16 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

.— ya > Komiteci Şalırimiz serbest kalacak (Baş Laratı 1 İnci sayıfada) Bul zabıtasına bildirildiği için, Sirkeci garında bazı tertibat alın- mıştı. İvan Mihailof ve Madam Mençokorniçova, yolcular çıktık - tan sonra trenin mukabil cihetin- den indirilmişlerdir. Komite reisi açık renk bir par- desö giymişti. Başında gri bir şapka taşıyordu. Mihailof istasyonda gazete fo- to muhabirlerini görünce yüzünü sapkasile gizlemiş ve süratle iş - tasyon polis merkezine girmiştir, Bilâhare, komite reisi ile karısı, bir otomobille emniyet müdürlü. ğüne götürülmüşlerdir. Dün gece Kırklarelinden Edir- meye dönen Trakya umumi müfet- tişi İbrahim Tali Beyle telefonla görüştük. İbrahim Tali Bey, hadi- » etrafımda bize şu malümatı ver- iz “Geçen pazartesi günü Kırk- areli civarındaki köylüler bir Bul- jar erkeğiyle bir Bulgar kadınını #rmanda perişan bir halde dola - şirken görmüşler ve hükümüeti ha - | berdar etmişlerdir. Bunlar bitkin | bir halde bulunmuşlardır. Bulgar erkek, komiteci Mihailof olarak teşhis edilmiştir. Kendileri, gerek büviyetleri ve gerek hududa sığın- malarının sebebi hakkında bir şey söylememekte ve © sadece “Kaç- tık!,; demektedirler, İvan Mihai - lof, şüphesiz ki siyasi bir mücrim- dir. Alınacak vaziyeti hükümet tayin edecektir... Sofyadan aldığımız haberler Sofya (Hususi) — Birkaç gün evel Bulgar hükümeti tarafmdan takip emri verilen Makedonya ih- tilâl komitesi reisi İvan Mihailof, yanında zevcesi ve iki muhafız ol- duğu halde ve bir otomobil içinde | Malo Tırnovaköyü yakınında Tür- kiye toprağına geçmeğe muvaffak olmuştur. Arazinin ormanlık ve çok arızalı oluşu, hudut nöbetçi - lerinin seyrek bulunuşu dolayısiy- le İvan Mihailof hududu geçmek için Tırnovayı seçmiştir. Sofya (Hususi) — Bulgar tel « graf ajansının tebliğine göre, po - © Jistarafından şiddetle © aranılan © Makedonya ihtilâl komitesi reisi © İvan Mihailof ve zevcesi Mença © Körtiçova Malo Tırnova mevkiin. © de Türkiyeye geçmeğe muvaffak olmuştur. Mihailof siyasi mücrimdir Ankara, 15 (Hususi) — Hudüt- 5 larımıza sığınan Makedonya fır - kasr reisi İvan Mihailof hakkında Dahiliye Vekâleti müsteşarı Vehbi | Bey bana, Mibailof hakkında si - yasi mücrimlere dair olan ahkâmın > tatbik edileceğini söyledi. Aldı- © ğum malümata göre, İvan Mihai- “lof İstanbulda serbest kalacaktır. “ Moda yüzme havuzunda © bugünkü müsabakalar İstanbul su sporları klübü bu - İ © gün Modadaki yüzme havuzunda “ bir “Su haftası, tertip etmiştir. “İS. K. azası, kendi — muhtelif müsabakalar yapacaklar- “dır. aralarında 19 BALUM 1YIY Lise ve orta mekteplere leyli meccani yazılacak talebelerin mü- #abaka imtihani otuz eylül pazar günü yapılacaktır. İmtihan o gün saat «okuzda başlıyacaktır, Müsa- maarif dokuz eylül akşamına kadar ka- bul edilecektir. müsabaka imtihariına girecekler- de aranacak şartlar şunlardır: 1 — Türk olmak. 2—Lise ve orta mektepler tali - matnamesinin her sınıf için tesbit ettiği yaş Ohadları içinde bulun- mak. 3 — Bedence ve ruhca hasta, malül, sakat ve kusurlu olmamak. 