July 23, 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

July 23, 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

— : Bir Y ildönümü. Hürriyet, Sulh Hürriyet.. Oh yarabbi! bu. ndan daha eyi dünyada ne var? F Hürriyet.. Ey bütün harf. leri kudret, kuvvet neşe, ha yat ve tilsim dolu kelime Bize yaşama küdretini va. ren sensin ve biz senin iç oruz. Dünyada insan- tadar hayvanlar da sana fşıktır. Senin uğrunda veran hayvan, bence, yine senin Uğrunda can — veren insan kadar azizdir. Önun iç- in sesi güzel bülbülü takdis can eder ve severim. Bülbülü yakalamak, kafo- ste beslamek mümkün deği- Nir. Çünkü o, hürriyetin âş- ikidir. Eğer — yakalameğa muvaffak o'up ta kalese ko- yacak olursanız kedisini na- sil oradan oraya çarptığını canınız acıyarak görürsünüz. O hürriyete kavuşmuk - için kendisini öldürür. Bülbül âcizdir. Kafesi kır- ıp hürriyete kavuşamaz. Fa. kat jnosanlar içinde hürriyete en fazla âşık olân Türk âo. iz değildir. Onun hürriyeti elinden alınamaz.. — Alınsa bile o, yine bir gün ilahi hamlesile zafer — bayrağını hürriyet ulukları ve hevası içinde dalğulandırmıya kad- irdir. Ntekim bunu zam - an zaman dünyaya gösterm- iştir. Estretin, taassubun ağır silindirleri altında — yıllarca inliyen Türk milleti, — asil kanındaki kudret kıvılcımla- rile tutuşturduğu — sarsılmaz iman ve destani kahramanl. ıkla 324 senesinde hürriyet güneşi yaratmış ve dünya- ya en kutlu bir. millet oldu- ğunu ilk defa bildirmiştir. — Hürriyete kavuşmak . Bu Du nasıl anlatayım? Esaret gören bir kimse, bunun ne demek olduğunn elbette bilir. Ve biz hepimiz bunu biliyoruz. Ve bugün, bu hayat gününün yıldönü - münde duyduğumuz geyincin taşkınlığıla kendimizden ge- çiyoruz. Hürriyete kavuşmak' bakı- mından en - kutlu ve mutlu günlerimizden — birindeyiz Üstelik, bugünün Türk ta - rihi için ayrıca bir değeri, ayrıca bir gorefi de vardır. Güçlü imanile hayatını kaz- anan Türk milletinin hürriy etini bütün milletler de, ön bir sene evel Lozanda bugün yeniden kabul etmişlerdir. Türkün idam beratı dem- ek olan Sevr paçavraları Lozan — sulhünde bu kutlu milletin hakkı tanılmıştir. Bu yildönümü münasebe- yaşama yırtılarak | tile Türk vatanperverliğinin | 23 Temmuz 324 deki hara- | ketini takdir etmek ve Bü- | yük — Gazimizi, diplomatik dehasile milletini temsil od ip Loşandan şanlı olarak dönen değerli Başvekilimizi hürmetle anm- ak bir borçtur. Vehbi Evinç Zeytin Mıntakasında ( Üzt tarafı birinei sayfada ) tice.alınacaği ümit edilmek- tedir, Edremit zeytinlerinde de hastalık varsa da zararı o derece fazla döğildir. Ay- valıkta eyi bir ümitle mü- memleketine | Amerik a Âmele grevi nihayete er- | d, vaziyet düzeldi. —| San Fransisko 21 (A A.)