26 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

26 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

üne mİ Çürük Fındıklar Cemiyet ve polotika yaşayışında öy- le fikirler vardır ki doğru olduklarını aznnederiz, İlerisini araştırmayız. Uzun yorguyluklardan sonra onların gölge den, irademizi yanlış yollara sörükle- yen tehlikeli bir kakruntudan (başka bir şey olmadığını anlarız. Görüyoruz: gölge ve kuruntu; en güzel zamanları kemirmiştir. Böyle fikirler, içinde bir şey zanneltiren çürük fındıklara ben- zerler. Kırıldıktan sonra küflerini gös- terirler. Bunu bir misalle anlatmak is- tiyorum: Çayır güneşli deniz İçi gibi ay ışığı maviliği içinde idi. Genç tavşan Kala; kaynak başına geldiği vakit birdenbire durdu. Dört tavşan boyu uzakta sevgi- lisi Öpüle arka ayaklarına dayanarak saçlarını düzeltiyordu. Kala; Öpüle'ri dört defa ay ışığında görmüştü. Enda- mmm güzelliğini hatırlıyordu. Fakat şimdi Öpüle ile karşı karşıya idi. Kala şimdi inanmıştı ki çayırda Öpüle'den daha güzel bir tavşan olmaazdı. İkisi de ayni yaşta idiler. Gönülleri ayni gençliğin rüyaları ile uyanmıştı. Üpüle, saçlarını düzelttikten sonra, sağ tara- fıma baktı. Kala'nın alev gözelrini gör. dü, O vakte kadar duymadığı bir gönül sarhoşluğu, sıcak bir iradesizlik içinde uzaklaşmağa çalıştı. Anladı. Bu, müri- kün değildi, Ay ışığı sessizliğinde Ka» la'nın sesi ürperdi: "e Gitme, Öpüle, Dur Bu seste gençliğin tutuşmuş ümit- sizliği, derin ıstırapların yalvaran heye canı vardı. Öpüle, zaten, yerinden ay- rılmamaya karar vermişti. Şaşırmıştı. Kala'ya ne cevap verecekti. Sarhoşluğu artıyor gibi idi, Kendisini bir az topla- dı ve bitkin bir sesle sordu: “Ne İstiyorsun, Kala?., “Seni dört kere ay ışığında gör- Öpüle.. Bu, beşinci. Anladın mı, Öpüler., Öptle anlamıştı. Tavşanların asırlar danberi süren mukaddes adetlerine gö- re evlenmeleri lâzımdı. Kala sıçradı ve Öpüle'yi bütün gençliği ile kucakladı. Tavşan ömrünün bu yüksek hadisesini analtına. babalarına. anlatmak ve ev lenme vaktini konuşmak için yerlerin- den ayrıldılar, Ay maviliği içinde yan- yana uzaklaştılar, İva ayy e eg ay Tavşan adetine göre evlenme şenliği beşinci defa buluştukları yerde yapıla- caktı. Atılgan Kala'yı, çapkın ve güzel Öpüle'yi bütün tavşan cemiyeti yürek- ten seviyordu. Onun için çalı araların- da, tarlalarda, 'günlerdenberi, bu ev- lenmenin lâfı oluyordu. İhtiyarlar top Tandılar ve evlenme şenliğinin yapıla- cağı geceyi seçtiler. Bu gece, daha kz- Tanlıkta. Çünkü: Büyük tavşan toplan- maları için böyle karanlık geceler daha elverişlidir, Kayuak başına davetlirler gelmeğe! başlamıştı. Korkunç bir avköpeğinin €- inden kurtulan meşhur tavşan ruhani. #i Ermiş Dede de gelmişti, Kocasını kaybetmiş dullar, karısız kalmış ihti. Yarlar, kurşun yarasından sakat kali Miş zavallılar genç çifti gözden geçiri- Yorlar ve bir şeyler konuşuyorlardı, Öpüle; bu gece çok güzeldi. Kulakları Mi en temiz ve az bulunur çayır otların» dan örülmüş çelenklerle sünlemişti. İh- tiyar bir dişi tavşan yakışıklı bir taygan delikanlısının kulağına fısıldadı: “uErmiş Dede bilir: ben de bir va- Kit böyle güzeldim. Öpüle gibi o beyaz