19 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

19 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

KADIN Moda İlkbaharın ilk modelleri Bu sene Paristeki hazır cilerin zafer senesidir Bugüne kadar hiçbir zaman, a matbuatı, onlarla bu derece alakadar olmamıştı ve hiçbir sene, satışlar bu derece yukselmedı Hazır elbısecılerın reisleri olan — "Albert Lemfereu münasebetle şu — izahati Vermıştır. "Gayemiz piyasayı aşağı kaliteli hazır elbiselerle tıklım, tıklım doldurmak değil, lüks elbıselerı büyük bir kutleye aha çok ucuza maledebilmektir İlkbaharın ilk satışları, hazır elbi- secilerin gayelerinde — muvaffak oldu- ğunu gösteriyor. Zaten pratiğe, ucuza, rahata ve hazıra doğru böyle bir cere- yan başlamıştır ki, uzak görüşlü birçok büyük terziler pahalı modellerini, ucuz fiyata, halka giydirmenin çare- lerini aramaya başlamışlardır. Şimdi Paris gazeteleri, gecen mevsim basin- da vuku bulan bir hadiseyi açıklamak- tadırlar. Hazır elbise satan bir mües- sese, kendisine müracaat eden bir mecmuaya, yeni hazırladığı ve henüz piyasaya sürmediği bir tayyör mode- lini ilk defa, basma hakkını vermişti. Modeli basan mecmua, alakayı cez- betmek için altına, Paristeki tanınmış bir büyük terzi kadının ismini koy- muştu. iki gün sonra, hazır elbise sa- tan müessesenin telefonu çalındı ve meşhur kadın terzi müessese sahibine çatmaya başladı Nasıl oluyordu da, kendisinin olmıyan bir modelin altına imzası atı- lıyordu. Hazır elbiseci : — Haklısınız madam dedi, mua muazzam bir hata işlemiş, derhal bu modelin benım olduğumu ilan ede- ceğim. — Tele a bir sessizlik oldu sonra meshur terzı. elbise- denebilir. mec- İlkbaharın ilk modası Tebessümü — kadar güzel “— Hayır dedi.. bu sizin için an- cak bir reklam olur.. Ve o taktirde, size yarım milyon zarar ziyan davası açarım. Çünkü şimdi herkes o modeli benim zannetti ve beğendi. Siz modeli bana satın ve ilk arzuları karşılıyabil- mem için derhal 100 tayyör hazırla- yın..” Ve hazır elbiseci dışarda kaza- nacagı paranın üç mislini kazanmıştı!. Tabii büyük terzi de bir o kadar!. Kadınlar bu sene ilkbahar ve yaz için genç gösteren, sade ve çok renkli, iç açıcı elbiseler seçecekler. Mantolar gine düz hatlıdır. "Dra" umaşlar, pamuklu kadifeler, ekoseli, çizgili veya düz "Shetland" modadır. a kapalı, kollu veya kol- SsUz elbıseler ekseriya aynı kumaştan yapılmış manto veya ceketlerle ta- mamlanıyor ve böylece "takım elbise" modası gittikçe artıyor.. Bundan baş- ka mantolarla, aynı kumaştan yapılmış etekler, bu sene çok modadır. Tayyörlere gelınce 1955 senesi On- ların zafer senesidir. diyebiliriz. Her "style" de her cins kumaştan, her renkte tayyörler modadır. Bu tayyör - lerin etekleri dar veya pliseli, veya bol olabilir. fakat ceketlerin beli geçen seneki gibi bol değildir.. Görülüyor ki modayı yalnız büyük terziler değil, elbiseleri giyecek olan kadınlar da yapmaktadır. Belleri sıkmayı tercih eden kadınlar H modasını ortadan kal- dırdılar Aynı kumaştan elbise ve ceket modası, pratik olduğu için devam et- mektedır Bazen bu ceketlerin yakası tamamile aşık olup, içindeki entarinin