29 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Moden: olmasın ? Bir gün, tanınmış, büyük bir söhret yapmış doktorlarımızdan ., he, söz arasında: Profesör! dedik, > Benimle, daha doğrusu bi- Zimle alay mr ediyorsunuz? dedi. fesör demek, lâakal beynel - | milel tıp âleminin takdirine maz- olmuş « iki ilmi eser telif etmiş demektir. Telif etmek şöy- le dursun, doğru dürüst tercüme .,*8 Yapamıyoruz. Ben profesör ilim, sadece doktorum. , Bu sözlerde, tevazudan ziyade vardır. Şimdilik tıp âle- Mimiz, vergilerle, kongre dediko- ularile, Rasim Ali Bey mesele - sile meşgul oluyor ve arada sıra- / <a da, garp profesörlerinin sai- rini ve bu mesainin neticelerini, | <effelkalem reddediyorlar: Ola - maz! Meselâ ajanslar haber veri - Yor: Meşhur profesör falan, sene- lerdenberi çalıştığı gözlüğü niha- Yet tekâmül ettirmiştir. o Körler bile bu gözlükle görebilecektir. Bizimkilerin derhal sesi duyu- layor:' Olamaz! Avrupadan başka bir haber ge- liyor: Bir profesör, duran kalple- Tİ işletmenin çaresini buldu. Doktorlarımız hemen beyanat- ta bulunuyorlar: Olamaz! Sorarım size, niçin olmasın?... Orta zamanlardan bu güne ka - dar, tp ilminin attığı dev adım- ları, gösterdiği mucizeler, müs - bet keşifler göz önünde dururken herhangi bir ilmi ve tıbbi mesai | meticesinin haberlerini - nükteli iş fıkralar anlatarak - ceffelkalem reddetmek, Olamaz! diye hesip “mak doğru, müdür dersiniz? Teşbihte hata olmaz derler: Eski zamanda çiçek aşısı yapıl, Tarya başlandığı zaman, dedeleri- mizle ninelerimiz de ihanmamış- lar: Olamaz! demişler. Şimdi de, Şark vilâyetlerimi - mizin bazı ihtiyarları, Halep çı - ban: denen Şark çıbanının çare- 8i bulunmak üzere olduğu, artık oralar ahalisinin bu çıbanı çıkar- mıyacaklarını söyliyenlere gü - lüp: Olamaz! diyorlar. Bize kalırsa, doktorlarımız, ttâ profesör diye tanınanları * mız, bu gibi ilmi meseleleri cef - felkalem reddedeceklerine, u » aktan olsun takip etseler, hattâ Zenginleri gidip yakından tetgl, - ü etmek zahmetine katlansalar iyi olmaz mı dersiniz? Meselâ, gazetelerde: “Meşhur mutahassıslarımızdan alânca bey, filânca tıbbi keşfi tetebbü etmek, kâşifile görüşmek Üzere Ayrupaya hareket etmiş - tir, Havadisini okursak, muhakkak ki seviniriz. Halbuki, arada sıra- da, şöyle bir havadis okuyoruz: “Meşhur doktorlarımızdan fi - lünca bey, berayi tedavi Avrupa- Ya gitmiştir.,, Burada tedavi “olamaz,, diye denler, Avrupadan keşiflere “olamaz!,, minelgaraip! ba sizle aksiler Şoförlerin şikâyeti Eski arabaların vergileri nasıl taksim oluyor ? Otomobillerden alman muhtelif vergilerde şimdiye kadar motörle- rinin beygir kuvveti esas tutulu - yor, beygir kuvveti fazla olanlar- dan yüksek, az olanlardan daha az miktarda vergi almıyordu. Otomobil sahipleri ve şoförler beygir kuvveti fazla olan motörle- rin az iş yapan eski arabalar ol: İ duğunu, binaenaleyh bunların faz- la verdiklerini, buna mukabil bey- gir kuvvetleri az olan yeni ve lük, arabalardan daha az vergi olındı- | ğını ileri sürerek şikâyette bulu - nuyorlardı. Şoförlerin söylediklerine