9 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

9 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

A e» —ö-— VAKI Y SON Isveçgurubu hüküme-| tin teklifini kabul etti! Ankara, 8 (Vakıt) — Ereğni hattını yapmakta olan İsveç gu: rubu tediye şartlarını tadilen bü- kümetin teklifini kabul etmiştir. Toşaat 934 yerine 935de bite- | cek, tediye yarı nakıt ve yarı | bono olacaktır. Bu suretle tedi- ye 937 senesinde bitecektir. Bulgaristanda evrak Ankara, $ (Vakıt) — Bulga- ristandaki malüm evrak 53 çu. | val içinde orta elçiliğimize tes- lim edilmiştir. Bu meseleye dair | gifahi suale maliye vekili bu hafta cevap verecektir. Formül eskidir Ankara, 8 (Vakıt) — Düyu- Du umumiyenin yılda beşyüz bin İngilizle (ödenmesini eden formülü bir safha MART 1y5z-—— - PEL'GRA'FL'A R Lindbeigh'in çocuğu | istihdaf | yeni gibi gösteren Akşam gazetesi- | vin bavadisi eski bir şeydir, Kütahye - Balıkesir hattı Ankara, 8 «Vakıt) — Kütahye Balıkesir hattının işletmiye açıl- ması için son takviye ameliyeleri bitiriliyor. Açılma merasimi bu baharda olacaktır. Himayel etfal çocuk sarayinda| yeni bir kurs Ankara, 8 (Vakıt) — Yarın | bimayei etfalin çocuk sarayında yeni tesis edilecek kursun açıl | ma merasimi yapılacaktır. Dilsiz Sıtkı Ef. öldü Ankara, 8 ( Vakıt) — Büyük | Millet meclisinin meşhur dilsizi Sıtkı EF, romatizma neticesi kalp adalesi iltihabından dün vefat halâ bulunamadı Nevv York, 8 (A.A) — Lind- bergh'in çocuğu henüz buluna- | mamıştır. Bütün izler, biribirini | Polis, | müteakip terkedilmiştir. çocuğun sür'atli bir kaçakçı va- puruna alınmış ve Jersey sahil- | leri açıklarına götürülmüş oldu- İ gunu zannetmektedir. Ifadatının Lindbergh'in oğlunu başka bir yolda aramıya müsa- ade bahşolacağı söylenilen Muy Meslo isminde bir şahıs tevkif | edilmiştir. 50,000 dolar fidyei necat is- temek için Lindbergb'e bir te- İ Igraf göndermiş olmak töhmetile İ iki erkek ve iki kadın tevkif edilmiştir. Nev-Jersey valisi çocuğun ha- yatta bulunduğuna dair kat'i hiç bir iz olmadığını beyan ey- lemiştir. Bir istifa Ankara, 8 (Vakıt) — Adliye vekâleti Hukuk işleri müdürü Sabri! kir B. istifa etmiştir. ———————. Hukuk Fakültesinde dersler ve imtihanlar üç gruba ayrılıyor Darülfünun, Hukuk fakültesi imtihanları için yeni bir şekil dü- | şünülmektedir. Bu şekle göre Hu- okunan dersler üç gruba ayrıla- cak, müdavimler her gruptan ay- ri ayrı imtihan vereceklerdir. Bu gruplar şunlardır: Hukuku umumiye, Hukuku hususiye, Ik- tısat, Bu yeni şekil tahakkuk et- tiği tekdirde her gruba dahil derslerden verilen notların vasa- tisi alınacak, talebenin vazıyeti İ üzerinde üç not müessir olacaktır. | | Limanda bir kaza (Üst tarafı #inei sayfada) muş ve Asyanın bacası yıkıldığı gibi bordasında da bir yara açık mışlır, Müsademe vapurda bulunan yolcularla rıbtımdaki halk ara- sında büyük bir heyecan uyan- dırmış, (o bağırışanlar Oo olmuş- tur. Nihayet Asya vapuru ikinci bir manevrayla tekrar rbtıma yanaşmış ve yolcularını mıştır. Kaza hakkında Seyrisefain iş- letme müdürü Burhanettin bey şunları söylemiştir; “— Kazaya Asya vapuru kap- tanının suları iyi hesap edeme- mesi ve yanlış manevra yapması sebep olmuştur. Lodos o sırada kuvvetliydi, sular dışarıya akr yordu. Asya kaptanı bubları hesap edememiş ve Cümburiyet vapurunun üzerine (düşmüştür. Cümhuriyette hasar yoktur. Fa- kat zaten eski bir gemi olan Asyanın bacası yıkılmıştır.,, Diğer taraftan Asya vapuru nun sahibi Cemal beyse kazada- ki mes'uliyetin