yakası ile kapanmaktadır. Bazen de ceketler tamamile kolsuzdur ve için- deki elbisenin kolları ceketin kolları imiş hissini verir. Kokteyt elbiseleri "nylon" kuma, ailesine büyük bir zaaf göstermiştir. Zaten yazın basmadan tutun da, en ağır elbiselere kadar heryerde, sık sık yıkanabilen, buruşmıyan nylon kumaş damgasını göreceğiz.. Bu da rahatın lükse tercih edilmesidir.. ece için bilekten yukarıda biten elbiseler daha gözdedir. Fakat bunlar cok geniş iş eteklikleri ile şisirilmis ve zengınlestırılmış Gine gecen yaz gibi, parlak ve beyaz zemınh basmalar, pamuklular gazino, ve dans yerlerınde ipekliler- den daha çok hoşa gıdecektır Hele bunlar nylon olur! Kiremit kırmızısı görünüş Kadın modasında Parisle bas ede- bulunan Ame- ceğini anlamış rıkahlar Şubatın ilk haftasında İlk- bahar modellerini teshir edecek olan Paris terzilerinden biraz olsun dünya- nın dikkatini çekmek gayretile olacak hiç olmazsa erkek modasında bir ihti- lal yaratmak hevesine düşmüş bulu- nuyorlar. 1955 Ocak ayında Amerika- lıların erkek giyimindeki ihtilali baş- lamış bulunuyor. Gerçi buna ihtilal demek pek o kadar doğru değil, çün- kü teşhır edilen modellerden görülü- Bu mevsim göreceğiz Okutana değil, okuyana bak yor ki erkek elbiseleri gene bir ceket ve pantalondan ibarettir. FFakat ne değişik ceket ve pantalonlar!.. Doğrusu bu yeni moda Amerikadan başka hiç- bir yerde yaratılamazdı— Yeni modanın ilk tohumları plaj- larda ve golf sahalarında giyilen çok renkli, "çok desenli gömlekler, kiremit kırmızısı pantalonlar, şortlar ve cimri ir adamın alet sandığından bulunu çıkarılmışa benzeyen şapka ve keplerle atılmış ve tatil günlerini de giyimli gösteren fakat rahatlık bas vasfı olan elbiselerle gelişmiştir. En nihayet, ge- -en hafta Manhattan'ın meşhur erkek elbisecisi. Brooks Brothers, kırmızı, yeşil, sarı veya siyah sal yakalı ceket ve yanları yeşil yollu, veya yanından aşağı dar ve muhtelif renkli reyeli veya ekose bir bandı inen siyah pan- talondan müteşekkil "rahat gece elbi- selerini" teshir etmiştir. Erkek elbiselerinin bu rahatlık ve renkliliği erke odasına hakikaten bir yenilik getirmiştir. Eskiden bir erkek, gömlek veya elbisesini — giyer giyer eskitir sonrada gider yerine bir yenisini alır veya yaptırırdı Ameri- kada, yapılan hesaplara göre, bir er- kek üç senede bir elbisesini yeniler- miş. Halbuki şimdi her yere giyilecek elbiseler, gömlekler, çoraplar değişmiş ve her yer için aynı kıyafetler giymek adet olmuştur. Erkek kostümlerinin modellerin- deki değişiklik de bir hayli dramatik- tir. Bundan bir nesil evvel iyi gıyın— miş olmak için bir ekseriya omuzları pamuklu, ve geniş yakalı kruaze elbise giyerdi. (Bu elbiseler aynı zamada biraz şışkınce gobeklerı kamufle ettiği için, 35 ind sonra kendini koyuvermiş erkekler bu mo- deli çok beğenirlerdi). Bu gün ise te- mayül daha rahat, tabii omuzlu, tek düğmeli elbiselere. doğru gitmektedir. u tek düğmeli erkek elbiseleri Brooks Brothers'ın senelerdenberi ko- lej talebelerine sattıgı elbiselere çok benzediğinden, .yeni erkek modasının ismi "Kolej görünüşü" dür. AKİS, 19 ŞUBAT 1955