March 1, 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

March 1, 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

İK ibaasından ArLişiur. de ız çikiyor. pi vermek 1940. Ci bekleyiniz ve yazılar acak olan run Öğüt Romanı: Bilmece ig - Ayrıca iye yazan ikkak onü LA Nos34 0607 7/5 Günden 15 Güne. vV yözyıl endüstrisinin isti- nat ettiği büyük kuvvetlerden bi- risi de, hiç şüphesiz petroldur. Her bakımdan büyük ehemmiyeti haiz olan bu altın su, makine sanayiinin inkişafı nispetinde mevkiini yükseltmektedir. Bugün yeryüzünde mevcut SÜ milyon otomobil BÜ 000 tayyare ve kırk milyon tonluk harp ve ticaret gemilerinde pet- rol müştakkatı kullanılmakta, sabit ve mütebarrik makine ve © tün parçaları, gene poteldin elde edi- len yağlarla faaliyetini muhafaza ede- bilmektedir. Dünya milletleri bu uğur. da senede 25 milyar lira harcamakta we en büyük şebirlerin banka ve bor- saları günlük alışverişin yarısından ço ğunu petrol aksiyon ve obligasyonları üzerine yapmaktadır. Bizde potrol umumi harbin sonları- © na kadar anlaşılmamış bir kıymetti, Es- ki idarenin bu cehaleti yüzünden de gilmidir ki, Eflâk, Buğdan, Yanya, İş kodra, Misir ve batia İrak menbalas rindan en ufak bir istifade temini mümkün olmadı. Petrolün ölçülmez bir değer ve «- © hemmiyet taşıdığını takdir eyliyen Cum” buriyet hükümeti, bu işi lâyık olduğu ciddiyetle ele almış ve uğrunda mil | yonlar sarfından çekinmemiştir. 1995 de motörlerin bü- J i ner betbaie 715 Kerburan Petrol Sahasından Bir Röportaj YİRMİNCİ ASRIN ALTIN SUYU: PETROL Türkiyenin Yakın Bir Atide Bu Muhim Yeraltı Servetini de Elde Edeceğine Muhakkak Nazariyle Bakılıyor. Yazan : Ali Enver TOKSOY celbolunan Lüclüs'le başlayan arama, Türk ve ecnebi beyetler tarafından muntazaman tekrar olunmuştur. letin büyük fedakârliklar ihtiyeriyle hususi bir teşkilâta rapteylediği tet- kik işleri en ileri ve mütekâmil şartlar tahtında ve her an biraz daba ümitli olarak devam etmektedir. Tetkik olunan belli başlı bölgeler- den birisi de idyattır. Arazisinde petrol bulunmak ihtimalleri kuvvetli olan bu mıntıkada mütarekeden evvel ve sonra bazı jeolojik incelemeler yapılmış e arama işlerinin bir üzerine çalışmalar genişletilerek 1934 mayısında Basbirin nahiyesinde sondaj ameliyesine başlanmıştır. Ameliye bir yıldan fazla sürmüş ve bin kadar inilmişse de iktisadi petrole te- enstitüye rapti metreye sadüf edilmemiştir. 1936 da daha müsait ve ümitli oldur gu tahmin edilen Kerburan mıntıkası- na nakledilerek burada sondaja başlan- mış ve gene mıştır. Bu kuyudan da ticari yetrol elde etmek mümkün olmamış ve fakat Metan gazına benzer kuvvetli bir hava gazı hava gazı ve mabalii ihtiyacı giderecek nispette zu- hur eden petrol, arayıcıların ümitleri- ni bir kat daha takviye etmiştir. Bu sebeple aynı mevkide bir kuyu açılma” bin metrelik bir kuyu kazıl- bulunmuştur. sına İüzum görülerek sondajı başlan: dığı gbi İrak petrol sahasındaki top- rak teşekkülatının aynını #rzeden Ker» bentde de büyük mikyasta faaliyete geçilmiş ve sondaj ameliyesine iptidar olunmuştur. Arama sondajlarının yakın bir âtide işletme sondajlarına inkılap edeceğinde asla şüphe yoktur. Petrol arama kolunun başında, yük- sek tahsilini Am yapmış ve Meksikada , Amerikada bil'fil araş- tırmalarda bulunmuş bay Cevat Eyup- erikada la, Gronoble mühendis ve Strasburg yüksek petrol ve maden mekteplerin- den mezun bay Kemal Lokman bulun” maktadır. Sondajlarda halen ecnebi us talar da kullanılmata ise de beraberle- rinde çalışan Türk işçileri ayni mevkie hakim olmak istidadını lâyıkı ile gös. termiş ve göstermektedirler.