuz 1939 SA b.1 7 nel Gün: 31 Hızır: 81 Arabi 1398 Rami: 1858 Cem, har: 8 Temmuz; 12 49 — Öğle 2m 10417 — Akşam: 19.34 Yatsı 2127 — İmsğk: 201 —— Hava Vaziyeti — Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı- Bâr malimata göre hava yurtta Doğu'A- zadalunun şimal “kısmı ile Karadenizin gark kısmında çok bulutlu Ve icevzli ya- gışh, Orta Anadolunun şark kısmında Su Yata, diğer bölgelerde açık geçmiş, rüz- gârlar 3 a çenubi, diğer yerlerde şimal İstileemetten hafif olardk ezmiştir. Tün İstanbulda hava açık geçmiş, rüz- gir cenubu gerbiden saniyede 2 - 4 metre bazla et Saat 14 te haya da 1006,3 ti: ihünet en ve en düyük 19,0 santizrel olarak brayle- “dülmiştür.