19 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

19 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER maazallah bir başka parti iktidara gelir veya siz vekillikden ayrılırsanız bu tevkif sebeblerı telılıkelı sılahlar olur. Böyle sila lıl eydan çıkarmak doğru mudur? Vekil buna cevap vermemeği ter- cih etmiş, gazetecilerden yukarıda bahsedilen iki peşin hükmü münakaşa etmemelerini istemiştir Meclis'e düşen — vazife S adece bu basın toplantısı bile tev- kif sebeblerının hurrıyetlerımızı beliğ şekilde göstermektedir. Demokrat Partinin iyi niyetinden kim şüphe etmiyebilir. Fakat devlet ıdaresı kanunlarla olur, tek başına iyi niyet kafi gelmez. Üste- lik gene böyle iyi niyete — dayanacağı bildirilen basin kanunu tecrübesi de ortadadır. Dr. Mükerrem Sarol - Bedii Faik davasında Burhan Belge'nin meş- hur Türksesi gazetesinde yazdığı dik- kate şayan bir makaleyi AKİS iki sayı evvel hatırlatmıştı. O zamanlar Burhan Beige istedikleri nesriyatı kestirmek yetkısının savcılara tanınmasını tavsi- . Böylece, hoşa gitmiyecek VA ” dos" — denilebilinecekti. Yeni tevkif sebebleri, aynı gayeye bas- ka yoldan gitmektedir. Bunlar kanun- laştığı takdirde ne basin, ne masını hiç bir hürriyetimiz emniyet altında sayı- amaz. O zaman Türkiye'de gazetecilik apmak ancak maceraperestlerin cüret edebilecekleri bir lıareket olacaktır. Hoşa gitmiyecek he azıdan dolayı tevkif edilme ıhtımalı belirecektir. okrat Parti Maeclis Dem grubu, arazı vergisinin — arttırılması teklıfıne tarafını görmek için, mutlaka tatbika- tını ve kurbanlar vermesini beklemi- elim. Bu teklif aksaktır. Tehlikelidir. Millevekilleri sadece reylerinin değil, hürriyetlerimizin de bekçiliğini yap- ak mecburiyetindedirler. rağmen en basit realizm, eğer Başvekil israr ederse tekliflerin kanunlaşacağını göstermektedir. Ad- nan M enderes'in bu yola gitmemesini istiyoruz. Sadece istemiyor, bekliyo- bu tasarıyı gerı al- İ mümasil vakalar ise başka bır formül bulunabilir. Fakat leri" kanunlaştığı takdirde, demokrasi reji- mimize bir fatiha okumaktan başka yapacak şey kalmıyacaktır. O zaman, bunca miicadeleye yazık I mı ve bu milleti aynı mücade- leleri yeniden yapmağa mecbur etmek bugün iktidarda bulunanlara ne fayda verir? 6 D. P. Ölmek ya da kalmak O gün gazetelerin — birinci sayfaları, bin türlü havadisle doluydu Büyük manşetler gözleri çekiyordu. Malen- kofun istifasının dünyada uyandırdığı şaskınlık devam ediyordu. Türkiye - Irak paktını lıazırlıkları ılerlıyordu Gelır vergısı tasarısı kom nda kabul . Arazi vergısıne aıt itirazlar devam edıyordu. Fakat bir mühim ha- ber, bırakınmız büyük manşetleri, birin- ci sayfaya bile JTayık görülmemişti Hatta pek çok gazete bunu bahis zuu bile etmemişti. Belki Ankara dakı muhabirleri haberdar — olamamışlardı, belki gazetelerin gece sekreterleri ha- diseye ehemmiyet vermemişlerdi. De- mokrat Partinin Genel İdare kurulu toplanmıştı Demokrat Parti Genel İdare Ku- rulunun toplanması başlı fevkaladeliktir. Zira tam dir. Parti ile alakalı hadiseleri bile bu kurulun sayın azaları çok zaman gaze- telerden ögrenmekte, bazılarına pek ziyade şasmaktadırlar Azalardan bir kıs hem de büy bir kısmı: Fuad Koprulu, Osman Şevkı Çıçekdag, Sıtkı Yırcalı, Emin Kalafat Samed Ağaoğlu... - vekildir . Buna ragmen olup bitenlerin mesulıyetınde galiha kendilerine fazla bır hisse düşürül- memeye ihtimam - gosterılmektedır Bütün bu sebepler Kurulu bah mevzuu toplantısını gene ehe yet- siz bir toplantı addettırebılırdı. Fakat hakikat başka türlüydü Hakikaten, bir kanadı Zafer gaze- tesi tarafından işgal edilen Demokrat Parti Ge nın etrafında Genel Kurul azaları saat 17 de toplandıgı zaman bir meselenin üzerinde büyük ehemmiyetle duruldu: Arazi vergisi Anadoluda H ukumet Meclise bir tasarı sevket- kopan — fırtına zat başvekilden gelmişti. Paraya ihti- yaç vardı. Bir yandan Gelir vergisi fazla kazanç sahiplerine daha büyük mükellefiyet yüklerken öte taraftan adeta unutulmuş bir vergiye el atılı- yordu. Eğer işin doğrusu ıstenılırse, Halbuki, hem arazinin kıymeti art- mıştı kazanıyorlardı Hükümet kuşı hükümle arazi vergisin için dokuz misli arttırılmasını ediyordu. Niçin dokuz misli de mesela sekiz ve on misli değil? Buna, makul bir izah tarzı bulmak son derece müş- kildir. İhtiyaçlar göz önünde tutula- rak l ö oldu. Demokrat Parti anda ayaklandı. Mebuslara mektuplar arttıysa, bunların pek çoğu hükümet tasarısından şikayeti ihtiva ediyordu. Hem mektupların en ehem- miyetlileri Ahmet ağa veya Mehmet ağa değil, mebusların seçim bölgele- rindeki mutemed — adamları parti teskilatını elinde tutan manlar tarafında kaleme mokrat mebuslar icin korkunç - bir Demokrat Partinin reyleri Arazi — vergisi çıkmaya görsün AKİS, 19 ŞUBAT 1955