19 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

19 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

KADIN, Zaman Plastik devri başlıyor.. T aş devri, tunç devri, maden devri bu devirlerde yaşamış olan insanlar hakkında birçok şeyler bili- yorsunuz.. Fakat sizin — yaşadığınız devrin tarihe, plastik devri olarak ge- çecegini bılıyor musunuz? Bugıınku evlerimiz taştan imal edılıyor yarın bunlarda plastikten yapılacak.. Büyük annelerimiz, plastikten ta- baklar ve bardaklar tasavvur edebilir- ler miydi? Halbuki bugün, yemek oda- sındaki — sandalyeler bile plastikten yapılabiliyor.. Vakıa plastik, bugunku lüks evin her odasına girmiş. değildi çünkü plastigin bol, bol imal edıldıgı memleketlerde, halk onu güzelliğinden ziyade ucuzlugu dayanıklığı, ve ha- fifliği için tercil etmektedir.. muhafazakar ve lüks evde bile, bugün plastik bazı sahalara girmiş ve oraları derhal fethetmiştir. Bugün Avrupada, ince zevkli, zengin bir kadın "Limoges" porselenınden yapılmış sofra takımını kaldırıp yerine plastik takım koymaz, sandalyelerini plastikle kaplatmaz fa- kat mutfağını ve banyosunu hiç dü- şünmeden baştanbaşa plastıkle doldu- rur, en nefis çamaşırları naylondandır, gece elbisesini "naylon" tülden, yün kazaklarını "Orion" dan tercih eder, kocasına "naylon" poplininden göm- lekler, çocuklarına baştanbaşa lon" giydirir.. Çorap bahsine gelince, yeryüzünde imal edilen naylonun yüz- de otuzbiri çorap fabrıkalarında kul- lanılmaktadır. Ve bugün "naylon" ço- rap artık dünyayı zaptetmiştir. Bugün en muhafazakar, bir İngiliz lordu bile fildişi tarağını ve meşhur domuz kılı fırçasını terketmemekte inat etse bile, bir disci koltuğuna oturunca, seve, se- ve plastik maddeye teslim olmakta- dır.. Fransada senede 54.000 ton plastik madde sarfedilmektedir.. Bu, adam ba- şına 1 » kilo plastik eder.. Daha az muhafazakar olan Amerikada ise, bu miktar, adam başına 7 kilodur.. Gelecek ilkbaharda Fransada, ta- mamile, plastikten imal edilmiş bir ev teshir edilecektir. Evin yapısında veya eşyalarının imalinde plastikten başka, hiçbir yabancı madde kullanılmıyacak ve bunu, bir çocuk oyuncağı gibi kur- mak kabil olacaktır. Bu evi temizle- mek her çok kolay, hem çok eglencelı bir istir.. Bir bez parçası ile, plastikten imal edilmiş bir cıla sürü- lür sürülmez heryer ışıldar.. Bu tarz bir bina, bilhassa zelzele mıntıkaları için, bıçılmıs kaftandır çünkü yıkıl- dığı taktirde onu hemen, hemen küçük parmağınızla tutabileceksiniz. O kadar hafiftir. Bu eşantiyon evin, derhal bizi alıştıgımız oturak binalardan çıkara- cağını ileri sürmek biraz mübalalı olur. Fakat plastık maddeler, güne tekamül edecek ve ev malzemesı sahasını işgal edecektir.. Çünk ha bugün bile betonun içine ılave edılen plastik bir madde sayesinde betona büyük — bir elastikiyet verilmekte ve onun çatlama tehlikesi önlenmektedir.. Plastiğin kadınlar tarafından kul- 20 lanılan çok yakın bir akrabası Nay on hakkında birçok dedikodular çık- mıştır Naylon madenkömüründen el- de edilen maddelerden yapılmaktadır. Naylon sıhhate zararlı mıdır? ıkarılan bütün dedikodulara rag- aylonun vücuda tamamile zararsız oldugu ispat edilmistir. 1. Naylonun toksik bir hassası yoktur.. Bugün dünyamn her tarafın- da, ameliyathanelerde ve disci mua- yenehanelerınde kullanılan naylonun 15 senedir. hiçbir mahsuru görulme- Naylon allerijik de değildir. Aslında zararsız olan bazı maddelerin bazı insanlara, mesela ekzema gibi ra- hatsızlıklar Verdıgı bilinmektedir. Bir insan bazı kokuya, bir diğeri herhangi bir saç boyasına, bir cins kürke, yüne, bazı ilaçlara karşı hassastır. Önce Amerikada, son günlerde ise Alman- yada, İtalyada, İsviçrede ve Fransada yapılan ciddi tecrübeler, ekzemaya en hassas insanların bile, naylona karşı hiçbir reaksiyon vermediklerini ispat etmıştır Zaten dunyada bugün mil- yonlarca naylon çorap kullanıldığı halde cılt hastalıklarında hiçbir artış kaydedılmemış ve mütahassıslar nay- on aleyhinde hiçbir müsahedede bu- lunmamışlardır aylon muharriş değildir.. Hat- ta çok terleyen ve ciltleri hassas olan insanlar bile naylon elbise ve çamaşır giyebilirler.. Yalnız tabii bunlar, hava- nın içeriye girebilmesini -temin eden gevşek dokumalı naylon kumasi tercih etmeliler. Bugün dünya piyasasında, cins, cins çesit, çesit naylon mevcut- tur. Naylon giyenler onun kaidelerine de riayet etmelidirler. 1 inci sart nay- lonu çok sık, kabilse hergün yıkamak- tır.. Onu yıkarken, kat'iyen sabunlu çıkarmayıp, bol, bol duru suda çalka- layın. Demek ki, suni kumaşlar zanne- dildiği gibi, zararlı değildir.. Hatta "Rhovylon" denilen bir cinsi, vücudu ve adeleleri kuvvetlendiren statik elektrik neşretmektedır ki bu "rhu- matizmalı", agolu", — 'siatikli" insanların ıstırabını kısmen hafiflet- mektedir. sene, Pariste, büyük terziler Bu bile, plastikten imal edılmış kumaşlar kullanmaya başladılar çünkü maşlar yıkanmaya elverişli, bu ku- ve pratik- AKİS, 19 ŞUBAT 1955