4 — Velisi kendisini tahsil etti- remiyecek kadar fakir olmak. 5 — Zekâsı, çalışkanlığı, ahlâ - kı, mensup olduğu mektepten ala- cağı fotoğraflı vesika ile sabit ol- mak. İmtihan sualleri, her sınıf için | ayrı ayrı olmak üzere vekâlet tara- | fından tertip olunarak gönderile - cektir. Müsabaka imtihanları, her vilâyet merkezindeki lisede, lise bulunmıyan yilâyetlerde orta mek- teplerde, orta mektep bulunmı - | yan yerlerde vilâyet merkezlerin - deki maarif idarelernide yapıla - i caktır. İ Müsabaka imtihanları Türkçe « edebiyat, riyaziye, tarih - coğraf - ya derslerinden olacaktır. Türkçe İ ve edebiyat imtihanı otuz — eylül pazar, riyaziye imtihanı bir teş- rinievel pazartesi, tarih - cograf - ya iki teşrinievel salı günü yapıla - caktır. İmtihanlarda müsavi de * recede muvaffak olanlardan sehir çocukları tercih olunacaktır. Kız san'at mektepleri muallim kadroiarı Kız sanat mektepleri yeni ders senesi muallim kadrosu: Maarif Vekâletinden bu mekteplere tebliğ edilmiştir. Yeni kadroda Selçuk kız sanat mektebi ev idaresi müsllimi Nev- bare Hartm Bursa Necatibey ens- ttüsü ev idaresi muallimliğine, Bursa Necatibey enstitüsü ev ida- İ resi muallimi Mediha Hanım da İ Selçuk kız sanat mektebi ev ida - / resi muallimliğine tayin edilmiş - tir. mesleki resim: muallimi Kenan j Bey Bursa Necatibey enstitüsüne tayin edilmiş, oradaki resim mu» allimi hanım Üsküdara naklolun- muştur. Üsküdar kız sanat mek- i tebi nakış muallimi Hüsniye Ha- om İzmir Cumhuriyet enstitüsü « ne nakledilmiş, « Üsküdür kız sa- nat mektebinde açılan nakiş mu. ellimliğine Selçuk kız sanat mek- tebi mezunlarından Şerife Hanım tâyin edilmiştir. ” Akşam kiz sanat mektebi mo- da stajiyer muallimi Saadet Ha - nım terfisn İzmir Cumhuriyet ens" titüsüne moda muallimi tayin o- lunmuştur. İzmir Cumhuriyet enstitüsü moda muallimi ve mü - bakâya gireceklerin 'müracaatleri | müdürlüklerince yirmi Leyli metcanilik | Üsküdar kız sanat mektebi | Lise ve Orta mektepler leyli meccani müsabaka imtihanı 30 Eylülde talebe yazımı başladı — üniversite ikmal imtihanları dür muavini Yaşar Hanım Akşam kiz sanat mektebi moda muallim- liğine getirilmiştir. İ sü müdür muavini Hayriye Ha - ilk mekteplere talebe yazılıyor nim İstanbul akşam mektebi mü- İdür muavinliğine, İsmet Paşa kız enstitüsü - Türkçe muallimi l Ankara İsmet Paşa kız enstitü- | itibaren yeni ders yılı için talebe İ hazırlıkları tamamlanmıştır. Mebrure Hanım İstanbul kız sa - i mat mektebine nakledilmiştir, Selçuk kız sanat mektebi me - zunlarından Şaziye ve Müzeyyen ! Hanımlar Akşam kız sanat mek- tebine stajiyer muallim olarak ta- yin edilmişlerdir. Selçuk kız sanat mektebi Frah- sızca muallimi Sadık Bey orta tedrisat kadrosuna alınarak Kam- dilli lisesi Fransızca mmuallimliği - ne tayin edilmiştir. | Bu sene İstanbuldaki Selçuk, Üsküdar kız sanat mekteplerile Ankara İsmet Paşa, Bursa Neca- Vbey, İzmir Cumhuriyet enstitü- lerinde yeni teşkilât vücude geti- rilerek lise