12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Müdür derhal tahkikat açtı ve Er- doğan Çaplıdan hadiseyi resmen sor- du. rivaki yapmıştı. Evvelâ dışarı çıkarmaya hakkı yoktu. "söz temsil program müdürlüğü" nden geçirmeliydi. Halbuki program müdürü ile arası iyi bulunmadığından - ne sebep yarabbi! - bu usule riayet etmeye lüzum görmemişti. Zaten mo- nologun, her iki şubece de reddedile- ceğinden emindi. Nitekim o şubeler, müdürün açtığı suale menfi cevap ver- diler. Hayır, pazar günü yayınlanan Daldandala programını görmemişlerdi. Fakat hadise orada kalmadı. Adli tetkikat Kıaırk kadar bandı milletvekili — doğruca Adalet bakanına baş vurmuşlar ve bu "rezalet" in hesabının alakalılardan sorulmasını istemişlerdi. Meşhur 6334 sayılı basın kanunu "radyo ile işlenen suçlar" hakkında da sert hükümler ih- tiva ediyordu. sırada bir gazeteci Osman Şevki Çiçekdağa telefon etti. Hadise hakkın- da malümat ıstıyordu Bakan şu alaka uyandırıcı cevabı verdi: Savcılıga sorunuz. Belki orada bir şey olabilir. ikaten vardı. Başsavcı, tetki- kat yapılmakta oldugunu bildirdi. İd- dia, Meclisin manevi şahsiyetinin Dev- let radyosu tarafından tahkir edildi- ğiydi! Ancak konuşan milletvekili bile değil, sadece adayı idi.. Buna rağmen, alınanlar olmuştu. Nitekim savcılık sonradan adli tahkikata lüzum görme- di. Meselenin bir safhası kapanmış gi- biydi. Mesele guruba getiriliyor F akat — milletvekilleri, y edilmesini hazmetmek niye- tinde değillerdi. Hattâ emir, Devlet vekilinden çıkmış olsa bile. Bir mil- letvekili şöyle diyordu: "— Ikı ua- memurunun iki mebusun valiz- lerini muayene ederken kendilerine hakaret edilmesi hadisesini Guruba getiriyoruz.. Şimdi ortada, topyekün bir hakaret vardır.. Bunun hesabını vekilden soracağız." Hakikaten milletvekilleri araların- da toplandılar ve guruba verecekleri takriri hazırladılar. "Doktor" u sigaya çekeceklerdi. Zira ortada bir tek haki- mesul varsa o da emri veren ba- kandı. Hadise başka bakımdan da alaka uyandırıcıydı, Ankara radyosunun na- bir keşmekeş içinde bulunduğunu gösteriyor, hiç kimsenin hiç kimseden haberi olmadığım ortaya koyuyor ve şahsi emirlerle amların mikrofo- na konulabıldıgını ıspat ediyordu. Mü- düründen — programcısına — kadar hiç kimsenin kaale alındığı yoktu. Barı o makamlar lağvolunsa.. Ha- ütçe dolayısile tasarruf im- kanları araştırılırk n. Olaylarla alay H adise akisler uyandırmaktan geri kalmadı. Pek çok alakalının eteği tutuşmuştu. Bunlar, kendilerini temize çıkarmak için gazete gazete dolaşıyor- AKiS, 12 MART 1955 kendilen'yle Erdoğan Çaplı Emri bâlâdan almış lar, ahbaplarım seferber ediyorlardı. El altından haberler de uçuruyor, Rad- yoevine, programın tekrarlanması için telgrafların yağdığını bildiriyorlardı. Oysa ki havadisin çıktığı gün Samsun- dan gelmiş bir tek telgraftan başka şey yoktu. O telgrafın sahibi de, alaylı bir İisanla programı beğendiğini söylüyor, “her zaman bekleriz" diyordu. Hele Cumhuriyet gazetesınde çı- kan Şu satırlar pek alaka çel "Ankar: bulunan UÇ partıye mensup muhtelif mebuslarla konuştuk. unlar, aşağı yukarı izah ederek böyle bir monologun radyola- ızda okunmasının — memleketimiz- dekı