25 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

25 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

az 25.1-929 Buhran Karşısında ingilterenin Siyaseti H erkesin bugün bahsettiği bir şey varsa, harbin kop- ması ihtimalidir. Halbuki harp üç senedenberi devam €- diyor ve bu harbi Alman, İ talyan, Japon halkı değil, bu milletleri çılgınca idare eden- ler yapıyor, bu muharebede liderlik yapanlar da Nazist - lerdir. Okuyucular içinde Nazistlerin hedefleri hakkında şüphesi olan - lara iki eseri tavsiye eder Bun, lardan biri “Garbe karşı harp” a- dımı taşıyor ve Amel Kolnat tara. fından yazılmıştır. Diğeri “Alman- yanın yıkıcı ihtili” Oadıdır ve Hermann Rausehhing'in eseridir. Bu iki eserde de bütün delâil na - zist kaynaklardan toplanmıştır ve bu suretle çete, kendi kendini kö- tülemiştir. Nazistleri, Versay muahedesi « ne karşı ayaklanmiş vatanperver saymak, yırtıcı bir kaplanı büyük. çe bir kedi saymak kadar yanlış « tır. Bu adamlarla mihverci müt - tefikler eşkiyalık ediyorlar ve şe. kavet, onların milli sanayiidir. Onlardan sükünet bulmayı ve iyi komşu olmayı istemek fayda - sızdır. Çünkü bunu, isteseler de yapamazlar. Çünkü Almanya, ha. yat sahasma muhtaç olduğu için değil, fakat fütuhat için, başkala. rını yutmak için hazırlandığından dolayı genişlemek İstiyor. Bunların istedikleri nedir? ecekleri her şeyi! adlarmı kaydet bu sırada mihve; r, bir darbe. le dağılacağına inandıkları Britan. ya İmparatorluğunu en mükemmel ve en İri ganimet sayıyorlar. Onun için son üç sene zarfında devam e. den, fakat ilân olunmayan harp - lerin hedefi, İngiltereydi. Mihverci stratajletler Yİ göze alınış. gihismörümee İngiliz İistlerin yardımını temin olsalardı muvaffak A- Yukarıda War 4 ola. mazlardı, J aponya Uzakşarkta, Mussoli. ni Afrika ve şarki Akdeniz. de yayılmağa, Hitler Orta Avru - payı yutmağa, Hitlerle Mussolini birlikte İspanyayı mihverin müs - takbel hareketleri için bir üs hali- ne çevirmeğe başladıkları İngilterenin muhafazakâr klüple . rinde: “Bravo!” dive vardı. Mihverciler, ayni süratle İlerle. bhağranlar meğe devam etmiş olsâlardı, anla. | lan ayni adamlar (Almanlara; “Gestaponuz ne mükemmel!” di... yeceklerdi. Fakat Münihte tutu. lan tatmin siyaseti, - belkemiğine bir tekme yediği için müfrit dere. cede vatanperver olan İngiliz mil. MW hükümeti de yeni» tecavüzlere karşı gelmeğe karar vermiştir. Fakat her şeye rağmen intihar arzusu hâlâ yenilememiştir ve fü. #ünkâr bir şahsiyet olan Von Rib - bentrop Londrâdaki” dostları ile hâlâ mektuplaşmakta ve bunlar da oha teselli. vermektedir. Sonra hâ- lâ Londrada perde arkasında - bir takım toplantılar yapılıyor ve Tay» ntişar eden bazı mektuplar anlaşamamazlığın basit olduğunu ve Gestapoyı daha iyi ta nıdığımız takdirde ona mensup © - Yan zevatın çok kıymetli oldukla - rım anlayacağımızı söylüyorlar Teslihat için müthiş masraflar ihtiyar ediyoruz. Fakat büyük mü- hafazakârlar iş hayatındaki alâka- ları dolayısıyle esasen buna taraf. tardılar, Çünkü verecekleri her kuruş mukabilinde altı kuruş ka- zanmayı bekliyorlar, manlarla aleyhimizde kullanıla * bilecek maddeler üzerinde must le yapmaktan çekinmiyoruz ve bu hareketler vatana hıyanet sayıl- Mayor