19 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

19 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Mareşal Bulganin Şimdilik — yıldızı parlak mevcutlu bir devlet cihazının bütün bütün organların üstünde otorite ola- rak kalmaktadır. B urada, Parti Birinci Sekreteri Kruşçefın oynadığı role işaret et- mek gereki Stalin oldugu zaman Malenkof hem Başvekil, hem Parti Merkez Ko- mitesi — Residiy n Birinci Üyesi, hem de Parti Bırıncı Sekreten olarak iktidara gelmişti. Fakat aradan bir ay bile geçmeden Parti Birinci Sekreter- liğini Kruşçefe devretti. zama ileri sürülen mucip sebep kof un en hükümet işlerine hasrı nef- setmek arzusu idi. Fakat bu evir muamelesi ibi şartlar altında yapıldığı tabıatıyle mecbul kaldı. Merkez nundaki sıra da terke- i. Artık en başta Malenkof zikre- dilmiyor, dokuzt üyenin adları alfabe sırasıyle diziliyordu. Bu suretle Malenkof aleyhine iki bakımdan tasviye vaki oluyor, una ukabıl Parti Birinci Sekreteri Kruş- cef'in kendisi daha sık olarak ön plan- da yer aldığı görülüyordu. Şura toplantısından evvel 25-31 Ocak günleri yapıl Parti Merkez toplantısında Kruşçef' in okuduğu ra- orda zırai faaliyetin şiddetle tenkid dıldıgı bıldırıldı Malenkof'un istifa- namesinde ileri sürdüğü başlıca se- bep de bılhassa zirai sahadaki başarı- sızlığıd etle Malenkof'un sukutun- da partının ve Parti Birinci Sekreteri Kruşçefin oynadığı meydana çıkmaktadır. u 'değişikliğin Sovyet İç ve Dış siyasetinde de bir değişiklik yapması ihtimaline gelince, dahilde daha ağır bir baskıya intizar olunabilir. Hariçte ise, Sovyet sıyasetının sertleşmesı için Malenkof'un sukutu hacet yoktu. Paris anlaşmalarının tasdıkı ve buna 16 rol bariz olarak bir gevşeme yedek parça olarak anbalaj edılmıştır demek ndür. karşı Sovyet Rusya ve peyklerinin ala- cakları müşterek askeri tedbirler mü- nasebetleri nasıl olsa gergin bir hale getirecekti. Malenkof, daha sonrakı muhtemel siyaseti — için mdilik de mümkü Kapaktaki Politikacı : Mamafih Rusya'nın iç bünyesi ü- zerinde yapılan bütün tahmmlerın isabet dereceleri doğruya yak ol- inkişaf ettiğini bilen yoktur. Uzun bir müddetde olmıyacaktır. Malenkof G eçen Salı günü Sovyet Yüksek Şura gönderdiği bir mek- tupla Başvekillikten istifa — eden Yorgi Malenkof 1902 yılında şimdi Cakalof adım almış bulunan Oren- burg'da doğmuştur. B k su- bayının oğludu esi tarafindan eski Rus burjuzisi ile akası var- dır. kof fransızca bilmes miyetle ilgili sayılmak lazım gelir. Filhakika, son zamanlarda Rusyayı ziyaret etmiş olan parlemento üye- leri ve gazeteciler, Malenkof'un "a- ğır fakat dürüst bir fransızca ko- nustuğunu" yazı ve beyanlarında kaydetmekte idiler. Hatta bir Ame- rikali gazeteci, Malenkof'un Avru- pahı tarafını belirtmek maksadile" bıçağı daima tuttugunu ve — mesela Amerikalıların yaptığı — gibi çatalı arada bir sağ eline geçirmek ihti- yacını katiyen duymadığını" yaz- mistir. Malenkof'un da bu intibai tak- viye etmek için bazıü fırsatlardan faydalandığı görülüyor. Mesela, Ko- münist Çine giderken Moskovaya da uğramış ve Sovyet liderleri tarafın- dan kabul edilmiş olan İngiliz par- lemento heyetinin kadın üyesine Malenkof'un bahçeden bizzat topla- dığı çiçeklerden bir demet takdim etmesi, Sovyet liderlerinden hiç bi- rinin akıl edemeyeceği veya lüzum görmeyeceği bir fantezi olarak kay- dedilmiş ve uzun boylu nesriyata yol açmıştır. Bununla beraber, Malenkof bir fantezist obmaktan ziyade fırsatlar- dan faydalanmasını iyi bilen pratik zekalı bir realist, bir entellektüelden ziyade az çok teknik formasyonu da bulunan bir Parti adamı olduğunu her fırsatta isbat etmiştir. filhakika Malenkof'un ihtilalle ilk teması Par- ti yolundan değil, Ordu yolundan olmuştur. İhtilal savaşlarından son- ra mühendislik tahsil eden Müalen- kof'un Parti içindeki rolü de mili- tan'likdan ziyade bürokratlıktır. Malenkof Partiye intisabindan pek az zaman sonra, Stalin'e yaklaşma- nın yolunu, Diktatar'ün odasına sık sık girdiği bilinen parti memuru bir kadınla evlenmekte bulmuş ve bu metodun —semerelerinden — hakkile faydalanmıştır. Gerçekten, onu daha 925 den itibaren Stalin'in hususi sek- reteri mevkiinde görüyoruz. Bun- dan sonra yol açılmıştır ve yükseliş şöyle bir grafik çizmektedir: 930 da Moskova komünist federasyonu teş- kilat amirliği, 934 de Parti Orgbüro üyesi, 939 da Parti Sekreterlik üye- si, 941 de Politburo namzet üyesi, aynı tarihte harp dolayısile ihdas olunan Müdafaa Komitesi üyesi, 946 da Politbüro üyesi ve Moskova me- busu ve nihayet 952 de XIX uncu Kongre raportörü. Malenkof'un yükselişi daima Stalin'in gölgesinde ve Parti Sekre- terliğine bağlılık ııısbetınde olmuş- O. ustası Stal de bu yol- dan yürüdüğünü ve L nın'in yerini bu suretle ele geçirdiğini bılıyordu r talin ölü çin emin çare kumanda mehevelalarını elde bulun- durmaktır. XIX uncu Kongrede Malen- kof'un Stalin adma raporu okuması net sekreterliğine getirildiği ilan o- lundu. Parti ağır basmıştı. Malankof'un 24 Mart 1953 de Parti Genel Sekreterliğini Kruşcef'e bıraktığının ilan edilmesi ile, yıldı- ya başlamış olduğu söy- lenebılır Fılh kika Malenkof'un is- tifasında Kruşcef'in başlıca amil ol- duğu bu gün artık herkes tarafın- dan bilinen bir vakıadır. AKİS, 19 ŞUBAT 1955