dişlerim, parlak kürküm, billör enda- Mim vardı, Bahtiyarlığımız uzun sür- medi, Kocacığım gözlerimin önnüde vu Tuldu.,, İhtiyar dişi tayşan susmağa mecbur, oldu. Çünkü Ermiş Dede, bütün davet- lilerin gelmiş olduğunu, merasimin baş) Yacağını yüksek sesle söyledi. Herkesi Msmuştu. Ermiş Dede; Jki genci tüm- sek bir yere götürdü. Ve orada durdu: lar, Ermiş Dede, tavşanlara dua vazi- Yeti almalarını emretti ve sonra gözleri — kapayarak bir şeyler söylemeğe baş-| » Hiç kı bir anlıyamıyordu, Günkü: Ermiş la dr ederken, €n Dübarek tavşanların dili ile konuşu Yordu. Fakat bu anlaşılmıyan dil; ne Yük bir tesir yapıyordu. Ağlıyanlar, lar yardı. Bu duayı bitirdikten ra Ermiş Dede asıl tarşan dili ile Sen sözlerini söyledi: “uAyağmızın bastığı çayır, genlen- w bol ot versin, Dişileriniz en sert me Melârmı kemirecek kadar keskin Yazan : M. Nermi karş tetik olsun. Ayaklarını: tehlike! karşısında yıldırım hızı kazansın. Ço.! cuklarınız çayırları, tarlaları şenlen. dirsin, Tavşan nesli yeryüzünü kapla. 0. Ermiş Dede duasını bitirdiği vakit tavşanlar aarsında bir hareket oldu. İhtiyar bir dişi tavşan rahmetli kocagı. nı hatırlıyarak bayılmıştı, “Tavşan nesli yeryüzünü kaplasım.,, sözü, bütün gönülleri heyecanlandırmıştı. Ermiş, Dede, duaları ile, halkı coşturmasını bi ilirdi. Böyle bir hatip yalnız bu çayırd değil, başka çayırlarda da güç buluna. bilirdi. Ortalık biraz yatıştıktan sonra Ermiş Dede, genç çifte bir fındık uzat. itı ve çok ciddi bir sesle: “— Bunu almız, dedi, yu gö- İtürünüz. İlk geceyi bu fındıkla raber igeçiriniz. Fındığa dokunmayınız. Yarın akşam fındığı tekrar bana getirirsiniz. Bu, bize emanet olunmuş bir reliktir. Mukaddes bir şeydir. Muhabbeti artı. İrır, ölüm tehlikesini azaltır. Rızkın a- içılmasma yardım eder. Avköpeği şerrin den kurtarır. Bütün tavşanlar bu mukaddes frndı ğın gizli kudretini biliyordu. Kala, hür. metle, fındığı aldı. Artık merasim bit- ii ve dağılmaya başladı, Kala ve Öpüle yeni yuvalarına ler içinde gittiler, eee bii Vak işik uğ Kala'nm büyük bir zevklke süsledi yuvaya girdiği vakit adets yo- rulmuştu. Ermiş Dede'nin O muhterem yüzünü görüyor gibi idi. Kala, tavşan adetine göre, fındığı yuyanın köşesine yerleştir 'ikten sonra Üpüle'yi beş defa öptü, Kala da, Öpüle de yeni tavşan nas linden idiler, Her şeyin aslı öğren-i mek için, yalnız yeni ve genç nesillerde görülen heyecanlar, onlardâ da vardı. Kala; tekrar fındığı avucuna aldı: *— Bir kere bakalım, Öpüle, acaba bu fındığın içinde ne yar?,, dedi, Öpü- (le ilkönce, mukaddes bir şey kirletilir. ken duyulan karanlık bir iç ürperişi i- İle sarsıldı: | “— Bırak, sevgili Kala.. Ben de bili- Mp Bu.bir.fındık işte. Bırak..,, de- Fakat Kala dinlemedi. Sert bir çı- tırta işitildi. Kala elindeki fındık ka. buklarını Öpüleye göstererek; “mn Bak, dedi, bu fındık çürük müş. Öpüle, Öpüle.. Ben seni çok sevdi. Zim için bu fındığı parçaladım. Sırf se- nin için. Sırf sana göstermek için. Bu Cındık; biz tavşanları avköpeğine, kur. şuna karşı şerbetli yaparmış. Ermiş j Dede, onu bunaklarâ anlatsın.. Ya sen, isevgili Öpüle, ya sen buna inansaydın.. Tüylerim fırça gibi oluyor, evet, inan- saydım, pe