25 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

25 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

pm zül pm Rİ S5 PO DEMİRSPOR - GALATASARAY MAÇININ KARARI o Necdet Müebbet Boykot Kararı Aldı Maç Şimdilik Tehir Edildi “sine bu husustaki kararını şu sine karar verdim. Keyfiyetin dar tehir edilmiştir. edilmiştir. Tam Yerinde Vurulan Yumruk Yzan: EŞREF ŞEFİK Pazar günkü maçta bulu Müsübakayı ve hâdiseyi tal #rkadaşın anlattıklarını, fotoğrafçı: © mizin getirdiği resimler teyit citi. Dün de futbol sahasında kısaca de- vam eden'İuks sahneşine şahit. (0 lanları "dinledim. BEŞTEN küçük teferruatma kadar gözlerimin önünde yaşatabiliyorum. © rukla mukabele etmek mecburiyeti- ni bütün kuvvetile duyuyorum. Bazıları soruyorlar: Bir hakemin bir oyuncuya yumrukla mukabele et. mesi hakkında nizamnamede sarih © bir kayıt var mıdır? Benim bildiğim ve gözden geçir- diğim nizamnamelerde bir hakemle bir müsabıkın futbolde boks yapa- caklarma dair sarih. kayıt yoktur. © Çünkü kaldeleri yazanların akılların. dan böyle bir hareket geçmemiştir. Möamafih buna benzer vakalara Avrupada; bilhassa Ame: tesa- düf edilmiştir. Garip değil midir? Bir müsabıkla bi? hakem arasında e- Jevlenen her vakada hakemler, san. ki nizamname icabından ; imiş gibi, Tarık Özecenginin mukabelesini yap- mışlardır. Hatırlarım, bundan epey sene ev- veldi. Meşhur Belçikalı hakem Lang- şuns beynelmilel bir maçta beynek milel bir oyuncunun taarruzura he- © def olmuştu. Belçikalı hakemin ilk hâreketi üstüne yürüyen oyuncunun © yüzünde beş parmağının resmini çi- © Kâran bir tokat aşketmek olmuştu. Sabık Çekoslovakyadaki bir maçta da hakem, taarruza uğrıyan hekem- “lik ve insanlık haysiyetinin öcünü bir yumrukla slumadığına hükmederek © oyuncuyu yere serinciye kadar döv- o müştü. O maçı, dövdüğü oyuncusuz, ya- © ei kusurlu oyuncunun takımını on kişi ile oynatmak şartile bitirmişti. Eski Cihan boks şampiyonu Demp- sey mühim bir mümbakayı idare & © derken emirlerini dinlememekte 15. rar eden ve her ihtarına kaba dille mukabele eden iki boksörü birer yum © rukta yere sererek maçı kendisi bi- © tirmiş ve alkışlanmıştı. O zaman ne seyirciler maçı göre- mediklerinden, ne de federasyon ne. “tice alınamadığından şikâyetçi olma- — mışlardr. “© Genel direktörlükten gelen tebli- © Be nazaran, muhterem General Ce. “mil Taner, hâdisenin. Kararını ve. © rirken, hakem Tarikın hareketini tas- © vip etmekle vaziyetin en doğru izahı © m vermiş oluyor. © Kanastimce, hâdisede Tarıkın sa. m PİE e İstanbulda bulunan Federasyon reis vekili dünkü müessif hâdiseden Genel Direktörlüğü telgrafla ha- berdar etmiştir. General Cemil Taner bugün İstanbul bölge- 4 — İstanbul ve Ankara bölgeleri , | heyetinin reisi Futbol “Birihiakemin Br oyuncuya ÜNİ Ziya Ateş, şekilde bildirmiştir: 1 — 23 temmuz tarihinde Fenerbahçe stadında yapılan De- mirspor — Galatasaray maçında hakem Tarık'ın maçın ida- resindeki dürüst hareketi takdir ve Demirspor klübü kalecisi Necdetin hareketini takbih ederim. £ 2 — Demirspor takımından Necdet büyük bir halk kitlesi © huzurunda yaptığı bu hareketle sportmenlik evsafına aykırı bir karakter gösterdiğinden 24 temmuz tarihinden itibaren hiç bir klüpte hiç bir futbol müsabakasına iştirak ettirilmeme- kendisine tebliği. 