24 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

24 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yugoslav ordusu manevralarda NATO'da Çarpışacak mı, gecıktırılmesını 1stem1şlerd et, gecikmeyi dogrudan doğ. rüya Italyanın durumu ile izah eden- ler de o Bunlara gore Italyanın Balkan Paktın kuru üye sıfatiyle girmesinde fayda mulahaza e- dildiğinden, bunun tahakkuku için 1tt1fak1n gecıktırılmesı işlenmişti. Bu ikme sırasında, İtalya, Yugoslavya ıle Trieste ıhtılafmı hallederek Balkan ittifakına katılmak imkânını bulacaktı. haber Atina Ajansı tarafından yalanlandı. Yerli neşriyat: Balkan paktını — ittifaka kalbedecek olan Bled toplantısının geri bırakıl- dığı haberini, Türk gazeteleri, Ankara tebliginin neşrinden bir gün evvel bır Amerikan ajansına atfen verdiler. Amerikan ajansı haberi Taniug'dan aldığım bildirdikten) sonra, şu yorumu da ilâve ediyordu: "Tanj ajansının, teehhürü vakit kifayetsizliğine atfetmiş olmasına rağ- men, burada (Belgrad) toplantının te- hirinin Türk Hükümeti tarafından is- tenildiği söylenmektedir. Diplomatik mahfillere göre, Türki- ye, askeri üçlü ittifakın önceden Ku- zey Atlantik muahedesi teşkilâtına mensup bütün devletler tarafından ka- yıtsız ve şartsız kabulünü temin mak- sadiyle, Bled toplantısının geri bırakıl— masını istemiştir. Yugoslavya NATO'- da âza değildir. Diğer taraftan, Yugoslavya — basını bolye bir teehhumn İtalya tarafından ilham" olunduğunu ileri sürmüştür Gazeteler İtalyanın uzun ve acı bır teşkil eden Trieste meselesının Balkan ittifakının — imza- 12 çarpışmıyacak mı? sından önce sahte ümitler yarattığını Roma hükümetinin aynı zamanda te- ehhürü talep etmesi hususunda Türk hukumetıne tesir ettiğini ima etmek- te Amerikan ajansının Türk matbua- tına akseden aber ve yorumundan ancak bir gün sonra gazetelerde bazı tefsirlere rastlandı. Akşam — gazetesinin sütununda, Amerikan ajansının telgra- fını hülâsa edip, meselenin ile ilgisine de temas edilerek şöyle bir mütalâa serdedildiği görüldü: "NATO üyesi devletlerden de yal- nız İtalyanın bu andlaşmaya itiraz e- deceği sanılmaktadır. Çünkü İtalya bu andlaşmanın onaylanması meselesini Trieste davasının hallinde Yugoslav- ya'ya karşı bir koz olarak kullanmak istemektedir. Diğer üye — devletlerin bu konuda itirazda bulunacakları zan- nedılmıyor Fakat Italyanın davranışı imza 1ş1nın şimdilik gerı bırakılması— a sebep e İngil- terenın bu hususta Italyayı 1kna etme- ge çalışacakları muhakkaktır. İtalya- n da bu hususta ne dereceye kadar dayanmak nıyetınde olduğunu önü- müzdeki günlerde göreceğiz," Akşam'ın tehir sebebini, tıpkı Yu- goslavya kaynaklı haber ve yorumlar gibi, İtalyanın durumunda görmesine mukabil, 16 temmuz tarihli Cumhuri- yet gazetesinin "Siyasi İcmal" sütu- nunda farklı bir kanaate tesadüf olu- nuyor: “Bizimle — beraber — Yunanistan da NATO'ya dahildir ve oradan çelen bir talebin, bu sebeple, imzan itibare a- lınmast lüzumu hâsıl olmuştur. Üç memleket arasında — askeri bir yardımlaşma — ittfiakı — kurulacağından bahsedilğidi zaman, Türkiye ile — Yu- nanistan NATO'ya dahil olmaları, bu- a mukabil — Yugoslavyanın — bu pakt dışında bulunması dolayısiyle ciddi bir engelın mevcudiyetine işaret edilmiş- Hazırlanan — Balkan askeri — ittifakı gereğince Yugoslavya tecavüze uğra- dığı takdirde Türkiye ile Yunanistan derhal — harı ekete geçeceklerdır Fakat bu iki memleket NATO üyeleridir ve onların Harbe gırmelerı Atlantık Pak- tının bütün diğer üyelerini de — askeri müdahaleye mecbur eder. Diğer taraf- tan NATO'nun herhangi bir üyesi, me- rveç, tecavüze uğradığı takdir. , Yugoslavyanın da savaşa dahil ası icap etmiyor Yugoslavyı bunu kab l Bunu bılmıyoruz, çünkü askerı i hakkında herhangi etti mi? ittifak açıkla- gösteriyor ki, içinde bir veya birkaç doğrudan doğru- ya olmasa da, NATO'ya baglanmasını ıstememektedırler Muharrir, bundan sonra, Balkan ak ti akıtlerı tarafından acele edilmiş 01 ması ihtimalini de ileri sürerek şöyle devam ediyor: "Balkan askeri ittifakını hazırla- yan devletlerin NATO. üyeleri, evvelâ Atlantik Paktındaki diğer üyelerin tas- ribiri sağlamadın imza töreninin tari- hini tesbit etmekle belkı acele davran- mışlar ve tartışmalar ve ihtilâflar içinde boğan Avrupalı dostlarımızın karar alma has- saları son derece zayıftır ve bu yüzden bekleme devresmın urun surmesi teh- likesi mevcuttur.' idayette Balkan paktı âkidleri, bu paktı ittifaka kalbetmek kararını verdikleri zaman, NATO'nun tasvibi- ne sunmak mecburiyeti olup olmadığı hakkında münakaşa edildi. Paktın iki âkidi Türkiye ve Yunanistan aynı za- manda NATO üyesidir. Yugoslavya ise NATO'ya dahil değildir ve bu pakta iltihak hususunda en ufak bir arzu da- hi izhar etmemiştir. Mareşal Papagos da dahil olduğu halde, bir kısım kimsenin kanaatince Balkan ittifakının tahakkuku NATO- nun tasvibine bağlı değildir. Dıgerlerı— nin kanaati ise bu tasvibin zaruri ol- duğu merkezindedir. Başvekil Menderes'e gelince, o, Türkiye ve Yu- nanistanın TO muvacehesinde yal- nız hukuki taahhütleri değil, manevi taahhütleri de bulunduğu kanaatini serdetmiştir. Bu manevi taahhüt, Men- AKİS. 24 TEMMUZ 1954