5 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— ? — VAKIT 5 MART 1932 Gazimiz Ankaraya Hareket ettiler (Ust tarafı 1 inci sayfada | bulunmuşlardır. Gazi Hazretlerile birlikte Sıb- | hat vekili Dr. Refik B. de An- karaya gitmiştir. Ko'ordu kumandanı Şükrü Naili Paşayla vali Mutittin B. Reisiçümhur Hz, ni Is'anbullular namına vilâyet hududuna kadar | teşyi etmek Üzere bususi trene | binmişler ve İzmitte trenden in- | mişlerdir. Ankara sevinç içinde Ankara, 4 ( Vakıt ) — Reisi Cümbur hazretlerini bususi Tren saat 12 de Ankaraya varacak büyük Reisimiz istasyonda sami- mi merasimle karşılanacaktır. Vali Nevzat bey Gazi bazret- lerini Ankara vilâyeti hududunda karşılamak üzere bu akşam Po- İatlıya hareket etti, Ankara sevinç içindedir. Tahrikât mı Yapılıyor? Bir akşam refikimizin yazdığı" na göre bazı kimselerin öteden- beri gördükleri teşvik üzerine bazı tahrikâtta bulundukları an- laşılmıştır. Bunlar işsz kalan bazı hazırladıkları bir kaç istida- z imzalattırarak Vilâyete ve H. ırkasına göndermişler, bunlarda aldıkları yevmiyelerin kendilerini tatmin etmediğinden bahsederek arttırılmasını istemişlerdir. teşebbüsün asıl maksadından ha- berdar olmıyan safdillerin yev- | miyelerinin arttıracağı ümidine düşerek bu istidaları imzaladık- ları anlaşılmıştır. Bu hareketler (arasında bir metiog akti için de teşebbüsat yapılmıştır. Bu gibi hareketlerin | müsebbibleriyle beraber ayni tah-| kât silsilesinden addedilen bazı yanlar hakkında alâkadar ma- kamlar tetkikat ve tahkikatta bulunmaktadırlar. Yunanistanda yeni iktısadi kararlar Atina, 4 (A.A.) — Milli ikti - sat nezareti, bütün sigorta kum - panyalarını başka memleketler ü- zerine döviz sigortaşı yapmaktan meneden bir kanun projesi tanzim etmektedir. — — ———— — resi hakkında ortaya atılan fikir etrafında olmuştur. Biz bu bu- sustaki noktai nazarımızı arzettik ve nazarı dikkate alacağını Ümit ediyoruz. Diger teraftan haber aldığımı- za göre vapurların teşekkül ede- eek bir şirkete devredilmesi ve Türk limanlarına vapur işletmek inhisarinın bu şirkete verilmesi esas itibariyle takarrür etmiş bu- lanmaktadır. Bu şirkete seyrise- famin vzak seferlere işliyen Yapurlarıda devredilecek ve se: risefain bu şirkette meli kıymeti nisbetinde hissedar ola- caktır, Yakın işleyen seyrisefain va- parlariyle şirketi hayriye ve haliç yapurlarını da birleştirilmesi ve belediyeye devredilmesi düşünül- mektedir. Vakıf — Bundan bir müd- det eyvel yakın sahillere işliyen yapurların birieşti- rilmesinin çok yaydalı ola- cağım ilk defa yazmış ve #eklit etmiştik. Bu fıkrımi- sin tahakkuk sahasına gir- mek üzere bulunduğu ve alâkadar makamların vap- tığı refkikatın “Vakır, ın işaret etiiği favdalı netice- leri tespit ettiğini görmek- le çok memnun o.uyoruz, Dahili ve Harici Dul ihtimali yok! Cemiyeti akvam işin | içinden nasıl çıkacak?! Şanghay ve bavalisinde (o Çinli- lerle Japonlar arasında muhatamatın tatil edildiği resmen tevit (ediliyor. Japonlar Şapeyi mahalleleriyle Vosung istihkârmnı (İşgal © etmişler, Çin kuvvetleri oOon kilomene. geriye çekilmişlerdir. Tokyodan gelen telgraflar şimdi Şanghayda beynelmilel bir sulh kon- feransı akti lüzumundan bahsediyor Diğer taraftan Cenevreden gelen ba- berlerde Çin Japon ihtilâfin o ha'let miye muvsifsk olamıyan Cemiyeti