ve orta mektep mezun- | ! larmı alıp hayata ve ev idaresine hazırlamak üzere hususi sınıflar Bu sınıflardaki ta- ev idaresi da acılmıştır. lebe yalnız sanat ve dersleri görecekler ve iki senede | diğr sanat mektepleri ve enstitü - | leri mezunları derecesinde diplo- ma alacaklardır. Ankara İsmet Paşa kız en$titü- sünde ilk, orta ve sanat mektep- lerine sanat muallimi yetiştirecek muallim sınıfları açılmıştır. Bu i kısmın tedrisatı ilk ve orta mek» İ teplere sanat muallimi olacaklar için iki sene, kız sanat mektep ve enstitülerinde muallim olacak- lar icin üç senedir. Kız san'at mektepleri çok rağbet görüyor Akşam kız sanat mektebinin Nişantaşındaki şübesine bu yıl yazılmak için müracaat edenler pek fazladır. Bu şube ilk açıldığı İ ziye imtihanında dönen 72 tale» zaman on beş talebe ile işe baş- 5 Ve geçen yıllar “bu miktar üç bine çıkmıştır. Vekâlet, fazla müracaat üzeri- ne Beyoğlu Perapalaş öteli yanın da bulunan İstanbul klübü bina - smı da kiralamıştır. Talebenin l bir kısmı burada okuyacaktır. TTedrisita yirmi iki eylülde bâş- lanacaktır, ilk mekteplerde dünden itibaren talebe yazımına başlandı Bütün ilk mektepler dünden yazımına başlamışlardır. Bu yıl 927 doğumluları alınacak yer ol- duğu takdirde 928 doğumlular- dan da alınacaktır. Bu yıl hiç bir çocuğun meklepsiz kalmaması için Maarif müdürlüğü icap eden bütün tedbirleri almıştır. “Yeni - den açılan sekiz ilk mektebin de | Geçen yıl ilk mekteplere yâzıl- mak için gelen talebe on beş bin kadardı. kaç bin kadar artacağı söylenmek tedir. Bu sene bu miktar bir Üniversitede imtihanlar Üniversitede bugünden itiba - ren yeni ders yılı için talebe yazı- mına başlanmıştır. Evvelce de yazdığımız gibi, bu yıl doğrudan doğruya rektör tarafın- dan yapılacak, ve on beş gün sü- recektir. . . Ayni zamanda bugünden iti - | baren ; Üniversitede ikmal imti- hanlarına da başlanmıştır. Nüfus dairelerinde çalışan | ilk mektep hocaları Tatil münasebetile nüfus dai - relerinde çalışan ilk mektep hoca- larının çalışmaları sona ermiş ve | dünden itibaren bütün “hocalar | mekteplerindeki yazifelerine dön- | müşlerdir. Yalnız iki üç mınta - kada çalışmalar; 1 teşrinievvele kadar sürecektir. Avrupaya gidecek talebenin sıhhat muayeneleri yapıldı Bu yil Avrupaya tahsile gön - derilecek talebenin sıhhi muaye - yazılma N neleri dün yapılmıştır. . İmtihan - Erkek talebeler Pertevniyal, kız talebeler'de kiz lisesinde imtihan olacaklardır. Gazi Osman Paşa lisesinde Gazi Osmanpaşa lisesinin riya» benin tekrar imtihan edilmeleri için Vekâletten emir gönderilimş- tir, İmtihan sualleri bu defa Ve- kâlet tarafından gönderilecektir. Salih Zeki Bey Ankaraya gitti, Maarif Vekâleti baş müfettişi Salih Zeki Bey Vekâlet tarafın - dan Ankâraya çağrılmış ve dün akşam gitmiştir... Sa- lih Zeki Bey Ankarada orta #mek- tep ve liselerin yeni ders senesi hakkında görüşecektir. Hâmit Bey Ankaraya gitti Üniversite işlerile meşgul olan yüksek tedrisat umum müdürü Hâmit Bey dün akşamki (trenle Ankaraya gitmiştir. a s0. | leri