3 — Demirspor — Galatasaray macı ikinci bir tebliğe ka- başkanlıklarına tebliğ tetkik etmek için teşkil edilen jüri Federasyonu İreis vekili Ziya Ateş, dün âkşam 1s. tanbul bölgesi merkezinde: gazeteci. lerle uzun uzun konuşmuş ve şunla- ri söylemiştir; N —w.x Şu-daklkada sizinlâ gazeteci değil, bir yerde buluşmuş. günün | mevzuları üzerinde konuşan arkadaş. har gİbiYİZ. 4 ö /1 Bugünün mvidü deyince Kepli. zin hatırına ilk evvel puvan işi, ava. raj işi, şu veya bu hususta verilen İkararlar, bilhassa Istanbulun yeni se- ne futbol faaliyeti, lisans meselesi, son iki maçta üç kişilik heyet ve sa. ire gelir. Mesnedi olmıyan ve ortaya zaman zaman zorluklar çıkaran tea- mülleri kaldırıp, beynelmilel kaide- lere uyacağız. Gol avaraş mdselesı 2— Avaraj usulünü tetkik ediyoruz. Muhtelif memleketlerdeki sureti tat. bikini inceliyoruz. Bu usulü, bun - dan böyle hiçbir kimse tarafından şu veya bu tarzda tefsir edilemiyecek ve icabeder de müracaat olunursa he- pimize ayni mutlâkiyetle cevap ve- rebilecek net hükümlere bağlıyaca. ğız. Son günlerde bilvasile anlaşıldı ki, ne dosyalarımızda, ne de hiçbir kimsede bunun hakkında bir vesika, ve malümat mevcut değildir. 3 — Her kararda muhtelif tetkik hatvelerinden geçiyoruz. Bunlarda takip ettiğimiz gaye, sporumuz he- sabına faydalı ve herkesin hukukunu ayni derecede muhüfaza eder olma- sıdır. 4 — Federe olan ve olmıyan diye iki zümre klüp kalmamıştır. Mevcut bütün klüpler teşkilâtındır. Taksim stadından istifade edemiyectk zamanlar yaklaşıyor. Is. tanbulu, kuvvetlerde muvszene esa. sını gözönünde tutmak şartile müte- addit kümelere ayırmak lâzım gele- ceği gibi cumartesi ve pazhr günleri de muhtelif sahalarda muhtelif maç. lar yapmak mecburiyeti vardır. Bu zaruretler altında şimdilik pa. zor faaliyetlerini kaldırabilmek maa- — ——————— rinde olmi Yirmi iki oyuncuyu kati bir otori- İte ile idare etmiye çıkan bir hakem, İcüssece çelimsiz olsa 'da tecavüze İ karşı sporun esaslı bir şubesi olan boksla mukabele etmesi en doğru bir herekettir. Hücum edenin heybetin- den ve tahammül kuvvetinden yıla. rak o ani tecavüz karşısında çayırın kenarına firar etmek veya imdat ça- İ irmak gibi hareketler hakemi ve 0- nün temsil ettiği vekarlı otoriteyi halk nazarında gülünç etmekten baş- ZİYA ATEŞİN UMUMİ BEYANATI Gömlek Değiştirir Gibi Klüp Değiştirilmiyecek Galatasaray - Demirspar — maçını |lesef mümkün olamıyacaktır. Hattü bu maksat için 'bir devreli Mig maç- ları düşünebiliriz. Biliyorsunuz ki, Federasyonca evvelce ân ediler maçların yapılmasından doğacak za. röretler müstesna, bütün memleket. te işarı ahire kadar futbol müsaba kalarını tatil etmiştik. Bu seneki futbol faaliyeti'ne Zamandan kazanma meselesi, bize şu lüzumu da hissettiriyor, müsabaka ların tehirinde fevkalâde değil, ha- rikulâde sebepler arıyacağız. “Bu se- neye ait futbol mesai programi'Fe- derasyonumuzca hazırlanmıştır. Dİ. ğer federasyonlar için