akvam o meclisinin meseleyi heyeti umumiyeye tevdi eriği bildiriliyor Şanghayda bir sulh konfe'ansı top- İanırsa ne yapacak? Cemiyeti Akvım meclisinin halledemediği bir ibtilâfın içinden bu cemiyetin heyeti o umumi- yesi nasl çikacak? Bahusuş Jasorlar Şangharı işgal ettikten sonra sulh taleplerini daha ziyade ağırlaştırmışlırdır. Muhaserata başlamadan Çin hükümetinin reddet- miş olduğu metalibin daha ağırlaşmış şeklini bugünü askeri netice karşı sında Mili hissiyat galeyana gelmiş olan Çinlilerin kabul etmelerine ibti- mal vermek mümkün değildi. O bal de aktedilen mütareke bir su'b ma bedesinin imzasile değil, yeni top ve tüfek sesleriyle nihâyet bulacak de- mektir. Netekim Çin menabiinden ge len telgraflar daha şimdiden bunu göstermektedir. Gene bunun için denilebilir ki Cemi- yeti A vam meclisinin Çin-Japon ih- ulâfını heyeti umumiyeye tevdi et memesi de vazıyetindeki bu tehlkeyi hiç şüphesiz görmesindendir. - Fakat unutmamak lâzımdır ki Cemiyeti Ak- vam heyeti (o umumiyesinin bu meselede vereceği kararın ehemmiye ti çok büyük olacakur. Ademi muvaffakiyet balinde Cemi- yet yalnız badise karşısında (aczini ilade etmiş Olmıyacak, ayni zamanda mevcudiyetinin bir manası olmadığını ilân etmiş olacakvr Japonyanın y Cenevme, 4 (A.A.) — Heyeti umumiyede izahatta bulunan Çin murahhası Japonyanın Cemiyeti akvam, Pâris ve dokuz devlet mi saklarını ihlâl etmiş olduğunu söy liyerek sözlerine nihayet vermiş- tir. Mumaileyh, bu netice karşısın- da Çinin Cemiyeti akvam heyeti umumiyesinden her türlü ihtilâfı halletmesini ve Mançuri hadisele- rinde Çinin hiç bir mes'uliyet ol- Mek ettiğini eylemişti, ini sonra Japon şeye , Japonyanın R Mi ve menfaati bulunan devlet - lerle beraber aktedilecek konfe - ransa iştirak etmiye hazir olduğu- nu söyliyerek sözlerini o Mançuri meselesine nakleylemiş ve şimdi- lik Cemiyeti akvam is So Çinliler kabul etmiyor? Bir tarafta da toplar atılmaktadır! Japonya harp tazminatı da istiyecekmiş Nankin, 4 (A A) — Çin kükü- meti hariciye nazırı şanghaydaki mümessillerine (Çinlilerin yeni Japon metalibatını kabul edeme- yeceklerini, Amiral kelley'ye bil- dirmeğe memur olduğunu tebliğ eylemiştir. Müsademeler devam ediyor Şanghay, 4 (A A) — Itimada İ şayan bir Çin menbaından veri- bında şiddetli müsademeler ol mâktadır; fakat Japon umumi karargâhı bu haberi resmen tek- zip etmektedir. Yeni bir konferans Tokyo, 4 (A.A) — Hariciye nezaretinin salâhi/ettar erkânım- dan biri Şanstayda: acilen bey- nelmilel bir konferans akti müm- kün olmadığı takdirde, mahalli hükümet erkânından müreki-ep bir konferans içtimaıın tecrübe edilmesinin ihtimal dahilinde ol- duğunu beyan eylemiştir. Şanghay, 4 (A.A) — Japonlar, dün saat 14 te ateşkesmek em- rinin verilmesindenberi hiç bir muharebe olmadığını resmen te- yit ediyorlar. Japonlar Mantao'yu işgal etmediler Şanghay, 4 (A.A) — Japon kuvvetlerinin o Mantoa'yu işgal edeceklerine dair olarak çıkarı- lan asılsız bir haber üzetine bu şebrin abalisi binlerce kişilik ka» fileler halinde Fransız imtiyaz mıntakasına tehacüm etmişlerdir. Iwtiyaz mıntakasında böyle feci bir istilâya mani olmak için ittihaz edilen ihtiyat tedbirleri taz'if edilmiştir. egâne emeli ! mekten (başka yapılacak bir şey olmadığını ilâve eylemiştir. Mumaileyh, Japonyanın yegâ- ne