Müttefikleri tarafından taklit 0- Yunan nazi usulü, çırıl çıplak bir mücadele yaparak, geçen harp gi- bi bir harp yaparak her şeyi fedâ Zaman | Dünya buhranı içinde sulh si; ni devam ettirebilmek üzere aske leşen İngilterenin Kralı Majeste Jorj bir alay kumandanına alay bayrağı. ni veriyor ..aeasereasaneaeeeeaseeeee : Yazan: ; İ. B. Preistby ; etmek değil, devam eden ve artan tazyik vam ettirmektir. Bu suretle her » kes harp halinde yaşayacak, pro - mütemadiyen ile şimdiki m cadeleyi de « paganda makinesi sana İİİ ağlatmak lışılacak ve küvvet gösteri herkes yılacaktı Bu metodun devletler daki eski münasebetlerle hiç. bir alâkası yoktur. Bu bambaşka bir şeydir ve bugün (hepimiz de bu bambaşka âlemde (o yağiğoruz. Bu arasın « vakaları tanımayan Kerkangi bir devlet adamı ya aptaldır, yahut haindir. I nsan gibi (o yaşamak için bu vakaları tanımak ve ona gö. re hareket etmek lâzımdır. Onun Alman milleti İle görüşmeğe, onun hakiki dertleriyle meşgul ol. mağa hazır olduğumuzu söyleme. z. Propaganda makinesini, is - ar ile reddederek nazistlik . ten istikrah ettiğini söylemeyenle. ri İngiltere bakımından muzır ve tehlikeli İngiltere hükümetinin samimi. yetini göstermesi için silâhlan - mak, mecburi askerliği tatbik et . mek kâfi değildir. Onun Mister Churehilli o kabineye Oalmaktan korkmaması lâzımdır. Onun kabi. neye alınması lehinde üç © sebep vardır, Birincisi iktidâr ve tecrü - besidir. İkincisi halkın onü isteme. i; üçüncüsü onun azmimizi bütün dünyaya ilân etmesidir. Mister Eden hakkında da ayni söyliyebiliriz. İngiltere hükü - Müsseliniyi memnun etmek ih onu kabineden çekilmeğe mec. bur etmişti. Bu siyaset ise bütün dünyayı bize güldürdü. Bugün bu siyaset, müstahak olduğu muvaf . fakiyetsizliğe uğramiş olduğu için Mister Eden kabineye dönmeli ve biz de Mussolininin Cianoyu, Hit - lerin Fon Ribbentropu © atmasını istediğimizi hissettirmeliyiz. insan saymalı k bir dünya harbinin ko. kopmıyacağı hakkında hiç kimse bir şey söyleyemez. Çün- kü bu menhus devirde mukadde - ratımız, devlet adâmlarinm müha. keme ve mesuliyetine dayanmı.. yor. Belki, sadece bir kaç kişinin arzu ve isteğine bağlı bulunuyor. Katiyetle söyHyebileceğimiz bir şey varsa o da herkesin karşısında söyleyip muhala» nde, malikâneler. antılarda başka tür. lemek ancak felâket ge- tirebilir. İngiltere şimdiye. kadar bu yüzden pek çok şeyler kaybet- miş, bir çok Stratejik istifadeler - den mahrum birakilmiş, prestijini bozmuş bulunuyor. Bunun daha fazla devamma imkân yoktur ve ona göre hareket gerektir. de yapılan lü 8 /Köylünün Kızdıkları (Başı 5 incide) Ve'nihayet köylü; kızdığı şeylere kızmiyanlara ve kızmayışlarına kı -| zar, Hepimiz köylünün boynuna birer Üstünlük ve otorite bukağısı gibi ta. kılmışızdır, Köylü bu kadar ağırlığın altından silkinip te nasıl kalkınabi . lir? Önce biz kendilerimizi köylünün boynundan alaşağı edelim. Biraz ne. | fes alsın, biraz gözü güneş görsün, biraz kolunu budunu oynatıp kuv - vete gelsin. Ondan sonra kalkınmak | kolaylaşır. Fakat köylü; yalnız yük oluşu muza kızmaz. Çünkü iki sebebi var- dir, birincisi alışmıştır, adetâ ze! kisi olmuştur; ikincisi de bize mete. lik vermez! Birleşik Amerika köyünü Ana - dolu steplerinde