4 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

4 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Bombalanan Londra Fakat yeni İngiltere 1954 te 340 000 ev inşa edilecek gıl ere, yakın çağlardaki tarihinde bilhassa iki diktatöre karşı yaptığı savaşlardaki amansız gayreti, yorul- mak bilmeyen azmi giriştiği savaş- ların sonunda kazandığı zaferlerle ta- rihine parlak sahifeler eklemiştir. İngilizler girişmiş oldukları işi so- nuna — erdirmekte gösterdikleri sebat kadar siyasi dehaları la da eşhu durlar. Diğe vrupa m emleket]erınde kanla yapılmış olan inkılaplar ve ih- tilaller İngiltere'de kansız yapılmıştır. Hıtlere karşı son savaşta, İngiltere agır yükünü taşıyan mem- . Harbin ha- cereyan etmiş olması Nor- manla dan beri istilaya uğramamış 0- nın müşterek meselelerinden birini teş- kil etmektedir. Az zaman içinde Bri- tanyalıları mesken sahibi etmek İngi- liz devlet adamlarının daima göz önün- de tuttukları bir husus olduğundan, 1954 senesinde inşa edilecek ev mik- tarı tesbit edilmiştir. Bu — miktar 40.000 civarındadır. İçinde bulundu- ğumuz yılın ilk altı ayı — zarfında 167.695 ev inşa edilmiştir. Bu rakam geçen senenin ilk 6 ayında 145.304 i- di. Her iki rakam arasındaki fark or- talama 2 15 bir artışı göstermektedir. İngilterede mesken inşaatı gittikçe süratlenmektedir. Bu sürat biraz da hususit teşebbüsün mesken inşaatına gösterdiği rağbetten ileri gelmektedir. 20 evler - süratle yükseldi Hususi teşebbüsün inşa etmiş olduğu ev miktarı Ocaktan, ziran sonuna kadar 39.370 tir. Bu rakam geçen sene- nin inşaatından 95 60 fazladır. Mahal- li idareler de ev inşaatında önemli bir ol namaktadırlar. 1954 yılının ilk altı ayı zarfında mahalli idarelerin in- şaatı 128.000 dir. Bu netice geçen sene- ye nisbeten 2 3 bir artış göstermekte- dir. Mesken inşaatı Fransa da da ilerle- miş durumdadır. İmar Bakanlığı 1954 yılı içinde 188.000 ev inşa edilebilece- ğini ümit etmektedir. Mesken işleriyle ilgililerin söylediklerine göre bu rakam 150.000 i pek — geçmiyecektir. Yalnız Fransadakı mesken inşaatı ile Ingılte— redeki esken inşaatı arasında bir fark Vardır. İngilterede bu işi daha Zi- yade amme eşebbüsleri üzerine almış olduğu halde, bu iş Fransada hususi teşebbüslerin elindedir. Mesken davası devrimizin başta ge- len meselesidir. hususta — verdiği i ve mahiyetini izah edecek durumdadır. Amerika Refah ekonomisi uhranlar bilhassa olgun ekonomi- lerde tesirlerini daha şiddetli ola- rak gösterirler. Onun için 1980 buh- ranından iktisaden gelişmiş memleket- ler daha fazla müteessir olmuşlardır. İktisadi hayatın arzetmiş olduğu te- mevvüçler ayrıca politik bir değer de taşımaktadır. Zira 1933 te Roosevelt'i iktidara getiren biricik kuvvet ekono- mik hayatın Amerika Birleşik Devlet- lerini derinden sarsması idi. Dış politi- ka bakımından da kapitalist memleket- lerin geçirdikleri veya — geçirecekleri buhranlar bir değer taşımaktadır Zira Rusya'da hakim olan kanaate — göre kapitalizm kendi kendini yıkacaktır, zaman gazetelerde Ameri- buhran beklemektedir. hususta istatistiklere dayanan aydınla- tıcı malümatta bulunmuştur. Bu ra- kamlara göre Amerıka Birleşik — Dev- ower idaresin- i n laşamamıştır. merika Birleşik Dev- letleri — iktisadiyatı refah ekonomisini yaşamaktadır. Yeni olarak geçirilmiş ntüden sonra, tekrar istatis- tikler refah emarelerini dir. Bu emareler, oldukça ço yılın ilk altı ayı zarfında elde edilen neticeler, çöküntü devresinin durdu- ğunu göstermektedir. Başlıca iyileşme emareleri; işsizli- ğin azalması, — perakende alış verişin artması, sermaye yatırımlarında bır te- zayüdün meydan ınşava ait akıtlerın evvelkı seneler se- sat tarihçisi, içi bul devre ile kendi devrının bir mukaye- sesini yapsa, hiç şüphem yok ki içinde bulunduğumuz — devreye büyük refah devri diyecekti. Sayef bu hayah iktisat tarıhçısı i- nomik mucize diye tasvir ederdi miştir. Başkan Eisenhower'in beyanatı re- fah ekonomisinin yedi müşiresini de ihtiva etmektedir: 1 — Sanayi istihsali 1952 yı kı- yasla 96 3.3 nisbetinde bir artış gös- termektedir 2 — Gayri safi milli hasıla 1952 ye kıyasla, 2 3,8 nisbetinde bir artış kay- detmektedir 3 — Mecmu ferdi gelir 1952 ye kı- yasla, B 7,2 nisbetinde — bir tezayüt göstermektedir. - Sarf edilebilir ferdi ye kıyasla, 208,8 kaydetmektedır gelir 1952 nisbetinde bir artış sarfedilebilir 5,3 art- — başına ferdı gelır 1952 ye kıyasla, © akta 6 — Paranın tedavül sürati 1952 ye kıyasla, B 10,2 artmaktadır 7 — Hayat pahalılığı, saat başına ücretlerde bir artış olmasına rağmen fiyatlarda bir tereffü kaydedilmemek- tedir AKİS, 4 EYLÜL 1954