25 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

sm 4 Mahkemelerde Mücrim Çocuklar Taksim Abidesine Çelenk Koydular <a T Mücrim ve mahküm çocuklara tah- sis edilen Edirnedeki yanıkkışlada bu lunan 120 mücrim çocuk dün 17,25 trenile İstanbula getirilmişlerdir. Ya. nik kışla başka bir işe tahsis edildiği için buna lüzum görülmüştür. Bura- da bulunan ağır cezalı mahkümlar da husat mevsiminden sonra başka hâ- pishanelere nkledileceklerdir. Mah. küm çocuklar yeknesak elbise giy. miş bulunuyorlardı. Çocuklar hususi Edirneden gelen mücrim çocuklar Taksim Âbidesi önünde.. £ | l tromvaylarla Taksime burada Cümhuriyet âbidesine bir ço- lenk koymuşlardır. Çocuklar dün geceyi Istanbul ve Üsküdar hapisha- nölerinde misafir olarak geçirmişler» | dir, | Bugün 14.25 trenile Ankaraya gön- derilecekler ve Ankara civarında ye. ni bir ıslahhane yapılıncıya kadar, Ankara hapishanesinde kalacaklardır a Satie Tahkikat Denizbankta 37 Bin Liralık Bir Suiistimal Daha Vukua Geldiği İhbar Edildi - Yusuf Ziya Önişin İkinci Tahliye Talebi de Reddedildi Müddeiumumilik dün, Denizbankta yapıldığı iddia edilen yeni bir sulistimalin tahkikine baslamıstır. Deniybankın edkitnk- (oamaz. mil işçilerinden İsmail çavuş müddeiumumiliğe bir ihbar ya» “Barik hamallar'dan toplanan 37 bin liran kanunsuz bir su- rette sarfedildiğini bildirmiş ve tahkikini istemiştir. Muhbir bu paranın bankanın eski müdür muavini Tahir Kevkep eliyle sarfedildiğini iddia etmiştir. Nermin Tekrar Anasına İade Edildi | Sekiz senelik bir muhakemeden| sonra Kendisine iade edilen kızı Nor. | minin tekrar Mehmet Aliye kaçması | üzerine mahkemeye müracaat eden Fatma Ilhan, dün elinde bir Tan ga. Müddelumum! O müuavinlerinden Turgut hazırlık tahkikatına başlamış ve Satie binası işinden mevkuf olan Denizbankın eski müdür muavini Ta- hir Kevkebi, dün öğleden evvel müd. deiumumiliğe getirterek - ifadesine müracaat etmiştir. Tahir Kevkep, hâ. dise hakkında ademi malümat beyan etmiş ve: — Ben bankanın idari işlerine bakardım. Muhasebe işlerile alâkadar « TÜRKİYENİN Hayati Sahası (Başı 1 incide) vo tatminden pek uzak bulunduğu anlağfimıstır. Kalya, Almanyaya bir deriz ve süküt hakkı olarak Habeşistanın ya. rısini vermiş olsa bile Berlinin Ak- denize açılan © mıntakudan vazgeç miyeceğini tahfhin yanlış olmaz. De- mek oluyor ki, şimali İtalya ve Ad. riyatik sahilleri Alman müli ve ha» yati sahaların en mühimmi ve en başta gelenidir. A mütalea yürütmek döğrü mud Ilk bakışta doğru değil gibi görünür. Se de meselenin özü itibarile dur, yerindedir. Maksat, o mıntakanın Almanya i çin bir milli ve hayati saha oluşunu tebarüz ettirmektir. Bu tebarüz © dince şu sual kendiliğinden meydana gelir: — Almanya için bütün bu sebep lerden ölürü vaziyet böyledir, diye“ lim. Ya Arnavutluğun İtalya için bir hayati saha oluşunun sebepleri nedir? Bir memleket ki, ziraati yok, ticareti yok, sânüym yok, madeni yok. Kökoroz denilen biraz mısır ek. meğile süyuna bandığı biraz peyniri var. Milli bakımdan Arnavutlukla hiç bir münas>7-Bulunmıyan Italya için vaziyet sırf askeri ve siyasidir. Halya Arnavutluğa, hayati saha olu- şundan değil, Balkanlare karşı bir te. cavüzün üssülhareke olabilişinden is- tilâ etmiştir. Bu hakikat karşısında (Hayati sahalık) Italyaya teveccüh