kurmak! Amerikada köy yok ki. Ameri - İkada köy demek, Anadolu şehrinin en parlak mahallesinin yüz kere üs. tünü demektir. Kimi aldatıyoruz ve (Biz, bis ve biz, bize göre; ruhumu-| niçin? Böyle şey olmaz! benzeriz) za, karakterimize, kesemize güre bir| kö; birinci yaratmak davasındayız. Bunun artı da şudur: Köylü realistli &inin yarısı, hattâ dörtte biri kadar olsun realist olmağa çalışalım. Köylünün kalkınması; bütün bu milletin, bütün bu devletin kalkın. ması demektir, Böyle akla hayret veren âzametli bir davada yanlış yollara sapmak ihtimali vardır. Bu yârenliği de başka bir bırakalım. güne İmenbalara el, ve dil uzatmaz. İmarikliklarinin, bugünkü küstahlık- bi âkibetlerini de görsünler. Bun- |hos kafa ile yazdıklar Hayat Sahası, gönül eğlendirebileceklerini de'duy- mamış değillerdir. Fakat onlar, bu şehirleri,. alama- maktan korktukları için değil » sefa- hatin o boyalı ve sahte şa'şaasına imrenmedikleri için istemezler. Meh- metçik mütevazıdır. o Kanaatkârdir. Kitap dolusu hirs beslemekten, kafa dolusu hülya taşımaktan uzaktır. Ve dünyanın hiç bir ihtirası onu köyü- nün pınarından içtiği tertemiz sudan fazla sarhoş edemediği için, başka Ona dil uzatanlar, bugünkü şi - larının mukabelesiz kalışını, müte - vazı Mehmetçiğin mütecaviz olma - yışma borçludurlar. Buna inanma - yanlar, Mehmetçiklerin, £ kızdıkları zaman nerelere kadar gidebildikleri ni hatırlasınlar. İsterlerse, Türkiye: pasaportla ziyaret o edip, Üzerinde harp yapılmış cephelerde, vaktiyle Türkiyeyi “Hayat sahası” oyapmak istemiş olanlarin, mezar taşı halini yaptıkları takdirde eminim ki. İsalerindeki Anadolu haritasına, sar- Hayat saha- kelimelerini utana utana sile - cekler, ve onların yerine şu hakikati yazacaklardır: “— Ölüm sahası!” ; —— Sivas Camiinde Hırsızlık 4 Sivas (TAN) — Herkes sabah ni- mazinı kılarken, bir camiden müte- addit ayakkabı çalınmıştır. Hafiğin Onevik köyünden Gör-| düh oğullarından Süleyman oğlu A-| Taştekne, bu kunduraları çalmak TAN KUVVETLİ p İngiltere Hazırlanıyor I lara karşı hâkkiyle hazır bulunmak kararını verdikten son- ra ve bütün şimuliyle, mecburi askerlik kanununu da Kabul ederek tatbike başladığındanberi denizde olduğu gibi, karada ve havada da çok kuvvetlenmiştir. Koyduğumuz sağdaki resim, ge- genlerde askerlik terbiyesi verme kanununun tatbiki üzerine her kü- şesi bir karargâh halini alan İn. giliz şehirlerinin birinden geçen yirmi yaşımı doldurmuyların bir kıtasını gösteriyor. Altta, İngilizlerin son manevra- larda uzun mesafeler üzerinde de. nedikleri ve Fransızlarla o müyte. rek uçuşlarda süratlerini ve ida- re kabiliyetlerini mukayese ettik- leri ağır tayyare filolarından biri İngiliz ve Fransız askeri kuvvetlerinin harp halinde bir kumanda altında birleşeceklerine delil olan bu resimde, Fransız başkuman- danı Gamleni, İngiliz Amirali Edvard Evans ve erkânıharbiye rei. si Lord Gord'la beraber 14 Temmuz geçit resmini suçiyle tevkif edilmiştir, selâmlarken görülüyor.. e < | HÂDİSELERİ İN RESİMLERİ | logiliz denizaşırı kuvvetleri kuman. dânı General İrönside (Sağda) Le histana hareketinden evvel vedala- şiyor İngiliz Milislerinin heves ve şevkle askeri elbiselerini giyip vazifeye koşmalarını gösteren resimlerden