1 Mayıs 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 12

1 Mayıs 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 12

DENİZ HAKIMİYETİNİN SUMUL ve HUDUTLARI Deniz Hâkimiyeti Zaferin Temininde Amildir, Fakat Zaferi Garantiliyemez! * Yazanlar; Amerika: Deniz Akademisi Profesörlerinden Allan Wescott, Wiliam - Oliver - Stevens © De hâkimiyetinin mütaleası, Okyanus denizlerinin medeniyete ve hâkimiyete giden büyük birer yol olduğunu gösterir. Zamanında Girid adası büyük bir ada İm. paratorluğu idi; ve kendi öz medeniyetile Misir medeniyetinin zenginliklerini ve sana- yini Akdenizin dört bir bucağına yaydı. Sırasında Fenike Akdenize hâkimdi, ve ken- di kendine az şeyler meydana gelirmiş ol- masina rağmen, komşularının maddi ve mâ- nevi hasletlerini nefsinde topladı ve islah elti. Onları yalnız Akdenize değil, fa- kat daha uzaklara, meçhul denizlere yay- dı. Daha sonra Fenike İranlılar tarafından istilâ edildiği zaman, Atina, üç çilte kü- rekli büyük kadırgaları sayesinde Yunanis- tanın kemale eren medeniyetini kurtardı; ve zalerden sonra, az zaman içinde Yu- nan medeniyetinin tohumlarını, Asya me- deniyetinin zıddına olarak, Adalar üzerine ve > sahillerine saçtı. Atinadan sonra Kartaca, miras olarak, 10 I denizler Tanrılığı âsasına kondu; fakat çü- nün birinde, bir kara ordusunun, Romanın ibraz ettiği enerji karşısında suküt etti. Ve Roma imparatorluğu, bülün cihanı kaplı- yacak kadar büyüdüğü için, bu cihanın her sahili, her deniz ve nehir yolu Roma ka- nunlarını, Roma âlimlerinin ilimlerini, Ro- ma elkârını pratik bir şekilde yaymağa ve ayni samanda imparatorluğun can nokta- sına yalnız müstemlekelerinin mahsulâtını değil, fakat Yunan san'atının, Yunan ede. biyalının ve Yunan felsefesinin ölmez ha- zinelerini getirmeğe de hizmet etti, Roma imparatorluğunun inhilâlinden son- ra, hıristiyan kavimler biribirlerile kan ve ruh taassubu içinde mücadele ettikleri sırada, Arabistandan büyük bir tehlike gel- di; Bizans donanmasının muvaffakıyetle sa- Vaştürduğü sSaras»lılar istilâsı, (* ( Orta Ç Çağlarda Avrupayı ve Afrikayı istilâ eden Ajaplara verilen İsim. Bu kelime- nin manası şarklılık manasına gelen “seha- raka,dır. © Çeviren * Rıza Curgud * ilhassa bu muvaflakıyetledir ki hıris- tiyan idealinin bütün dünyada muhafazası temin olundu. Daha sonraları İtalyan site leri, asırlarca korsanlar tarafından sekis dar edilen deniz ticaretini tesise başladı. lar. Venedik hâkimiyet kazandı.. ve Vene dik gemileri, garbi Avrupa sik haç uğruna dövüşmek maksadile şarka gi tiği asırlar içinde, Ehlisalip ordularını ti şıdılar. Dinsizlikle itham ettikleri Türk ve İslâm âleminden almış oldukları yeni fi- kirleri, ve medeniyet ışıklarını şarktan gar» be getirdiler, Bitaral milletlere mensub müverrihle rin yazmış oldukları tarih kitablarının yap” # raklarını çevirecek olursak, Haçlılar ordula bu muharebede çok insan kaybet tiklerini; fakat buna mukabil Türklerden çok şey kaptıklarını görürüz. Evet, yüz binlerce haçlı, Türk komutanı Kılıç Ars lanın ve Salâhaddin Eyyubinin emri altın daki bir avuç Türkün yalınkılıçları altin