etmez, Balkanlara teveccüh eder. 1. talyanın Arnavutluktan çıkması bu bakımdan elzemdir. Aksi takdirde Balkanlar ve dolayısile Avrupa, dai- mi bir harp tehdit ve tehlikesi altın. de yaşamıya mecbur kalmış olncak- lir ki, Italyanın kaprisi ve hatırı için nuazzam bir beşeriyet kütlesi bun. dan fazlasına tahammül &demiyecek- tir. Arnavutlukta bir haksız Italya bulundukça, Balkanların bitoraflığı ve bitaraflıktan syrılmaması düşün. cesi kadar tehlikeli bir hüsnü niyet Kacar Berri Bireye tekdir etmiş olduklarını"umebiliriz. Almanyânin Triyesteye inişi, Ital- yaca bir emrivâki sayıldığı içindir ki, Arnavutluk ikinci bir üssülhare. ke oldu; bu İniş, Italyanlara şimalde- ki Balkan hudutlarını kapayacağı 1. çin. Öyle bir vaziyette Balkanlar, Al- manyanın bir silâhlı müdahalesin. den endişe edemezler, çünkü Al- nyanın Balkanlardaki | karşılıklı iktisadi menfaâtleri daima SIZ bir anlaşma yolunda inkişaf edebi. lir, Bu takdirde Balkanlara karşı bir silâhlı cüret ancak Italyadan gelebi- Tir. Bu da Tütkiyeyi çok ilgilendiren bir vaziyettir ki, göz yummasının ih. timâli yöktur. Mihverin bu udu id- ralarında husüsl ve ip iş gibi görünen bu meva üzerinde Kayseri mebusu Falk Baysal'ın ke kâleti bütçe ve mali kontrol umum müdürü Ekrem Şahenk'in pikâhla dairesinde güzide bir daverli kütle: lere sandet “KAYMAKAMLAR « Ârasırda Tayinler Ankara, 24 (Tan Muhabirinden) - Zabitan arasındaki tayinleri bildi riyorum: Hasankaleden Fevzi Uşağa, Gen- ecden Cemal Fatsaya, © Ayvalıktan Celâl Özalpa, Ercişten Nadir Boya. | bata, Fatsadan İlhan Başkleye, O. zalptan Kemal Tutaka, Başkaleden Cevdet Mihalıca, Iğdırdan Nuri Ös- maniyeye, Mikalıçlan Ömer Celâl ra, Ceyhandan Nurettin Hızana, Ar. pacaydan Suphi Ceyhana, Orhanga- ziden Fuat Yüksekovaya, Bülâdan Nafi Pervariye, Karayazdıdan Edip Kulâya, Ezineden Tevfik Balyaya, Balyadan Bedri Muradiyeye, Perva. riden Hakkı Gönene, Sataktan Ali | Ezineye, Yenişehirden Sakir Sim- İ dimniye, Sürmeneden Nuri Savsata, İzmir Hukuk işleri müdürü Seyfi Sürmeneye, Yeşilovadan Bedri Ar- paç Sasondan İzettin Emirdağı. ha, Şirvandan Fahri Sasona, Konya Ereğlisinden Kemal Şirvana, Ova. cıktan Abdülkadir Karadeniz Üreğ. Visine, Kolptan Cevdet Ovacığa, Vi- ranşahirden Zühtü Kolpa, İstanbul maiyet gem Fuat Eri ana in sına, Ayaştan Halil Sözen Bucağ, Bumuva mahiye müdürü Halil Gök. kaya Manavgada, Edirna maliyet me ru Enver Kuray Balaya, Maçkadan Fahri Ünal Kuyuluhisora, Kuyulu. hisardan Reşet Yücel Maçkaya, Var. tudan Müştak Değirman Bumanka. ya, Bumankadan Cemal Sarkut Var- tuya, Ardahandan Cümit Onat Kori- ya Ereğlisine, Bosoftan Fazıl Göksu Ardahana, Sungurludan Mahir Içöz Cideye, Cideden Mehmet Ali Yeşi. lovaya, Sülçülerden Hikmet Yavuz Orhangaziye, Termeden Galip Var. dar Salihliye, Erefli Koçhisardan Şevket Kancan Bergamaya, Çivreil Nazilliye, Güleden Salâhattin Iğd-)| Tl Be) Güricetimizim —hie.bir rimesi Fahire Baysal'la Maliye Ve. müdürlüğü mali konteol şubesi rı, dün saat 16 da Kadıköy belediye si önünde icra edilmiştir; Genç evli. temenni ederiz, Karısını Öldüren Mahkâm Oldu Kozan, (TAN) — Karısile © gayri İz meşru münasebette bulunduğu sira da Emin İsminde birini vuran ve ka. | Fisını da öldüren Oğrendereli Ibişin | muhakemesi bitmiştir. Ibiş, iki yıl ve , 9 ay hapse, gayri meşru münesebetle