5 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

5 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

D.P. Yoklama usullerinde ıslahat artiler seçimlerden, sadece memle- Pket bakımından değil, kendi iç bün- yeleri bakımından da dersler almışlar, aksaklık ve eksikliklerini görmek fır- satını bulmuşlardır. Bunlar tamamiyle realist bir şekilde ele alındığı ve parti menfaati yönünden — incelendiği tak- dirde elbette ıslahı yoluna gidilecektir. Demokrat Partide ilk hareket baş- lamış ve aday yoklamaları işi ele a- lınmıştır İktidar partisinde işler göründüğü kadar kolay geçmemiş, duyurulduğu kadar sessiz ve sakin cereyan etme- miştir. Genel İdare Kurulu çok gece sabahı bulmuş, hattâ Adnan Mende- resin uykuyu unuttuğu zamanlar ol- Başvekâletteki, deresi evinden daha sık misafir etmiş- tir. Bunların belli başlı sebebi, aday yoklamaları dolayısiyle teşkilâtta — çı- kan ihtilâflar olmuştur. emokrat Partide vazife alanlardan D büyük bir kısmı, teğmen girip ma- reşallik bekleyenler gibi mebusluğu hedef bilmektedirler. Ocak, Bucak, İl- çe ve İl Başkanlıkları hep bu yolda atılmış adımlardır. Mebusları ise, na- zariyatta halk, fakat fiiliyatta bu in- sanlar seçmektedırler Mebusluk iste- enle s namzetlerini tâyin lahyıetını ellerinde bulundurmalarının mahzurları aşıkardır Seçimlerin arefesinde pek çok ilde, Demokrat Parti teşkilâtı içinde post kavgaları patlak vermiş, hizipler ku- rulmuş, bir takım mebuslar bu hizip- lere dahil olup başkanlariyle müşterek listeler hazırlamışlar, diğer mebusla- rı atlatmanın yollarını aramışlar, su- yun başında bulunanların suyuna git- gun prensip bilmişler, kar- şılıklı taahhütler, vaadler yapılmış, ik- na hususunda çeşitli vasıtalar kullanıl- mıştır. Bütün — bunlardan, mebuslu- ğun kalitesi zarar görmek tehlikesi ge- çırmıştır krat Partide adayları, ocak, bucak 1lçe başkanları ve il başkanı ın dahil oldugu yoklama kurulu tesbit e- der. Bu başkanlar bizzat mebusluk heveslisi olunca, teşkilâtı kendı lehle- rinde çalıştırmaktan — geri kalmamış- lardır. Bir vilâyette, il başkanı mebus namzedi olursa, en kuvvetli yağiyette bulunacağından şüphe yoktur. Baş- kanlar, halen mer'i tüzüğe göre, vazi- felerinden istifa etmeksizin yoklamaya gırebılmekle meselâ kendılerme pekâ- â rey verebilmektedir imdi, yaz içinde toplantıya çağrıl- ması beklenilen sünulmak üzere Partide bir " tadili" projesinin hazırlanmasma baş— lanılmıştır. Tadıller rasında imi, mebus etlerini, eğer teşkıla— tın başında salar altı ay evvel istifa- ya mecbur bırakacak hüküm olacaktır. AKİS. 5 HAZİRAN 1954 Kemal Aygün Hükümetin Belediye Reisvekili Gerçi henüz, tam muhlet tesbit edil- memiştir, ama temayül "altı ay"dır Belediyecilik da Reis buhranı stanbulda valilik ile belediye reisli- I ğinin ayrılması hususundaki Ankarada, ayrı bulun fiilen bırleştırılmış oluyor Ankara Atıf Benderîiogîı[ İhtiyatlı bir adam YURTTA OLUP BİTENLER Valisi Kemal Aygün önümüzdeki be- lediye seçimlerine kadar, — eylül a- kansız ısrarlar karşısında — deruhte edecektir Ankara Belediyesi iki aydır, başsız idare olunuyordu. Gerçi bu, şehrin durumunda bır değişiklik yapmış de- ğildi, her şey gene intizamsız, — gene kontrolsuz, gene pis idi ama, ne de olsa, beledıy lerin başında bır beledi- ye reisinin bulunması âdet Atıf Benderlıoglu — şehrın son be- lediye reisi belediye meclisinin şu— bat devresı toplantılarının sonuncusu da istifa etmiş ve mılletvekıllıgınc a- daylığını koymuştu. O z r Atıf Benderlioğlu, pek çok kımse gıbı, se- çimleri Demokrat Partinin, hiç olmaz- sa Ankarada rahatça kazanacağından pek de emin bulunmuyordu. Bu ba- kımdan, Dimyata pirince giderken, ev- deki bulgurdan olmamayı daha ihtiyatlı saymış ve kendisine bir halef seçilme- sine mâni olmuştu. H albuki belediye meclisi üyelerinden pek çoğunun kalbinde, uzun zaman dan beri bir aslan yatmaktaydı Bil- hassa Âdil Ünlü, Mahir Mavioğlu, Os- man Memıkoglu ve Eftal Ciliv kendı— lerini reislik için en kuvvetli aday say- maktaydılar. Hattâ bu yolda, "seçim propagandası" na başlamışlardı. Fakat belediye meclisi, vali tarafın- dan, bir türlü — toplantıya çağrılmı- yordu. Azalar, bunun kolayım buldu- lar. Meclis, kanunen, 1 haziranda ha- zirân devresi ıçtımalarına başlayacak— ti. Meraklılar, gün birinci mad— desi olarak "Belcdıye reisi seçımı ni koydurmaya muvaffak oldular. Ancak, sıyası partılere mensup oOl- manın, mühim meselelerde bir derdi vardır: Kararlar, gurup halinde veri- ir Belediye Meclisi. Demokrat Parti Grupu da, Meclisten evvel toplantıya çağırıldı. Gurup reisi kürsüye geldiğinde, sa- londa büyük bir heyecan vardı. sözü İl Başkanı Şemsi Demirkan aldı ve şoyle dedi: — Arkadaşlar, Partimizin Genel İdare kurulu, 2, 3 ay için belediye reisi seçilmesini uygun görmüyor. Bu ba- ımdan, reisliğin vekâleten idare edil- mesi yolunda bir karar almamız gere- kiyor." Bu sözler, bir soğuk duş tesiri yap Hayaller yıkılıyordu. Azalar, kendi aralarında «demokrasi», «şef>, «hürri- yet» kelimelerinin sık sık geçtiği mü- nakaşalara girişmişlerdi Bır teklif yapıldı: — Biz seçsek ne olur?" "— Atarlar — O halde bir namzet göstersin- ler, onu seçelim Teklıf mutedil gorundu ve bir heye- tin bu prensip etrafında Genel İdare Kurulu ile temasa geçmesi kabul edil- di, toplantı da ertesi güne bırakıldı.