yapıldığı gibi bunu da teknik komitenin tetkikins ve sonra umum müdürlüğün tasvihi. ne vereceğiz Ecnebi temasıara çor geniş bir saha ayrıldı Şimdilik şunu söyliyebilirim ki: Programımızda dahilde ve hariçte ce. nebi temaslara çok geniş saha ayir. dık. Bittabi zaman ile imkân #özö- nünde tutulacaktır. Klüp değiştirecek oyuncular hakkında hükümler 5 — Ayni mıntakada veya munta. kalar arasında klübünü değiştirecek azalar için bu sene tecrübe mahiye- tinde olmak ve faydalı görülürse mü: teakıp senelerde de devam ettirmek üzere bir proje hazırladık. Projeye konulan kayıt ve şartla, herkese gömlek değiştirir gibi kolay- ca klüp değiştirmek imkânını ver. miyeceğiz. Bu tarih, futbol için 1 a- Hustostan 3 0 ağustos kadar olmak Üzere bir aydır. Gülatasaray — Demirspor maçının jürisi 6 — Galatasaray - Demirspor maç- larını takip edecek heyetin lüzum ve. ya ademi lüzumuna dünkü müessif hâdise fiilen cevap verdi. Her şeyi adım. adım (takip ettik ve gördük, Bu usulün bil. hassa mühim maçlarda . lüzumuna kani bulunuyoruz. Dünkü bâdiseden kendi hesabıma çok acı duydum. Me Bilvesile tekrar ediyorum; saha- larda kardeşini bir yumrukta yerlere sermek istiyen bir kimseye sporcu diyemeyiz. Velevki böyle bir kimse müstesna bir marifet ve kabiliyete de sahip olsa, ona asla müsamaha ve merhamet edemeyiz. Genel Direktörlükten bu hususta telâkki ettiğim emirler düşünceleri. mizi teyit etmektedir. O emir muci- bince Demirspor - Galatasaray ma. çının kararını da size bildirmiş olu- TAN GAZETELERLE NN Hayat Sahası Yazan: Naci SADULLAH TTosk tenis sahası, yarış sahası, oyun sahası, futbol sahası, gi- bi bir de “hayat sahası” var. Bütün dünya gazeteleri, hemen hergün, AL manların hayat sahasından, İtalyan- ların hayat sahasından, Japonların hayat sahasından bahsedip duruyor- tar, Bu moda, döne dolaşa bizim ce- ridelere de sirayet etti, Yunus Nadi üstadımız, Alman dostlarından birisi bir konuşmayı, makale -| isine mevzu edinmiş. Bu! “. Biz, diyor, Almanyanın Türk| topraklarında gözü olmadığını kati. yetle öğrenmek isterdik!" Hüseyin Cahit Yalçın üstadımız yan - sında, çok şayanı dikkat sualler sira. lamış. Meselâ, makalesinin bir yerin- de, Yunus Nadinin Almanyadan te - minat beklemesini lüzumsuz ve tu - haf bulduğunu, üslübunun o pişkin kıvraklığı ile tebarüz ettirdikten son. ra soruyor: Almanya, açiktan açığa: “- Ben, küçük memleketleri yut. mak istiyorum. Şarki Avrupayı ve Balkanları bir nevi Alman müstem. lekesi haline sokacağım!” diyebilir mi? “Vâkla Almanya, böyle bir sunl . Fakat o, her | hareketiyle u niyetini bütün dünyaya kuvvetle hissettirmiştir. Artık bu kadar delâ. let karşisında, hâlâ İşi anlayamamaz- lığa gelerek Almanyadan izahat is- temek beyhude bir tmide kapılmak olmaz mı?” Hüseyin Cahit Yalçının suali bü. rada bitiyor. Ve bu sualin bittiği yer. İde, benim tecessüsüm başlıyor. Ken. di kendime: — Acaba, diyorum, Yunus Nadi tadimızin kapıldığı o “beyhude ü- mit” nedir?” a Ben, Yunus Nadi Üstadımızın | şahsi ümitlerini keşfetmek için kafa yormayı, züğürtçe bir gaflet sayı ğım için, bu suale saplanıp “kalma: dım. Fakat benim