1 Mart 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 10

1 Mart 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 10

Osmanlı Carihinden : KORKUNC ve GARİP VAK'ALAR l İ | | Bu Kısa Yazılar, En Büyük ve En Ehemmiyetli Hâdiselerin Teferruatı Atılmış ve Özü Bırakılmış Birer Hulâsasıdır. Ragıp Şevki Yıllardanberi Topladığı ve Hâlâ da Toplamakta Devam Ettiği Bu Çok Güzel Hulâsaların İlk Parçalarını 62, 63, 97, 98 inci Sayılarımızda Vermişti. Yalnız Tarih Merak lılarını Değil, Dünün Garip, Feci ve Gülünç Halini Anlamak İstiyen Yeni Nesil Bile Bu Yazıları Büyük Bir Zevkle Takip Etmektedirler. Bugünkü Kısımda Ayrıca Güzel Birkaç Vak'a Bulacaksınız. © VAZAN: RAGIP ŞEVKİ o eşhur Türk amiralı Turgut Reis | M 1540 da Andırya Dorya ailesinden Kanetino'nun oğlu Civanı An- dırya Dorya tarafından esir edilerek ku- mandanın gemisinde forsa ( kürekci) olarak kullanılmağa başlanmıştı. Malta şövalyelerinin reisi olan La Valetta birgünforsaları teftiş ederken Turgudu, kürek başında zincirlerle bağlı bir balde gördü, yanına gitti: — Gücüne gitmesin Sinyor Turgut, harbin adeti budur! dedi. Turgut, bir zamanlar La Valetta'nın dakendi gemi- 18 inci asır Şeyhlerinden biri sinde o yıllarca zincirli bir bal kürekcilik ettiğini ima ede- cüme gitsin, bu na feleğin çarkı derler;| dedi. o y tari- hinde ilk katledilen vezir Çandarlı o Halil paşadır. 1453 de Fatih, Edirneye gitti ve verdiği bir emirle Çan- darlının boynu vuruldu. Padişah İstan bulun muhasara” sindanberi ken- disinden şüpbe ederdi. Bizans ği İmpratorun ün 18 inci asır sonlardında İstanbul sokaklarından. biri başvekili ( olan Gece misafirliğinden dönen eski kadınlar Notarans, şehrin anudane mukavemeti- ni, İalil paşanın İmpratora sebat ve müdafaada devam etmesi için gönderdiği mektuplarda aramak lâzım geldiğini söy- lemişti. Padişah muhasara esnasında bu şüp: heyi daima taşımıştı. Hatta birgün bir kapıya bir zincir ile bağlı bir tilki görmüş: — Zavallı, bürriytini satın almak için neden Halile baş m demişti. 1 64 de Deli İbrahim Üçüncü İlasekisine mücevher top: lu bir araba işletti. Haseki bu arabi küldü. Ve haşmetli padişahın hasekisl Bin parıl parıl yanan arabasını hayretle seyretti. öğ (Öesslilar Recep ayını uğursuz ı* yarlardı, Hatta bu ay için! “Re cepte şayanı taaccüp şeyler görürsün, sözü bile ihdas edilmişti. Recep, şimdiki Eylül ve Teşrimevvel aylarına tesadül eder. o 1 63 de İstanbulda yeni bi sipahi isyanı başgösterdi Deli padişaha ber dediklerini yaptırın zorbalar, ramazan gelince takım takın müsellah olarak gezmeğe başladılar. Bs dolaşıyorlar, halktan “seyretme param” toplıyorlardı. Bu zorba alayları vüzera, ulema, ©" kân ve ekâbir konakları önünde duru" lar, davullar çalarak, maskaralarını 9” natarak para ister ermiyenleri! konaklarını, şahnişinlere uzattıkları met alelerle, yakarlardı.