29 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

29 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

29 Kâvmnunucel 1932 Hint müslümanlarının ele başısı: Ağa Han Hindistana ayak atmıyan bu milyarder, peri masallarındaki gibi yaşamaktadır Eğer asrımızda da peri masal» varsa, bunları muhakkak re-| simli gazetelerde bulabiliriz. Her İde Ağa Hanım resimlerini bu Seşit gazetelerde gördüğüme emi- him. Kısa boylu, iyi giyinmiş, gözlerinde bir çift büyük gözlük olan Ağa Han, Amerikalı bir ban- Sere benzer. Ağa Han Hint müslümanlarmm Ağa Han ve genç ka Papazı veya baş piskoposu vazife- sini görmektedir . . k | Bu vazifenin şayanr hayret ta- rafı yok değildir. Zira, hiristi- Yanlarm papasınm bütün dünya dan el ayak çekerek Vatikanm du: Varlarımın arkasma çekilmesine mukabil, Hint müslümanlarınn ruhi reisi kendini her yerde gös- termektedir . Ekseri ozamanlar Ağa Han Fransa ve İngilterede Yaşar, ve hiç biteceğe benzemi: yen muazzam servetini buralarda, din ve Hint ile alâkası olmıyan şeylere sarfeder. Meselâ; bu pa- Tanm büyük bir kısmı, Ağa Ha- nın ahırlarına sarfedilir. Bundan bir kaç sene evvel, A- ğa Han Parisli bir terzi kızı ile ev- lendi. Bu hâdiseden sonra Ağa “Han resimli mecmuaların çok bahsettikleri bir mevzu oldu ve bugün, Avrupa'lılaşmış olan bu, zengin Asya'lıyı tanımıyan yok gibidir. Fakat hakikatte. | Fakat bu debdebeli yaşayışın bir de fotoğrafçıların ve gazeteci- lerin gözünden kaçan tarafı var- dır. Ağa Hanm serveti için bit- mez, tükenmez demiştik. Zira, Hint müslümanlarının ruhi pren- sinin varidat membar muazzam- dır. Bütün Hint müslümanları, dini merbutiyetlerini ispat için, o- na “maddi,, merbutiyetlerini de / ispat ediyorlar ve Ağa Hanım kul- landığı bir şişe suya, muazzam servetler verecek kadar taabbütle- rini ileri vardırıyorlar. Bu hâdise başlı başma peri ma- sallarına lâyik bir hâdise değil İ midir? Ağa Hanın dini tebaası, İ onun harekâtını tetkik bile etme- | den hisselerini tamamen ve aynen vermekten çekinmiyorlar Fakat elbet bu büyük halk küt- lesinin de kendilerine göre bir ak- sülâmelleri olsa gerek. Bize is- tikrar peyda etmiş gibi görünen bir heyet, belki de çoktan inkıra- za yüz bile tutmuştur . Bir gün, İngilterenin meşhur hayır perverlerinden olan Mistres Florans Nigtingal, ihtiyar ve has- ta bir zamanımda, bugünkü Ağa Hanın ecdadından biri olan baş- ka bir Ağa Hanı kabul etmişti. Dini merbutiyeti ve hayır per- | verliği ile tanmmış ihtiyar, İngiliz | kadını ile Ağa Han arasında mâ- na itibarile çok derin şu mükâle- me geçti, Ağa Han sordu: — Günden güne kendinizi daha iyi hissediyor musunuz? Ihtiyar kadın şaşırdı, ve sordu: — Ne demek istiyorsunuz? — Gittikçe Allaha daha fazla inanıyor musunuz? Fakat İngiliz kadını gene anla- madı. Başını sallıyarak gülüm- i sedi: — Çok garip, çok di garip, çok şayanı dik- Demekle iktifa etti. . Ss. H. EEEEEEEEEEEEEEEAEKAEEEEEAEENE İtalya hazırlanıyor (Sirinci sayıftadan devam) Italya * Yugoslavya hududu üze - rinde askeri hazırlıklar yapmakta, bunları gizli tutmakta idi. Bu as- keri manevraların haber alınma- sı üzerine İtalya hükümeti bunla: | rın ihtiyati tedbirler © olduğunu bildirmiştir. Fakat iki memleket İp arasındaki Oo münasebetler gerginleşmiştir. çok düren katillere göz” yumduğu ve onlarla birlikte hareket ettiğini gösteren bir vaziyet aldığı sürülmektedir. Beyannamede daha sonra şu sözler söyleniyor: ileri un için hepsi de hinlere bütün halk unsur! edebilirler. arının iştirak Deyli Heraldın Roma muhabi- | “© Ti tarafından verilen malümata &öre son zamanlarda İtalyada vuku bulan büyük nümayişlerin sebebi küçük itilâf devletleri na- | zırlarının Belgartta toplanmala - | rıdır, İtalya bu toplanmayı, kendi aleyhinde mürettep bir nümayiş telâkki etmiştir. Vaziyetin vahametini