— | Şehir tabii hale avdet etm- iştir. İçlerinde muhtelif ma llar olan kamyonlar dün sokaklardan — gaçmişlerdir, Fabrikalar da işe bir fanliy- et vardır. Kahveler ve lok- antalar, son günlerin maru miyetini ödemek için ağızl arına kadar doludur. Rıhti- m isçileri — daha değillerdir. Fakat — birkaç kadar bir — hal tarzı bulunacağı ümit edi- işlerine güne esası liyor. Oklanda ve Berkley rlerinde ve dış mahullerin de grev durmuştur. Fakat arabacılar rıhtım işçilerinin grevinin devamı müddetince münakalât yapmamağa kar- ar vörmişlerdir. — Bununla berabar Portlantda vaziyet düzelmiş değildir. k Seetlede sendikalara dohil olmıyan işçilerle dahil olan işçiler arasında yapılan çar- piışma esnasında, dört polis yaralanmış 29 kadar grevci ağlatıcı bombalarla zehirlen- miştir. Polis — mütearrızlorı püskürtmüstür, Mivssoka, 21 (A.A.) —. iç. inde yiyscek dolu olan bir kamyonun, sendikalara dahil olmıyan işçiler — tarafından tahliyesi esnasında, grevoi- lerin mani olmak eh şehi istemesi esnasında aralarında çarpış- malarda bir polis grevcileri püskürtmek için atöş açmı- ya meocbur olmüştur. Yara- lanan polis bir arkadaşının kurşunile kazren yaralanmı- ştir” Mineapolis, 21 (A A.) —Ka. myoncular grevinin — ikinci gününde iki Polis ve 3) ki- şinin yaralanması yüzünden 500 muhafız şehirde toplan- lanmıştır. Grevciler kamyon: Tarı durdurmağa — teşebbüs etmekte vo kavgolora sebe- biyet vermektedirler. Vinineh, 21 (ALA)— Dün akşam Minebolisten bombar- diman — tayaroleri — buraya gelmişlerdir. Admona doğru | ısında belediye ve fı İhtikârla Mücadele. Komisyon bazı mevaddın flaatlarını yüksek buldu. İhtikârla mücadele komi- syonu dün de mektupçu Hilmi beyin riyasetinde top. lanarak mesajsine — devam etmiştir. Komisvon dünkü toplant- ticaret odasından gelen İisteler üz- erinde tetkıkat yapmış bazı movat ve eşyanın - fiatlarını yüksek bularak bunlar üze rinde etüt yapılmasını kara- rlaştırmıştır. — Komisyon 1 Ağustos günü tekrar topla- nacaktır. Enver bey. Mebuslarımızdan — Envor bey Bursadan şehrimize ge- lmiş ve Edremide geçmiş- tir. Maiyot memuru Vilâyet maiyet memurluğ una tayin edildiğini yazdığ- umız Hakkı boy dün Edrem. itton — şehrimize gelerek yeni vazifesine başlamıştır. Zaytincilik hakkında tet- kikat İktısat Vekâleti tarafından vilâyetimiz zeytinciliği hak- kında tetkikata memur edi- lJen zeytincilik mütehaessısı Nizamettin bay zeytin mın- takasında totkikatına devam etmektedir. Mütehassıs — tet- kikatı neticesini bir rapor halinde tespit edecektir. “Aacılar için makine - ve | Suni gövercin getiriliyor. Şehrimiz avcılar kulübü, avcıların mümareselerini te- min etmek maksadile İstan- bula bir maokine ve birkaç suni gövercin sipariş etmiş- tir. Makine ve suni gövercinl. erin birkaç güne — kadar yollarına devam edeceklernir Sanfaransisko, 21 (A A.) — Rıhtım ustabaşıları — birliği, 233 reye karşı, 1138 reyle ise başlamağa karar vermi- şlerdir. Bu suretle grev ni- Dihayet bulmuştur. Seatle, 21 (A.A.) — Sen- dikalara dahil olmıyan işçi- lerin vapurları boşallmaları- Ba mani olmak istiyen 200 grevciyi dağıtınak için polis 200 ağlatıcı bomba kullan- mıştır. Bunu muntaram bir harp takip etmiştir. 