göre eski arabaların sahipleri az iş yap- tıkları halde fazla vergi verdikle: ri için otomobillerini yok pahası -| na satmakta yerlerine yenilerini | almaktadırlar. Bu suretle her sene | yeni otomobiller için bir çok pa - ramız harice gitmektedir. Hazırlanmış olan yeni kazanç | kanununun tetkikatı esnasında şo"! förler cemiyeti namına bir heyet | Ankaraya giderek bu vaziyeti wi lâkadar makamlara anlatmıştır. Hazırlanmış olan yeni kazanç kanunu lâyihasımda vergiye &sas olarak başka bir usul kabul edil- miştir. Otomobiller eski ve yeni - | liklerine göre üç sınıfa ayrılacak, yeni otomobillerden fazla, diğer- lerinden daha az miktarda vergi alınacaktır. © . , | Dahiliye Vekâletince hazırlan - makta olan yeni belediye vergi ve resimleri kanununda otomobiller- Bu muameleye razı olmıyan memleket emteası geriye .. Bu karar takas yapan birçok tüccarı memnun etti İktisat Vekâleti takas muame- lelerine çok ehemmiyet verdiği i- çin ihraç edilen Türk mallarına mukabil gelecek mallarm ticaret muamelesi yaptığımız memleket emtiası olmasını karalaştırmıştı. | Bu kara üzerine gümrüğe gel - miş ve yahut yolda olan ticaret mu | amelesi yapmadığımız memleket emtiasının memlekete girmesine imkân kalmamıştı. Muhtelif tacirler Iktısat Vekâ- letine müracaat ederek Türk em- | teasının ihracını o kolaylaştırmak için bunun ithaline müsaade veril mesini rica etmişlerdir. Iktisat Vekâleti dün vermiş ol - duğu bir emirde bu ayın sonuna kadar olmak üzere hangi memle- ket malr olursa olsun takas mua - melesi yapılmasını bildirmiştir. Bu emre göre Japonya, Berezil- ya, Hindistan, Cenubi Amerika, Portekiz gibi memleketlerin emte- ası da memleketimize takas sure- tile ithal olunacaktır. Bu karar takas muamelesi ya - pan bir çok tacirleri memnun et- miştir. Takas muamelesi İstanbul Ticaret müdüriyetinde yapıldığın- dan dün sabahtan akşama kadar pek çok takas muamelesi yapılmış- tr. Z MimarSinanın türbesi | Mimar Sinanın Süleymaniyede- | den alınan belediye. resimlerinin) Si türbesinin lamiri ine başlanmış - de 'bu esas dahilinde cibayet edil. | tır: Tamire müze ve evkaf fen hey- mesi hakkında bir madde ilâvesi | tinden birer mühendis nezaret Bir düşüş Bakkal Bodos otobüsten düştü Otobüs kapısının kapanma» mış olması kazaya sebep oldu Evvelki akşam gene bir otobüs kazası olmuştur: Kerestecilerden Balata gitmek i üczere kalkan 3507 numaralı oto- ibüs sür'atla yol alrken şoförün yanında oturan bakkal Bodos ka- pımm bir sarsıntı esnasında açıl ! masiyle sokağa düşmüştür. Otobüs hemen durmuş, dört yerinden ağır İsurette yaralanan Bodos Balat Musevi hastahanesine yatırılmış - tır. Kazaya derhal zabıta vaz'ı yet i etmiş, otobüs kapısının sürmesiz olmasının kazaya sebep olduğu itesbit edilmiştir. Şoför Hayrettin yakalanmıştır. Birinci umumi müfettişlik Beyin, İbrahim Tali Beyden boş kalan birinci umumi müfettişliğe tayin edileceğisöylenmektedir. —aşım. Kuruçeşme kömür depoları yüzünden dava Kuruçeşmedeki kömür depola- Irr, ötedenberi o civarda otoranla- başlıca şikâyet mevzuu olmuş, bun ilar