1 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 2 Bugün Kurultayda Söz alacak olanlar ve mevzuları Türk dili tetkiki cemiyeti ku- rultayı beşinci toplantısını bugün saat on dörtte Dolmabahçe sa- rayında yapacaktır. Kurultay, cuma olduğu için, dün toplanmamıştır. Bugünkü celsede, perşembe günü vakit geciktiği için söz alamıyan, Abdüllah Battal, Zakir Kadiri ve Köse Raif paşazade Mehmet Fuat Beyler tezlerini izah edecekler, müteakiben A'i Canip B. “Tanzimattan bugüne kadar Türk dili,, Ahmet Cevat B. “Tanzimattan sonra resmi ve si- yasi dil, , Reşat Nuri B. “Dili- mizin bugünkü ibtiyaçları,, talim ve terbiye heyeti reisi Ihsan B. “Istılahlar,, mevzuları ettafında birer konferans vereceklerdir. Ankarada ehli hay- van sergisi Ankara, 30 (A. A.) — Yük. sek yarış ve'ıslah encümeninin ehli hayvan sergisi bu gün saat 14,30 da ziraat vekili Muhlis bey tarafından açıldı. Açma merasi - minde vali Nevzat bey, ziraat ve kâleti erkânı ve klabalık bir halk hazım bulunmuştur. Sergide iyi tay yetiştiren kıs- raklar arasında yapılan seçmede Başvekil İsmet paşa hazretlerinin kısrağı ile Zir nahiyesi müdürü Şevki beyin kısrağı ve iyi yetiş - tirilmiş taylar arasmda dullah ağanın tayları (o birinciliği kazanmışlardır. Boğalar arasında yapılan seçmede Ali ağanın boğa- sı. birinciliği almış, orman çiftliği inekleri, boğaları ve kıvırcıkları takdir edilmiştir. Sergiye getirilen hayvanların adedi her sene artmaktadır. Bu sene 100 at ve kısrak, 300 koyun iştirak etmiştir. pl Izmirde grup müsa- bakalarına başlandı İzmir, 30 (A. A.) — Türkiye birinciliklerinin üçüncü grüp mü - sabakalarına bu gün Alsancak stadyomunda binlerce halkın hu - zurunda ve Balıkesir, Manisa, Is- parta ve Denizli mıntakalarının iş tirakile başlandı. Bütün takımla - rın karşılaşması büyük bir inti - zâm ve samimiyet içinde oldu. İlk müsabaka Balıkesir ve Ma- nisa takımları arasında © yapıldı. Oyunun hakemi İstanbuldan Re - fik Osman beydi. Bu maç tama - mile Balıkesir takımının hakimi - yeti altında cereyan etti ve4 —1 Balrkesirlilerin galibiyetile netice lendi. Bundan sonra Isparta ve De - nizli takımları karşılaştılar. Mü - sabakanın hakemi Uşaktan Yusuf Ziya beydi. Bu maçta Isparta ta- kımı görülmiye değer bir öyun oy- madı. Buna mukabil ise Denizli t çok fena oynadı, bilhassa © şik takımının kalecisi o adeta top tutmasını bile beceremiyordu. Isparta takımı maçı 6 — O gibi bü yük bir farkla kazandı. Müsabaka — lara pazar günü devam edilecek- yapılan | seçmede Koçhisar tuz inhisarı me | muru Aziz beyle Taşpmardan Ab | ile Almanya arasındaki suitefeh- büme cepheden temas etmiş dün | Cenevrede ise beynelmilel bir | l VAKIT e Telgrai EH — aberleri e | Yunanistanda rejim meselesi var / Kıral taraftarları cumhuriyetçi olurlarsa M. Venizelos iktidar mevkiini kendilerine terke hazır Atina, 30 (A.A) — Reisicüm- hur M. Zaimis bugün M. Veni» zelos, M, Papa Anastasyu ve M. Kafandaris ile istişarede bulun” muştur. M. Kafandaris, matbuata ver- diği beyanatta, gerek reisicüm- hur ile gerekse halkçılar fırkası reisi ile yaptığı mülâkatlardan vaziyetin normal bir surette hal- | le doğru ilerlemekte olduğuna dair kısmen kanaat getirdiklerini söylemiştir. Reisicümhur fırka reislerile sıkı bir müza- | kereye girişti. * İİ Yeni kabine belki de bir milli iMtihat kabinesi olacak sine beyanatta bulunarak cüm- huriyet rejiminin M. Çaldaris ta- rafından tamamen ve katiyen edeceğini ve reisicümhura yeni kabinenin teşkiline M, Çaldarisin memur edilmesini tavsiye ede- ! ceğini söylemiş ve yeni