July 10, 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

July 10, 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

— 10 — VAKIT 10 TEMMUZ 1934 Yugoslav meb'usan meclisinde; Gaz Türkiyesine samimi tezahürat.. MA (Baş tara birinci sayıtada) Yugoslavya hariciye nazırının bu mühim nutku evvelce hulâsa olarak neşredilmiş olmakla bera- ber, fevkalâde ehemmiyeti hase - bile aynen Sırpça metninden tercü mesini yazıyoruz: — Mebus efendiler, Krallık hükümeti, Yugoslavya kraliyetile Türkiye Cumhuriyeti Oarasında münakit dostluk, hakem ve ademi tecavüz muahedesine dair olan kanun lâyihasını tasvibinize arze- der. Muahede, haddi zatinde fevka- lâde bir ehemmiyeti haiz değildir. Bu muahede Yugoslavya kraliye- tinin bir çok dost devletlerle akt- etmiş bulunduğu dostluk, hakem, ve adli tesviye muahedeleri silsile- sindendir. Misal Oolmak © üzere Küçük (İtilâf Devletleri, Fransa, Polonya, Birleşik Amerika devlet- leri, Belçika ve Yunanistanla akt- etmiş olduğumuz (o muahedeleri zikredebilirim. Bu muahede, Milletler Cemiyeti tarafından ittihaz edilmiş bulunan kararlara müstenit beynelmilel ir birliği siyasetinin tezahürüdür ve Lâhey beynelmilel divanı huzu - runda mecburi muhakemeye dair ihtiyari hükme iştirakimize müte- allik bulunan 1928 tarihli teabü- dümüz icabatmdandır. Yalnız bu muahedede bir yeni- lik vardır ki, bunu da birinci mad- dede bulacaksınız. Bu maddede yüksek âkitlerin harbe milli siya- set olarak müracaat etmiyecekleri! “sü bir devlet tarafından icrasma teşebbüs olunacak her hangi bir hücuma ve tecavüzkârane anlaş» maya iştirak etmeyip bunları tak- bih eylemeği taahhüt eyledikleri sarahaten beyan edilmektedir. Bu karar, eğer hatırınızda ise, geçen sene birleşmiş Amerika cut hur reisi M, Ruzveltin devletler- den bazılarına vaki olan müraca- atma tamamen muvafıktır. Ve Yugoslavya krallığının teşkil o- lunduğu tarihten bugüne kadar u- mumi siyasetinin bütün hatların - da takibettiği beynelmilel iş bir- liği gaye ve harekeinin tezahürü- dür. Bu, bilhassa, geçen senenin tem- muzunda Londrada imzalanan bir anlaşmada mütebariz bir şekilde ortaya atılmıştır ki, bu da hepini- zin bildiğiniz gibi, mütecavizin tarifine dair olan ve onun imzala mış bulunan devletlerin Oo müsale- metkârane emellerinin ve beynel- milel iş birliğinin büyük bir eseri olarak tebarüz ettirilmiş bulunan mütecavizin tarifi anlaşmasıdır. Türkiye Cumhuriyetinin de bu anlaşmayı imza edenler arasında bulunduğunu memnuniyetle arze- derim. Balkanlılar arasında cari münasebetlerin inkişafı sırasında beynelmilel konferanslarda vaki olan bir çok temaslarda Türkiye Cumhuriyeti mümessillerile kar » şılaşmamız yürekten olmuştur. Sulh siyasetinde, Balkanlarda bey- nelmilel anlaşma siyasetinde yek- dil ve yek ahenk olmuştur. (Şid- detli alkışlar). Yalnız bununla iktifa edilmiş olmayıp siyasi beynelmilel mese - Beberde iş birliğimiz hararetli ve samimt olmuş ve bu