bu cinayete sebep olan Emin de üç yil hapse mahküm olmuştur. Ibiş, kararın tefhimi sıralarında: “— Karımı öldürerek namusumu temizledim. Adalet ne derse razıyım, demiştir. — - —— Bir Tashih Istanbul Türk tütün İimitet şir. ketinden aldığımız bir mektupta de- İniliyor kit i Gazetenizin 23 Haziran 1439 ta- rihli nühasının dördüncü sayfasının beşinci sütunünda (İzmirde 8.000 Ji ra çalındı) serlevhası altında ve mü. habirinizin telgrafına atfen Şirketi. miz veznesinden 8000 lira çalındığı ve bazi şüpheli olarak yakalandıkları yazılmak'adır, kimselerin B para mamıştır Dus tenit olduğu anlaşılan bu habörin ilk, çıkacak müsbanızda tashihini ri- ra ederiz. VEFAT Urfa Memleket hastanesi operatö- rü Muzaffer Akaltının o öşl genç ya- şinda Mehtabe Akaltın bugün vefat eyledi. Cenazesi 25 temmuz 938 salı günü saat 11, Sta Kadıköyde Tolim. &partmanından kaldırılacaktır. Müte, velfaya rahmet diler, kederdide aile- sine taziye eyleriz. 5.1939 DYO ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon © Postaları Türkiye o Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1630 1 183 Kes. 130 Kw TAR 19,74 m. (o 1596 Kes, 20 Kw (T.A. P, 3179 m, MSS Kes 20 Kw. Salı, 25. 7. 1939 12,30 Program, 12,35 Türk müziği, 1 Nihaveni peşrevi, 2 — Lemi — Nihavent şarkı — Bi »karırdım, $ — Sadettin Kaynak — Ni £ şarkı — Gel göklere yükselelim, 4 — Arif Obey — Nihavent şarkı — Yanılma eteği aşka, 5 — Rahmi bey — Nihavent şarkı — Süzüp süzüple «r melek, 6 dik semai — Bilmezdim öz Nihavent saz ver 3,00 Memleket sant eyam; s- Jans ve meteorolji haberleri, 18,15-14 Mü- zik (Karışık program - PL). 10,00 Progrum, 18,05 Müzik (Chaliapi- nelr: bir plâkı), 19,15 Türk müziği (Fasıl #roloji haberleri, 20,18 konuşma, 10,90 Türk müziği (Klâsik program), An- rsöyodu küme #65 ve sav o heyeti, 2146 Neseli plâklar » R., <olal, Mozart, (Cevat Memduh tarafından), 2145 Mr (radyo örkestrasi « Şet: Hasan Ferit Alnar), 1 - Mozart — Dön Giovanni uverlârü, 3 — Merdelssohn — Bartholdy (4 ürcü sento- ni Ta majör), 3 — O. Nieolaj — Vindsorun Şen kadınları uvertürü, 2230 Müzik (0- peret seleksyonları « P1), 28,00 Son ajans hanede Halitağa sokak 63 numaralı # haberleri, ziraat, esham, tahvilât, kambi- yo - mukut barsası (fiyat), 28,20 Düzik (Cuzband » PL), 23,85 » -20 Yarınki pro- gram, Doktor Celâl Muhtar Epey zamandanberi Pariste bulu. nan doktor Celâl Muhtarın görme hassasını tamamen kaybettiği bildi. riliyor. Celâl Muhtar, tedavi edil. mek şartiyle büğin servetini Pastor müessesesine terketmiştir. ————.—.z.zş nn P C J İstasyonunun Bu Akşamki Türk Konseri Bütün dünya radyo smatörleri * rafından neşriyatı sevgi ve alâka tekip edilen Hollanda'da buluman Philips'in PCJ istasyonu bu akşam memleketimizin tanınmış musiki fs. aY- Xa Şanşaryalıar. Deniesârü Si ettin Kesa önserini verecektir. Konser bizim saatimizle 21.30 aa ve 81 « 28 metre Özerinden olacaklır Daima Genç . Daima Güzel den Nurettin Akkoyunlu Alucraya | <——— ——— Mecitözünden Kâzım Dinç Erbatına, ÖLÜM > Mizandan Şahap Tarım Sındırgıya,| Gümüşsuyu Askeri hastanesi baş. | Mutludan Şükrü Zeki Uğurtan Sefe-| hekimliğinden mütekalt Albay Dok» rihisarına, Tatvandan Salâhattin A.| tor Fethi Ethem Beken dün gece fü. lağ Ayvalığa, Alucradan Necdet Yıl.