göster - mek istiyen bir çok meşhur İngi- liz siyasileri, imzalarını taşıyan ir beyanname neşretmişlerdir. Beyannamede Yugoslavyada - ki askeri diktatörlüğün Avrupa sulhü için bir tehlike teşkil ettiği | söylenerek müttefik devletlerin müdahaleleri lâzım geldiği izah edilmekte ve Yugoslavyada res - Mİ casusluğun umumileştiği, za « bıtanın muhalefet liderlerini öl - sinin tadili üzerim | ügünkü Yuro l yardımda bulunulmaz Japonyada zengin | Caltın madenleri Tokyo, 28 (A.A.) Yeso ada- sında 5 milyar yen kıymetinde tak- dir olunan altın madenlerinin keş- fi haberi bir heyecan uyandırmış- tır. Bu madenleri nispeten ucuz bir i fiatla satın alan, - parlâmentonun İ nüfuzlu âzasından M. Abukichi | Miki'dir. İwate departamanı dahi- linde diğer bit altın madeni keş - fedilmiş olduğu haberi üzerine o- raya da hücum başlamıştır. Bu | madenin takriben 3 milyar yen İ kiymetinde olduğu söylenmekte - dir. S P OR. Haberleri Galatasaray - Istanbul spor Yarın yapılacak maçlar büyük bir | dikkat ve alâka uyandırıyor Yarın lig maçlarının dördün- | üste yaptıkları iki maçta rakiple- cü haftasıdır. Taksim Süleymaniye ile Beykoz, Kadı - köy stadında da İstanbulspor ile Galatasaray karşılaşacaklar. Bu maçların ikisi de büyük bir dikkat ve alâka uyandırmakta - dır. Lig maçlarına büyük bir ta- lisizlikle başlıyan o Beykozlıların iki mağlâbiyetleri vardır. Bu iti- barla bu üçüncü maçta da yenil- memek için büyük bir! gayretle oynıyacakları şüphesiz telâkki e- diliyor. Buna mukabil genç Sü - leymaniyeliler lig maçlarına ol - dukça iyi bir derece ile başlamış | ve son hafta da Galatasarayı yen- mek suretile mühim bir galibiyet kazanmışlardır. o Bu itibarla bu genç takım da maddi olduğu ka- dar manevi bir sağlamlıkla Bey- kozun karşısına çıkacaktır, Galatasaray - İstanbulspor ma- çına gelince; geçen sene Türkiye şampiyonlu - ğunu kazanmalarına rağmen, bu seneki lig maçlarında henüz ken- dilerini gösterememişler ve üst- stadında | İstanbulsporlular İ rile berabere kalmışlardır. Gala tasaraylılar ise Beykoz gibi lig maçlarına talisiz başlıyan takım- lar arasında bulunuyor. Gerçi üst üste iki mağlübiyetten sonra ge- çen hafta Vefayı sıfıra karşı beş sayı ile yenmişlerdir. Fakat bu kazanmanm bir tesadüf eseri o - lup olmadığı bir çok sporcuların aklından sık sık Oogeçmektedir. Çünkü o macta Vefalılar Süley- maniye, İst.sporla berabere kalan kadro ile çıkmamışlardı. Arala - rında ihtilâf olduğu söyleniyor » du. Bu itibarla bu takımın o gün bütün kabiliyetini meydana ko - yarak yenildiği iddia edilemez. Demek ki Galatasarayın iyi, kuv- vetli ve çalışkan bir hale gelip gelmediğini ancak yarınki maçta | görmiye ve tartmıya imkân bula- Bu bu maçlarm çok hararetli olacağını bileceğiz. noktalardan ümit ediyoruz. Pera - Karagümrük Geçen Cuma, teşkilâta dahil | inatçı mahkümlar Bir kısmı yemek yemiye başlamış.. Komünistlik tahrikâtı yaptık « ları için İstanbul ağır ceza mah- kemesinde muhakeme edilen ve mahküm edilen komünistlerden bir kısmının, karardan sonra taş“ kınlık yapmaları üzerine, hapis saneler nizamnamesi mucibince hâkimden karar alınarak, hakla - İ rında on sekizer gün omüddetle pranga cezası verildiği ve bun » lardan bir kısmının açlık Oo grevi yaptıkları yazılmıştı. Açlık grevi “yapanların sun'i | surette gıdalandırılmalarma de- vam edilmektedir. . Maamafih bunların bir kısmı yemek yeme » ğe başlamışlardır. —- — —————— — olmıyan klüplerin tertip ettikleri | turnuvanın final macı Beyoğlu * Dun en kuvvetlisi Pera ile bu klüplerin en kuvvetlişi Karagüm- rüğü karşılaştırmış çok çetin, çok İ zevkli olan bu maçta iki takım ile berabere kalarak a- lâkadarların heyecanlarmı #ki | misline çıkarmışlardı Bu maç ta üçer sayı İ yarım Karagümrük (sahasında tekrar edilecektir. PARA-JERVET KUMBARADANI DOĞAR