kabine- nin ya bir milli ittihat kabinesi, yahutta “Koalis'on,, kabinesi ola- cağını i'âve etmiştir. M. Çaldaris te gazetecilere beyanatında, cümhuriyet rejimi- nin tanınması meselesi için bir çarei hal bulunacağını söylemiş ve rejim meselesinin kendisi için zaten biç bir zaman mevzuu ba- M. Venizelos, Etbnos gazete- İ tamılır tanılmaz kabines'nin istifa | his olmadığımı ilâve etmiştir. EEE TEEN Alman - Fransız mücadelesi Almanyanın silâhlanmasını yalnız Jâfla değil, beynelmilel müzakerelerle menetmek icap ettiğini Fransız başvekili söylüyor Panis, 30 (A.A) — Gazeteler, dün M. Heriot'nun Ceizvrede irat etmiş olduğu rutkunun mu- tedilâne olduğunu, fakat aynı za- | manda bali hazırda beynelmilel zulmetleri tenvir etmekte 'bu- lunduğu ehemmiyetle kaydeyles mektedir. Garamat'da M. Heriot Fransa teşriki mesainin daimi imkânla- nm lenvir etmiye çalışmışlır. Almanyanın silâhlanmasını yalnız buna muhalefet etmek suretile değil belki Alman metalibatının beynelmilel yeni emnüselâimet sistemi vücuda getirirken nazarı itibare almak suretile menetmek | icap eder. Askeri talimler Chalon-Sur-Marne, 30 (A.A) — Askeri talimlerin ikinci safhası dün Vakmy ovasında nihayete ermiştir. Bu talimler tam mana- | sile askeri birer manevra olma- Romen zabit vekilleri açlık grevi Bükreş, 30 (A.A) — Hükü- met ile metekait zabit vekilleri arasında bir itilâf hasıl olduğun- dan zabit vekilleri açlik grevin- den vaz geçmişler ve kongreci- ler Bükreşi terkeylemişlerdir. —— Yeni bir torpil Berlin, 30 (A.A) — Alman mühendislerinden Spietsch küçük bir motörle mücehhez bir hava torpili inşa edebileceğini ümit etmektedir. Mumaileyhin yaptığı hesaplara göre, bu torpil 50 bin metre ir- tifaa kadar çıkabilecek ve sta- torferde yapılan ilmi taharriyat ta işe yanyacaktır. Bu torpil aynı zamanda tom * sip kara mubariplerile hava cüzü tamları arasındaki irtibatı tetkik etmek maksadile muhtelif silâh. lar arasında yapılan alelâde ta- limlerden ibarettir. Teslihat Cenevre, 30 (A.A) — Konfe- rans nezdindeki mubtelif murah- has heyetleri arasında sık sık İ görüşmeler devam etmektedir. 14 bin ameleye iş Berlin, 30 (A A) — 14,000 kadar amele ve müstahdimine son zamanlarda Almanyanın si- nai bavalisinde iş tedarik olun: wuştur. Şimendiferler | Berlin, 3OÇ(A.A) — Wolff Ajanından: Ağustos ayı zarfında Alman şimendiferleri masarifi, mezkür demiryollar varidatindan 17 milyon altun markı geçmiştir. Şimendifer müstahdiminin ye- künu ağustusta 601 bin 882 | kişiye baliğ olmuştur. Bunların Paraguaylılarin Muzafferiyeti Assomption, 30 (A, A.) — Harbiye nazırı Chacodaki kıtaat kumandanından bir telgraf almış tır. Kumandan bu telgrafında kı- taatının dördü yüksek rütbeli za- bit olmak üzere bir kişi esir et - miş olduklarını bildirmektedir. Paraguaylılar bundan başka 6 da top zaptetmişlerdir. Bu haber tevlit etmiş olup bu muvaffakı - yetlerin Bolivya ile mevcut ihtilâ- lil olduğu fikrinde bulunmakta - dırlar. SM ESAş LA RACREEA SE BEEERR EEE çare GEEE2LL SATI larca yükü birkaç dakika içeri- sinde 1000 kilometreden fazla mesafeye nakledebilecektir. balk arasında büyük bir meserret | Il adedi temmuzda miktarında idi. Alman iktısadiyatı Berlin, 30 (A.A) — Alman bankaları merkez federasyonu | tarafından kabul edilen “bir ka- rar suretinde hükümetçe hazır- lanan iktisadi programın milli iktisadiyatın tekrar dirilmesi için girişilen teşebbüslerin hüsnü ne- ticeye iktiram ve işsizliğin ço- ğalmasına mani tedbirler ittiha- zma imkân bırakacak ve ümit verici bir istikbalin ihzarını kâfil vaitlerle