12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Kabinedeki ile Müşavirlerden Cahil Kayra dün degısıklık şayiaları yalanlandı Şayiaların Maliye Vekili Polatkanın istifasından ve istifanın da kabul edilmeyerek geri alınmasından ileri geldiği anlaşıldı Maliye Vekâleti Gelirler UmMum Müdürü Sami Şehbenderler itifa ettiler Türk Sesi'nin mühim haberi! Sıra Maliye vekiline geldi Hükümet Karpuz kabuğu oyunu T elefon çaldı ve aşina bir ses selam sabahtan sonra, heyecan içinde sordu — Havadisi bılıyor musunuz?" «— Hayrola Maliye vekıh Hasan Polatkan İstifa etti ” Telefon kapandı. Fakat başka yerlerde başka tele- fonlar çaldı; başka sesler aynı haberi verdiler. Haber verilen yerler ya ga- zeteler, ya mecmualar, ya havadis ajansları idi. Sanki bir gizli şahsiyet, Maliye vekili Hasan Polatkanın istifa ettiğinin yazılmasını arzuluyordu. Bu tehalük onu gösteriyordu. Ertesi gün, meşhur Türk Sesi ga- zetesi bırıncı sayfasında tam beş sü- tunluk' üç katlı manşetlerle okuyucu- larına şu haberi verdi: Kabinedeki değişiklik şayiaları yalanlandı Şayiaların Maliye vekili Polatkanın is- tifasından ve istifanın da kabul edil- meyerek geri alınmasından ileri geldiği anlaşıldı. Maliye vekâleti Gelirler Umum Mü- dürü Sami Şehbenderler ve müşavir- lerden Sami Kayra dün istifa ettiler Telefonların — esrarı ve havadisin menşei anlaşılmıştı. Ertesi gun Hatan Polatkan verdiği beyanatta "şevkle va- zıfesı başında bulunduğunu,, bildiriyor angi maksatlarla kimler tarafın- dan çıkarıldığı malüm bu gibi haber- ler" e kulak asılmamasını istiyordu. Aynı Türk Sesi gazetesi bundan evvel de Milli Savunma Bakam E Men- derese, İşletmeler Bakanı Prof. Fethi Çelikbaşa aynı neviden oyunlar etmiş- i .Gazetenin bilfiil sahibi, o zamanlar, Devlet bakanı Dr. Mükerrem Sarol idi. 4 1950 den bu yana Hasan Polatkan, kabinede kuvvetlenmiş ve sözü geçen vekillerden biri olmuştu. Döviz mus- luğunu elinde — tutması kendisine ve mevkiine ayrı bir ehemmiyet veriyor- du. Fakat bu iki sebep, aleyhinde bir takım kombinezonlara yol açmıştı. Şimdi, denk etiketiyle getirilen bütçe- nin açıkla bağlanması Maliye bakanı- nın düşmanlarına fırsat vermişti. Bun- lar, aslında topyekün hükümetin hezi- meti olan bir hadisenin yükünü Hasan Polatkanın sırtına bindirmek istiyor- lardı. Fakat başbakan Adnan Mende- res, işlerin hakiki cephesine vakıf bu- lundugundan ve Meclisin reaksiyonu- nun neye ve kimlere karşı olduğunu gayet iyi anladığından Maliye bakanı- nı tutmuştu. Böylece, döndürülmek is- tenilen manevra fiyasko ile neticeleni- yordu. Mamafih, her tarafı birden idare etmek isteyen Adnan Menderes bir kaç gün sonra İstanbula giderken Devlet Bakam Dr. Mükerrem Sarolu da beraberinde götürüyordu. Tazelenen - rivayetler F akat bu "karpuz kabuğu oyunu" r takım şayiaların yenilenmesine Vesıle Vermıştı Meclis, kabinede de- ğişikliğe mutlaka intizar ediyordu. Bakanlardan bazıları hakikaten yıp- ranmışlardı ve bir takım garip hadi- seler kendilerini daha fazla yıpratı- yordu. Adalet bakam Osman Şevki Çiçekdağın umumi efkâra hilafı haki- kat beyanda bulunduğu iddiasile karşı karşıya bırakılmış olması o hakikaten ulvi makama aha uygun birinin - meselâ Hazım Türegün'ün - getiril- mesi temennisini ortaya çıkarıyordu. Hâkimlerimizin teminat durumu hak- kında izhar edilen şüpheler, böyle bir değişiklik olursa kısmen hafifleyecekti. 'İhtimal ki başka bir bakan, "selâhiyet" ini istimalde Osman Şevki Çiçekdağ- d n daha dikkatli ve titiz davranacak- Milli Eğitim bakanının profesörlerin terf'ıı hakkında söz sahibi olmak arzu- sunu izhar etmesi de iyi karşılanma- mış, İstanbul Üniversitesinde galeyana yol açmıştı. Şimdi vazifesi başına iade edilmiş olan Prof. Bülent Nuri Esen'i kürsüsünden eden kararın altında da aynı Celal Yardımcının imzası vardı. Bu karar neden alınmış, neden kaldı- rılmıştı? Meclis pek merak ediyor ve bir takım keyfi muamelelerden şüphe- leniyordu. Bir çok milletvekili tatilin sonunda oklarını yeniden Milli Eğitim bakanına tevcihe hazırlanıyordu. Ta- bit Celâl Yardımcı, mevkiinde kalırsa... Nihayet Ankara radyosunda cere- yan eden ve okuyucularımızın tafsila- tını gene bu sütunlarda buldukları bir hadise Devlet bakam Dr. Mükerrem Sarol hakkında belki de bardağı taşı- ran damla olmak istidadındaydı. Evet, Meclisin şiddetle tenkit ettiği bakanlar her şeye rağmen vardı ve bazı milletvekilleri "kabine, onuncu Maeclisin kabinesi — değildir" diyorlar 1 telik, onuncu Meclis içinde De- mokrat Milletvekillerinden müteşekkil bir gençler gurubu, sesini zaman za- man işittirmek maksadile teşkilatlanı- yordu. Bu gurup ilk meydan muhare- besini, Nisan ayında, basın kanununda ispat hakkının tanınmasını isteyen tek- lif Meclise geldiğinde verecekti. Adnan Menderes ne yapacak? Hükümetin bütçe müzakerelerinden yaralı çıkmış olduğunda şüphe yoktur. Bu vesileyle New-York Times- da intişar eden ve rotasını değiştirme- miş bulunsaydı Halkçı'nın hiç şüphe- Hasan Polatkan Şevkle oturuyormuş AKİS, 12 MART 1955