12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Denizciler Caddesi Yeni Matbaa - Ankara P. K. 582 — Tel: 18992 Fiyat: 60 Kuruş * İmtiyaz Sahibi: Metin TOKER * Yazı İşlerini fiilen idare eden : Cüneyt ARCAYÜREK * Ressam: İzzet ÇETİN * Karikatür : TURHAN Fotoğraf: ASSOCIATED PRESS — ZÜHTÜ ÖVEN * Klişe: Doğan TORUNOĞLU * Abone Şartları : 3 aylık (12 nüsha) : 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) : 24 lira * İlân Şartları : 4 Renkli arka kapak (Tam sayfa) : 0 lira Kapak içi 300 lira ve metin sayfaları Santimi 4 Lira * Dizildiği Yeni Matbaa — Ankara ve Basıldığı Yer : Kapak Resmimiz Emin Kalafat Bugünkü havanın vekili Kendi aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları G ünlerden bir gün bir muhalefet hatibi Meclis kürsüsüne çıkıp da hükümetin dış politikasını tenkit etse, acaba iktidar partisinin Meclis guruba nasıl bir reaksiyon göstere- cek? Günlerden bir gün bir muha- lefet yazarı, - hattâ mutlaka muha- lefet yazarı olmaya da lüzum yok; sadece bir yazar - dış politikanın şöyle değil de böyle olmasını tavsiye etse, acaba muvafakat gazeteleri na- sıl bir ton kullanacaklar? — Büyük Millet Meclisinde son günlerde ce- reyan etmiş bazı müzakereler insanı bu suallere cevap aramaya sevkedi- yor. Zira muhalefet hatipleri söz al- dıklarında Meclis, bunların tasvip- kâr konuşmalarını adeta bir mecbu- riyet saydığını gös- termiştir. Cumhuri- yet Halk Partisi na- CİLT KAPAKLARIMIZ ya olunmaması ciddi bir ihtilaf mev- zuudur ve şiddetli tartışmalara yol açmaktadır, iki taraf birbirini Al- man menfaatlerine zarar vermekle suçlandırmaktadır. Ama hiç kimse muhalefet iktidarı dış politikada tutmuyor diye sadece ona kabahat bulmamaktadır. izde bu mutabakat, tâ 1945 den, yani demokrasiye geçmeye ka- rar verdiğimizden - veya verildiğin- den - beri daha ziyade mecburiyet halinde görülmektedir. 1950 ye ka- dar Demokrat parti ömrünün devam edeceğinden emin bulunmadığı için dış polıtıkada muhalefet yapmasının bir "kapatılma" veya "demokrasi tecrübesine son verme" sebebi ola- bileceğinden daima endişe duymuş ve vatanseverliğini — o B mına yapılan ko- İki cildini tamamlamış — yoldan ispat etmeye nuşma, ana prensip olan AKİS, okuyucula- — çalışmıştır. 1950 den bakmamdan hükü- rından mecmuaların — sonra ise, âdet sü- meti desteklediği nasıl ciltleneceği hususun- — Tüp gitmiştir. halde bazı ihtirazı da malümat isteyen pek Memnuniyetle kayıtlar dermeyan çok mektup almıştır. Oku- — müşahede edilen bir ediyor diye mem- — yucularımız u ektupla- — nokta, partilerin dış nuniyetsizlik uyan- dırmıştır. Parti demek, her şeyden evvel ve her şeyden çok bir ta- kım meseleler hak- kında başka fikirle- re sahip insan top- luluğu demektir. Bu meseleler — arasına zaman zaman — dış politikanın da ka- rında bizim husust cilt ka- pakları yaptırmamızı — ta- lep etmişlerdir. AKİS, bu arzuyu — yerine — getirmiştir. Her iki cildimiz tanesinin f iyatı 350 kuruş- Oku. tur. ıyucularımız bu parayı posta havalesiyle P.K. 582 - Ankara adresine takdirde — ka- der- yolladıkları paklarımız - kendilerine hal gönderı'lecektı'r politikanın esasında hakikaten ve yü- rekten mutabık ol- duklarıdır. — Ancak böyle bir mutaba- kat, dış politikanın tatbiki mevzuunda da partilerin arasın- halefeti mühim ha- diselerden haberdar etmeyi dahi düşün- Onuncu yaşma ba- Okuyucularımız arzu et- — Meyen, onun fikir- san demokrasimiz, tikleri takdırd bize mec- — lerini almaya lüzum bazı iptidatliklerden ualarını — getirebilir. veya görmeyen bir ikti- yavaş yavaş sıyrıl- gönderebilirler. Bunlar ta- her şey olup maya — çalışmalıdır. yafımızdan, aynı fiyata bıttıkten sonra mut- Partilerin dış politi- — ciltlettirilecektir. laka ve — mutlaka ka Üüzerinde aynı kanaatlere sahip olmaları hiç şüp- hesiz harice karşı vaziyetimizi kuv- vetlendirir ve hem memleketin, hem de iktidarın çok işine yarar. Ancak ayrı kanaat taşımanın da vatana ihanet manasına gelmediğini ve mu- halefetin dış politikada hükümeti mutlaka ve hükümet ne yaparsa yapsın desteklemesi gerekmediğini peşinen kabul etmek lâzımdır. Bu- gün —Almanyada iki ana partıyı, Hıristiyan Demokratları ve Sosya- listleri dış politikada derin bir uçu- rum ayırmaktadır. Memleketin si- lahlanması veya — silahlanmaması, Ruslarla görüşülmesi veya görüşül- memesi, batıya angaje olunması ve- “tam tasvip" isterse bunun demokrasiyle fazla alakası bulunmaz. Havanın yumuşaklığından bahse- dildiği şu sırada ve memleketimiz için çok mühim hadiseler cereyan ederken dış politikanın hakiki ma- nasile milli bir politika haline gel- mesi ancak iktidarın muhalefeti ça- ğınp kendisine temaslarını anlatma- sı, izahat vermesi, onun fikrini öğ- renmesi ile kabil olur. Belki bu, "ilk temas" yerine de geçer ve bir takım protokol güçlük- lerini önler. Saygılarımızla AKİS