5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Halim Alyot Cezalandırılan haşarı çocuk na dahil bir memur, Türkiyeye — gel- mek üzere New.Yı k hava meydanın- dan tayyareye bımyordu (P 1), Bir- leşmiş Milletler Teşkilâtına girenlerin ilk işgal ettiği mevkidir, yani ehramın altıdır. Bahis mevzuu memur, Yeni Zelan- da mandası altında bulunan topraklar- la meşgul dairede bulunuyordu. Amerika da âdet olduğu veçhile fo- toğrafların ışıkları parladı, eller sal- landı resimler alındı ye tayyare kalk- Memurun adı, Muammer Baykandı. Muammer Baykan, Çanakkalelıydı ve hemşehrilerinin daveti üzerine, me- bus olmak üzere vatanına dönüyordu. Seçim kampanyasının başlaması- na, henüz vakit vardı. Fakat gelmek, kaza kaza, bucak bucak, köy köy do- laşmak, her bir seçmenle ayrı temas ve onları ikna etmek, parti teşkilâtile görüşmek — Muam aykan, nam zetlıgım Demokrat Partıden koyacak ti onları tanımak ve kendini tanıt- mak gerekıyordu Hayatımn haylı uzun bir kısmını A- ikada geçiren kimseler i 1ç1n halk la münasebet peydah etmek, ganda denilen makineyi gerektiği gibi işletmek, daha "şark işi" çalışan ra- kipleri, mahallen kuvvetli de olsalar alt etmek nisbeten kolaydır. Üstelik Muammer Baykan, sağlam bir de tah sil görmüştü, İstanbul Üniversitesinde iktisat ve hukuk fakültelerinden dıp— lomasını aldıktan sonra aynı üniversi- tede bir müddet tedris vazifesinde bu- lunmuş, sonra Amerikaya giderek ora- da Colombia — Ünive sıtesınde ihtisas yapmıştır. Bu arada tetkiklerde bulun- mak üzere Birleşmiş Milletler Teşki- lâtiyle temas tesis eden Muammer Baykan, orada vazife de almıştır. Türkiyeye geldiği zaman bu vasıf- larından lâyıkı veçhile istifade etme- sini bilmiş ve Çanakkalede hakikaten parlak bir seçim kampanyası yapmış- tır. Aynı kampanyayı kendisiyle bera- ber yapan biri daha vardı: Basın ve Yayın Genel Müdürü Halim Alyot. AKİS. 5 HAZİRAN 1954 imdi Halım Alyot Vazıfesmden a- lınmış ve yer Muammer Baykan tâyin edılmıştır H 1kayen1n zaten alâka uyandırıcı kıs- o kampanyadan sonra başlar Okuyucularımız Halim Alyota yok lamayı kazandıktan sonra nasıl fera- gat teklif edıldıgım onun niç red cevabı — verdiğini, Çanakkaleye gıderek adaylıgım mustakılen koydu- ğu nu ve bir kaç bin reyi ancak top- ladığını bilmektedirler (AKİS, Sayı: 1—15 Mayıs 1954). Muammer Baykan aynı teklifle kar- şılaşınca evvelâ titizlenmiş, hattâ ikti- dar partisinin sözcüsünden oldukça şid detli bir ihtar almıştır. Fakat ihtar geç kalmıştır. Zira o zamana kadar aday, Ankaraya gelip partisinin ileri gelenleriyle teması kabul etmiş bulu- uyordu. Temas, hayli heyecanlı bır hava i- çındecry etmiş, Mua r Bay- kan, çocukları tahsil için yabancı mem leketlerde bulunan babaların kalbine seslenmek kudretini göstermiş, yurda dönünce aynı muameleye maruz kal- dıkları takdirde yüreklerinde uyana- cak derin infiali ve kırgınlığı — bahis konusu etmiştir. akat, feragat teklifini de ,bütün uslu çocuklar gibi kabul etmiş ve Ça- nakkaleye giderek, artık adayı olma- dıgı fakat benımsedıgı partisinin Za- eri kazanması için var kuvvetiyle ça- lışmıştır. Muammer Baykan, şimdi Basın ve YURTTA OLUP BİTENLER Yayın Genel Müdürlüğüne vekâleten tâyin edilmiş bulunuyor Seçim Dar bölgelere doğru enel seçimlerin — verdiği netice, Partilerin Büyük Millet Meclisinde- ki temsillerinde, memlekette aldıkları reylerle nisbetsizlik sadece kaybeden değil, kazanan partide de seçim sistemi üzerinde durmak lüzumunu ortaya koymuştur Gerçi henüz partilerin hiç biri, bu mevzu hakkı daki düşüncelerini be- lirli bir tarzda ort taya koymamıştır. Salahiyetli hiç, bir ağız — ne de, sala- hiyetsiz — bu mevzuda bir istek ileri sürmemiş, kendısının veya partisinin ne düşündüğünü açıklamamıştır. Söy- lenilenler bir hasbıhal veya "lâf” ma- hiyetinden ileri geçmemiştir. Cumhu- riyet Halk Partisinde Kasım — Gülek, ugünkü sistemin Zzararları üzerinde durmuş, Nihad Erim de bazı makale- ler yazmıştır. Fakat bunları, resmi görüşler olarak kabul etmek zordur. Tenkid, bir mukabil teklifi ihtiva et- tiği takdirde hakikaten kıymet kaza- nır. Buna mukabil, sistem — sayesinde Mecliste görülmemiş bir ekseriyet ka- zanan Demokrat Partide aynı mesele üzerinde durulduğu anlaşılmaktadır. vvelâ, hatırdan sureti katiyede çı- E karılması gereken husus, ekseriyet usulünün — değiştirileceğidir. — İktidar Muammer Baykan Mükâfatlandırılan uslu çocuk