iş birliğini, aramızda cari en samimi münase- betlerin âtide inkişafı, ve her iki devleti alâkadar eden meselelerde/ vücude getirmek için erkekçe bir | pazartesi: gayet sikr iş birliği için bir esas teşkil etmiştir. Efendiler, bu dostluk ve hâkem muahedesinden bahsetmeme lü - zum yoktur. Muahede cümleniz- ce malümdur. Malümdur, çünkü tekrar ediyorum, dost devletlerden bazıları ile aktedilip meclisi meb- usandan geçmiş bulunan muahe - delerin aynidir. Bu muahedenin diğerlerinden ziyade haiz bulun- duğu ehemmiyet, Türkiye Cumhu- riyeti ile aramızda cari kalbi mü- nasebetlerin, Türkiye Cumhuriyeti ile cidden hakiki olan dostluğu - muzun delili olmasında münde - miçtir. İki devlet arasmda, harpten sonra cereyan etmiş olan münase- betler tarihinde bir çok vakıalar yoktur. Bu tarih mühim anlar kaydetmemektedir. Fakat, bu ta- rihin öyle şarait silsilesi, dostluk ve menfaat birliği duygularının kendiliğinden ( inkişafı silsilesi vardır ki, bunlar, Türkiye ile ara- mızda mevcut vakıalar üzerinde fazla ısrar etmemize lüzum olma- dığımı gösterir, denilebilir. Zira, tekrar ediyorum, bunlar ne çoktur ve ne de hususi ehemmiyetleri haizdirler. . Türk milletinin harpten sonra geçirdiği Ovahim zamanlarda; Türk milletinin, bütün Türk mil - İetinin istiklâl, idamei mevcudiyet ve milli Türk devletinin tam bir muvaffakiyetle vücude getirilmesi için geçirdiği çok ehemmiyetli ya kraliyetinin bu çetin mücade - leyi takip etmiş olduğunu dikkat nazarınıza arzetmek isterim. Yu- goslavya kraliyeti ve milleti mil - liyeci Türkiyenin gerek oBalkan- larda ve gerek, cografi vaziyeti ve askeri ehemmiyeti itibarile, bü- tün Balkan yarım adasının istik- bale ait inkişafı noktai nazarından büyük bir ehemmiyeti baiz olan Avrupa ve Asya arasında rabıta temin eden bir millet gibi — ki bu nokta fevkalâde ehemmiyeti ha - izdir — müstakil ve milli bir dev- let olarak teessüs etmek hususun- daki gayretini yüksek bir takdirle ve hiç şüphesiz samimi bir hür - metle takip etmişlerdir. Bugün gunu memnuniyetle söy- liyebiliriz “ki Türk milleti mevcu- diyetini idame için milli hayatı için sebkeden mücadelelerinin en va- him anlarında Gazi Mustafa Ke - mal gibi (yaşasın sesleri ve alkışlar) milli Türk tarihine cidden yara - şan bir kahraman bulmuştur. Bu vahim anlarında, büyük bir eser şecaat göstermiş ve bundan ma - ticeye isal için çok kiyaset ve tam bir basiret sahibi olduğunu isbat etmiştir, Türkiye, modern Türkiye, milliyet çi Türkiye, tabii hudutları içinde modem bir suretle organize edil- miş, mazinin yüklerinden kurtul - muş, bir mecburiyeti tarihiye ola- rak Osmanlı İmparatorluğunun sukutunu mucip olan şartlar ve münasebetsizliklerden kurtulmuş bulunan bu milli Türkiye Cumhu- riyeti, beynelmilel iş birliğinin çok mühim ve çok faydalı bir âmildir. Ve bilhassa beynelmilel anlaşma ve emniyet siyasetinin başlıca isti- natgâhlarından birini teşkil etmek” tedir. (Evet, öyledir