5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SPOR ÂLEMİNDE Gündüz — Necmi Hiddet ve Şiddet Futbol Bir lâubalilik örneği aka Ankarada, Stadyo- munda geçer. 30 Mayıs pazar günü, Galatasaray ıle Ankaragücü oynamaktadır. Hakem 19 Mayıs Bedri Çakın'dır. Bedri Çakın, iki tarafın muvafakatiyle hakem seçilmiş- tir. FFakat oyunu, hakikaten feci şekilde idare — etmektedir. O ka- dar ki, bazı Galatasaray hucumla— rında, direğe çarpıp gelen topa çıkan oyuncuya ofsayt makta, sonra da ça bunu hentbol diye tevil etmektedir. Vaziyet 1-1 dir. Bu sırada yeni bir Galatasaray a- kını olur ve hakem, yanlış şekilde, ofsaytla akını durdurur O zaman spor sahalarında görülmemiş — ve görül- memesi gereken — şöyle bir hadıse cereyan eder: Galatasarayın antrenörü Gündüz Kılıç, çok sert bir tavırla sahaya gi- rer ve takım kaptanı Necmi'ye saha- dan çekilmelerini söyler. Hakemi pro- testo için, takım oynamayac, aktır 4 dareciler koşuşurlar Gündüzü ka- rarından caydırmaya çalışırlar O- yunun henü aşıdır, stad kalabalık- tır. Bir hadıse çıkabılır Gunduz Oynatmam!" diye ısrar eder. Futbolcular hakem ne yapacaklarını bilmeden dolaşmaktadırlar Nihayet Gündüz Kılıç yumuşar, o- yunun devamına müsaade eder. Kendisi de, bizzat Galatasaraylılar- Profesyonel halli utbolümüzde profesyonellik bir kazanıyor — telâkkisi ile karşılaşan profesyonel futbolcuların halledilmi miş nice dâvaları mevcuttur. Halbu onları statülerini profesyonellık talı matnamesi ve kulüpleri ile imzala- dıkları mukaveleler tesbit ve tâyin etmiştir. Profesyonel — futbolcunun derileri bu talımatnameye tam mâna- sı ile nüfuz edememekten, mukave- sini — düşün d en — imzalamaktan doğmaktadır. Bugun elindeki muka- velesinin şartlarından acı acı şikâyet eden futbolcular pek çoktur. Zaman zaman kıdemli birkaç futbolcu bir a- raya gelerek profesyonel futbolcular birliği gibi bir teşekkül profesyonel futbolcuların hukuk ve istikballeri ile alâkalanmayı ortaya atmakta ise de, dünyanın her yerinde an böyle bir teşekkül bir fıkır olarak kalmaktadır. Profesyonel futbolcu kurt idareciler ve transfer simsarlarının karşısında silâhsız bu. lunmaktadır. Profesynel futbolcu — için teşkilât- sızlık bir üzüntü olurken, diğer ba- zı dertler de bunu takip etmektedir. Profesyonel futbolcunun istikbali ve hayatı teminat altında değildir. Fut- bolü terkettiği zaman toplu bir para alacağı müemmen değildir, bu res- men teminat altına alınmış ise de güvenilecek bir mahiyet taşımamak- tadır. Başka — memleketlerde emek vermiş futbolcular — sahadan ayrılır- ken yalnız kendi kulübü değil, bütün kulüpler elbirliği ile o oyuncuya son bir varlık teminine çalışırlar. Bir jü- bile ile, ilerde tutabileceği bir iş için sermaye sağlarlar; halbuki bizde böy le bir anane teessüs etmemiştir ve kulüpler de kasalarım açmazlar. Is- tikbal bu şekilde karanlıklar içinde bulunurken, sağlıkları da her an teh likeye maruzdur. Profesyonellik tali- matnamesi. mukaveleli futbolcuların la dolu sol tribünden yükselen "yuha" sesleri arasında sahanın kenarındaki yerine döner ve maç yeniden başlar. Galatasaray oyunu 2-1 kazanır; a. kaybettiği, çok aha ağırdır. Uzun seneler milli takım kaptanlı- ğı yapmış, gençlere saygı telkin etmiş, ağırbaşlı ve efendi Gündüzün şımarık Ve laubalı hareketi — sebebi haklı da por işlerimizdeki keşmekeşın delılınden başka şey değildir. Ve yonel futbolcunun futbolcuların gereken davaları Tevfik Ünsi sigorta ettırılmesını derpış ettiği hal- rafından sigorta ettiril- miş bir tek futbolcu yoktur; daha tuhafı hiç bir sigorta şirketi de böy- le bir sigortaya yanaşmamaktadır. l stikbali güllük, gülüstanlık gözük meyen — mukaveleli futbolcusun "hal" i ne âlemdedir? Bu ek par lak değildir, hele maçların nihayete ermekte bulunduğu şu günlerde... Sene içinde kulüpler maçlardan, ol- mazsa ne yapıp yapıp para bulmakta ve futbolcuların aylıklarım ödemek- tedirler. Müsabakaların aksadığı za- manlar futbolcuların da aylıkları ak- samaktadır. Kulüplerinden hiç alaca- gı olmayan futbolcu göstermek çok güçtür. Kodaman olmayan futbolcu— lar daima dr. Bir şikâyı mevzuu olduğu takdirde federasyon kulübün teminat akçesinden profes- aylığını ödemek yoluna gidebiliyor; fakat kulübünü şıkayet edecek futbolcu nerde? Ta- kımdan uzaklaştırılmak, maç ve ga- libiyet prımlerınden mahrumıyetı in- taç edecektir. Oyu ağzını aça- maz. Profesyonellık talımatnamesı— nin ihtiyari mükâfatlandırma mad- deleri ise sadece kâğıtta mevcuttur. Bir pro fesyonel futbolcu için mu- kavelenin yeni baştan tanzimi veya transfer toplu ara temını için bir ümit kaynagıdır fakat profesyonel futbolcu bir yandan talimatnameye eklenen yeni hükümlerle, diğer taraf. tan kulüpler arasındakı hürriyetini tahdit eden anlaşmalarla amatör fut- bolculardan daha sağlam bir şekilde elleri, kolları bağlı vaziyette bulun- maktadır. Transfer temin edildiği takdirde de bundan futbolcudan çok, kulübü istifade etmektedir. Bu rlarla profesyonel futbol cuların dertl çalıştık. Onlar ıçın umıt k psı yı ne de açıktır profesyonellık henüz emekleme çağında dır ve en iyi şekil- de tatbiki ise, ükırlerdekı uyanıklık ile belki k zamanda mümkün olacaktır. Güreş Şampiyonluğa götüren yol V asati yaşı 20 ile 25 arasında olan bir takım, bize bir dünya şampi- yonluğu hediye etmiş bulunuyor. 1948 Londra olimpiyatlarından son- ra serbest güreşte kazandığımız mev- kiye, Tokyoda son yapılan şampiyona ile tekrar ulaştık. O olimpiyattan sonra, yaşları iler- AKİS, 5 HAZİRAN 1954