12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA 1 — Sınat istihsal ten 180 e çıkarm 2 — Halicin hayat seviyesini yüzde yedi artırma — Ziraî mecmu geliri aynı nis- bette artırmak, — Tediye bilançosunu iktisadi mahiyette olmayan dış yardımlar ol- maksızın temin etmek ar Faure okudugu programın- da Fransanın bu hedeflere 30 Haziran 1956 dan evvel ulaşacağını söylemiştir. Hedefler de görüldüğü gibi pek çümsenecek mahiyette degıldır Edgar Faure Fransaya 15 ay zarfında sınai istihsalin yüzde onsekiz artacağını, halkın hayat seviyesinin yüzde yedi yükseleceğini, bunun fiatlardaki husu— le gelecek tenezzüller, mali tedbirler veya ücretlerdeki ayarlamalar yoluyla saglanacagım ziraatte reform yapıla- cağını, tediye bilançosunun, iktisadi kıstaslara göre denk olacağını vadet- miştir. Bunun için istediği müddet de 15-16 aylık bir devredir. Acaba talih. Edgar Faure'a yaver olacak mıdır? — Fransızlar ümitlerini şimdi Edgar Faure'a bağlamış durum- dalar ve Edgar Faure da tecrübeli bir siyaset adamı olarak herşeyi Meclise açıkça soylemış durumda. Normal ola- rak 16 ay müddetle hiç olmazsa Edgar Faure un başvekıl olması beklenir. Fa- kat 16 aylık bir müddete Fransızlar uzun devre nazarıyla bakarlar; onun için Edgar Faure 6 a kil olarak kalıp kalmıyacagı bellı degıldır aldı ki her an herhangi bir dış poli- tika olayının iktisadi inkişaf progra- mım ikinci plâna duşurmesı ihtimali mevcuttur. Ama bu üç ay- danberi 18 aylık 1ktısadı 1nkışaf prog- ramının tatbik edilmekte olduğu bir memlekette Edgar Faure gibi guzıde bir iktisatçı ve maliyecinin başbakan- lığa getirilmesi - Mendes-France dü- şünce- isabetli olmuştur Edgar Faure programının tatbikinde yalnız değildir, kendisinin en büyük yardımcısı ikti- sat-maliye vekili — Pierre Pflimlindir. Başvekil kendisinden, yarının başvekili diye bahsetmektedir. Uzak Doğu Japonya G.A.T.T.'a giriyor İkinci Cihan harbinden sonra millet- ler bir çeyrek asır zarfında bir nesli iki defa harbe sürükleyen — faciayla karşılaşınca meseleler üzerinde düşü- nüp müşterek tedbirler almaga gayret ettiler; Fikir şu idi: "Birinci ve ikinci cihan harplerinin esas sebebı iktisadi- dir. Öyle ise milletlere serbest ticaret ve adil rekabet şartlarını tanıyalım." Bu fikir tuttu ve birkaç konferanstan sonra tarifeler ve ticaret üzerinde ge- anlaşma imzalandı. imza koymuş olan memleketlerin ade- di şimdi otuz dörttür. Otuz dört devlet her sene Cenevre de toplanarak genel müzakereler açmaktadırlar. Bu sene de GATT'a aza memleketler Cenevre de toplandılar Gündemde Japonyanın a GATT'a aza olarak alınman vardı. Son olarak gelen haberlere göre Ja- ponya ile GATT arasında tarifeler üze- seviyesini 153 14 rinde müzakereler başlamak üzeredir. Bilindiği üzere Japonya, genel anlaş- maya muvakkaten kabul olunmuştur. Tarifeler — üzerindeki müzakereleri GATT adına hususi bir komite yapa- caktır. Bundan sonra GATT'ın icra sekreteri, komiteyle ittifak ettiği tak- dirde J Japonyanın genel anlaşmaya ilti- hakını' sağlayacak iltihak protokolünü hazırlamağa başlıyacaktır. Fakat iş bu kadarla da bilmemektedir. Anlaşmaya imza koymuş memleketlerin üçte iki- sinin muvafakatı de şarttır. Halihazır- da 72 memleket Japonyanın GATTa ıştırakıne taraftardır. Fransa, İngiltere ve Commonwealth'a mensup bazı memleketler her ne kadar Japonyanın GATT'a iştirakini arzulanıyorlarsa da Japonyanın iştirakine karşı da cephe almıyacaklardır. Mutehassısların ka- naatlerine göre Japonyanın iştiraki le- hindeki cereyan gün geçtikçe kuvvet- lenmektedir. Buna rağmen Japonyanın 1şt1rak1n1n ancak haziran ayında müm- kün olabileceği anlaşılmaktadır. GATT bundan evvel de AKİS sü- tunlarında belirtmeğe çalıştığımız gibi ikinci cihan harbinden sonra ticareti serbest kılmak için milletlerarası güm- rük tarifeleri ve ticarete mütedair ge- nel bir anlaşmanın adıdır. Aza mem- leketler birbirlerine karşı en ziyade azharı müsaade kaidesini tatbik ede- ceklerını taahhüd etmektedirler. Bun- dan da anlaşılıyor ki GATT çok taraflı ticaret anlaşmalarıyla ilgili hükümleri İhtiva etmektedir. Gönül arzu ederdi ki Japonya gibi iktisadi ' gücü kuvvetli, imparatorluğu- nun büyük bir kısmını kaybetmiş bir memleket böyle bir anlaşmaya girmek istediği vakit İngiltere, Fransa ve Com- monwealth — memleketleri kolaylıkla Japonyayı kabul etsinler. Maalesef teş- kilâtın kurucuları nazarıyla baktığımız devletler Japonyanın iştirakini pek hoş karşılamıyorlar. Japonyanın rekabet edeceğinden korkuyorlar. Hal- buki Asyanın doğusunda kuvvetli bir Japonya komünist selinin bir an önce durdurulması için batılılarca ne kadar elzemdir! Acaba bastığımız yerleri ta- nımak için daha çok zaman mı geçe- cek? AKİS, 12 MART 1955