sadaları). Şunu bilhassa tebarüz ettirmek lâzımdır ki, Yugoslavya ile Tür - kiye 'urasmdaki münasebetlerin haiz bulundukları kalbi mahiyet bilhassa hâşmetlü kral Aleksandr Hazretlerinin (yaşasın) İstanbulu ziyaret ederek Türkiye Cumhuri- yeti reisi GaziMustafa Kemal Pa- şaya (Yaşasın sadaları ve alkış - lar) mülâki olup-onunla konuş - maları tarihinden başlar. Bu mülâkatm, Balkanlar siyase- tinin, hiç şüphe yok, tarihen çok mühim ve harikulâde mütebariz. muazzam. anlarından biri olduğu- nu söyliyebilirim. Bu mülâkat, nitekim,“beynelmilel siyasette da- hi şiddetle nazarı dikkati celbet- miştir. Bu mülâkat Balkan siya- miyeti vermiştir ki, bunun deva - mı itibarile beynelmilel hayat mu- azzam ve saadet yaratan neticeler kaydedecektir. Bu mülâkattan sonra da, Efen- diler, biz aramızda bir karşılaş - ma silsilesi yaptık ki, bunlardan biri Türkiye Cumhuriyeti Harici siyasetinin çok muhterem şefi Tevfik Rüştü Beyin Belgrada gel- mesidir ve bu geliş esnasında mevzuu bahsettiğimiz o muahede imzalanmıştır. Bundan sonra derhal Balkan anlaşması hareketi ve Balkan an- laşmasının presize edilmesi husu- sundaki mesai çabuklaştırılmış ve bundan iki ay sonra da Atinada, âkitler arasında tam bir uzlaşma ve anlaşmaya İstinat eden Balkan misakı imza edilmiştir. Deği! yalnız Balkanlar istiklâli- nin, ayni zamanda Balkanlar hu- zur ve şükünunün ve Balkanlarda yaşıyan bizlerin cümlemizin te - Knikileimij temini: maksadile | 1 — Şartnamesi mucibince (14) (4— 7 — 934) çarşamba: hisarlar U. Müdür lüğünd kalem muhtelif levazımı saat (15). 2 — Şartnamesi mucibince (5) kalem muhtelif kâğıt 23— saat (15). Taliplerin nümune ve şartnameleri gördükten sonra pazarlı ada, büyük bir eseri mesut bir ne-|tirak edebilmek için yükarda gösterilen gün ve saatlerde (ie teminatlarile beraber Cibalide Levazım ve Mubayaat ll caatları, Şartnamesi mucibince madenlerde kullanılmak üzere 250.000 elektrik kapsülü satın alınacağından taliplerin pazarlığa iştirak bilmek için 11 — 7 — 934 tarihine müsadif çarşamba günü te 767,5 teminatlariyle Cibalide Levazım ve Mubayaat Şubesin€ racaatları. ( Cinsi Miktarı Muhtelif bacimde saçtan burda yağ ve ko'a fıçıları, 22 Ad Hurda ağaç fıçı 0 a Levha halinde saç ve demir tahminen 300 Yuvarlak ve dökme demir çubuk boru ve çelik 150 tel tahminen Hurda büyük su deposu demirden 1 As Dökme Kanape vg Piston > Geli Levazım anbarında mevcut olup yukarıda cins ve miktarı ” zl: köhne eşya 15 - 7- 934 Pazar günü saat on dörite bilmü' yede satılacağından taliplerin “415 teminatlarile Cibalide zım ve Mübayaat Şubesine müracaatları, Balkan milletleri anlaşması eme - line merbut bulunan biz, bütün Yugoslav milleti, bu siyasette Tür- kiye ile münasebatımızın pürüz - süz bir hale getirilmesi ve onunla iş birliği vücude getirmekte istik- bal için lâzım olan ânasırı aramak husuunda müstesha sebeplere ma- lik ve vazifelerle mükellefiz ki, bu anasır