4 polis | ağır surette yaralanmış, 12 grevci gazlarla boğulmuştur. Başvekililimiz İstanbulda (Üst tarafı birinci sayfada ) tarafından teşyi edilmişlerd- ir lahisarlar Vekili Ali Ra- na bey de aymı trenle İst - anbtla gitmiştir. Istanbul, 22 (Muhabirimi- zden) — — Başvekil İsmet Paşa Hozretleri bugün İsta. nbula geldi ve — hararetli cadeleye ığevııı edilmektedir | bır surette karşılandı. BN v o gelmesi beklenmektedir. Bunlardan kulübün azası bulunan bütün avcılar istifa- de edecektir. Edremit, Bürbhaniye — ve Havran belediyelerile avarızı bulunan köylerin teşkil etti- ği sıhhi birlik tarafından Edremitte yirmi yataklı bir hastahane tesis edilmiştir. Eski mahkeme binası es. aslı tamirden sonrfa hasta- hane — ittihez olunmuştur. Hastahanenin alâtı tıbbiye, karyola ve sair — bütün lov- azımı mahallen temin edilmiş doktor ve hemşiresinin de Sıhhat ve İçtimai Muavenet ŞE HİR VE MÜLHAKATTA YOREECEUCECANENN NU NN KO NENAEA MA MA TACANANNEC UA NUNANNEAMANANANAREKNNAKR NN AD NA DU NENE GA NU EERNKUNRAR SA NN NARE Edremit Hastahanesi. Belediyelerin teşkil euiıâıi birlik tarafından tesis edilen hu 4|ıasıa|ım yakında açılıyor. Güzel Edremidin çarşısı Vekâületi tarafından yapılmıştır. Haber aldığımıza — göre Sabık Saframbolu hastanesi operatörü olup bir müddet- enberi — Edremitte — oturan Dr. Nedim bey Edremit ha- stanesi operatörlüğüne, Ispa- rta Momleket hastanesi he. mşirelerinden Fatma Kerim hanım da hemşireliğe tayin edilmişlerdir. Hastanenin yakında mera- simle resmi küşadı yapıla- caktır. tayini Bayram | Balıkesir- | Şehir bayraklarla süsle- Dnecek , devair tatildir. 23 temmuz — hürriyetin ilânı yıldönümüne — müsadif bulunması dolayısile bugün bütün devair ve mücssesat tatil edilocek, şehir - bayraklarla süslenecek ve ayrıca gece tenvirat yapılacaktır. Vilâyet — matbaası da moyanda tatil yapacağından gazetemiz yarın çıkamıya caktır. Kepsüt hâdisesi Kepsüt yolundaki kız kaçı- rma vakası faillerinden ikisi Susığırlıkta yakalanmış ve kaçırılan Akça köylü Riza ağanın kızı Şekibe de yine Susığırlıkta bulunmuştur. Vaka faillerinden üçü he- nüz tutulmamıştır. Bunlurın da yakalanmaları beklenme ktedir. bu Memlekette Tetkik. Mamleket dahilinde tetkik Ssoyahaline çıkan - genç müallimler dün şehrimize geldiler. Garbi Anadoluda bir tet - kik seyahatine çikmiş olan Gazi terbiye enstitüsü talo- beleri dün Kütahya — yolile şehrimize gelmişler ve Nec. ati Baey Muallim mektebine misafir olmuşlardır. Enstitü resim — muallimi Şınasi Hüsnü beyin idaresi- nde edebiyat — zümresinden mezun Hüseyin Avni, Pede- ğoji zümresinden mezun Hurrem, Remzi ve boden te- rbiyesi son sınıfından Recep beylerin iştirak ettiği — bu seyyah kafilesi Ankaradan şehrimiza kadar olan kısım da trenle seyahat etmişlerdir. Genç muallimler şehrimi- zde birkaç gün kalarak iktişadi — ve içt - imat tetkikatta bulunacakl- ar müteakıben — tetkikleri | devam etmek üzere bisiklet lerle Ralyaya hareket odece- klerdir. Muallimler Balyadan sonra sırasile Edremit, Bürhaniye, Ayvalık, Berğamaya uğray- arak İzmire — geçncekler Aydın, Antalya, Tsparta ve Afyon üzerinden Ankaraya | dönecekler bu müddet zarf. ında gehir, kasaba ve köyl- erde tetkikat yapacaklardır. Bu güzel teşebbüslerinden dolayı gönç muallimleri ha- raretle tebrik eder ııvıf'ı- kiyetlorini dileriz. Mezbahasında bir ay İçinde ne kadar - hayvan kesildi? | 934 senesi Haziran içinde Balıkesir mezbahasın- da 128 koyun, 12 keçi, 2019 Kuzu, 1524 oğalak, 212 sığır kesilmiş, sarf vo istihlâk edilmiştir. Bundan başka aynı ay içinde 100 kuzu, 110 sığır, 40000 kilo yapağı ve 8800 kuzu ve oğalak