| ceten vefat » etiniştir. Cenazesi bu- az Reyhaniye, Oltan Kemal Gör.) günkü salı günü saat (11.50) on bir ük Hassaya, Kopadan Necmettin| buçukta Acıbademde Pomak soku. zetesi olduğu halde beşinci icra me murluğuna müracaat etmiş ve: — Ali çocuğu vereceğim. oAnaşı alsın diyormuş. Tan gazetesinde oku- dum. Rica ederim. Tekrar çocuğu bulunuz ve bana teslim ediniz, de. miştir. değildim. Bu işe başka muavin bukar | diz ettiği sulh isterliğini devam et- dı, demiştir. tirmek niyetinde ise bunun ilk maddi Müddeiumumilik, bankanın muha- | tezahürü Arnavutluktan o vazgeçme sebe işlerine bakan muavinin, banka» | sinden ibarettir. Muhayyel impara- nın eski müdürü Yusuf Ziya Önişin | torluk mantosuna mutlaka bir kral duha bazı banka erkânirin ifadeleri | lık püskülü daha takmak lâzımsa ne müracaata karar vermiş ve adla | yeni baştan, meselâ bir Sardinya Jera bu tülebi derhal kabul etmiş, ve saat 18 de bir memurunu gönde. rerek Nermini, mahallebici Alinin e- vinden aldırmış ve anasına teslim et- miştir. Fatma lihan; — Artık çocuğu İstanbulda tutmı. yacağım, bir köye götüreceğim. O. rada kendime ısındırmıya çalişaca- ğım. Fakat köyün adını söylemem. Sönra Ali gelir. Oradan da kaçırır, ,, demiştir. Denizde Bir Kaza Şitketi Hayriyenin 66 numafalı vapuru Beşiktaş önlerinde liman iş. etmesinin 47 numaralı mavnasina çarparak iskele baş bodoslamâsını parçalamıştır. İnsanca zaylat yok* tur, —— —— Tarmın hususi ellerde mühmel, kirli ve hattâ tamamen metrök olarak bı. rakılmasını bir türlü tevil edemiye. rum. © Gerçi işi çok vakti az bir valimiz — var, Lâkin bu satırları okuduktan sonra doktor valimizin bana hak ver. miyeceğini hatırıma bile getirmedi » “Bim için menba suları işinin yakında “bir şehir işi haline geleceğine emin rına celpname çikarmıştır. Bugün bunlardan bir kısmının da. ha dinlenmeleri muhtemeldir. * Satie binasının satışından doğduğu iddia edilen yolsuzluk tnhkıkatı esas itibarile bitmiş sayılmaktadır. Barı gazeteler hazırlık tahkikatının geniğ- letildiğini yazdılar. Bu yolsuzluk hâ- disesinin hazırlık tahkikatını Maliye ve Iktisat Vekâleti müfettişleri yap. tıkları için şimdiki fik tahkikattır. Şu halde hâzırlık tehkikatının genişletil- mesini söylemek tehkiketm kanuni seyrini bilmemek demektir. Dün de Alâkadar zevat bunu tekzip ederek: —Biz hazırlık telıkikatını yapmıyo. ruz. Hâdise ilk tahkik safhasındadır. Sorgu hâkimi bir şahit dinlemiş ve meli müesseselerden bazı suşller sormuştur. Hâdise bundan ibarettir, demiştir. Şimdi hâdise iki cepheli olarak devam etmektedir. Dördüncü sorgu hâkimi bir taraftan noksunları ta. mamlarken, müddelumumilik delbir taraftan iddianamesini bazırlamak. tadır. İddianame ve tahkikat bir kaç güne kadar ikmal edilecektir. Yusuf Ziya Onişin ikinci tahliye talebi de reddedilmiştir. Sorgu hâkimi, ve taüddelumumlikk tahkiketın seyri MN hakkında ketumiyetlerini muhafaza ediyorlar. krallığı ihya olunur ve bu vaziley! Arnavutluktan daha iyi görebilir. İcat olunan (Hayati osaha) ta. birinin çeşitli manalarından biri de budur. Tirananın üssülhsreke mer- kezi ittihaz olunması Italya için ne derece zaruri ise bütün Arnavullu. ğun tek Italyansız bir şekilde kendi krallığına avdet etmesi Balkanlar i- cin o derece zaruridir. İki taraf İçin de hayati saha! Her bakımdan Arnâvutluğun 1. talya hayati sahası