19 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

19 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

m 4 — VARIT 19 EYLÜL 1934 Türkiye Milletler Cemiyeti Kon- seyinde (Başmakaleden devam) o konseyi azalığına seçilişini beynel- milel sulh siyasetimizin bir zaferi ve bir mükâfatı olarak telâkki e- | debiliriz. Vaktile hudutlarının bir ucu Tunada, diğer ucu Basra körfe - zinde olan Osmanlı devleti bütün hayatında Avrupa devletlerine karşı daima hukuku düvel haricin- de bir devlet olmak vaziyetinden kurtulamadı. Umumi harp neti - cesinde hudutları imparatorluk devrine nisbetle, üç dört misli kü- çülmüş olan bugünkü Cumhuriyet Türkiyesi ise, yalnız Avrupa mil- letleri arasında mevki almakla kalmıyor, bu devletlerin idare heyetleri arasına rey sahibi bir devlet olarak girmek hakkını ve şerefini kazanmış bulunuyor. Bun- dan dolayı Türk milleti kendinde haklı bir gurur duysa yeridir, Türkiye, Milletler Cemiyeti konseyi azalığına seçilirken, bü * yük ve küçük muhtelif kırk sekiz devletin emniyet ve itimat tezahü- | rat ayrıca derin bir şükran ve memnuniyetle kaydedilecek bir noktadır. Bilhassa (komşu İran devleti, kendi namzetliğini Tür - kiye lehine geri almak ve Türki - yenin seçilmesi için çalışmak su - retiyle hakikaten memleketimize karşı kardeş bir millet necabeti göstermistir. Sonra Balkan misakına imza koymuş olan Romanyanın, Yugos- lavyanm ve Yunanistanın da bu seçim (esnasında (gösterdikleri dostluk ve cemilekârlık Türk mil- letini cidden mütehassis elmiştir. Nihayet memleketimizin Mil - letler Cemyeti konseyi azalığına seçilmesi işinde bizi memnun e den bir cihet daha vardır ki bu da bu seçim muamelesinin büyük dostumuz Sovyet Rusyanın bu ce- miyete 27a olarak rast gelişidir. Her halde Türkiye, Cemiyetine dahil olan ve kendisi- ne rey vermiş bulunan medeni memleketlerin ve milletlerin te - vecciihünü muhafaza için elinden geleni yapacak. bugüne kadar olduğu gibi, bundan sonra da beynelmilel hayata bir sulh unsu- ru olarak hizmet etmeğe çalışa - caktır. g'rişi tarihine Mehmet Asım erene e er rae b ear ! Davetler A n Parlâmentolar .yeve birliği Parlamentolar grupu Türk bir- liği reisliğinden: Büyük Millet (Meclisi parla- mentolar grupuna mensup azanın 22 eylül cumartesi günü (o saaton beste Yıldız sarayında parlamen - tolar birliği Türk grupuna teşrifle- ri rica olunur. Adalarda su depoları - yapılacak Adaların su meselesi Belediye- ce ehemmiyetle tetkik edilmekte- dir. Adalara artezyen vasıtasiyle ve Pendik sahilinden borularla su temininden vazgeçil- kuyuları miştir. Her adada büyük bir su deposu yapılacak ve buralara su İstanbuldan, Anadolu sahilinden vapurla taşınarak doldurulacaktır. Adaların su meselesinin o halline hükümet de yardım edecektir. Milletler Uyku astalığına tutulan seyyah, 70 saatuyuduktan sonra öldü! !IM. Helding neden öldü? Rivayetler muhtelif: Onun, çok Evelki gün, Perapalaş otelinde | uykuya dalan ve uzun yanmaması üzerine zabıtaya ha »! ber verilerek Alman hastahanesi - ne kaldırılan (o Holandalı seyyah M. Helding, 70 saati o geçenbir müddet uyuduktan sonra, dün sa - bah saat altıda ölmüştür. Niçin uykuya daldığına ir birçok sebepler gösterildiği hal- de henüz vaziyet anlaşılmış değil- İ dir. Holandalı seyyahın o cesedi dün akşama doğru hastahaneden İ morga kaldırılmıştır. Kendisine fethimeyt ameliyeşi yapılacaktır. Yeni bir rivayete göre, uyku - suzluk hastalığından mustarip o - zaman u- da- Maarifte : Yurt genişletilecek Tıp Fakültesinde talebe sayısı artıyor Tıp fakültesine yazılmak için müracaat edenler yıldan Yıla ço* ğalmaktadır. Sınıflar fazla ka- labalık olduğu için mevcut hasla- neler, talebenin ders tatbikatı için ! kâfi gelmemektedir. Telefon şir- ketinden alman paralarla Haseki ve Cerrahpaşa hastanelerine 250 İ yataklı birer pavyon daha ilâve