tamamiyle Cüm- huriyet vapuru kaptanına asit ol duğunu iddia etmektedir. Bu zat diyor ki: “— Hadise de © Seyrisefain mes'uldür. Bir liman tarife ve nizamnamesi mevcut olduğu ve milli vapurcular buna riayet et- tikleri halde Seyrisefain idaresi buna hiç ehemmiyet vermemek- tedir. Eğer Seyrisefain idaresi nin bu kayılsızlığı devam ederse hergün böyle kazalar bekle- nebilir!.,, Ticaret bahriye müdürlüğü ve liman idaresi tarafından kaza hakkında tahk'kafa başlanmıştır. cıkar. | Nezaret altına Alınan ameleler dün serbest bırakıldılar Amele tarafından vilayete ve- rilen üçyüz imzali istida tahki- katı henüz bitmemiştir, (sekiz ameleden Mehmet, Arap Nuri ve Vahit evvelki akşam nezaret altına alınmışlar fakat bilahare serbest bırakılmışlardır. Verilen malümata göre istida veren işçi- lerin komünistlikle bir alâkaları yoktur. M. Troçki Çökoslovakyaya gidecek mi? Şehrimizde bulunan M. Troçki Çekoslovakya kaplıcalarında üç ay geçirmesine, bu müddetin sonunda tekrar Türkiyeye dön- mesi şartile, Çekoslovakya hü- kümetince müsaade edildiğini Ingilizce o Taymis gazetesinden naklen yazmıştık. M. Troçki birkaç gün evvel bizzat Çekoslavakya konsolos- loğuna (giderek ceneral kon- solosuyla görüşmüştür. Fakat Çekoslavakya Jeneral konsolosu bu husuta malümat vermek istememekte ve şunları söylemektedir. M. Troçki buraya geldi, ken- disiyle görüştük. Fakat ne mev- zu ctrafında (o görüştüğümüzü söylemiye (o mezun Mamafih M. Troçkinin pasaportu bizce vize edilmiş değildir. Usküdar hale sinemasında Mazzam tarihi filim Esir Melike Nazarı dikkate izdihama mani olmak için bu filim bir hafta devam edecektir değilim. | — Mısır Darülfünunu i | Tekemmül Yolunda Kahireden Londra gazeteleri- ne verilen malümata göre Mısır Darülfünununun ilk defa olarak ecnebi profesörlere fahri unvan- lar tevcihi, büyük merasimle yapılmıştır. Bütün Darülfünun heyeti, Mı- sırdaki bütün ecnebi sefaret heyetleri, hükümet erkânı ve ilim adamları Darülfünunda toplan- mışlar, Mısır kıralı da merasime iştirâk etmiştir. (Taymis) gazetesinin Kahire muhabiri bu münasebetle şu malümatı veriyor: “Mısır, Darülfünunuyla haklı olarak iftihar ediyor. MısırDarül- fünunu kısa bir zamanda Avrupa Darülfununlariyle kıyas edilecek asri ilim müessesesi olmuştur. Mısır Darulfünunu, ilk fabri un- vanlarını Londra Darülfünunu teşrih müderrisi profesör Eliot Smis, Paris Darülfünunu muka- yeseli medeni hukuk müderrisi profesör Copıtaut, Roma Darül- fünunu Roma hukuku müderrisi profesör Vittorio Scialja ve Ber- lin Darülfünunu müderrislerinden doktor * Soverbruk,, e tevcih et- miştir. Bütün bu zevat Mısır Darül- fünhnuna hizmet etmişlerdi. Vaşingtonunu Yıl dönümü Vaşingtonun 200 üncü yıl dö- nümü münasebetile reisi cümhur | Gazi Hazretlerile müttehit Ame- rika hükümetleri reisi cümhuru M. Hoover arasında telgraflar 2205050555555 555 5250000000000 055 m ÖĞ umuz TARİH EL KİTABI —uuuuzuuuu ie ek harpten vazgeçti fakat Roma Sardenya, Korsika adalarını zap « etti. Romalılar Kartaca ile meşgulken Goller de Romaya hücum ettiler Et. rüryaya kadar zaptettiler fakat burada mağlüp oldular. Roma bundan sonra bütün şimali İtalyayı zaptetti. —- Ikinci Pön harbi — Kartacanm İspanyadaki hudutları Roma ile Kartaca arasmdaki reka - bet üzerinde müessir oluyordu. Romalılar Yunan müstemlekesi olan (Sagont) u himayeleri altına al dıluar, Kartaca kumandanı (Anibal) da harp istiyordu. Şebrin: yaktı dılar. aKrtaca kumandanı (Anibal) etti. Roma Kitin tuğla bul