temiz havayı bozan ve etrafı İrez içinde bırakan depolarm ora- dan kaldırılması için muhtelif te- şebbüslerde bulunmuşlar, nihayet depo sahiplerini dava etmişlerdi. Dava açanlardan Salih Münir Bey isminde bir zat, bir depo sahi- Vali ve belediye reisi Muhiddin / takarrür etmiştir. Bu karar otomo- bil sahiplerini çok memnun elmiş- tir, Zimmete para geçirmek maddesi Bakırköy malmüdürü Mustafa Nail Beyle diğer bazı memurların muhakemesine, dün İstanbul ağır» ceza mahkemesinde devam edil - maiştir. i Dava, zimmete para geçirmek davasıdır. Dünkü muhakemede, mevkuf olan Nail Beyin avukatı, serbest bırakma isteğinde bulun- muş müddelumumi bu isteğin reddini istemiş, mahkeme ret | kararı vermiştir, Muhakeme, bir şahidin getiril « mesi için yazılan müzekkerenin | tekidi kararile, ikinci Kânunun 19 una kaldı. — Akıl hıfzıssıhası Türkiye akıl hıfzıssıhbasr cemi- | yeti bugün öğleden sonra saat beş- ite Halkevinde bir içtima yapa - caktır. İçtimada evvelâ; tenasül terbi- yesinin tairihi, memleketimizde bugüne kadar tatbik edilen tena- n neticeler Bu hususta rapor yazan mual - lim Nebahat Hâmit, Abdüllâtf | Kâzım, Hilmi Ziya Beyler fikirle. rini anlattıktan sonra bu fikirler üzerinde münakaşa yapılacaktır. etmektedir. Tamir esaslı bir şekilde yapıla- caktır. Tamir esnasmda türbenin hususiyetinden hiç bir kısmı kay- betmemesine bilhassa dikkat edi- lecektir. e Türk - Yunan mahkemesi Türk — Yunan muhtelit hâkem mahkemesi reisi M. Buik şebrimi- ze gelmiştir. Bugün mahkemede 15 davaya bakılacaktır, sonra her perşembe günü bir çok davaların mürafaası yapılacaktır. VAKIT Gündelik, Siyasi Gnzete Istanbul Ankarı Caddesi, VAKIT yurdu Telefon Numaraları Yazı işleri Lelelonu: 74379 Idara taleforu 121870 Telgraf adresi: İstanbul — VAKIT Pösta kutusu No. 46 Abone bedelleri » Türkiye 1400 Kr Td 400 b... Ekanebi 0 Kr. M0 0 m Benelik 6 ayık 3 aylık 1 aşık » ilân Ücretleri: Resmi ildnların bir salar 10 Kuruş Ticari Hânlarız ir satır A5 Kuruş Ticari Anlar bir santimi 28 * Kuruş —— Bir deası 40 iki defans BÖ Üç defam #5 düre delast 75 ve on defam 100 kuruştur. ği Üç aylık ilân verenlerin bir defası meces- mendir. Dört satırı göçen Mlnlarm farla satırları boş kuruştan hesap edilir. Bundan | bi aleyhine açlığı davayı kazan - | mış, dördüncü hukuk mahkemesi, depo sahibinin davacıya tazminat | vermesini kararlaştırmıştı. | Depo sahibinin kararı temyiz et- mesi üzerine, meseleyi gözden ge- çiren temyiz mahkemesi, bu kara- İrr muvafık bulmuş, tasdik etmiş” tir, Ae e Kömür çarpmasından değil, kalp sektesinden öldü Kasımpaşada Bedrettin mahal- lesinde bir kadının kömür çarpma neticesi öldüğü polise ihbar edil- miş, hemen verilen adrese gidil « miştir. Yapılan tahkikat ölen ka- dının Bedrettin mahallesinde am- bar sokağında 20 numaralı evde oturan kömürcü Yaşarın zevcesi Saime Hânım olduğu, kömür çarp- masından değil, kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. Sadakağımm il, Film deposu Film talimatnamesinin tatbiki- ne yakında başlanacaktır, Fatihte yapılmakta olan film deposunun