31 Temmuz 1939 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 4

31 Temmuz 1939 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 4

Bir Seyahattan Notlar : Hilvan kukümet konağının karşıdan görünüşü YENİ BİR KAZA MERKEZİMİZ : HİLL VAN Daha Düri Basit ve İbtidat Bir Köyken, Bugün Güzel ve Şirin Bir Manzara Taşıyor Çğireiimiz göz alabildiğine geniş bir ova düzlüğünde süratle ilerli- yordu. İçerdekilerin hemen hepisi Hatay Vilâyetimizle meşgul, Türk milletinin sebat ve enerjisi, Atatürk ve İsmet İnönünün mümtaz ve muvaffak siya- setleri, nihayet dost ve müttefik dev letin hakikatı ve hakkı teslimi ile ana- vatana iltihak eyleyen zümrüt Hatay, yurdun her köşesinde, her yurtdaşın bahs mevzuudur. Kalplerimiz Uluları- mıza minnetdar, gözlerimiz sevinçten yaşlı ve dudaklarımız milli heyecanla mühtez bulunduğu halde hep onu, o cennet diyarı, kırk asırlık Türk yurdu. nu, bu cennet yurdun anavatana ilti hakını konuşuyor, mütehassis oluyoruz. Bir yolcu söylüyordu ; — Ne mutlu biz Türklereki, milli davayı, cihanda en ufak bir memnüni- yetsizlik husule getirmeden, sulh ve su- künet içerisinde başardık. Hatayın il- hakını bizim kadar dostlarımız da, hattâ Hatayı idaresi altında bulunduran müt. tefik Fransa da istedi. Dünü ve bugü- nü düşünelim. Ne üstün, erişilmez bir mazbariyet ve ne eşsiz bir muvaffaki. yettir bu? “4 Hilvan gözüktü, Aynı yollardan bir- de bundan sekiz yıl önce gecmiş ve Hilvanı yine karşıdan görmüş ve sey. ret viştim. İki görünüş arasındaki fark beni gayri ihtiyari hayrete düşürdü. O sevimsiz, berbat ve toprak köyün burası olduğunda tereddüt ediyordum. dl Yeni teşekkül etmiş bir kazanın kısa zamanda yüz değiştirmesi kolay kolay mümkün olmazdı. Fakat, Cumhuriyet idaresinin yapıcılık ve yaratıcılık yas- fı her zaman ve her yerde tecellisini göstermiyor muydu? Dünün harabezar" ları üzerinde yükselen mamureler kaç- yılın mahsulüdür ki? Hilvan Kaymakamı ve Belediye Reisi Bay Sami AKİZ Evet, Cumhuriyetin nimetlerinden Hilvan da nasibedar olmuş. Çarpık, çur- puk yollar düzelmiş, çarşıcık imtizama girmiş; peçe, çarşaf, şalvar ve karadon kalkmış - ki sekiz sene evvel hükü- met memurları entari ile iş başına ge- lirler di-. Daha ilk nazarda silinmez inti- balar bırakan modern bir hükümet ko- nağı. syn: mükemmeliyette bir kayma- Anlatan: Ali Enver TOKSOY kam evi, asri bir ilk okul binası, jan- darma nümine karakolu inşa edilmiş, bir Trahoma tedavi evi açılmış ve nü- fus sayısı 1100 e yükselmiştir. n iki bin nüfuslu, 25 muhtarlı ve 130 köylü küçük kazanın nahiyelerini teşkil eden Ovacık ve Gölcükte birer na” hiye konağı, Siverek yolunda 35 bin lira sarfile betonarme bir köprü ku rulmuş, köy ve maarif işlerine ehem- miyet verilmiştir. Kasabanın en mühim ihtiyaçları dok- tor, ziraat ve baytar memurları ve as- liye teşkilâtıdır. Doktor olmamasından hastalıklar tedavi görmemekte ve ad. liyede işi olan fakir halk, kışın 60 kilo metre yol kat ile Urfaya gelmek mec- buriyetine düşmektedir. Dört senedenberi kazada bulunan kaymakam ve belediye reisi bay Sami Akiz, büyük bir ferağat ve fedakârlik- la ve birçok mahrumiyetler içerisinde çalışmak suretile ancak bu neticeyi te- Hilvan Jandarma Kumandanı Cemal DEMIRKANLI 7 saim