23 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

> —— 2—VAKNI © ten mahrum kalmıştır. » yecek istemiştir. 23 EYLÜL 1934 Katıl: dün eki rezaleinde M. öldüren adam! Prensi Maryüs adını taşıyan katile, | bu iş için yüz bin frank vadedilmiş! Barselon, 22 (A.A.) — Fransa © — İspanya hududu üzerinde, Viel- da, dün akşam saat 17 de, Etiyen — Mariyüs isminde bir Fransız, karakola müracaatla, mösyö Pren- sin katili olduğunu © söylemiş ve bu cinayeti, Fasta askerlik eder- ken tanıdığı aksaçlı lâkabını taşı- yan bir arkadaşiyle birlikte işledi- ğini ilâve etmiştir, tine göre Kendi rivaye- bu iş için ona yüz bin | frank verilmiştir. Ayni zamanda, müşevvikler ona bir de İıpanya için pasaport tedarik etmişlermiş! Kom uzun müddet Barselonda o - İ turduktan sonra, parasız kaldığı ve Fransaya dönmek istediği için teslim olmuştur. İ Bu iddiaların inanılmağa değ - mez olduğu söyleniyor. Kombun, memleketine dönebilmek için, bu masalı uydurduğu zannediliyor N m eşeemks lamak limeniei Tayfun kurbanlarının Tokyo, 22 (A.4..) — 1923 ten: beri Japonyada Tayfunun aki » olduğu kadar büyük bir felâket ol- | mamıştır, Zarar, bilhassa gayet - zengine Smai bir mıntaka olan | Ozakada çok büyüktür. o Burada © pirinç mahsulü çok zarar görmüş“ - tür ve hükümet antropolarında dört bin buşel pirinç mahvolmuş- tur, Okayama şehrini, (o Ashigava nehrinin setleri yıkılmış olduğun- dan 160 bin kişi yiyecek ve içecek- Şehir, yi - » Tokyo, 22 (A.A) — Tayfun kurbanlarının en son O bilânçosu » — şudur: son blânçosu —Osakada 500 ü çocuk olmak ü- ip vardır. 144 mektep, 3924 ev, 3212 fabrika yıkılmıştır. 8120 bi- na da hasara uğramıştır. | Kiyotoda 207 kişi ölmüş, 939 kişi yaralanmış, 1675 ev yıkılmış- ur. Bunlar arasında yirmi de mektep vardır. Kobede, rakamlar henüz tama- miyle tesbit edilmemiştir. Tahmi- ne göre burada da 155 ölü, 483 yaralı, 37 gaip vardır, 1234 kadar ev, sular altındadır. Koşi belediyesinin haber verdi- İ ğine göre 2350 parça balıkçı gemi» si batmıştır. Felâket (sahasının önce tahmin edilenden daha geniş İ olduğu anlaşılmıştır. v My yy yy “İlk âza kimler olacak? © yazılıdır. GC, H. F. İstanbul ümumu mec lisi “için namzetlerini bildirdi. Listede bir azalık için iki namzet Hangilerinin | asliyde, hangilerinin yedekte kalacağı alu- cakları reylerle anlaşılacaktır, Belediye kanunu der ki: “Her müntehip kendi reyini getirip in- “tihap sandığına atmakla mükel - eftir.. Hiç bir sebep ve suretle başkası namma inühap pusulası sandığa atılmaz. İntihap pusula | sında müntel ismi, adresi, im» | -zasi “veya mühürü bulunur. Her müntehibin: elinde nüfus | , hüviyet cüzdanı olduğu halde ir- i > tihap encümeni huzuruna gelerek .evvelden-musaddak intihap def - terlerindeki ismi hizasma imzala- was veya Türkçe okuyup yazma b “bilmiyorsa parmak bashiasi ve ondan sonm rey pusulası ala orada intihap olunacak aza mik - tarımın” iki misli isim yazıp veya — Türkçe okuyup yazmak bilmiyor- sa emniye ettiği kimseye, gene 0- rada yazdırıp sandığa encümen * huzüründa bizzat koyması sart“ im * göre hazırlanmıştır. Namzet listesi işte bu maddeye het kaza namzet listesinin ittifakla rey als | — gileri asli, ğı kabuf olunursa bunlardan han- hangileri yedek ola - 4 caktır2. Bunü da 42 inci ıncı fkras gösteriyor: “Müsavi rey alanlardan olan, evlilerden büyük olan, ia da müsavi ise çocuğu çok alan maddenin 6 evli raüsayaf halide kur” a çe ekile ek işbu, kur'ada ismi önce çıkan $i- yada evvel olür. Asil, a ayırımını, görülü- yor ki kanun kendi üzerine almış» | tur. Bir namzet Tistesine olduğu gi- bi rey vermek —. hususiyle pusu- lalara imza ve adres konacak bir seçimde — fırka mensupları