etmedi. (Anibal) tecavüze başladı. « Anibalın maksadı Romanın hâkimiyetine girmiş olan kavimleri Roma hâkimiyetinden dişarı çıkarmak suretiyle Romayı yı! Anibal Roma üzerine yürüdü. Tessin suyu civarmda Roma ordusu mağlâp oldu. (M. E, 216) senesinde Romalılar tekrar tecavüz ettiler Fa- kat Anibal (Kan) da muzaffer oldu. Roma, bu defa İspanyaya hücum ederek Kartacayı meşgul etmek isti- yordu. Maamafih bu harpte de Romalılar mağlüp oldu. vi İZE Bundan sonra Romanın kuvvetlendiğini, Kartacanm büyük bir zafere mukabil zayıfladığını görüyoruz. Romalı Konsül Sipyon (M. E. 204) te Kartacanın şimailnde Ütik sa » biline çıktı. Bu harpte Roma muzaffer oldu. Sulh şartları Krataca için çok fetidi. Kartaca adaları Romaya terke» diyordu. Kartaca bu muahede mucibince silâhtan tecrit olunuyor, donan- ması imha ediliyordu. Kartaca, Libyadan başka bir yerde harp etmemeyi taahhüt ediyor. Ya pacağı harpler için Romanm müsaadesini almayı esaslı bir şart olarak kabul ediyordu. (M. E. 201) Bu şartları kabul ettikten sonra Kartaca an- cak 55 sene kadar yaşıyabildi. Roma bu zaferden sonra şarki Akdenizde, Makedonyada, Suriyede, Mmuzafferane muharebeler yaptı. İspanyayı zaptetti. — 3 üncü Pön harbi — Roma haricle meşgul olurken Kartaca Romaya isyan etti. Ve üçüncü Pön herbi böyle başladı. (Sipyon' un ordusu Kartacaya girdi. Ve şehri tah rip ctti. (M. E. 146) 6G — ———zzu uu TARİH EU KİTARI Kampani, sonra Latiyorm, Samniyum zaptedildi. Makedonya kralı Prusle harbedildi. Ve Roma galip geldi. Cenubi İtalyadaki Yunan müstemlekeleri elde edildi. — Romada kırallığın sukutu — Diktatörlük , konsüllük ve cümhuriyet : Romalılar (M. E. 509) da son Etrüsk kralını tahttan indirdikten, yani (509) ibtilâlinden sonra krallığı ilga ettiler. İhtilâlin reisleri olan Bürütüs ve Kollatin Pretorlar (askeri reis) sıfatiyle idareyi ellerine aldılar. Sonra ları Pretor ismi (Konsül) e çevrildi. Konsüller (İki konsül) bir sene müd- detle senato tarafından seçilirdi. Vazifeleri askere kumandaydı. Konsül » ler birbirlerini de kontrol ederlerdi. İşleri yaparken senato ile müşavere - de bulunurlardı. Harp zamanında bu iki konsül yerine bir Diktatör geçerdi. Ekseriya Diktatörlükle iki konsülden biri, senatonun intihabiyle altı ay için intihap olunurdu. Senato servete göre tsanif edilmiş Çentürilerden mürekkep olduğu için ekseriyet daima aristokratların elindeydi. (Plepler) in siyasi hukuku he- men mevcut değildi. Bir Plep bir Patriçiyle evlenemezdi. Plepler borçlarını ödiyemezlerse Patriçilerin esiri olurlardı. Pleplerin muzafferiyeti : ni e Plepler kuvvetlendiler, siyasi hak istediler ve muvaffak da ok ular. Plepler için Kiktatörden maada heyetler tarafından verilen kararlar hak“ kında (veto) (ret) hakkını kullanmak üzere (tribün) adlı bir meclis te * şekkül etti. Ve milâttan evvel (257) tarihinde bu meclis (Senato) gibi ka nunlar yapmıya başladı. On iki levha kanunu : Romada ilk kanunlar dini mahiyetteydi. Hâkimlik hakkı sade Patriçile* e münhasırdı. Nihayet Plep tribünlerinden biri tarafından bir teklif ys” pıldı. (M. E. 461) bu teklif Plep ve Patriçi farkmı ortadan kaldırıyordu- Ve Pleplerin Patriçilerle evlenmelerine müsaade ediyordu. Büyük müns” kaşalardan sonra kanun kabul edildi. Ve Forum meydanında 12 levhay* yazıldı. Bu ilk yazılı kanun (On iki levha — Deçemvirler) adını aldı. — Arazi - Kanunlar « Hükümet teskilâltı — Arazi : "7 N / Yeni zaptedilen arazi devlete ait olurdu. Diğer sahalardaki arazi Pat” riçilere dağrtılırdı 4