ve radyolarımızdaki demokratik ve hür anlayışın bir misali olduğunu söylediler Sevsi nler, radyolarımızdakı de- mokratık ve hür anlayış" 1! Hele bir de ııç partiye mensup muhtelıf me- buslar” ın kim olduklarını bir öğrene- bilsek... Doktor - Mükerrem - Sarol olma- sın? Yahut Ustad - Erdoğan - Çaplı? Hariciye Memur aranıyor! P azartesi günü —Zafer — gazetesinin İkinci sayfas ında, başında "Harici- ye vekaletınden ıbaresmı taşıyan, al- tında resmi ilân arası olarak (1699) - (389) işareti bulu ilâm görenler hayret ettiler. Harıcıye vekâleti, yeni ur almak için imtihan açıyordu. “"— Allah, Allah dediler. Harıcıye imtihanı daha bir ç ay evvel açıldı. Bir kaç ay sonra yeni bir imtihana ne- YURTTA OLUP BİTENLER den lüzum görüldü? — Hadi, ımtıhan açılacak, bunu 25 Nisana koym: manası ne? bu yıl mezun olanlar da faydalanabil- sin H kikaten dogruydu Gerçı veka- let, ne zaman lüzu açabılırdı. Bu, onun hakk d a bir kaç ay evvel yeni memurlar alın- mıştı. Ustelık Nisanda imtihan olunca muteakıp imtihan çok daha sonraya bırakılmak ger kırdı Şimdi imtihana girecekler geçen imtihanda muvaffak olamayanlarla, hariçten bir kaç kişi olabilirdi. Yani üç, beş kimse.. Tabii muvaffakiyet ıhtımalı de böylece art- tınlıyordu. Evet, bari Haziran beklense u yılın mezunları da verılen hak- tan faydalansaydılar. Şimdi zavallılar, uzun bir müddet sabretmek zorunda kalacaklardı. Nisan imtihanına girecek namzet- lerden biri Yüksel Menderesti. Yük- sel Menderes, Adnan Menderesin oğ- ludur Ihtnnal ki birinci derecede alaka- ldardan habersiz olarak yapılan bu gibi hareketlerin doğru — olmadığını burada belirtmek isteriz. Uzun sene- lerden beri derdimiz, kraldan zıyade taraftarı olanların a bol sayıda bulunmaları ve lıderlerden li- derlerin aılelerıne kadar işlerine yara— arsa hepsini bu yo memnun etmeye çalışmalarıdır. Elbette ki Hariciye vekâleti, istediği zaman imtihan açabilir; fakat bu imtihanların hususi maksat atfına imkân bırakma- yacak normal zamanlara tesadüf etti- rilmesinde fayda bulunduğu gibi ve- kâlete gırmek isteyen bir çok gencin arzusunu da göz önünde tutmak lâ- zımdır. Hususi muamele intibamı u- yandıracak muameleler, aslına bakı- lırsa iktidarlara hiç bir zaman faydalı olmamıştır. Harıcıye imtihanının daha normal bir tarihe bırakılacağım Üümid etmek isteriz. Gümrük Bir zihniyet A şağıdaki mektııbıı okuyunuz ve sonra düğünün "Akis mecmuası yazı işleri Müdürlüğ 29/1/955 ve 19/2/956 tarıhlı mec- mualarınızda Gümrük başlığı altındaki her iki yazınızıda okııdıım Bu yazıla- rınızda en ufak hakikat hissesi olmayup hepsi külliyen yalandır. Şöyleki: Alakalı gazterelere gön- deridigim tekziptede bildirdiğim gibi bavullarımızıw Türk hududunda Güm- rük — memurlarına azamı nezaketle muayene ettirilmiş ve gümrüğe tabi eşyalar bir valiz ıçersınde hududtta tefrik edilerek gümrük resimleri An- karada ödenmek Üüzere —gümrüklere teslim edilmiştir. Yoksa muayene iddia ettiğiniz gibi sirkeci de değil hududta yapılmıştır. Hadiseyi demokrat parti gurubuna getirmemin sebebi, memur- ların hudutta bavullarımızı muayene ettiği için değil bizlere en ağır hakeret lerde bulundukları ve vatandaşların 9