için ne kadar zaruri ise, gene her fır- ka mensubunun bir namzet listo- sini olduğu gibi kazandırmaya ği lışması da öylece vazifesidir. Bu takdirde meclisin ilk günü azası kimlerden toplanacak?, Şimdilik seçim neticelerini yukariki düşün- ce ile hep müsavi farz edersek İ meclis azası da kanunun göster - diği tercih sebeplerini haiz nam- zetlerden toplanacak demektir, Meğer ki seçmek hakkı olan « lardan fırka mensubu bulunmı - yanlar olup ta rey pusulalarında bunlar kendiliklerinden #eçim ne- ticesine tesiri olacak değişiklikler yapmış olsunlar. teslim oldu Yeni bir misak Sovyetlerle Balkan dev- letleri arasında görüş- meler oluyormuş Belgrat, 22 (A.A.) — Yugos- lavya matbuatının haber verdiği » ne göre, Sovyetler, Balkan devlet- leri ve Çekoslovakya arasında bir | cenubu şarki misakı akti için Ce - mektedir. Siyasi mahafil, bu münasebetle, İ Yugoslâvyanm, Avrupada < sulhu İ takviye edecek mahiyetteki her te- İ sebbüse katılmağa daima hazır bulunduğunu teyit etmektedirler. Cenevre, 22 (A.A.) — Sovyet başmurahhası M. Litvinof, ve Po- lonya hariciye nazırı M. Bek, ken- di memleketlerini alâkadar eden işler üzerinde, dün, uzun uzadıya görüşmüşlerdir. Sovyet ve Polon- İ ya murahhas heyetleri mahafilin- de bu görüşmeye dair hiç bir tef- İ sir yapılmamaktadır. zere 1039 ölü, 3000 yaralı, 586 ga- | a — — — Ekalliyetlerin hakları Londra, 22 (A.A.) — İngiliz matbuatı, bu sabah, Polonyanın ekalliyetlerin hukuku hakkındaki iddialarından vaz geçmiş olması- nı memnuniyetle kaydetmektedir. Maamafih “Akvam cemiyeti »- nin himayesine mevbu ekalliyet - ler sistemi,; nin mükenimel neti - celer verdiğini teslim etmekle be- raber, bütün gazeteler, bu bap- taki ahti hükümlerin, bilumum mumzi devletlerin dostane iştira- kiyle tadilini istemekte müttefik- tirler. amm İşlettirilecek madenler Ankara, 22 (A.A.) — Beş se nelik sanayi programına göre iş* ettirilecek madenler hakkında tetkikatta bulunmak üzere Profe- sör Granik, maden umum müdü- rü Bekir Vehbi, müfettiş mühen- dis Abdullah Hüsrev, altın ara» ma müdürü Hadi Beyler yarın İz- mire hareket edeceklerdir. Ve oradan başlıyarak Mardine kadar muhtelif yerlerde tetkiklerde bu - lunacaklardır. Sü kelğniğiniri Denize gömülen hazine Londra, 22 (A.A.) — Batmış “Ecipt,, vapurundaki o hazineyi kurtarmakla meşgul “Artiglio,, vapuru 30.000 altın İngiliz lirası ile Plymouth limanına gelmiştir. Ameliyata devam için, müsait hava kollamak üzere yakında Havre limanına gidecektir. im Sar hükümet komitesi reisi Cenevre, 22 (A.A.) — Sar hav- zası hükümet komitesi reisi M. Knoks, Sardaki Alman cephesine dair akvam cemiyetine dördüncü bir istida vermiştir. e — Emniyet abidesi heykelleri Ankara, 22 (Hususi) — Anka- rada yapılmakta olan emniyet a- bidesi bronz heykelleri Ankara İ gümrüğüne geldi, yarın gümrük « | ten çıkarılacaktır, LL İ nevrede müzakereler cereyan et» | Alnaüsidli Mason loca- ları dağıtılyor Berlin, (Hususi) — Prusya da- hiliye nazırı, 8 kânunusani 934 ta- rihinde bazı Alman mason loca - larını dağıtılması hakkında bir kararname neşretmişti. Bu karar- namede, milli sosyalizm idaresi sayesinde Alman milletinin bir - leşmiş olduğu anlatılyor, localarınm vücudüne lüzum kal- madığı bildiriliyordu. kadar locaların dağıtilması mâson an Atina, 22 (Hususi) — Hükü- met, muhalif fırkalarla anlaş maması üzerine, reisicümhur ii tihabımı bir an evvel yapmağa ka- rar vermiştir. Hükmet, bu kararı vermekle şimdiki reisicumhur M. ne kani bulunuyor. M. Venizelosun muhalif fırka- İ lar tarafından riyaseti cuhmur ma | kamına namzetliği konulduğu ha- berleri henüz mevsimsizdir. Bu- nunla beraber hükümet, muhalif fırkalarla