emelinin Çinde bulunan Japon tebaasinm mal ve canlarının hi - maye ve muhafazasından çibaret bulunduğunu beyan etmiştir. Bunu müteakip celsenin deva»! mı bu gün toplanacak olan umu- mi komisyon içtimama bırakılmış tır. —— beyan eylemesini talep|Reiehsbank kredileri ir, zenginleştirildi Paris, 4 (A.A.) — Reichbankla merkezi bankalar, evvelce veril miş ola nyüz milyon dolarlık kre- dinin yüzde 19 miktarınm yani on milyon doların âcilen itfası şar - tiyle daha ü çay tecdit edilmesi hakkında tamamen mutabık kal - yonun tahkikat neticesini bekle -| mışlardır. Fuhuşla mücadele için bir nizamname yapılacak Ankara, 4 (Vakıt) — Hıfzıssıhha kanununun birinci maddesi mucibince fubuşla mücadele yapılabilmesi için bir nizamname yapılacaktır. Bu nizamnameyi hazırlamak için Başvekâlet müsteşarı Kemal, Emniyeti umumiye müdürü Tevfik Hadi ve Dahiliye bukuk müşaviri Ekrem B. lerden mürekkep bir komisyon teşek- kül etmiştir. Komisyon bu bafta içinde işe başlıyacaktır. Belediyeler beş senelik imar plânı yapmıya mecbur ol acaklardır Ankara, 4 (Vakıt) — Dahiliye vekâleti hazırladığı yollar ve yapı lâyihasını Başvekâlete göndermiştir. Yalnız belediye olan yerlerde tatbik edilecek olan bu kanuna göre her belediye Da- hiliye vekâletinin tayin edeceği mı vekâlete gönderecek ve beş müddet zarfında bugünkü plânr sene zarfında şehrin nasıl bir vazıyet almak istediğine dair imar piânım bazırlamıya mecbur olacaktır. : len habere göre Nansiang'ın gar- | zi İ Japon mümessilleri arasında kent 8ir habere göre ortalık sü'liman| Dim resmi bir menbadan bildi- Çin kıtaatına, sebebiyet veril- | medikçe mukabele etmemek ve | muhasamatı tatil eylemek için | &mir verilmiş olduğu resmen bil- dirilmektedir. Henüz cevap yok Şanghay, 4 (A A.) — Nankia hükümeti son Japon tekliflerine henüz cevap verme'niştir. Yeni bir mülâkat Şanghay, 4 (A.A.) — Çin ve zıhlısında yeniden bir kat vavu bu'muşlur Çinliterin ısrarı Şanghay, 3 (A.A; — Çin ba- riciye nazır muavini, Japon kuv- vetierinin işgalleri altında bulu- | nan mıntakaları tahliye etmedik- çe Şanghayda bir yuvarlak masa konleransının toplanmasının muh- temel olmadığını beyan eylemiş” tir. Japonya hükümeti harp tazmi- natı istiyecek Şanghay, 4 A.A) — Tokyoda mülâ- rildiğine göre Japonya hükümeti, yuvarlak masa (konferansında Şanghay vekayii neticesinde vu- kua gelen hasarların tazminini talep etmek ve Japonya “aley- hindeki tahrikâtın kat'i sure' menedilmesini istemek haki talep edecektir. Japonya bükümeti, imtiyazlı mıntakalarla oralarda sakin aba- inin emnü selâmetini temin et- mek maksadiyle Şang saya mü- teallik bütün mes'elelerın hal- line matuf daimi bir plân tanzi- mini müzakere etmeğe ana'le bu'unmaktadır. * siyle şehrimize gelmiş, Sirkeci is“ İ bahçe sarayına giderek Reisicüm * “Tevfik B. Dün Cenevreden şehrimize geldi Cenevrede toplanan silâlharıt tahdidi konferansında hükümeti - mizi temsil eden murahhaslarımıZ dan Tevfik B. dün Semplon ekspre tasyonunda karşılanmıştır. Tevfik bey istasyondan Dolma” hur hazretlerine arzı tazimat et * miştir. Tevfik bey bu akşam An karaya hareket edecektir. Tevfik beyin vazifesine niha- yet verildi İstanbul, 4 (A.A.) — Riyaseti cümhur umumi kâtibi Tevfik be“ yin vazifesine hitam verilmiştir. Hariciye vekilimi- zin