inşaatı yakında bitecek ve: bütün sinemalarda ve film depo ve tica- ! rethanelerinde bulunan filmler bu- İ raya nekledilecektir. oan Eroin kaçakçılığı 1 Beyoğlunda Derviş sokağında A- dil Efendinin evinde ârama yapıl- mış, bir bavul içinde sekiz paket eroin bulunmuştur. Bundan başka Beyazıttaki pilâveı Şabanın evinde esrar bulunmuştur. ei Kasten .. Sigorta parası için yangın çıkarmak maznunu İstanbul ağırceza mahkemesi, dün sigorta parasma tama ederek kas- ten yangın çıkarmak iddiasile açı- lan bir davaya bakmıştır. Yangın, Ağustosun yirmisinde Marpuççularda Salih Efendi ha- nında çıkmış ve yanyana iki oda yanmıştır. Bu odalardan biri, ters zi İlyazar Efendiye, biri manifa- turacı Leon Behar Efendiye aittir. TTerzinin odasında dikiş makinesi ve buna benzer şeyler varmış ve eşyası bin liraya sigortalıymış, Manifaturacının odasında sun'i is pekten gömlekler, pamuklu ku - i maşlar v. s. bulunuyormuş. Onun eşyası da yirmi beş bin liraya si- gortalıymış. İki odadaki eşya da ayni zaman da yanıyor. Fakat, yangın, acaba hangisinden çıktı?. Bu husüsta por veren ehli vukuf, terzinin dük kânından çıkan yangının sirayeti! bitişik odadaki 'eşyanm yi olmasını, varit görmiyorlar. On « lara göre, her iki odadan da yanı gın çıkmış. Halbuki, Leon Behar Efendi ve vekili, ütüden çıkan yangının biti- Işik odaya sirayet etmek suretils oradaki bir kısım eşyayı da tutuş« turduğunu ileri sürüyorlar, İşte, dünkü muhakemede, ehli vukuf dinlenilirken, bilhassa bu cihet etrafında sualler soruldu, müddeiumumi ile maznun avukai tı arasında hararetli münakaşalar oldu. Neticede, mahkeme, gösterilen müdafaa şahitlerinin çağrılması - na, sigortadan ve zabıtadan iki hususun sorulmasına karar vere « rek, muhakemeyi on sekiz ikinci Kânun çarşamba sabahına bırak » tr. Defterdarlık memur- ları ve merkez bankası senetleri Merkez bankasının memurlara ait hisse senetlerinin Defterdarlı- | ğa gönderildiğini yazmışlık. Def- terdarlık muhasebesi tarafından dün bu senetlerin tasnifine baş- lanmıştır. Tasnif bilince senetler malmüdürlüklerine ve maaş da- ğıtma yerlerine gönderilerek sas hiplerine senet mukabilinde dağı: tılacaktır. Senetlerin yüzde yet - mişini ödemiş olanların bedelleri verilmek suretile senetleri hazi - nece almacaktır. kayan Otomobil kazası Etyemezde oturan Hüseyin Ef.ye Yeni çarşıda şoför Serkisin 2465 numaralı otomobili çarpa- rak başından yaralamıştır Soför yakalanmıştır. örer saanaasar e ETEM 488 BABE SANA AAA A sü ? 15 Yıl evvelki VAKIT : İ sea eeasan vee 108 00000200 ER NANAK 00E0ELNE SAN EAA RUMLAR Mİ ş 29 Kânunuevvel 1917 — İstiklâli Osmaninin senei devri » yesine müsadif bulunan yarın parlak bir ihlifel yapılacaktır. — Meclisi meb'usan relsi Hacı Âdil Beyefendi bugün sarayı himayuna azimelle huzura kabul buyurulmuş - tur, — Dâyipzig hayvanat bahçesinde ihtiyar bir fil hastalanarak kesilmiş. tir. Lokantacılardan biri bu filin 15 kantar gelen etini salın almış ve kı - #arlınasının tabağını bir buçuk marka satmışlır. Lokarla o gün akın akm gelen fil eti iştehalılarile dolmuştur.