4 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

4 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

YURTTA OLUP BİTENLER dir. Zira bugün Kıbrıs'ı göz göre göre koparmak isteyen Yunanistan, daha birkaç sene evvel de Ayasofya'ya bile öz atmak küstahlığını göstermiş Istanbulu talep eden Yunanlılar hıç— bir zaman eksik olmamıştı. Bütün bunlara karşı susan Türki- ye, artık ağzına açmıştır. ürk — Rumlar ne yapacaklar? imdi, çok mühim bir meseleyle karşı karşıya Ara- frenklerin — tabiriyle bırakmışur bi bütün Türk milletinin — hassasiyet gösterdiği bir milli meselede — bunlar aykırı vaziyet alırlarsa bütün «bizden görünme» lerinin sahte olduğu anlaşı— lacak, utanmazlıkları meydana ka- caktır Bu mevzuda varılan karar şudur: «l1 — İstanbul Milletvekili Bay Ha- copulos'un da komitenin çalışmaları- na davet edilmesini. Başdespot Athenagoras'a ko- mite tarafından bir mektup gönderile- rek, kendisinden A — Ökömenlik Patrik sıfatiyle, bır tamim neşretmesinin istenilmesini mimde dünyanın neresinde o- Yt odoks kilisesinin — ve Metropolıtlerının politikaya karışma- larının yerinde olmadığının, aksi hal- de bu hareketlerinin şiddetle Patrik tarafından takbih edileceğinin ilan e- dilmesini. — Doğrudan doğruya ve yalnız ruhani değil, fakat idari bakımdan da hala Fener Patrikliğine bağlı olan Gi- rit Adası ile Oniki Adalardakı amimde Kıbrıs meselelere karışmalarının ya olduğunun belirtilmesini, emre itaat etmiyenlere karşı disiplin cezalarının tatbik edileceğinin bildiril- mesi 3 — Athenagoras Patrik olalıberi şehrimizdeki çeşitli Rum Cemiyetleri- nin sayıları birdenbire 150 ye yaklaş- rasında mesela, Zog- Mezunları, Fener'deki Mezunları Cemiyetleri gi- tabuyetındedırler» u Rum g teşekküllerinin komite tarafından bir sırkuler gonde— Kıbrıs Atina gazetelerine tellemelerinin ken- dilerine bildirilmesini teklif edelim.» 6 urnaz Patrik Athenagoras, kendisi- Knin siyasetle alakası bulunmadığı- söyleyerek işin içinden sıyrılmak istemiştir. Fakat kendisine derhal ha- tırlatılmıştır ki Fener Patrikhanesine bağlı Kıbrıs papazları pekala siyasetle meşgul olmaktadırlar — hem de, harıl harıl — ve Patrikten mani olmasıdır. Rum cemaati de, şu satırlar yazıldığı ana kadar cevabını bildirmemiş, bir vaziyet — almamıştır. Eğer bu cemaatin Türklük iddialarının bir esası varsa, şimdi belli olacaktır. Aksi halde, gidip Yunanistan'da — ya- şamaları hahsane tavsiye edilebilir. Zararın büyüğü ıs - Yunanistan'a — verilecek mi? KDostlarımızın kopardıkları yayga- ralarla birçok memlekette halk efka- rını bulandırdıkları ve kendi tarafları- na çektikleri doğrudur. Birleşmiş Mil- letlerde mesele görüşülürken — bunun rol oynaması da tabiidir. Ancak, Tür- kiye tarafından desteklenen İngiliz tezinin galebe çalması ve Kıbrıs da- vasının Büyük Britanya'nın bir iç işi sayılması da kuvvetle — muhtemeldir. Hukuk, bizim tarafımızdadır ncak, hiç şüphe — edilmiyecek ta- raf otuz senedenberi haklı olmaktan çı- kıp hissi hale gelemeyen Türk — Yu- nan dostluğunun bu gürültü arasında çok şey kaybedeceği ve belki de te- mellerinden çökeceğidir. Eğer Yunanlı devlet adamları şu son anda bir basi- ret göstermezlerse, bunca Emeklere hakikaten yazık olu unan devlet ad mları ise, o kı- ratta bulunmadıklarını maalesef ispat etmişlerdir. m unutmamalıdırlar ki bundan sonra sözlerine değil, fiillerine bakı- lacak vaadlerine değil, hareket tarz- rına göre not verilecektir C.H P. Boykota boykot erkesin aklındaki aynıydı: Seçimle- 9 Herkedin Kndik?” ağIY A YmaT K şeyin de bir sırası vardı. Cumhuriyet Halk Partisi o sabah saat onda Genel Başkan İsmet İnönü'nün başkanlığın- da Partinin İstanbuldaki merkezinde toplanmıştı. Bir gün evvel Genel Sekreter Ka- sım Gülek, İsmet İnönü'yü Erenköy'- de ziyaret etmiş ve kendisiyle — uzun boylu görüşmüştü asım Güle An- kara'dan yeni gelmişti. Partinin Mer- kez İdare Heyeti, Parti Meclisine tak- dim edilecek raporu hazırlamış ve Ge- nel Sekreter onu beraberinde getir- mişti. Genel Başkana, seçimlere giri- lip girilmemesi mevzuunda teşkilattan gelen temenniler anlatıldı, — muhtelif meselelerden bahsedildi. Parti sinin gündemi aşağı yukarı Toplantının ilk günü, daha ziyade partinin iç işleri ele alındığı tam bir infial halindedir. Belki ilk defa olarak bu infial, iktidara hücu edilmeksizin ifade olundu Kızgınlık, sini teskil eden azalar hakkında bizzat Halk Partili bazı gazeteler tarafından yapılan ağır neşriyata karşıydı Orta- da iki hedef görünüyordu: Falih Rıfkı Atay ve Nihat Erim Her ikisi de Cum Halk Partisi Kurultayından çıka çıka böyle bir Parti Meclisi ve İ i çıktı- teessürlerini kelimeleri ifade etmişlerdi. O ka- ğından dolayı esirgemeksizin Yunanlılar bağırıyorlar Kuru — gürültüye pabuç bırakan yok AKİS. 4 EYLÜL 1954