aklıma gelen baş. ka bir sual var ki, onu, müsaadesiyle Hüseyin Cahit Yalçın üstadımızdan sormak istiyorum: “— Eğer Almanya, daha doğrusu bizzat Bay Hitler, bize, Yunus Nadi. nin istediği izahatı verse, ve Balkan topraklarında gözü olmadığını ala -| bildiğine kati bir lisanla söylese ne çıkacak? Biz buna inanacak miyiz? Bay Hitler, Ren havzasına girer. ken Avusturyaya ilişmiyeceğini, A. vusturyaya girerken Çekoslovakya « a dokunmıyacağını, Çekoslovakya- ya girerken Danzigte gözü olmadığı. ni söylememiş miydi? Şimdi, Yunus Nadi üstadımız ne yapıyor? Ayni cinsten bir “yalan” da bize söylemesi için, Bay Hitlere açık | istida mi veriyor? | Bana kalırsa, bu çok lüzumsuz, bir taleptir: Zira, Bay Hitler, yutaca- ğımızı bilseydi, bu yalanı bize çok - tan söylerdi! Eğer, bir Alman delikanlısı, ce » saret edip te, bu emelini bir Meh - metçiğe söyleyebilirse, yeni doğmuş bir çocuk arkasına benzeyen tüysüz, pembe ve beyaz yüzünün, nasırdan çelikleşmiş bir erkek eliyle karşılaş. tığını görecektir. Mehmetçik bu cü- reti gösteren muhatabını, masum bir hiddet ve hayretle süzerek, merakla soracaktır; “— Sen ne oliyon bakayım?” Eğer beriki bu suali anlarsa, ka- bara kabara şu cevabı verecektir: .— Alamanı” Mehmetçik, bu cevabı bir tarzi » ye, bir ricat, bir tövbe farzederek, © gösterilecektir, Oda umumi heyeti cuma günü toplanarak seçimi tasdik edecek ve iki aza ayırarak borsaya bildirecek- tr. Bu seneki seçim eski azalarden bir kaçının intihap edilmemesi dola- yısile piyasâda İyi bir tesir hâsil et. miştir. Ticaret Vekâleti seçime ne. zaret etmek üzere müfettiş Abdül- kadiri bu işe memur etmiştir. Zahire Borsasının bir tekzibi Muteber gazetenizin 21 temmuz 939 tarihli nüshasında (Bir borsa ka- çakçılığı yapıldığı söyleniyor) baş. lığı altında intişar eden haberin, in. Sun'i Pamuklu Mensucat İşi Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karadeniz önümüzdeki perşembe gü tanbulda kısa bir müddet kalarak An karaya gidecektir. Vekilin Istanbuldaki tetkikleri si. rasında manifatura eşyası ithalâtçi. ları tarafından kendisine vâki mürs- caat üzerine mevzuubahis 'olan'suni pamuklu mensucat ithalindeki teşki. lâtin bertaraf edilmesi hususunda a. lâkadar makamlar tetkiketa başla mışlardır. Ithali sırasında ipekli muamelesi- ne tâbi tutularak fazla gümrük res. mi alman suni pamuklular ve suni yünlüler için ayrı bir tarife yapılma- sı düşünülmektedir. Bu gibi mensu- catın ipekli smıfindan çıkarılarak ay- ri bir stmf teşkili suretile memleke. te şimdikinden daha ucuz sokulması- nın halk için de faydalı olacağı key- fiyeti üzerinde durulmuştur. Maliyeti esasen ucuz olan bu gibi kumaşlar gümrük tenzilâtından istifa de ettikleri takdirde yerli mamulât- la rekabet keyfiyeti ortaya çıkacak, bu suretle ucuzluk meydana gelecek- tir. Ancak suni pamuklu ve yünlü it- halâtının memlekete (kolaylıkla s0. kulması yerli mamulâta fazla sekte verirse bunun da önüne geçmek ca bedecektir. Tetkikat yapılırken bik hassa bu nokta üzerinde ve meşru rekabete imkân vermek için ithalât- ta yapılacak tenzilât için normal bir nisbet aranmaktadır. * Almanya nurümeti, bütün Alman ezeli afkârlığı ile gülümseyecek: “.