olacaktı? Yuvaya geldiğim vakit, belki de, seni bir daha göremiye. cektim... Kala, büyük bir heyecan içinde idi. Gözlerinden iri yaş Camlaları düşüyor. du; Öpüle yumuşak sesi ile Kala'yı ya- tıştırmaya çalışıyordu. “— Kendini topla, Sen erkeksin., çok ettin ki fındığı kırdın. Bu fındık milyozlarca tavşanın kanıma mal oldu. Hem bu çürük fındık... Kala, sevgilisinin sıcak sesi ile tek-| rar canlanmış gibi idi: “— Öyle, Üpüle.. Çok doğru söylüyor sun.. Milyonlarca tavşan bu boş ve çü- rük fındık için öldü. Ona inandı ve öy Çürük fındık 3 le öldü, Ben bunu kırmasaydım, bu bel? lâ bütün tavşan neslini kemirecekti.. İf Kırdım. Fakat geç kırıldı... Her şey böy le, Kırılmadan için anlaşılmıyor., © Masal burada bitiyor, Ortaraman i müesseseleri böyle birer çürük fındık.| tı, Müstebit monarşi böyle çürük birlü fındıktı. Bu çürük fındıklar için nesil jler yığını büyük acılar yaşadı. Deylet 8 ve politika yaşayışında, böyle, çürük fındıklar, hâlâ, az değildir. Menfi ce. reyanlar hep böyle çürük frmdıklarla iş görürler. Biz bunların en tehlikelile. rinden birer birer bahsedeceğiz. M. Nermi Doktor Hafız Cemal Cumadan maada ber gün öğ- | leden sonra saat (14-16) de İs- tanbulda Divan yolunda 118 nu- alı husus! kabinesind pu kabul eder. » hiz İ Kulaklarınız nurlansın ve me Istanbul: Tel. 2398 | amm 9— VAKITII Teşrinevel 1930 m © Beyoğlu 9362 Şube geentesi Sirkeci Mühördar zade hapı alanda Tells Izmir sürat postası (GULCEMAL) Vapuru 21 teşrinievvel pazartesi 14,30 da Galata rıhtımından kalkarak sah. sabahı izmire varır ve şarşamba 14,30 da İzmirden kalkarak perşembe sababı ge lir, Vapurda mükemmel bir or- kestra ve cazbant maycultur. Trabzan birini Pastası (CUMHURİYET ) vapuru28 Salı akşamı rini- evel Galata rıhtımından kalkarak Zonguldak, Inebolu, Sinop, Sam sun, Giresun, Trabzon, Ri zeye gidecek ve dönüşte Sür- mene, Trabzon, Görele Gire- sun, Ordu, Ünye, Samsun Sinop, inebolu, Zonguldağa uğryarak gelecektir. Mersin postası (KONYA) vapuru 29 Teş- rinievel çarşamba 1) de Galata Rıhtımından kalkarak Çanak- kale, İzmir, Küllük, Bodrum, Rados, Fethiye, Finike, An- talya, Alâiyeye uğrayarakMer- sine gidecek ve dönüşle ayni iskelelerle ( beraber Taşucu, Anamura uğryaçaktır. Dalyan, © Marmaris yolcu ve yükü gidiş ve gelişte Fet- hiyede aktarma suretile alınıp verilir, yp Çanakkale için yök alınmaz. Ayvalik sürat postası (MERSİN) vapuru 28 Teşrini evvel Salı 17 de Sirkeci nhtumından kalkarak Gelibolu, anakkale, Küçükkuyu, Edremit, Burhaniye, Ayvalığa gidecek ve dönüşte mezkür iskelelerle birlikte Altınoluğa uğrıyarak gelecektir, Azimette Gelibolu için yük alınmaz, Köprüden Yalovaya akşam 18 de ve Yaloradan sabah 6, 35 de kalkan postalar İ tep rinisaniden itibaren yapılmıya- caktır. Saat 18 postası Büyük adaya kadar gidecek sabah © postası da Büyükadadan 8 de kalkarak gelecektir. VAPURLARI Millet si “ PAZAR günü akşamı saat 18'de Sirkeci rıh- 8 tımından hareketle (Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Samsun, Or 8 du, Gireson, Trabzon,Rize Ma- pavri,Hopaya azimet ve avdette Vakfıkebir, Görele ve Ünyeye ii dahi uğrayarak avdet ede- E cektir. Müracaat mahalli: İstanbu! i