5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER Mc Carthy — D. Shine Kartal sadece yavrusuna güler tenidendir ki, Demokratlar bu bölge- lerde seçim kampanyasını bilhassa ik- tisadi buhran ihtimali esası üzerinden yürütüyorlar Zirat gelirlerin Demokratlar zama- tunda takviye edilmesine — mukabil, Cumhuriyetçi idare zamanında bu ge- lirlerin düşmesine müsaade edilmiş ol- ması, Cumhuriyetçilerin seçimlerde bilhassa ziraat bölgelerinden endişe e- decekleri ve bu bölgelere en büyük e- hemmiyeti verecekleri kanaatini telkin etmişti. Fakat bu vaziyet dahilinde, en büyük müşkül Cumhurıyetçıler için şimdi büyük şehirler Eisenhower ve Katolıkler' 1952 seçimlerinden sonra, Cumhu yetçiler, Eisenhow erın şahsan kendıle rine, pek çoğu katı oyunu kazan dırmış olduğunu soyluyorl ardı. Hal- buki katolikler Aananevi olarak De- mokratlara rey verirler. Şimdi bu se- çimlerde Başkan Eisenhower'in şahsi urumu bahis mevzuu olmadığına gö- re, katolikler tekrar ananevi partileri- ne dönerlerse, Cumhuriyetçilerin du- rumu sarsılabılı Zira, U. S. News and World Report'un Verdıgı rakam- 12 lara göre, Detroit'de her dört seçmen- den biri katoliktir. New.Yorkta her üç seçmenden biri, Saint-Youiş, Chica- go, Boston, Philadelphia ve Clevland a her dört seçmenden ikisi katolik- tir. Katolikler arasında büyük bir dal- galanma olursa, bunun neticelere tesir edeceği şüphesizdir. Me Carthy ve katolikler : Cumhurıyetçı seçim organızatorlerı katoliği bol olan eyaletleri halli cumhuriyet adaylarını Mc Caı’t— hy ile desteklendirmeği düşünüyorlar. Gerçekten, İrlandalı aslından olan Carthy, katoliktir. Büyük payeli paslar arasında pek çok dostu olduğu da bılınıyor Zaten katohklerın ko- münizm karşısında duydukları nefret, onlara Mc Carthy'nin aşırı mücadele- sini bile hoş göstermektedir. Öte yandan, bir takım protestan ra- hipleri ise, Mc Crthy'yi şiddetle ten- kid ediyorlar. Bu suretle Mc Carthy'- nin karıştıgı her yerde oldugu gibi, bu seçim işinde de bir nevi din kav- gası manzarası ortaya çıkıyor. M c Carthy'nin, katolikleri Cumhu- riyetçi Partiye oy vermek hususun- da ne derece müessir olacağı biline- mez,. Fakat, Wisconsin ayan üyesi teh- , bir ortaktır Bugün, ordu ile olan mucadelesı filhakika askeri ma. kamları bir haylı hırpalamıştır, fakat Mc Carthy'yi de o derece antipatik bir hale getirmişlir ki, Cumhuriyetçi- ler Carthy Vasıtasıyle mutaassıp papasları kazansalar bile, saflarından birçok münevveri kaçıracaklardı Ayan Meclisinde durum nedir? yanın yenilenecek olan 35 üyeliğin- Â den 13 ü halen Cumhuriyetçilerde- dir. 22 si de Demokratlarda Cumhuri- yetçilerin müdafaa etmek zorunda ol- dukları üyelikler daha az. Bu bakım- dan onların daha avantajlı durumda olduklarını - söylemek - mümkündür. Bununla beraber, seçim mütehassısla- rının kanaatine göre, Cumhuriyetçile- rin ancak 7 üyelikleri tehlikededir. Tehlikede olan Demokrat üyeliklerin sayısı ise 9 dur. Bunların da çoğu, mümessillik için mücadelenin cereyan edeceği bölgelere dağılmış bulunuyor. Bu vakıalara göre Cumhurıyetçıler rin durumu iyi Fakat işin başka bir veçhesi de var: Halen ayan meclisinde Cumhurıyet çılerm 47 üyeliği ya. Demokratların i- e 48. Muvazene nasıl temin ediliyor? 1 müstakil aday var ki, sık sık Cumhu- riyetçüerle beraber rey veriyor. Baş- kan Yardımcısı Nixon da rey faikiye- tine sahip. Cumhuriyetçi çoğunluğun çökmesi için Cumhurıyetçılerın 1 üyelik kay- batmeler O zaman eri kâfi. emokratlar, Ayanda bir çok komisyon başkanhgını ele geçirmek suretiyle eclisin ida- resini fiilen ele alabılırler. Seçim şansları : 952 seçimlerinde Cumhuriyetçilerin kazanmasında Eisenhower'in şahsi prestiji birinci derecede rol oynamıştı Bu seçimler ise başkanın iki sen bulmayan idaresine verilen notu 1fade edeceklir. . Bu notun iyi olacağını da, kötü o- lacagını da —düşündüren icraat var- dır. Bu arada, okullarda zencilere farklı muamele yapılmasının anayasa- ya aykırı olduğu yolunda Federal Yük- sek Mahkeme tarafından verilen bir recesinde baglı bulunan Güney eyalet lerinden mhuriyetçiler için kaybolma tehlikesini arzedebilir. Amerika, bu çeşitli tesir ve cereyan lar içinde seçıme hazırlanıyor. AKİS. 5 HAZİRAN 1954