olmadığı besbel- lidir, Yalnız bü kadar mı? Beride bir de Oniki Ada durup duruyor. Bu â- daların italya için ne olduğunu vaya olmadığını araştıracak değiliz. Biz yalnız şunu biliriz ki, yalnız bu Oniki Ada değil, fakat bütün Ege denizi Türkiyenin kati ve hiçbir ivaz kabul elmez hayati sahasıdır. Tabii, mütte- fikimiz Yunanistanla bera Mal. yanın gerek Ege'de, gerek Şarki Ak» deniz şimalinde ne milli, ne iktısedi hiçbir münasebeti yöktur. Bu adalar sırf Ege'yi ve Şarki Akdeniz kıyıla. rını tehdit altında bulundurmak maksadile şimdilik elde tutulmak İİ hukuk işleri müdürlüğüne toyin e- teniliyor. Böyle bir vaziyet anormal. dir ve kâfi müddelçe tecrübe 'edik miştir, Hulâsa edelim: Arnavutluk ve A- dalar, Balkanlarla Türkiyenin hayati | sahalarıdır. Başkalarının değil. Ba hakikatin zaman tarafından isbat &- Öner Akşehire, Anamurdan Cemal Polat Ayvacığa, Ayvacıktan Celâl Güley Sivereğe, o Bartından Homit Erkan Hopaya, Dursunbeyden Kâ- mil Ola, Sındırğıdan Rıdvan Akman Sütçülere, Alacadan Kâmil Yıldırım Posofa, Cebeci nahiye müdürü Niya. zi Akin Alanyaya, Surgundani Fethi Alacaya, Eskipazardan Ahmet Dal- kılıç Ayaşa tayin edilmişlerdir. Mektupçular ında Ankara, 24 (Tan muhabirinden) — Savsat kaymakamı Süreyya Ağrı mektupçuluğuna, Karadeniz ereğli. si kaymakamı Refik Kuzucu Hatay mektupçuluğuna, Bingöl mektupçu- su Sıtkı Hatunoğlu Yozgat mektup. çuluğuna, Bilecik mektupcusu Nihat Antep mektupçuluğuna, İçel mek- tupşusu o Hüseyin Tuthan o Bilecik mektupçuluğuna, Elâzığ mektupcu- su Mitat İçel mektupçuluğuna, SİM. ke kaymakamı Vasfi Nüfus Umum Müdürlüğü şube müdürlüğüne, em- İ niyet umum müdürlüğü iyet â mirleinden Salih 'Tanyori atsy i dilmişlerelir. A dilmesini beklemiyecek kadar uzağ: görenlerin, onları hakiki sahiplerine vaktinde iade etmeleri hayati sa- haları yerine - hayati menfaatleri ik- tizasindandir. Eındaki hanesinden kaldırarak öğle namazını müteakıp Kadıköy Osman» ağa enmiinde namazı eda edildikten sonra Tbraamağadakl aile makberesi. ne defnedilecektir. İngiliz Kanzuk eczanesi müstahzaratından Krem Balsamin | api Müessif İrtihal Şehrimizin muteber tüccarlarından Halıkanlı Hüseyin ERKAN irtihal etmiştir. Cenazesi 25.7.939 bugünkü salı günü saat 12 de Kadı- köy Hale sineması karşısındaki ha- nesinden kaldırılarak nâmazı Kadı- köy İskele caminde kılınacak ve Ka- racaahmetteki aile makberesine def- nedilecektir. Allah rahmet eylesin. Çocuğunuzu yolunda, sağlam, gürbüz yetiştirmek, büyütmek isterseniz Profesör General Dr. Besim Ömer AKALIN'ın Türk Çocuğunu Nasıl Yaşatmalıdır? İyi basılmış ve birçok resimli kitabını okuyunuz. Birinci kitabı 30, ikinei 100 Kr. te KANZUK Eksir Balsamin KANZUK isimli 2 saheseri, bütün dünvanm en mükemmel güzellik müstahzarları. dır. Ötedenberi memleketimiz kibar âleminin takdirine mazhar olmustur. Krem Balsamin Kanzuk Kadın güzelliğinin sihrini terki- binde saklıyan en ciddi ve savan #ti- mat markadır. Genç ve ihtiyar bü- tün kadmlar için zaruri bir ihtiyac- tır. in letafet ve taravetini art- tırır. Yağlı, yağsız ve acıbadem cins- leri vardir. Eksir Balsamin Kanzuk Cildin daimi yumuşaklığını temin eder. Yüzdeki çil ve lekeleri alır. Sivilceleri tamamen . İzale eder. Trastan sonra cilde lâtif bir serinlik verir. İngiliz KANZUK eczanesi BEYOĞLU - İSTANBUL