24 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

24 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER Şehrin içinde ve dışında arsaların en viranı avuç dolusu paraya satılır, ken büyük istikbale — hattâ hale — namzet bir yerde, hem de denız kena- rında metre karesi üç buçuk İiraya arazi almak, değme emlâk simsarına hayretten parmak ısırtacak bir vaka- dır ve bun refi belediye memur- ları kooperatıfıne ait bulunmaktadır. Belediye memurları kooperatifi de- nilince, akla ilk gelen elbette ki bele- diye memurlarıdır Ancak kooperatif ortaklarına bakınca bunların belediye- nin üst kademelerindeki bir kaç yük- sek memurdan ibaret bulunduğu ko- layhkla görülür Diğer azalar mem- leketin "nüfuzlu" kimseleridir. öyle bir "arazi kapatmak" hâdise. si "nüfuzlu kimseler" in ortak olduk- ları kooperatif vasıtasiyle yapılsın da demokratik bir memle kette vaveyla kopmasın, bu adeta imkânsızdır. Ni- tekim mesel bizde de gazetelere ak- setmiş, arsalara hakiki değerini ver. dikleri halde bunların metre karesi üç buçuk liradan gıttıgını gören — diğer "alıcı namzetleri" satışın iptalini 1ste— mişler, tahkikat açılmış, Maliye fettişleri — gönderilmiştir. Müfe ttışler plânlar üzerinde çalışmakta, satışta bir yolsuzluk olup olmadığım araştırmak- tadırlar. Belki kanun! bakımdan işlerin ge- rekli formaliteye bağlandığı, o bakım- dan bir aksaklık bulunmadığı ortaya çıkacaktır. Fakat bir teşekkül beledi- yeye ait olan ve çok daha fazla para vermeye hazır talipleri mevcut arsala- rı metre karesi üç buçuk liradan (35 şişe Taşdelen suyu — 2 kilo şeker — 2 tane büyük karpuz — Maçkadan Be- nema parası — 7 ukuki mahzurun yanında daha bü- onun başında bulunanların itibarıdır. Zira kooperatıf ortakları arasında gazetelerde ismi geçenler hükümette mevkileri işgal edenlerdir. Ankarada çıkan Halkçı Gazetesi — Ni- had Erimin gazetesi — Türkiye Büyük zı Vekillerin hisselere sahip oldukla- rını iddia etmiştir. Gerçi arkadan Dünya gazetesi, Başvekilin adının bu, temizliği şüpheli işe nasıl karıştırıldığı hususunda şöyle bir izahat yermiştir: aşbakan Menderestin de koopera- fi fte bulundug yolunda, arsalar satın alınmadan evvel etrafa ban haberler yayılmıştır. Bunun esasını yeni ögrendik Baş— bakana da, diğer Bakanlara oldugu gi- kooperatifin kuruluş gayesi Başbakana tamamen yanlış aksettirilmiştir. — Koo- peratifin, fakir belediye memurları i- çin kurulmakta o/dıığu hissi uyandırıl- mıştır. Bundan ötürüdür. ki. Başbakan bu kooperatif için 100 lira teberru gön- dermiştir. Bunun üzerine de Başbaka- nın kooperatife dahil olduğu havadis- leri - etrafa yayılmıştır Sun mnu- niyetle tavzih ediyoru. bugün Baş bakan bu ko operaııfle a!akalı degıldır ratifle alâkası ol- h üzerine, bazı büyük- ler de hıssele raba ve dostlarının uzerıne çevırmektedırl . unlar, - efkârı umumi- A yeyı aydınlatmak gerektıgının de- lilleridir. Demokratik temayül derhal bir açıklama yapılarak kimlerin — bu kooperatıfe âza ulunduğunu açıkla— hükümet mensuplarım, rejimin ılerı gelenlermı her türlü şaibeden ko- rumaktır. Eğer azalar arasında "nü- fuz" undan habersiz istifade edilen kimseler mevcutsa onlar kooperatif â Dış politikamızı Düşünen zalığından, "nüfuz" undan haberli isti- fade edilenler varsa onlar da kendi "nüfuz" temin eden mevkilerinden is- tifa ederler, hadısenın üzerine gerekli ışık boylece dökülm Bu yapılmadıgı muddetçe bir "ört- bas etme gayreti" şüphesi zihinlerden çıkmayacak "nüfuz ticareti" yapıldı- gına dair dedikodular en temiz kal- ması gereken — şahsiyetlerin isimlerini içine alarak devam edecek, demokra- tik bir hükümetin güvenmesi n tek temel, halkın itimadı sarsılacaktır," Bu açıklama, çok şeyler ifade ede- çektir. " Dış politika Dünya karşısında Türkiye A rap memleketlerindeki temsilcileri- miz evvelâ Ankarada — Başvekil Adnan Menderes'in, onu müteakip Floryadaki denız köşkünde, — köşkün ortasında nan ve deniz bakan büyük sa da Reisicumhur Celâl Ba- yarın riyasetinde toplandıkları zaman meselenin sadece bu memleketlere kar- şı durumumuzu tesbit olmadığı bilini- yordu. Girişilen hareket daha büyük- tü ve memleketin mukadderatını daha yakından alâkadar ediyordu. Demokraside ve kültürde en milletler bile hükümetlerinin dış s setleriyle pek sıkı fıkı lılenmezler Bu Ingılterede de böyledir, Fransada da, Amerikada da ve oralardah kümet- lerin harıcı meseleler yüzünden düş- meleri — parmakla gösterilecek kadar nadırdır, Bu yüzden bizde de bizzat Reisi- cumhur Celâl Bayarın evvelâ — Arap memleketlerindeki msilcilerimizin toplantısına riyase tmesı a Ame- rikadaki iki bırıncı sınıf dıplomatımız ileri idare — edenler Menderestir Selim Sarper ile Feridun Cemal kini kabul etmesi, bu dıplomatlarımı— zın kendileriyle istişare için merkeze çağırılmaları, — nihayet Balkan ittifa- cularımı- p Bitenler sayfalarımızda bulabilecekleri haberler umumi — efkârca gerekli alâ- kayla karşılanmıştı, üzerlerinde durul- mamıştır. Halbukı Demokrat Türkiye, mühim kozlarından birini oynamaktadır 14 Mayıs 1954'den bu yana, "milli" vasfım muhafaza etmekle beraber ha- rici pohtıkamızda büyük bir degışme muhakkaktır. Statik dış siyase- timız o tarihte dinamik hale geçmiş ve geçişi bizzat Başvekil Adnan Mende- res idare etmiştir Yirminci yüzyılın ortasında iktisa- di bir kakınma hareketine girişen memleketlerin, eğer batı camiasına da- hilseler mutlak Amerikanın desteğine AKİS. 24 TEMMUZ 1954