4 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

4 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

DÜNYADA OLUP BİTENLER Demir Perde Doğuya kaçan saylav Otto Joh bıraktığı Draklıgı acı kapanmadan, şimdi de bir Bundestag üyesi Doğu Almanya- ya kaçtı. 21 Ağustos günü Doğu Al- manya komünist radyosu bu haberi verdiği zaman, Batı Almanya — resmi ve siyasi çevrelerı g birbirine girdi. Haber derhal Brüksel'de kon- ferans masası başında oturan Şansöl- ye Konrad denaver'e ulaştırıldı. 78 yaşındaki soğukkanlı Alman — dev- let adamı renk vermedi ama, Milli Güvenlik Direktörü Theodor Blank beyninden vurulmuşa dönmüştü Doğu Almanya'ya iltica eden 40 yaşındaki saylav ar ranz, Schmidt Wittmack, iktidardaki Hı- ristiyan Demokrat inin Meclis Grubundaydı. Üstelik, Avrupa gü- venliği ve Batı Almanya'nın i gü- 8 venliğiyle ilgiliiki çok önemli encü- mende de üye idi. ğı tesbit Karısı ve 11 yaşındakı kızıyla be- raber komünistlere bu say- lav, Hıristiyan Demokrat Partinin sağ kanadında idi; komünist olabileceği kimsenin aklından bile — geçemezdi. Menfaat duygusuyla komünist — ajan- lığı yapmış olmasına da imkan yok- tu, çünkü kömür madenleriyle ilgili zengin bir iş adamıydı. Bilakis, Oo- ser- e ko- münistlerin kendisine şantaj yapmış olmalarıydı. Polis, kendisinin, bıra önce Do- istihbarat şe- mas halinde bulunduğunu — meydana çıkardı. Bu da, hangi saikle olursa olsun, Schmidt - Wittmack'ın bir müddet- ten beri Batı Almanya'da bir komü- nist ajanı olarak çalıştığına bir delil sayılmaktadır. Dr. Ot oğu- ya kaçmadan önce, Schmidt - Witt- mack kendisiyle son olarak, — Kolon- ya'daki bir birahanede uzun uzadı- ya konuşmuştu Schmidt - Wittmack, — kaçışından birkaç gün sonra Doğu Berlin'de bir basın konferansı tertipliyerek bir takım ithamlarda bulundu, Amerika ile Batı Almanya arasında tecavüzi maksatlarla gizli müzakereler cere- yan ettiğini, Avrupa Yüksek Müttefik i Komutanı General Gru- 'e Alman Hükümetinin bazı askeri müşavirleri — arasında temaslar olduğunu ve savunma topluluğu ku- 16 Sechmidt © Wittmack Bu da esareti seçti rulursa Alman tümenlerinin, şimdi söy- lendiği gibi 12 değil, çok d ha fazla sayıda olacağım ileri sürdü. Avrupa Savunma Topluluğu, And- laşmasının mukadderatını tayin ede- cek günlerde böyle ithamlar, şüphe- siz, komünistlerin yararına idi. O bakımdan Otto John gibi, Schmidt - Wiitmack'ın da kaçış za- manlarının önceden düşünülerek tes- bit edilmiş olduğu muhakkak sayıla- b'l' e yanda, Otto John ve Schmidt- Wıttmack hadiseleri yüzünden Ade- naver'in durumunun ciddi surette sarsılmasından da başlanmıştır. dan da batılılar için ciddi bir darbe- dir. Güney Amerika Bir siyast taktik : İntihar Ağustos günü, gece yarısından az sonra, — Brezilya — başkenti Rio de Janeironun Campacabana mahallesinde bir apartmanın önünde bir otomobil durdu. İçinden Tribuna da İmprensa gazetesinin Başyazarı ve konferanstan sonra Binbaşı Floren- tino Vaz kendisini evine kadar getir- mişti. Lacerda ile binbaşı apartmanın ö- nünde vedalaşırlarken, gecenin sessiz- liğinde birdenbire silah sesleri duyul- du. Binbaşı Florentıno Vaz, cansız ye- re yıkıldı. - yerden kendilerini bekliyen bir taksiye binip uzaklaştılar. tçılar Lacerda'yı vurmak is- sımayı adet edinmemiş olsaydı, belki Lacerda da Ölecekti. Lacerda, dıktatorlugunun en amansız Elindeki diktatörlüğe, yolsuzluklara ve hurbaşkanı Vargas'a karşı yaptığı Vargas hü- cumlardan oturu sık sık hapse girip çıkmış, bütün batı dünyasında bir hürriyet kahramanı olarak tanınmıştı. Çoğu ey Amerika diktatörleri gibi Vargas da kuvvetini işçilerden ve ordudan ordu Fakat rdunun hepsi Vargas taraftarı değildi. Hava kuvvetleri, muhalefeti, Lacerda mu- halefetini desteklerdi. Lacerda itham ediyor: azetesinin suikast akşamı çıkan nüs- hasında Lacerda en sert başyazıla- rından birini Bu cinayetin sorumlusu — olarak yalnız bir kişiyi, hırsızların hamisi o- an adamı itham ediyorum diyordu. hırsızlar cezadan — muaf tutulmakla, böyle hareketler yapmak cüretini ken- dilerinde buluyorlar. İtham ettiğim a- damın adı, Getulio Vargas'dır. İşte, Getulio Vargas trajedisi, 5 A- ğustos günü Rio de Janeiro'nun Cam- pacabana mahallesinde işlenen cinayet ve Carlos Lacerda'nın o akşam yazdı- ğı bu sert makaleyle baslar. astı Vargas ve adamlarının ter- tiplediği söylentileri bütün memlekete yayılmaya aşladı. Hava — kuvvetleri karargahında — gizlice sorguya çekilen suikastçılardan biri Lacerda'yı öldür- mek için Vargas ın oğlu Saylav Lutero Vargas'dan emir aldıklarını itiraf etti. Lutero Vargas'sa, bu itirafın asılsız ol- duğunu, kendisinin bu esef edilecek hadiseyle bir ilişiği olmadığını — ileri sürüyordu Babası, Cumhurbaşkanı bu cınayetı ancak benim düşm rım işlemiş olabilir; yetin sorumluluğu yıkmakla bana en bü mış olacaklarını hesaplamışlardır, yordu. Suikastı Vargas kimlerin desteklediği bu- belli olmuş değildir. Bre- Vargas'a da, Lacerda'ya da aynı derecede düşman bir zümre, ko- münistlerdir. Böyle bır teşebbüs on- lardan başkasının i hangi bir ipucu da bulunmuş değil- dir. AKİS. 4 EYLÜL 1954