Meymenet Hanı altındaki ya- | Zıhane. Telefon Istanbul 1 154 Doktor insan Sükrü Sinir hartalıklar. mütehasşıs Cuma ve şsxardan moadı $ den 6 » kadar 78. Tel Beyoğlu 52, Kadıköy 49 Geyri isenkul msilerin eçik artırma ılârı Istanbul 4 cü İcra memurluğundan Açık artırma ile paraya çevri- lecek gayri menkulun ne oldu- ğu bir bap ahşap hanenin ta- | mami. Gayri menkulün bulunduğu İ mevki, mahallesi sokağı, No, Bo- ğaziçi Ortaköy Kazikçı sokak atik 14 ve yeni 12 No Takdir olunan kıymet: lira, Arlırmanın (yapılacağı, yer, gün, saat Istanbul, 4 cü icra da- iresinde 22-11.930 tarihinde ve saat İd ile 16 k, 1 — Işbu gayri mengulün ar- tırma o şartnamesi 10-11-930 ta- rihinden itibaren ile 1700 Ist. 4 cü icra dairesinin muayyen | numarasında berkesin görebil- mesi için açıktır. İlânda yazılı İ olanlardan fazla malümat almak İ isteyenler, işbu şartnameye ve i ..... dosya mumarasiyle memu» riyetimize müracaat etmelidir. 2 — Artırmaya iştirak için yukarda yazılı kıymetin yüzde yedi teminat gösterilecektir. 3 — Hakları tapu sicilile sabit olmayan ipotekli alacaklılara diğer oalâkadarların ve irtifak bakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu ilân tarihin- İ den itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte me- muriyetimize bildirmeleri icap eder, Aksi halde hakları tapu siçilile sabit (o olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasında bariç kalırlar. 4 — Gösterilen günde arttır- maya iştirak edenler arttırma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malümatı almış bunları tamamen kabul etmiş ad ve itibar olünur- lar. Üstünde bırakılan gayrı menkulün bedeli zamanında ve- rilmezse gayrı menkul ikinci bir arttırma ile satılır ve bedel farkı ve mahrum kalınan yüzde beş faiz ve diğer zararlar ayrıca İ hükme hacet kalmaksızın memu- riyetimizce alıcıdan talısil olunur. Beş numaralı fıkradaki şart ta- hakkuk etmek kaydile üç defa bağırıldıktan sonra gayrı menkul | en çok arttıranın Üstünde bıra- , Şart tahakkuk etmezse arttırma geri bırakılıp alıcı taah- bütlerinden kurtulur ve teminatta kalkar. 5 — arttırmanın birinci veya ikinci olmasına ve gayrı menkule tenalluk eden kanuni hakka ve satışın tarzına göre diğer şartlar, Müterakim vergi belediye, vakıf icaresi müşteriye (aittir, İ inci arttırmada ep ziyade 700 Jira Gini ! alıcı bulunmuştur, 2 nçidir. enzi- | teyp en “ALEMDAR zadeler yade arttıranın üzeripe bırakı- i Jacaktır. Yazılan hane yukarıda göste- İ rilen 22-11.930 tarihinde Istan- bul 4 cü icra memurluğu odasında işbu ilân ve gösterilen arttırma şartnamesi dairesinde satılacağı ilân olunur. Zayiler 928 senesi on sekizinci ilk mek» tepten aldığım şahadetnameyi zayi ettim. Yenisini alacağımdan eyvelkisinin hükmü yoktur. Hale Nur İ 1 Teşrinisani 1930 $ Pangaltı » Harbiye arasında zayi etmiş olduğum M. markalı gümüş tabakayı getirene mükâ- fat verilecek. Pıngalu po.is Hasan Bir muhasip iş eriyor Tecrübeli, genç ve dat! bir muhasip günde 2-3 saat çalışmak üzere ehven | ücretle iş aramaktadır. Gazetemize (N. V.J rümuzile tabiiren mürücan Tort Elektrik Şirketi Gelecek donanma münasebe- tile Türk anonim elektrik şirketi, yangın veya