mali bir teşvik teşkil ettiği beyan edilwektedir. Almanyada şehir eşkiyası Schvarzenberg “Saksunya,, 30 (A.A) — Bir takım maskeli adamlar bir araba ile mühim bir meblâğ nakleden bankalar- dan birinin müstahdiminini la- banca ile tehdit ederek bankaya ait paralardan 39 bin mark aşır- dıktan sonra otomobille kaçmış- lardır. ispanyada himaye usulü 606 bin 318 | nievelden itibaren ecnebi mısırla- İri üzerine gümrük resmi 8,5 peçe | taya çıkarılacaktır. ! İl Hintlilerin silâhları 30 (A.A) — Kabine | ır. Bu toplanışta Hint- lilerin eslihadan tecridi mesele- | sinin mevzuu bahis olduğu zan- | nedilmektedir. Yeni nazıtlat henüz yemin et- medikleri için içtimada bazır bu- lunamamışlardır. | fin yakında bitama ereceğine de- | M.Heriot, M.Litvinof Cenevre, 30 (A.A) — M. He- riot, öğleden sonra sovyet ha- riciye komiserini kabul etmiştir. Bu mülâkat hakkında hiç bir malümat alınamamıştır. | a ihtildfları davet ediyor. Madrit, 30 (A, A.) — 1 teşri- | 1 Teşinervel 932. Cenevre'de Tevfik Rüştü Bey M. Heriot'nun nezdinde Cenevre, 30 (A. A.) —M. He riot, M. Yevtich'i ve müteakiben Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü beyefendiyi kabul etmiş ve müşarünileyhle Bağdat şimendi » ferleri meselesi hakkında görüş « müştür, Bundan sonra M. Heriot, Ro * manya ile Sovyetler arasında ak- ti mutasavver ademi tecavüz misa kı dolayısile mevcut olan müşkü- lâtı halletmiye çalışmıştır. Fransız başvekili bu husus hak kında biribirini müteakip M. Mag dearu ve M. Litvinoff nezdinde ısrarlarda bulunmuştur. Akşam olduğu halde henüz bir itilâf hâsıl olmamıştı. Milletler cemiyeti büyük mec « lisi içtimamı yarına tehir etmiş - tir. Avrupa birliği komisyonu ya- rin toplanacak ve Stresa konfe » rYansına ait raporu dinliyecektir, M. Heriot'nun bu komisyon ri- Yâsetinde müteveffa M, Briand'a halef olacağı söylenmektedir. Hariciye vekilimizin Mösyö Heriot ile görüştüğü Bağdat şimendiferi me- selesi şudur: Fransa ile aramızdaki hudutta Nuseybin ve civarından ge * çen hattın bir kısmı bizde bir hasım Fransızlardadır. Bu hal aramızda ba Hariciye vekilimizin bunun halli ile meşgul ol- duğu anlaşılmaktadır. Irlanda parlâmento- sunda bir hadise Belfast, 30 (A. A.) — İşsizlik hakkındaki takririnin müzakerat fihristine (| kaydedilmemesinden hiddetlenen amele fırkası azasın » dan M. Beatie, parlâmentonun dünkü içtimamda zühulü şiddetle protesto ettikten sonra Avam ka- marası reisinin oturmakta olduğu koltuğun önündeki masaya yakla- şarak riyaset alâmeti olan asayı yere atmıştır. Orada hazır bülu * nan çavuş riyaset alâmetini tek - rar yerine koymuşsa da M. Bea - tie bu alâmeti bir daha yere fır. latmıştır. Bunun üzerine reis M. Beatie- ye müzakere salonunu terketmesi ni emreylemiştir. M. Beatie ancak şiddetli protestolardan sonra bu emre itaat eylemiştir. Amerikâ ve silâhları azaltma Venevre, 30 (A. A.) — Asker mevcutları komitesi bu gün ilk içtimaımı yapmıştır. Müttehidei Amerika murahha- sı Hoover tekliflerini tasrih eden bir vesikayı komiteye tevdi eyle « miştir. Vesika alâkadar memleketle * rin polis ve milli müdafaa kuv » vetlerinin miktarını tayin eyle * mektedir. Kısa bir müzakere esnasında İ M. Bonkur asıl mühim meselesi * nin mevcutların biribirinin tefri » kında ve muhtelif o memleketlere ait askerlerin kıymeti harbiyesini gösteren bir baremin tanziminde olduğunu beyan etmiş ve Frans? murahhas heyetinin münakaşa/ı şeniyet sahası dahilinde muhafa- za endişesile müteharrik olduğu * nu ilâve eylemiştir. Müzakerenin devamı gelecek — celseye bırakıl miştar.