12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

maksad yoktur. Dünyanın her tarafın- daki Assumption manastırlarının baş- rahıbelerı yazın Fransada toplanmışlar kararı almışlardır. Mektu kararın Arjantındekı tatbikinden ıba— rettir ve başka mâna taşımamaktadır. Baş rahibe, eğer Aralık ayına kadar çocuğun mektepte kalmasına müsaade ettıyse buna sebebin sadece ders dev resinin sona ermesini beklemek oldu ğunu bildirmektedir. Devam eden mücadele H adise, bir buyuk mücadelenin par- çası olduğu için bütün dünyada alâka toplamaktadır. Peron, diktatör- lüğünü kurabilmek ve kuvvetlendire- bilmek maksadile bütün muhalefet yu- valarını teker teker temizlemiş, hepsini susturmuştur. — İşçi konfederasyonu, rdu, basın teker teker ve muhteli yollarla diktatörün kucağına düşmüş- lerdir. Ayakta kalan yalnız Kilise ol- muştur. Kilise, dıktatorluge karşı mü- cadelesine devam e miş ve kilise men- supları bilhassa köylüleri rejim hak- kında tenvir etmekten vaz geçmemiş- lerdir. Bunlar menfaatle satın alınama- dığı gibi kuvvetle de korkutulamamış- lardır. Bunun üzerine Peron Kilisenin itibarım sarsacak mahiyette kararlar almış, bir kısım mallarına el koymuş, nihayet Arjantinde — ayrılmaya cevaz veren kanunu çıkarmıştır.. Kilise, bu kanunla da mücadele etmektedir. Din adamları yalnız faşıst Ar]an— tinde değil komünist Doğu —Avrupa memleketlerinde, Müacaristanda, Yu- goslavyada, Polonyada da diktatörlerin başına dert olmuştur. Diktatörler en güç şekilde onları temizleyebilmekte- dirler. Arjantinde Peron bunlardan ikisini hapishaneye de attırmıştır. Fakat bu da onları uslandırmamıştır. Şimdi daha zecri tedbirlere doğru gi- dileceği rivayetleri dolaşmaktadır. Fa- kat Jeanne Andree'nin hareketi Kili- senin diktatörlüğe kolay kolay teslim olmayacağını bir defa daha göstermesi bakımından mühimdir. Jeanne Andree ismi şimdi Ameri- kan gazetelerıne de geçmiştir. Abone olunuz. Ve« AKİS, 12 MART 1955 KİTAPLAR MİLLETLER VE HÜKÜMDARLAR TARİHİ (Taberi'den çevirenler: Zikir — Ka- diri Ugan ve Ahmet Temir. — Ankara 1954 Maarif Basımevi. 475 sayfa, fiyatı 420 kuruş) . T aberi'nin Tarih ül-Ümem — V'el- Mülük adlı eserinin birinci cilt, birinci kısımdır. Maarif Vekâleti Şark İslâm Klâsikleri'nin 32 nci kitabı ola- rak yayınlanmıştır. aman, gece - gündüz. Tanrının kadim ve ezeli ol- duğu, hilkatin başlangıcı İblis, Âdem- avva, Nuh çağı, Bıyurasp ve Izdihak, Nuh ile İbrahim çağı arasında cere- yan eden hadiseler, Kâbenin inşası, Ibrahimin oğlunu kurban etmesi, Nem- rud bin Kös, Lüt bin Haran ve Sedum- lular, Tanrı dostu İbrahimin ölümü, İsmailin oğullarına ait haberler, İshak bin ibrahim, eserleri ve evlâdı", kita- bın bu kısmının konularındandır. Ter- cümede açık ve akıcı bir ifade kulla- nılmıştır. Bu hususiyetiyle, kitap daha üyük bir okuyucu kitlesi bulacaktır. SONSUZLUK KERVANI (Necip Fazıl Kısakürek'in şiirleri. Ankara 1955 Yıldız Matbaası. 189 say- Ja, fiyatı 350 kuruş). ecip Fazıl Kısaküreğin, "Örümcek ğı", "Kaldırımlar", "Ben ve Öte- si" adlı şiir kitaplarından ve 20 yıllık - bir fasıladan sonra çıkan şiir kitabıdır. Şaır diyor ki: "Eski şiirlerimden bir- çoğunu attım. Ve onlarla bağımı ko- Mal sahibi bensem, bunları istemediğim, - tanımadığım ve çöplüğe attığım bılınsın Aldıklarım attıklarım- dan çok olan şiirlerimi yenileriyle de- metledikten ve bu kitapta derledikten sonra meydana gelen 117 parça şiir, şu ana kadar, şaırlıgımın tam ve ek- sıksız bir kadrosu oluyor. er, fasıllara ayrılmıştır Başlık- ları şunlardı Allah, i ehir, ta- biat, ölüm, kader, korku daussıla uk- de, hafakan manzara, tecrit, kahra- manlar cemiyet Serdengeçti yayın- larının yedinci kitabıdır. Okuyucular, kitabın Öönsözündeki peşin itiraz ve sert ihtara rağmen şair Necip Fazıl'a kavuşmuş olmanın sevincini duyacak- lardır. " SON YAPRAK (THE LAST LEAF) (O'Henry'den hikâyeler. Çeviren : Mehmet Harmancı. İstanbul, — Aralık 1954 Yeni Matbaa. 