edilmişti. Üniversite bütçesinden de Guraba hastanesine bir mikdar İ yardımda bulunulacak ve pavyon | genişletilecek, bu suretle talebe - | nin tatbikat görmeleri kalaylaştı- rılmış olacaktır. Tıp talebe yurdunda bulunan talebe de pek çok olduğu için yur- #un yüz talebe daha alabilecek | şekilde genişletilmesi için tetkikat yapılmaktadır. Ecnebi mekteplerde tale- beden alınacak ücret | Ecnebi ve ekalliyet mekteple- | i rinde okuyan talebelerden fazla para alındığı dikkati çekmekte- | dir. Resmi mekteplerde okuyan leyli talebelerden senede 225 lira | i alındığı halde ecnebi mekteplerde | talebeden alınan ücret bu rakam- | ların iki üç mislini bulmaktadır. Tahkikatımıza göre, Vekâlet | seçen ders senesinde (ecnebi mekteplerin talebeden aldıkları li ücrt hakkında maarif müdürlü - | günden bir statiştik iştemiştir. Maarif idaresi, ecnebi mektepler- de tetkikat yaparak istenen liste- | yi Vekâlete göndermiştir. Vekâ- let bu mesele üzerinde ehemmi - yetle meşgul olarak ücretlerin in. | dirilmesini temin edecektir. Muallimler arâsında Orta tedrisat kadroları alâka - | İ darlara bildirilmekte devam edi -| İ iyor. Kadıköy kız orta mektebi | İ Türkçe muallimi Şüküfe Nihal Hanım kız lisesi Türkçe muallim- | liğine, Davutpaşa orta mektebi Türkçe muallimi Kemal Bey Eyüp orta mektebi Türkçe muallimliği- İ ne tayin edilmişlerdir. di ğ kesilerek tevkifhaneye gönderil - lan M. Helding, uyumasmı te - min için çok miktarda © uyutucu ilâç almıştır. Bu, iki o ciğerinin ufunetlenmesine ve guddelerinin şişmesine sebep olmuştur. Holandalı seyyahm, daldığı a- ğır uykudan bir türlü uyanamama:- | sının sebebi budur. Otelde yaptığımız soruşturma» lara göre, M. Helding Ondört eylülde otele ilk geldiği gün, ra - hatsızlığını gösterir bir harekette bulunmuş, ve biraz sonra bir dok- | torun kendisini soracağını, oda - sına gönderilmesini söylemiştir. Uykudan ölen seyyah, bir hu - kukcudur. Kırk yaşlarında kadar « Mahkemelerde Bir hırsız yakalandı Boğaziçinde bir çok yalılar- dan muhtelif eşya çalmaktan suç- ! lu Reşat isminde biri dün adliye- ye getirilmiş, - tevikf müzekkeresi miştir, Reşadın, ayrıca birçok kayık ve motörlerin muşambalarmı, bu arada Necmettin Mollanın motö - ründende bir muşama © çaldığı iddia edilmektedir. Bir idam kararı İstanbul ağır ceza mahkemesin- de evvelki gün bir idam kararı verilmiştir. len, mahkemede kendi aleyhinde | şahadette bulunduğu iddiasile Gafur isminde birini öldüren Yu- suftur. Yusuf, Gafurun yolunu | beklemiş, ve kendisini pusuya dü- şürerek öldürmüştür. miktarda uyutucu ilâç aldığı için öldüğünü söyliyenler var dır. dır. Buradan Parise gitmek üzere olduğu söyleniyor. Şehrimizdeki Felemenk konsoloshanesi nmdan tanıdıkları vardır. M. Helding, hastahanede bu - lunduğu müddetçe, bir türlü uyan: mamış ve vahamet son kadar böylece devam etmiştir. Alman ve Türk doktorları, da- imi surette konsultasyon yapmış- lar, ve zabrta doktorlarını netice- den haberdar etmişlerdir. Ölünün eşyası konsoloshaneye kaldırılmıştır. M. Helding, Pera- palas otelinin ücreti yüksek oda - larmdan birinde oturmakta idi. Sarışın, iri yapılı bir adam- erkâ- vw —————— Polis haberleri: a a a Bir kâdın tramvaydan atladı ve öldü Davutpaşada oturan 60 yaşın- da Zehra Hanım tramvaydan at - lamış, ağır surette yaralanarak Zehra Hanım bir saat sonra ölmüştür. hastaneye kaldırılmıştır. Otomobil kazası Beyoğlunda Papazköprüsünde oturan Miçonun çocuğuna “şöför | Cemalin kamyonu -çarparak- ya- ralamıştır. Çocuk hastaneye kal- dırılmıştır. dlema e Gülmeli emmeyi yüzünden kavga! Yeni çarşıda oturan pul #atıci- İ sı Cemil Efendi ile Turğut Efen- İdi sarhoşlukla kavga etmişlerdir. Neticede Turğut Efendi, kundura» cı bıçağı ile Cemil Efendiyi yara- lamıştır. Bu akşam ME LE K. sinemasmda Halkımızın en çok sevdiği KRM ve GL SOM GARİP BİR AŞK büyük