24 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

24 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Avrupa kömür ve çelik birliğine âza olan altı memleket (Almanya, Fransa, Berelux memleketleri ve İtal- ya) Amerika Birleşik Devletlerinin liderliğini yaptığı hür âlemin birer parçasıdırlar. Onun için muhtemel bir harpte ağır endüstrinin oynıyacağı bü- yük rol herhalde kaale alınacak ehem- miyettedir ve herhalde — komünistleri yerinde saydıran — kuvvet hür âlemin haiz olduğu harp gücünün, yani ağır sanayi üstünlüğünün içinde gizlidir. Mısır Sterlin sahası ithalâtını serbest bıraktı M; ısır hükümeti, sterlin bolgesınden ithal edilen eşyalar üzerindeki bütün takyidatı kaldırmıştır. Karar Ingılte— rede gerek hükümet çevreleri ve ge- rekse ticaret odaları tarafından mem- nuniyetle karşılanmıştır. aliye ve Ekonomi Vekili tarafın- dan imzalanan bir emirname mahiye- tinde olan bu karar karşısında İngiliz Hariciye Vekâleti ve Ticaret Vekâleti memnuniyetini izhar etmiş bulunmak- tadır. Ticaret Vekaletınin bir SÖZCÜSÜ demiştir ki: "Kahire'den gelen bu ha- ber doğru ise bu su retle Mısırda e- hemmiyetli miktarda muhtelif eşyala- ra bir müddetten beridir kapalı tutu- lan bir pazar açılmış olacaktır." İngiliz — Mısır Ticaret Odası Baş- kanı Sir Frank Sanderson da Londra Basın Bürosunun bir muhabirine Mısı- rın aldığı bu tedbirin iki memleket a- rasında ticaretin karşıliklı olarak "ge- lışmes ine" yol açacağını beyan etmiş- tir Kabıredekı İngiliz Ticaret Odası Başkanı Mr. Goodwü'in Mısırın İngil- terede ve lngılterenm de Kahirede bir fuar tertip etmesi için teklif edilen ha- berlere de temas eden Sir Frank, bu- nun harikulade bir fikir olduguna i- nandığını söylemiş ve iki memleket a- rasında ticareti geliştirmeyi istihdaf e- den bu neviden herhangi bir şeyin "iyi bir şey" olduğunu ilâve etmiştir. Sir Frank, henüz Londradaki İn- giliz — Mısır ticaret odasının bu son inkişafı müzakere için toplanmadığım eyanla bu söylediklerinin şahsi fikri olduğunu bilhassa belirtmiştir. Londradaki Ticaret Odasının Mısır kısmının başkanı olan Mr. Perrin de LPS muhabirlerinden birine Mısır hü- kümetinin bu hareketinin Mançester tüccarları arasında memnuniyet uyan- dırdığını; Mançesterli tacirlerin şimdi Mısıra uzun yıllardan beri gönderil. inekte olan çeşitli ihraç mallarının ye- niden ihracına intizar ettiklerini be- yanla demiştir ki: "Mısır Hükümetinin iyi niyetinin bir delili olan bu karar takdirle karşı- lanmakta olup bunun ticari münase- batimizin takvıyesıne yol açmasını ü- mit ederim." Dakikada 2.000 madeni para sayan makine ngilterede büyüklüğü ne olursa ol- sun herhangi bir memleketin made- ni parasından 2,000 adedini bir daki- 20 kada sayabilecek bir makine imal e- dilmiştir. Muayyen miktarda madent parayı saymak için bu makine evve- linden kurulmaktadır. (Bu makineyi Ingilterede — Middlesex'de Enfield'de, International Coin Counting Machine Co., İmal etmiştir.) akineler, lngilterede bilhassa son senelerde gelışen yeni bir sanayiin eserleridir Birinci cıhan harbinden evvel, hat- tâ ikinci cihan harbine kadar üyük Britanyada endüstri Londranın şima- linde teksif edilmiş — bulunuyor ve bilhassa kömüre dayanıyordu. Şimdi, başkentin — cenubunda ince işlerle meşgul olan, otomobil, cam âlet- ler, radyolar, buz dolapları yapan da. ha modern, daha çok para getireni bir sanayi faa liyet geçmiştir. Meşhur motor fabrıkalarından bir çoğu da bu- radadır. İngilterenin harpten sonra düştüğü büyük tediye güçlüklerini» yenilme- sinde bu sanayiin büyük bir rolü ol. muş ve asıl ihracat imkânları o sa- halarda — görülmüştür, İngilizler bu malları kendileri kullanmamış, adala- rında sıkıntısı hissedilen bir çok em- tia kıt'ada bol bol bulunur hale gel- mistir' ; Bugün İngilterede karne usulünün kalkması ancak kabil olmuştur. Bibliyografya Yabancı sermayeye dair Foreign Capital Investments — in Turkey — Turkıyede yabancı ser- yatırımı bir kitabın — adıdır. maye Ye ir Türk avukatıdır: Rasim azanı Cenani. Yabancı sermayeyi — memleketimize davet kolaydır. Ancak ona, nasıl ve hangi kanuni hudutlar dahilinde çalı- saçağını da anlatmak gerekir. İşte, Rasim Cenani'nin yaptığı budur. Ki- tapta Türkiyede yabancı sermayenin kısa bir tarıhçesı yapılmakta eski ka- nunlar, yeni kanun ve yeni sistem ızah edılmektedır Kitabın ikinci kıs şirketlere aittir. Nihayet bir netıceye varılmaktadır. 122 sayfalık kitabin fıyatı 6 liradır. Londradaki Board of T Jour- rade nal, 26 haziran 1954 tarıhlı sayısında kıtaba dair çok güzel bir yazı yayın- lamıştır. AKİS. 24 TEMMUZ 1954