5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Diplomasi Balkan İttifakı ve Trieste ecen nisanda Mareşal Tito'nun An- G karayı ziyareti ve bu münasebetle Üçlü Balkan Paktının bir askeri ittifak haline getirilmesine prensip itibariyle karar verilmesi üzerine, bu paktla ya- kından uzaktan 11gılıler arasında bir huzursuzluk başladı. Bidayette, bu kararın Ankaralı i- darecilerle Yugoslav devlet adamları arasında iki taraflı olarak ve pakt âkidi Yunanistandan habersiz alındığı, bu yüzden bazı sızlanmalar olduğu şu- yü buldu. Bunun bir sebebi de, Ankara mMmü. zakerelerinden hemen sonra Tito'ya refakat eden Yugoslav Harıcıye Vekılı Koca Popoviç'in tebliğin neşrini bekle- meksizin Ankaradaki Yugoslav Sefa- retine — davet, ettiği yerli ve yabancı gazetecilere beyanat bulunarak teb- liğin muhtevasını açıklamış olmasıdır. Her ne kadar, Türk Hariciyesi bu ba- sın konferansı ile tebliğin neşri tarihi arasına münasip bir zaman koymak suretiyle durumu kurtarmak cıhetıne gitmiş ve bu zaman zarfında Yuna Hükümetiyle bazı istişarelerin — cere- yan etmekte olduğu intibaını uyandır mış ise de, misafir Hariciye Vekilinin, yuksek rutbelı genç bir dıplomatın yürekler acısı tercümesi sayesınde şe- kil itibariyle de o ldukça acayip — bir hal alan beyanatı yine de, aceleye ge- tirilmiş intibaını uyandırmaktan hali kalmamıştır. O kadar ki, basın konfe- ransında hazır bulunan gazetecilerden biri bu beyanatın — neşredilecek olan teblıgın muhtevasına uygun duşup düş meyecegını sormak suretiyle espri yap mağa teşebbüs edince, misafir Hariciye Vekili nazik cevabı altında infialini gizliyememiştir. Velhasıl ilk bakışta bir usul sakat- lığı var gibi görünüyordu ve bu bazı söylentilere sebep oldu. Fakat sonra- dan anlaşıldı ki Ankara Paktı âkidleri esasta mutabıktırlar. Nitekim Yunan Başvekili Papagosun New-York Timese verdiği son beyanat, — Yunanistanın, Ankara Paktım askeri bir ittifaka kal- betmek hususundaki karara can ve gönülden taraftar olduğunu meydana koymuş bulunuyor. Diğer ihtilâtlar: F akat mesele bu kadarla Tit ito, Ankara üstüste iki hamle kalmadı. ziyaretinden yaptı. sonra Evvelâ bir DÜNYADA OLUP BİTENLER Fransız gazetesıne Verdıgı beyanatta Avrupa ma camiasının tahakku- kuna taraftar çıktı ve hattâ Yugoslav— yanın böyle bir camiaya katılması im- kân ve ihtimallerinden de ba hsettı. oO zamana k d Atlantık Paktı gibi Av- rupa ma ca: a da muarız o- lan Yugoslav Devlet Reısının bu be- natı çok büyük ve esaslı bir inkişa- fın ifadesi idi. Müteakiben Mareşal Tito, İtalya ile Yugoslavya arasındaki Trıeste ihtilâfı- nı hal yolunda bır taksim plânı ile or- taya çıktı Bir taksim plânı için Yugoslavya, Ingıltere ve | Amerika arasında aylar— de Roma bunlardan ancak haberdar edilmekte idi. Tito'nun son beyanatı Italyan idarecileri sinirlendirdi. Scelba hükümeti ve 953 kararlarının ışı- ğında, kendisine böyle bir emri vaki plân teklif edilmesini doğru bulmu- yordu. ; Bunun üzerinedir ki İtalya, Anka- ra Paktının ittifak haline getirilmesi tasarısına el attı. Türkiye ve Yunanistan Atlantik Paktı üyesi idiler. Halbuki Yugoslavya — bu AKİS. 5 HAZİRAN 1954 Mareşal Tito Komünist lidere burjuva çalışma odası