filmi takdim edilecektir. Fiyatlar: 30 - 50-70 kuruştur. Telefon: 44865 İ Tw. SUMER | CLARA BOW İ GÜZEL FATMA ilâbi ve çapkın artist (2686) (Eski Artistik) Sinemasında tarafından temsil edilen Güzel Fransızca filmi başlıyor. ilâveten : Yeni FOX halihazır dünya havadisleri. — Elizabeth Bergner ve Douglas Fairbanks oğli Pek Yakımda SARAY sında Muazzam ve fevkalâde şaheserinde (2689) samnl üyük Katerina (2683) dakikaya | Iktibasar : Türk dili Mustafa Kemal milli bir dil yaratmak istiyor “Etoile Belge” yazıyor: Yeni Türkiye, yavaş yavaş asri te rakkinin en esaslı taraflarını benimse- miş olmakla beraber milli birliğe ma- ni teşkil eden © bütün âdetlerden de İ vazgeçiyor. Türk lisanının tasfiyesi, Mustafa Kemal Paşanın başlıca meşğalelerin » den biridir. Bu maksatla intihap etmiş olduğu komisyon sırf Türkçe menşe- leri olan kelimelerden mürekkep bir lügat tanzimi ile uğraşıyor. Bu komisyon, şimdiye kadar bini mütecaviz Arapça ve Acemce kelime- lerin Türkçe mukabillerini bulmuştur. Matbuat ve mekteplerin bu kelime » leri derhal kullanmaları ihtimali var- dır. Arapça ve Acemce tabirler, Acem şairlerine ve Kuran'ın mübarek lisanı» na karşı pek büyük hürmet besliyen ve nesillerce yetişe nmuharrir ve me- murlar tarafından Türkçeye çevril » miştir. Osmanlı muharrirlerin bir çok- ları Türkçenin zenginliğini, müzeyyen ibarelerini, sadalı harflerinin âhengini unutmuşlardı. Bu unutkanlık teessüfe şayandır. İ Zira, bir takım manasız, gelişi güzel kemiler ilâvesi, bu güzel lisanı körlet- miş ve milli bir edebiyatın inkişafına mani olmuştur. Mustafa Kemal Paşanm tasavvur ettiği tasfiye, & bu uyuşturucu tesire karşt bir harekettir. Deruhte ettiği iş İ kolay değildir. Çapraşık lisana alış - miş bir nesle günde on yedi kelime öğrenmek biraz güçtür. Edebiyatın ve gazeteciliğin #mektarları üslüplarını hemen değiştirmek (kabil olmadığını | söyliyeceklerdir. Fakat unutmamalıyız ki, İrlandada bir kaç sene zarfında eski lisan tama- İ miyle yerine gelmiştir. Binaenaleyh İ oldukça kısa bir zamanda Türkiyeyi | idare edenlerin arzularına nail olma - Yeni nesil bu kararı iki elle alkış- lamakta ve hakir olarak sırf Türkçe addedilen yeni kelimelerin yayılma - İ sına yardım etmektedir. Eğer Türk » ler milliyetçilik davasiyle fazla ileri gitmez. ve eskiden kullamlan Türkçe kelimeleri eski Türk lisanından alın - mış ayni şekilde kelimelerle değiştir - mezlerse; ba tasfiyenin konuşulan li“ sanla yazı lisanı. arasındaki boşluğu 'durdurmıya mühim bir yardım göste- röceği muhakkaktır. Bu suretle yeni orijinal bir edebiyatın zemini hazır - Yanmış bulunuyor. Ayni zamanda, Ye- İ ni lisanın politika cihetinden de ehem- miyetli olabileceğini göz önünde tut - malıyız. Edirneden Türkistan beldelerine kadar bir tek İisanın okunup anlaşıl- ması neticesinde Türkiyenin elde ede- ceği faydalar hesapsızdır.” esasa 190 me me Telsiz derdi ve bir cevap » Geçen Radyo sayıfamızda “Telsiz derdi” başlığı altında bir yazı çıkmış- t. Denizyolları işletmesi . müdürlü - günden aldığımı zbir mektupta her tel siz İstasyonunun çalışacağı saatlerin resmen tesbit edilmiş ve denizyolları işletmesi müdürlüğüne nit istasyona İ 15 ve 12,30 — 13,30 arasında bir zaman verilmiş olduğu, dalma kontrol altında bulunan bu istasyonun bir de- niz kazası gibi fevkalâde bir hal ol » madıkça bu saatler haricinde faaliyet- te bulunmasının imkânsız bulunduğu, işaret edilen saatlerdeki faaliyetinde radyo dinliyenlerin zevk ve huzuru" nu bozmıyacağı bildirilmektedir. Bir gençlik teşkili Bulancak, 18 (Hususi) — Ya” kında kaza merkezi olan kasaba” mız gençleri Gençlerbirliği adı ile bir klüp tesis etmişler, fahri reisli- | ğine Giresun mebusu Hakkı Tarık İ Beyi seçmişlerdir. / ! Eski bir şarapnel kovan! Edirnekapıda Çukur bostanda Yani efendinin bahçesinde eski bir şarapnel kovanı bulunmuştur.