Sovyet İ yet Rusyaya | Almanya ile Lehistan misak haricin- Günün Siyaseti Şark lokarnosu ve Almanya Bir kaç gün evvel Almanya şari Lokarnosu misakını reddettiğini bil » dirdi. Almanyanın bu misakı reddet: mesi, belki de bü misaktan vazgeçil - mesine sebep olacaktır, Almanya bir çok tarafların imza « Jadığı misaklara (— taraftar olduğunu Garp Lokarnosunu imzalamakla gös“ termiş ise de (daha fazla iki taraflı muahedeleri tertih etmektedir. Şark | Lokarnosuna muhalefet nöktai naza - rından Almanya ile bir olan Lehistan da bu fikirdedir. Misakın diğer âkit- Birliği, o Çekoslovakya, misakının bir heusi maddesiyle Sov- bağlanan < Fransa idi. de kaldıktan söhra Estonya, Letonya, ve Litvanyanın misaka iştirakleri bek- lenmiyordu. Bu suretle misak lehinde kalan devletler Fransa, Sovyet Rus « ya ve Çekoslovakyadır. Almanyayı Şark Lokarnosunu ka- bu! etmekten meneden sebep, teslihat müsavatının henüz kabul edilmiş ol - mamasıdır. Almanya, Şark misakının kendisine yeni mükellefiyetler yükle- diğini, halbuki bunların kendisine pek wühim bir istifade temin etmediğini ileri sürüyor, İngiltere Hariciye na - xw Sir Jon Simonun mütekabiliyet esasını müdafaa ve misakın müteka - biliyet esasına dayanmasını temin et- mesi bile Almanyayı cezbedememiş - tir. Çünkü meselâ Fransa tarafından Almanyaya karşı vuku bulan bir ta « arruzu bertaraf etmek için Rus asker- lerinin Almanyadan geçmesi, (o yahut Rusya tarafından vukubulan bir taar- ruzu püskürtmek için Fransız asker - lerinin Almanya (içinden ilerlemesi Almanlara pektuhaf görünüyor. Almanya resmi telgraf (o ajansma göre Almanya hülcümeti sulhü temin icin başka çareler bulunduğuna kani- dir. Bunların başlıcası iki taraflı ne: mi tecavüz mushedeleridir. Bununla bertber Şark İ.okarnosu- mun muvaffakiyetsizliğe uğramaması için yeni, teşebbüsler vukubulduğu an- Taşılmaktadır. ö. R. Polis haberleri: m a a Bir hırsız tutuldu Karagümrükte Melek hatun mahallesinde Çıngıraklı sokakta Ahmet ağanın evine dün hirsız gi- rerken komşular tarafından görü- lerek polise haber verilmiş ve bır- sız yâkalanmıştır. Zeki ismindeki hırsızın bundan bir hafta evvel de aynı eve girip yüz elli lira çaldığı anlaşılmıştır. Cami muslukları ve leblebi Aziz isminde birisi dün Yeni cami musluklarını aşırmış, seyyar leblebici Hasana satarken yaka * | lara da 22 eylülde başlanacaktır. | lanmıştır. Kalp para Karagümrükte Tercüman Yu- nus, mahallesinde oturan Muam - mer Efendinin tramvayda biletçi- yeverdiği on kuruşluğun kalp ol- duğu anlaşılmış, tahkikata baş - lanmıştır. minin Sovyet Rusyadan gelen iki muharrir Dün Çiçerin vapuru ile Sovyet Rusyadan muharrirler kongresine iştirak eden Yun muharriri ile Sovyet Rusyanın meşhur muhar- rirlerinden İlya Erenbürg şehrimi- ze gelmişlerdir. Muharrirler şehrimizde Falih Rıfkı ve Yakup Kadri Beyler tara fından karşılanmışlar ve kendil&- rine şehir gezdirilmiştir. Mubar * rirler dün akşam Yuanistana git“ mişlerdir. Sovyet muharriri İlya Erenburg Yunan muharririnin misafiri ola * rak kalacaktır.