olmaksızın muvaffaki - yetli bir Balkan anlaşması ve sul- hun organize edilmesi kabil değil dir. (Alkışlar ve “öyledir,, sada- Asri Türkiyenin Balkanlarda haiz bulunduğu müstesna ehem - miyet göz önünden uzak bulun - durulmamalı, bu hakikat, lâyık ol- duğu samimi dostluk ve kalbilikle tebarüz ettirilmelidir. Nitekim geçen ilk baharda Türkiye ve An- karaya yaptığım seyahat esnasın- da Yugoslavya kraliyetinin haiz bulunduğu ehemmiyetin orada | doğru bir surette takdir edildiğini! his ve tesbit etmek saadet ve şe- refine mazhar oldum. Bütün büyük devletlerle dosta- ne münasebatta bulunan, bütün komşuları ile çok iyi münasebat idame eden, mazinin bütün yükle- rinden kurtulmuş olan basiretkâr ve mutedil Türkiyenin mühim bir sulh âmili olduğunu ve bizim, sa- mimi iş birliği siyasetimizi ve ge- rek Balkanlarda ve gerek Avrupa- da müesses nizamm idamesi ve devamlı sulh siyasetimizi tatbik ederken bu i ği şim kabil oldu- gu kadar daha mükemmel V rette vücüde getirmek ve, B anlaşması misaki sinesinde " tiğimiz gibi birleşmek ve siy mizi Balkanlarda vasıtalı sız menfaatler sahibi olan devletlerin siyaseti ile hen kılmak istediğimizi tebarü? mek dahi bizim için bir va? Hükümeti kraliye, bu lâyibasını tasvibinize arzef (357 wnahede ile yekdil ve yek *j bulunduğunuzun izharı surcöt ve asri, milliyet kiye ile dostluğumuzun kıy manasının tebarüz ettirilme$ zu eder.,, Bu nutkun metnini neşredi ütika,, diyor ki: “Bundan sonra reye mü olundu. Gerek müzakerat rek rey verme esnasında mebusan Türkiye ve onun karşı kendiliklerinden te; ta bulunmuştur. Meclisi mebusan reisi ço” detli alkışlar arasında Tür muahedenin alkışlamak kabulünü teklif etmistir. raftan: — Alkışlarla, alkışlarla işitiliyordu. Bundan sonra meclisi 189) reisi M, Kumanudi muaf alkışlamak suretile kabul € ni beyan etmiş ve celse t8' muştur, İstanbul Ziraat Bankasında | Hissesi Emlâk “Hisseyegör” Sıra o Semti Mahallesi No.sı 1146 Fener Tahta Minare 1147 Kadıköy Caferağa Vİ: ve “ 1149 Eminönü A'ıi çelebi M30 ti, ” 1151 Yedikule Çırağı Hasan 1152 Büyükada Yalı 1153 Galata Kemankeş 1154 Büyükada Maden Sokağı Tahta Minare Mühürdar Moda Umon iskelesi Çukur çeşme Samancı odaları Topuz Topçular Ayanikola iki dükkân Kâgir hane Kâgir dükkân ve östü odalar ” “ " oda Abşap bane Arsa metresi 32 Kâgir dükkân üstü iki kat odalar 25,20/120 74 Tamamı İSmükerrer 3002 i — Yukarda yanlı gayrmenkullerin ihale bedellerile yüzde yedi buçuk pey akçeleri nakden veya gayrımübadil bonosile İ üzere mülkiyetleri açık arttırma suretile satışa çıkarılmış olup ihaleleri 12/7/934 Perşembe günü saat on beşledir. va 2 — Pey akçelerin ihale günü saat on dört buçuğa kadar tevdii lâzımdır. Şartname Bankamız kapısına asılmıştır. Senei b#” gisile belediye resimleri müşteriye aittir. (3237) Arsa metresi 3002 No sı hammen K 1 142 6062 1350 2/5 81 4000 2 1011 1500 91224 8-10 724 481 15 393 14 25-27 300 | 38 3 a 1051 Mean Ağ i