— Ha şunu bileydin... Sen be - nim eski çarıklarımı bile alaman!” Deyip yürüyecektir! Eğer, bugün, Mehmetçikler böy- Ve tedafüli bir lisan kullanıyorlarsa, bunu onların ancak kendilerini ko - ruyabilecek kudrette oluşlarına ve - recek gafillerin budalalıklarma şaşa- rım: Mehmetçikler, Berlin ve Roma şehirlerinin rezilâne sefahat manza. ralarına sahne olan barlarında hayli timalini mecburi tutan bir kararna- me neşretmiştir. Almanyada senede 200 bin tona baliğ olan suni pamuk (Zellwolle) bu sene 325 bin tona ib- lâğ edilecektir. Tabii pamuk ve ke- ten gibi maddelerin sınai fabrikalar. da kullanılması umumi bir kararla slâkadarlara tebliğ edilmiştir. İNİN Sanayi Umum Müdürü Sanayi umum müdürü Reşat şeh- rimize gelmiştir. Reşat, bir hafta ka- dar şehrimizde sanayi müesseselerini nü izmirden şehrimize gelecek, İs-| l Ticaret ve Zahire Borsasında dünkü intihaptan bir intiba. Ticaret ve zahire borsası idare heyeti seçimi dün yapıl- mıştır. 77 seçici tüccar, idare heyetine Nuri Kuzikoğlu, Şera- fettin, Mehmet, Nuri Orak, Hilmi Gürkan ve Nafiz Özalpı seçmişlerdir. Mübayaacılardan seçilecek bir aza ekseriyet ka- zanamadığından perşembe günü yeniden bir mübayaacı seçi- lecektir. Ticaret odası tarafından da idare heyetine iki aza 25.71-939 << B>>EKONOMİ << Ticaret ve Zahire Borsasının Yeni Idare Heyeti iğ tihap münasebetile reylere tesir et- mek istiyenler tarafından gazetenize verilmiş olduğu anlaşilmektadır. Key fiyetin tekzibini rica ederiz. TAN: Zahire borsasının tekzip et- mek İstediği hâdiseyi, borsa Yaacılarından birinin komiserliğe vâ ki olan ihbarı üzerine yazmıştık. Bu hususta tahkikat yapıldığı da vâki. Gir. Satilan yapakların bir kısmi ev- safının bozuk olmasından dolayı ge. riye gönderilmiş ve #yniye ambarı. na konularak müteaddit tüccarlara gösterilrdiştir. Aimanların Yeni Bir Kararı Yenir, (TAN) — Thracatçilarımız garip bir vaziyete Karşıtaşmışlardır. Hâdise şudur: Almanlar, Berlinde kendi. kendilerine verdikleri bir Xa. varı buradaki alâkadarlara bildirmiş- lerdir. Bu karara göre, Almanyaya gönderilecek mallar, yalnız Alman vapurlarile sevkeğilecektir. Halbuki ihracat tacirlerimiz, Felemenk va- purlarile ve diğer vapurlarla bu mal. ları Almanyaya daha ucuz nakletmek imkânına malik bulunmaktadırlar, Hattâ bir çoğu'şimdiden muhtelif va. pur kumpanyalarına karşı taahhüdat ta bulunmuşlardır. Almanların kararı, gerek boyle te- ahhüde girişmiş ve gerekse malları- ru Alman vapurlarile nakle mecbur olacak tacirlerimizi zarara sokacak. tr. muba. Almanlar, Yunanıstanaan arıkıarı makistıl için de ayni usulü takip edi. yorlarmış. BORSA 24.7.909 ÇEKLER Londra 5s Naryork 120.6325 Paris 3355 Milâno 8.08 Cenevre 26.508 Amsterdam m Berlin 50.B025 Brüksel 2152 Atins 1.0825 Setya 156 Prag 43375 Madrid 1405 Varşova 233423 İ Budnpaşte 24515 Bükreş 0,805 Belgrad 2.0925 Yokohama 3432 Stokholm 10.585 Moskova 210 i ESHAM VE TAHVİLÂT Ergani 1910 ” vurduğu mukabil yumruklar tam ye. | ki bir şeye yaramazdı. (Devamı 7 incide) yorum. gezerek tetkiklerde bulunacaktır.