anlaşmazdan evvel M. Zaimisin namzetliğini koyacak o- lursa, o zaman muhalif fırkalar bloku tarafından M. Venizelosun namzet gösterilmesi ihtimali çok MAMRERSİR 14 M. Musölini'nin yeni kanunu İtalyan başvekili sekiz yaşın- dan elli beşe kadar her İtalyanı as- ker yapan yeni bir kanun çıkardığı malümdur. Mussolininin altı, ye- di ay evel Afrika ve Asya milletle- rini kuşkulandıran (meşhur atak nutku Habeşistanı bile şüpheleü - dirdi. Şimdi bu memleke harp hazırlıklarma girişmiştir. Bakalım İtalya başvekilinin eli ayağı tutan bütün İtalyanlar askerleştirmesi siyaset dünyasında ne gibi akisler uyandıracak? Öyle görünüyor ki Avrupanın silâh fabrikaları” sulh mükâfatına mukabil bir silâhlan- ma mükâfatı ihdas ederlerse bunu muhakkak Mussolini kazanacak? Trakya Valileri içtima! Edirne, 22 (A.A.) — Bügün saat 8 de Trakya valileri içtima, umumi müfettiş İbrahim Tali Be- yin riyasetinde toplandı. İktisat Vekâleti tarafından gönderilen a- lâkadar zevatın da hazır bulundu- ğu bu toplantı, İbrahim Tali Be - yin bir nutku ile açıldı. Her vali, kendi vilâyetinin ik- tısadi ve siyasi ahvalinin hulâsa - sını yapmıştır. mame Tıp talebe yurduna alınacak talebe Ankara, 22 (Hususi) — Tıp ta- lebe yurduna bu sene 100 o talebe almacaktır, Almacak talebele- rin seçimine, ikmal imtihanlarının neticesinden sonra başlanacaktır. İktisat Vekili Ankara, 22 (Hususi) — İktr- sat Vekili Mahmut Celâl Bey ve refakatindeki zevat bu akşam Zonkuldaktan buraya döndüler, Şimdiye ! Zaimisin tekrar intihap edileceği» | cak büyük locaların tasvibiyle mümkün olabilirken bundan son- ra dahiliye nezaretinin Jocaları kapatabileceği de o kararnamede yazılı bulunuyordu. Kararname mucibince Prusya dahilindeki localardan on üç ta. nesinin dağıtılması tasvip olun « muştur. Bu on üç locanın hepsi de Almanyanın küçük şehirlerin İ bulünmükta idi. Yunanistanda Reisicümhur intihabı biran evvel yapılacak i kuvvetlidir. Bu takdirde riyaseti | cumhur mücadelesi, M. Zaimisle | M. Venizelos arasmda cereyan et- miş olacaktır. Bugün muhalif fırkalar reisleri vaziyeti müzakere için aralarında bir içtima yapacaklardır. Bu a- ralık, muhalif ve muvafık meb- uslardan yirmi beşer zalın arala - rinda bir anlaşma protokolu im « zalamalarına çalışılacaktır. Protokol imzalanırsa, bu yirmi beş muhalif mebus, M, Zaimise rey vereceklerini, yirmi beş mus” vafık mebus ta hükümet tarafın - dan teklif edilen yeni intihap ka- nununu reddeceklerini taahbüt e- deceklerdir. Nafıa Vekâletinde yeni bir şube Ankara, 22 (Hususi) — Nafıa Vekâletinde yeni ihdas edilen şu- be şefliğine askerlik şubesi (Ome- murlarından mütekait yüzbaşı Ze- ki Bey tayin edildi. ei El Afyon - Antalya hattı Ankara, 22 (Hususi) — Aral inşaat şirketine bir milyon İiraya ihale edilmiş olan Afyon — Ana talya hattın ikinci kısım 15 kilo- metresinde yakında faaliyete baş- İanacaktır. yy Yük arabalarına lâstik Bir hesaba göre, bu iş altıyüz binliraya mal olâcak! Belediye büyük arabaların -te- kerleklerine sokaklar da fazla gü“ rültü etmesin diye, lâstik çember takılmasını mecburi yapmak kas tarımı vermişti. Araba yapanlar bu kararın yalnız İstanbul için ilk adımda altı yüz bin liraya mal o- İacağını hesap etmişlerdir. Ve bu para tamamen harice gidecektir. Ondan sonra da her araban'n lâs- tiğini değiştirmek lâzım geldikçe parası yabancı memleketlere gi - den bu masraf yenileheceki'r. İs- tanbulda sokakların gürültüsün » den şimdiye kadar şikâyet onden görmedik. Hiç şikâyetçi olwyan sokak gürültüsünü kaldırmak için sarfedilecek altı yüz bin İ'ra ile her taraftan işittiğimiz — in'llileti kesmeğe çalışmak daha akıllıca bir iş değil midir. yay yy |