derisi için sağlık raporu vorilerek hari- ce sevklerine müsaade olu- nmüuştur. ayı şehirde (ıkııyııg'g(n!jıjııâıg dileği Maliye Vekâletinden bir temenni Dün Halime isminde bir okuyucumuzdan bir mektup aldık. Umurbey mahallesin- de fabrika çıkmazı sokağın- da 117 numarali evdoe otu. ran bu okuyucumuzun mek- tabunu Maliye Vekâletinin nazarı dikkatini — celbeder ümidile aynen koyuyoruz: «Efendim; üç dört aydan- beri istihkakımızın — verilme sırasının yakınlaştığı ümi- dindo bulunarak sabırsızlık. la beklemekteyim. — Maliye Vekületi celilesine 4-6-934 tarih ve 14 - 128 numaralı tahriratla takdim — kılıman arzahal muktazası da seme- resiz ve cevapsız kalmıştır. Dileğim istihkakımın bir an evel gönderilmesi talebi idi.Ve talobime do Maliye Vekâleti celilesince cevap — verilmedi- ği gibi gayri mübadiller takdiri kıymet komisyonuna da vaki müteaddit müraca- atlarıma cevap verilmemek- tedir. İstihkakunın bir an evel verilmesi — hususunun icap edenlere emir verilmesi sabırsızlıkla beklerim.» Spor: Mıntaka Bisiklet hirincilikleri. Müsabakalar bu cuma yapılacak 934 senesi mıntaka bisik- let birinciliklari müsabakası bu cuma günü yopılacaktır. Mıntaka bisiklet heyeti tarafından tespit edilen bir programa göre, — sürat bir kilometrelik, mukavemet te elli — kilometrelik — mesafe dahilinde yapılacaktır. Sürat müsabakası o gün ss. at 10 da, mukavemet müsabakası 17 de başlıya- caktır. Müsabakalar Balıke- sir - Kepsüt şosesi üzerinde vnpılunnğ ve Daniş, İrfan, Şevki, Lütfi beylerden mü- rekkep hakem heyeti taraf. ından idare olunacaktır. Bisiklet heyeti müsaba - kalara koza kulüplerinin de iştirakini temin için meorkez ve kaza kulüplerine bir ta- mim yapmıştır. Müsahaka — birinejlarinin bu sena yapılacak Türkiye birinciliklerine iştiraklerinin takarrür etmiş bulunması s&porcularımızın alâkasını ce- Ihetmiştir. Merkez kulüpl. lon hirçok sporcular müsaba- kolara — haz.rlanmaktadırlar. Torasspor geliyor mu? Adana Torosspor - kulübü — İlmanyurduna müracaat ed- — erek bir maç yapmak üzere- şehrimize gelmek arzusunu göstermiştir. İlmanyurdunun bu talebi kabul edip etmiy- eceği bilinememektedir. Bandırmalılar Bursaya gi- diyor. Bandırma — muhabirimizin bildirdiğine göre, Bandır- ma sporcuları halkevi takı. mı ile bir maç yapmak üzere yakında Bursaya gidecektir Bunun için Bandırmada mu- htelit bir takım teşkil edil- miş ve ekzorsis yaptırılmış tır. Bandırmalılara — şimdiden muvaffakıyet temenni eder- ız. (Savış) gazetesi mahike- — meye verildi. ümhüriyet müddeiumu. miliği hilâfi kanun neşriya- ttan dolayı «Savaş» refikimiz aleyhinde bir dava açmış - tır. Bu davaya | ağustos çarşamba günü asliye ceza malhikemesinde başlanacaktır. Sıcaklar — mahsule - zarar veriyor. Havaların son — günlerde çok sıcak gitmesinden yaz- hk mahsülün zarar verdiği anlaşılmaktadır. — Sıcakların n çok zarar gören kavun ve karpuz olmüştur. amerika Bahrimuhiti. (Üst tarafı birinci sayfada) aynı menfi cevabı vermii ğ Fransa için bile — Amerika — bir harbe — sürüklenmekten korkmuştur. Japonya ile ya- pıilabilecek bir mısak daha tehli olabilir. — Zira bu. Çindeki açık kapı siyasetinin terki manasın: ilado eder,