12443 sayfa, fiyatı 190 kuruş) B u kitapta, Amerika'nın meşhur hi- kâyecisi O'Henry' nın 14 hikâyesi bir arada bulunuyor. on Yaprak" isimli filimde yer alan 5 hikâyeden ikisi de bunlar arasındadır. Diğer iki- sinin tercümesini de, daha önce Var- lık Cep Kitapları serisi içinde çıkan "Yeşil Kapı" da okumuştuk. Kitapta yer alan hikâyeler, türlü cepheleriyle Amerikan hayatim Bunlarla Amerikayı, biraz daha ya dan tanımak mümkün oluyor. il- aksettirmektedir.: OKULLARDA NOT VERME VE SINIF GEÇME PROBLEMLERİ (Hazırlıyan : National Education Association of the United States. Çe- viren: A. G. Atatür. — İstanbul 1954 Maarif Basımevi. 24 sayfa, fiyatı 40 uru. B roşür, Maarif Vekâleti — Öğretmen Kitapları serisindendir. Okullarda not verme ve sınıf geçme meseleleriyle ilgili şu konulan incelemektedir: not ve sınıf me, öğretmenlerin, Verdik- leri notlara güvenilebilir mi, not'un ne gibi bir rolü vardır, en iyi not verme şekli hangisidir, sabit standartlara göre not verme usulü, öğrencinin kabiliye- tine göre not verme, hem gayrete ve hem de başarıya göre not verme, şah- siyet özelliklerinin degerlendırılmesi, notlar Ööğrenciyi takip etmeli midir, karneye ihtiyaç var mıdır, Veliler ne- ler hakkında - bilgi edinmek isterler, yeni tip karnelerin amacı nedir, sınıf geçme meselesi, çocuklar yılda bir mi, yoksa altı ayda bir mi sınıf geçmelıdır terfi esaslarında ne gibi prensipler hâ- kim olmalıdır, butun çocukları geçir- meli mi, test ölçüler, not verme Ve sınıf. geçmeyı islah için ne yapı- labilir.. Kitabın sonunda 17 inceleme ve münakaşa konusu vardır. Kitap, konu ile ilgili mühim bir rol oynaya- DİŞİ KEDİ (Colette'in bir romanı. — Çeviren: Azra Er hat. İstanbul, Aralık 1954 Yeni Matbaa. 111 sayfa, fiyatı 100 kuruş). C olette'in, kadın ruhunu bütün te- ferrüatiyle ve tam isabetle akset- tirdiğinde ittifak edilmektedir. — Üslü- bundaki hususiyetle de dikkati çekmiş olan bu Fransız kadın romancısı, bizde henüz tanınmış değildir. Dişi Kedi - seksen yaşım aştıktan sonra - yakın yıllarda ölen Colette'in sanat kudretini belirtmektedir. Varlık yayınları ara- sında çıkan bu kitap, Colette'i tanıma yolunda bir başlangıç olacaktır. "Dışı Kedi", kedisini Ççok sev n bir genç, tecrübesiz, şımarık delikanlıyla onun saf, gene genç karısı arasındaki mace- ranın ' hikâyesidir. Kedi, romanda, de- likanlının serazad günlerinin sembolü- dür. En sonda "Dişi Kedi" genç kadını yenecek ve yuvayı yıkacaktır. ALTIN BÖCEK (Edgar Allan POE'dan hikâyeler. Çeviren: Mehmet Akder. İstanbul 1955 Yeni Matbaa. 109 sayfa, fiyatı 100 kuruş). K itapta, Altın Böcek, Kızıl ölümün Maskesi, Aksak Kurbağa, Dr. Tarr ve Profesör Fether'in Sistemi, Mustatil Sandık, Sfenks, Kara Kedi, Bir Hafta İçinde Uç Pazar adlı hikâyeler bulun- maktadır. — Varlık Yayınları arasında, daha önce aynı yazarın "Morg Sokağı Cinayeti" adlı bir eseri çıkmıştı. Bu si- hirli hikâyeler de, o eser gibi heyecan ve zevkle okunacaktır. 19