4 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

4 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

KADIN Eski — kıyafet Avrupalılara göre biz varlar gösterdi. Bundan başka da, şe- reflerine verilecek balolarda, dans et- ten açılmış gözleri önünde, oynayacak- arasında çiftetelli kelimesini tasrih etmemiş olsaydı, bel- ki de bu teşebbüs sadece takdir edilir- di Bu, hanımlarımıza ariz olan oyna- ma merakının ilk işareti değildir. Kış aylarında Ankara sosyetesinin başlıca eğlencesi artık oynamaktır. Bu arada, geçen kış sefaretlerden birinde cere- yan eden hadise de dikkate değer. Ankara sosyetesinin güzelliği, şık- lığı ve kültürleri ile meşhur hanımları- nın kendi aralarında, yani sadece ha- nımlar mahsus toplantılar tertip et- tikleri ve bu toplantılara bazı sefire- leri davet ettikleri — hatırlardadır. Bu partilere bir mukabele — olmak üzere de sefaretlerin birinde bir kokteyl ve- rilmişti. PBuraya da yalnız hanımlar davet olunmuşlardı. Salonda bulunan ve Türk hanımlarının lideri vaziyetini takınan bir hanımefendi: mdi, sizlere milli oyunlarımız— len hanımlarımızı seyre koyuldular. 22 Bir kaç dakika sonra pikaba konan plağını refakatinde — oyun başlamıştı. Çalan plak meşhur Bahriye Çiftetelli- si, oynanan oyun da çiftetellilerin ta kendisi idi. Ecnebiler bu oyunu me- rak ve hayretle seyrededursunlar, sa- nımefendi dehşete düştüler. gibi davetlere artık iştirak karar verdiler. Bazıları bu işi alay mevzusu larak alıyor ve ya- bancılar üzerindeki tesırı düşünmeli- sin; birkaç hevesli, muhitimizi şimdi bulduk diyen hanımı ileri sü- rüp eğleniyorlardı. Halbuki bu eğlen- ce sever, ayd. anımlarımız paravan arkasında kaldıklarını düşünseler bile ecnebilerin Türk kadınlarını kül ha- linde ele aldıklarını unutmamalıdırlar. Ankarada bu cins toplantılar moda oldu. Bir keresinde memleketimizi gö- rüp tanımak için gelen bir Fransız ga- zetecisi de, kendisine bir cemile olmak üzere böyle bir toplantıya davet edil- di ve kendisine peçeli, yaşmaklı kıya- fetler ıle çıftetellı gösterildi. Bu ran- cidden değişiklik — ve bır cemıle 1d1 Fakat memleketine dön- düğü zaman gazetesine yazdıkları, bi- zim için pek de övünülecek şeyler de- ğildi. Ya, iki ay evvel gurultuler ile gi- üyük gü- meli? Tarsusta, Türk modası insanın içini sızlatmaya kafi değil mi? Bu elbiselerin kumaşlarındaki renkler, desen ve motiflerin güzelliği hakikaten inkar edilmez ama kadınlarımızın bu gün şalvar ve üç etek giyip giymedik- lerini insafa bırakmak icap eder Memleketimize gelip de harem ha- yatının mevcut olduğunu zanneden yabancıların bu kanaatlerini silmek i- yafetleri gösterme hareketine isim bu- lamıyoruz Elişi Elişi - motif sergisi on zamanlard ki Türk motifle- İstan- 1 Olgunlaş j rinde dikilen gece elbıselerı de bu ba- kımdan bize misa rebilir Ankara'da da bırçok elışı ve motif sergılerı açıldı Fakat bunlar arasın- a Şefik Özaksoy' un 15 senede hazır- ladıgı ve Dil - T kültesinde açtığı ri — sergisi, şimdiye kadar gördükleri- mizin en güzeli. Bursa Erkek Sanat Okulunda Re- sim Hocası olan Şefik Özaksoy eser- lerini, tatil zamanlarında hazırlamış. Motiflerin ekserisi İstanbul ve Bursa gibi şehırlerımızın camı, ürbe ve es- ki ko ndan rnekler alınarak meydana getırılmış İçlerinde, ressa- mın hayalinde canlandırarak yaptığı 17 inci asırda ya lerden alınmış olanlar. cik kadifesi denilen bir i g hanım Ö dılar. Hemen he Motiflerden yazı Bu sergi de dışarıya gidecek AKİS, 4 EYLÜL 1954