cereyan kesilmesi tehlikelerine meydan vermemek üzere, bilcümle yeni tevsiat ve tesisatın muayene ve kontrol © edilmesi lüzumunu (mubterem aboneler ne arzeyler. Şirket, her halde 24 saat ev- vel haberdar olmak şartile bu | muayeneyi meccanen yap. ağı deruhte eder. Udmumun ve tenvirat icra ede- © cek olan müessesatın menfaatine © taallük eden bu mes'elede kat- iyen lâzım olan bu fenni ihti- yatın ihmal edilmemesi temenni olunur. “ Beşiktaş sulh mahkemesi icra me merluğundan çevsilecek gayrı man Ahşap man bahçe bir bi - Gayrı menkulün bulunduğu mevki, mahallesi, O sokağı, numarisı: Beşiktaş © Şenlik ede mahallesinde Misel oğlu bahçesi sokağında Sö nu li Bane, Takdir. olunan kiymet: Üç bin üç © yöz lira (3300). Artırmanın yapılacağı yer, gün, Saat: 95-11-9040) cerihinde saat 16 de Peşiktaş sulh mahkemesi icea memirluğunda. 1 — İşbu gay menkulün ararma şartnamesi 22-10-930 tarihinden itibaren 950 - 426 ile Beşiktaş snlh icrn dü” iresinin muyyen numâraında herkesin görebilmesi için açıktır. İlinda yanlı © olanlardan fazla maldmat alsak istiyen- ler, işbu şartnameye ve 930 - 496 dosya memoriyetimize (müracaat | numarasıyle eşmelidir. 2 — Artırmaya işdrak için yukarda yazılı kıymetin yüzde on teminat gö#“ terilecektir, 3 Hahları tapu sicillile sabit ol. mışan İpotekli alacaklıl; dair olan İddirlarını işbu ilân tarihinden iubaren yirmi gün içinde eyrakı müsbi- telerile birlikte memuriyetimize bildir- meleri icap eder, Aksi halde bakları tapu sisillile sşbit olmıyanlar ssuş bedelinin paylaşmasında hariç kalırlar. 4 — Gösterilen günde artırmaya tirak edenler artırma şartnamesini oku muş ve Mizulu malömati almış bunlan teramen kabül etmiş ad ve itibar olu nurlar, Üstünde bırakılan gayrı reenkulün bedeli zamanında verilmezse gayrı men kul ikinci bir artırma ile şanlır ve bedel farkı ve mahrum kalınan yüzde beş faiz ve diğer zararlar aynca hükme hacet kalmaksızın memuripetizce alıcıdan tehsil slurur. Beş numaralı fıkradaki şart iahak- kuk etmek kağdile üç defa bağırıldıktan sonra gayn menkul en çok artıran üstünde “bırakılır. Şart tahakkuk etmezde © artırma geri bırakılıp alı çaahhütlerin- den kurtulur ve teminaşta kalkar, $ — Arırmanın birinci veya ikinel olmasına ve gayri menkule tealluk eden kanuni hakka ve satışın tryna göre diğer şartlar, * Yazılan bir bap hane yukafıda göğtş- rilei günde ve tarihinde Beşi icra memurluğu Odasında işbi gösterilen artırma şarınamesi dairesinde satılacağı ilin olunur İLAN . 5 falzli, O İO18- 1834 tarihli İstiksazı dahili tahvilâ hemillerine Teşrinisani 1930 vadeli ve 26 numaralı kupon bedelinin, tarihinden itibaren Osmanlı bankasının Ga» lâta ve Ankara idareleri gişe- lerinde ve vilâyet merakizinde bulunan bilümum şubelerinde tediyesine mübaşeret edileceği mezkür tabvilât hamillerine ilân olunur. 20 Türk lirası itibari kıymetli beher tahvil kuponuna mukabil evrakı nakdiye olarak 50 kuruş tesviye olunacaktır. Kuponların, numara borduro- ları ile birlikte ibraz ve teslimi üzerine Osmanlı bankası tarafın- dan hamillerine, berayi tediye beş gün sonra getirilmesi muk- tazi bir makbuz verilecektir, yi il “Bi Açık artırma İle paraya ENE ii 1 li