5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Pandit Nehru Şark — dekorunda yorsa, diyecek yok, fakat bu süküt bo- zulduğu zaman konferansı akametten kurtarmak hakiki muvaffakiyet ola- cak. Bir kere te yandan, Bidault'un planındaki 3 numaralı maddenin ne olduğu da bilinmiyor. Bu madde "gayri munta- zam kuvvetlerin — silâhtarı tecridi" ile Bıdault ve Molotof plânların- teferruata dalınca: şı karşısında nasıl bir yol tutulduğu veya ne gibi bir bal tarzı tasarlandığı bilinemiyor Bidault'un planındaki bu "gayri muntazam kuvvetlerin silâhtan — tecri- di" meselesi, batılılar İçin bütün Hin- dicini mecelesini hülâsa eder. Filhaki ka, muntazam Vietmin kuvvetleri ile j ü Ö göründüğü- silahsız halk var ki, Fransız — kuvvetlerinin içinde, yanın- da, gerisinde, hattâ Fransız kuvvetle- rinin safları arasında. Üç Hindicini memleketine yayılmış, yeryer kaleler, mevziler kurmuş. Böyle olunca, "gayri muntazam kuv vetlerin silâhtan tecridi" — meselesi Fransa için olduğu kadar komünistler için de bütün bir Hindicini meselesi haline geliyor. Bu mesele üzerinde de tam bir süküt var. Velhasıl, Cenevrede şimdi, esas bı- rakılmış ta teferruatla meşgul olundu- AKİS. 5 HAZİRAN 1954 bir — Şarklı ğunu gösteren bir durum var. Murah- has heyetleri teker teker gözden geçi- rilince, kimsenin, herhangi bir anlaş- maya varmak için acele ettıgı yok gibi görünüyor. Amerikalılar zaten — konferanstan ümit kesmiş gibidirler. Bidayettenberi bu işin kerametine inanmadılar. Hele Dulles'in konferanstan evvel müttehit bir cephe kurulması ve komünist Çine müştereken ihtarda bulunulması için giriştiği teşebbüs İngilterenin muhale- feti yüzünden akim kalıp Amerikan murahhas heyetinin konferanstaki rumu güçleştiğinden beri Washington Çinde, Açlık Hüküm — Sürüyor DÜNYADA OLUP BİTENLER için bu işin tadı kaçmış bulunuyor. şimdi girmiş oldukları müzakerelerdedir. Bu müza- kerelerde, Cenevre konferansı akim kaldığı takdirde Hindicimde müştere- ken ne yapılacağı kararlaştırılıyor. Fa kat, çok geç değil mi? Fransızlar sava- şı beynelmilel plâna nakletmek istese- ler bile Amerikada artık hava değiş- Hattâ dolaşan bazı şayialara göre, Amerika şimdi artık Tonkin'kı elden çıkmasını,göze almış ve yavaş yavaş, Vietnam'ın cenubunu müdafaa edebilecek bir mütareke hattı fikrine yaklaşmaktadır. Fransanın tereddüdü: merikanın, Vietnam'ın cenubunu A müdafaa edecek bir mütareke fik- rine yaklaşması Washingtonu İngiliz- ler tarafından düşünülen taksim esası- na doğru sevkediyor. ında —Fransanın da elde etmek ıstedıgı bu değil midir? Fransa başka ne ümit edebilir? Hem bu suretle, Hindicini memleketlerine tam 1stık1al verip çekilmek — gibi, Fransız sömür- gecillerini çok üzecek olan bir fedakâr lık ta bertaraf edilmiş olacak ve Fran- sız müstemlekeciler, Hindiçininin hiç olmazsa bir kısmına yapışıp kalabile- ceklerdir. Bu hal tarzında bir keramet var. Zi- ra Fransa, Vietnam'a tam istiklâl ve- recek olan anlaşmayı hâlâ imzalamı- yorsa, sırf böyle bir hal tarzına açık kapı bırakmak içindir. Taksimi istemeyenler yalnız mesele ile doğrudan doğruya ilgili olanlar. Yani Vietnam ve Vietmin aksim halinde, Vietnam'ın im- paratoru Baodai'nin bu sefer ipleri de kopup tam bir külçe mukadder. Taksim halin bunca asker' fedakârlığın mükâfatını