beyanatı Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin Cenevrede Atina ajansı müdürüne söylediği sözlerden te- igraf baberi olarak yazmıştık. Son postayle gelen Yunan ga zeteleri bu beyanatın metoin neşretmektedir. Hariciye vekilimiz bu beyana" tında, İran seyabati esnasında orada bulunan Yunanlıların Tah» randa bir Yunan s*fareti tesisi lüzumundan bahsettiklerini, bu arzuyu Yunan ricaline bildireçe- ğini vadettiğini ve Yunanistanın Iran pazarlarında emteasına mah- reç temın elmekleki menfaatini izah eylediğini söylemiş ve, “siz Yunanlılar tacirsiniz. Biz de transit ticaretinden istifade ede- ceğiz. Bu suretle Yunanistanla Türkiyeye İranda yeni bir tica- ret volu temin etmiş olacağız.» demiştir. Tevfik Rüştü B. ecnebilerin memleketimizde görebilecekleri işler lâyihası bakkındaki suale de Yunanlı doktorların san'attan, menedilmiyecekleri cevabını ver“ miştir. Lindbergin kaçırılan oğlu hâlâ bulunamadı ... Dualar edilecek! Amerikanın maruf tayyarecisi' Lindbergin oğlunun bazt şakiler tarafından kaçırıldığını dün böber vermiştik. Dün yemiyelön haber- ler bu meselenin Amerikada gü 4 nün en mühim hadisesini teşkil ettiğini bildiriyor. Çocuk henüz bulunamamıştır. Bu haberlern bir kısmı şunlardır: | Trenton, (Nev — Jersey, 4 (A. A.) — Polis, çocuğun iadesi için elli bin doar fidyei necat talep! eden ikinci mektubu neşretmiştir. İmzasız olan bu mektup Nevyork- tan postaya verilmiş bulunmakta» dır. ölümle tehdit! | Nevyork, 4 (A.A.) — Lindber-| ge gönderilen ikinci mektubun is- tenilen ridyei necatı verdemiği takdirde bizzat kendisinin öldü - rüleceği tehdidini muhtevi bulun - duğu haber alınmıstır. Nev — Jersey, 4 (A.A.) — Ge- ce yarısından biraz sonra Lindber| gin evine telefon edilmiştir. Ço- cuğunu kaçıranların cezadan kur» tulup kurtulmıyacağını sormuşlar- dır. Hover ve hadise Vasington, 4 (A.A.) — Lind- bergin çocuğunun kaçırılması do- layısiyle M. Hoover, parlâmento- dan mütecavizler hakkında tenkil tedbirleri ittihaz edilmesini iste - miştir. Dua edilecek Nevyork, 4 (A.A.) — Lindber- gin çocuğunun kaçırılması umumi nefreti gitgide ziyadeleştirmekte- ir. Nevyork baş piskoposu çocu - Zun bulunması için (o dindarlarm dun etmelefini talep etmiştir. -” Mi evyork civarmda bulunan bİf kart postal, çocuğun öleceğini bik dirmektedir. Bütün çocukluk yide Nevyork, 4 (A.A.) — gayrı ibtiyâri ve hüsnü reket eden bir çok eşhasın göste dikleri asılsız izler üzerinde yü " rüyerek vakit zayetmiştir. Bir çok insanlar şüpheli talak ettikleri şahısların ellerinde, ks” caklarında gördükleri: çocuklar lan şüphelenmekte ve ağlıyan Bİ çocuk taşıyan herkes halkın ie cessüs ve merakını celbeylemekt?” ve hatta bazan şüpheler açıkça yi har olunmaktadır. olammanktadlır. |. : Ankarada cimnastik salonu Ankara, 4 (Vakıt)— Gazi ens” titüsünün yanında yapıl olan cimpastik salonunun İl bitmiştir. Salonun bu hafta İl de açılma merasimi vamılacakti” akk ve Kalk lek Soğuğun şiddetinde” raylar çatlamış Sofya, 4 (Hususi muhabiri telefonla bildiriyor) — Bulgari. tanın her tarafında mütoiş Kar ğuklar hüküm sürmektedir" ie yolları kapamış, birçok yerler etrafla alâkası kesilmiştir. daki nun şiddetinden tren yolu" M.ster Gru şehrimizd? ge Amerikanın sabık Türki8 #ğ firi Mr. Gru dün e rimize gelmiştir. Bir kaç gür ğe dar yeni memuriyet yerine © edecek! d