12 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER ceklerdir? İşte burada, biraz evvel ba- his mevzuu edilen ve bilhassa John Foster Dulles tarafından açıktan açı- ğa söylenilen "Rus milletinin meşru hak, arzu ve menfaatleri" gelmektedır» Rusyaya teklif edilecek olan bun dır. Pazarlık bunların üzerinde yapı— ır a, bu pazarlığa girişecek mi- dir9 Şımdıde bir şey söylemek im- kânsızdır. Zira Almanyanın silahlan- dırılmasını önlemek hususundaki gay- retlerinin henüz sonuna gelmemiştir. Ancak girişmesi ihtimali mevcut bu- lunduğuna göre "meşru hak, arzu ve menfaatleri" Rus milletininkilerle ka- rışması ihtimali bulunan milletler şimdiden Amerika ve İngiltere devlet adamlarına böyle bir pazarlığa müsaa- de etmeyeceklerini adamakıllı ve bir defa daha açıkca ifade ederlerse zara- rından çok faydası bulunan bir iş yap- mış olurlar. İhtiyatın, dokunmamıştır. Orta Doğu Mısır çırpınıyor hiç kimseye kötülüğü Selah Salem elini çenesine koydu ve düşündü. Parayı nereden bula- caktı? Ürdünü batıdan ayırmak için dolara ihtiyaç vardı. Hem de, senede 22 milyon dolara! Zira Ürdün bütçe- sindeki bu miktar açığı her yıl İngil- tere kapatıyordu. Ürdüne "Batıyı bı- rak, bize gel" demek kolaydı Fakat bunun için, açığı da k mak gere- kiyordu. Mısırın Milli Istıkamet bakanı Şamdan — doğruca Suudi Arabistana gitti. Petrol memleketi Suudi Arabis- tan arap âleminin para babasıydı. Aynı esnada ise ÜUrdünün genç kiralı PHüseyin Türkiye tarafından memleketine hediye edilen uçakları teftiş ve Türkiyenin müttefiki Pakis- tana hareket ediyordu. Kral Hüseyin orada son derece şatafatlı bir hüsnü- kabul görecek ve Pakistanlı liderler Selah Salem dert anlatıyor Marko paşaya! 16 Çan-Kay-Şek Gerilla gününde Geçmişe mazi derler kendisine Batı ile teması kaybetme- mesinin faydalarını anlatacaklar, Türk- rak paktına katılmasını isteyeceklerdi. Şamdaki Selah marifetler Salemin Şam seyahati başarılı miş, kurnaz binbaşı Suriyenin acemi devlet adamlarını kandırmakta güçlük çekmemiş, bu arada İskende- run ve Antakyayı tekrar — Suriyeye vaad etmekten kaçınmamıştı. İnsanlar malik olmadıkları şeyleri kolaylıkla vaad ederler. Asıl tuhaf olan, Suriye- nin buna inanmasıdır. Türkiye ile Irak arasında bir pakt imzalandığından beri Mısırın bütün ga yre ı otekı arap devletlerini muha faz, mek ve — onların başına geçip Batı 1le büyük bir pazarlığa gırışmek böylece de arap âleminin bütün da- valarını halletmektir. Bunun kaba bir yalan olduğunda zerrece şüphe yoktur. Arap davalarının hal yolu elbette ki bu değildir. Ama Mısır, liderliği elinde tutmak için çırpınmaktadır. İngiltere ile Amerika ise Orta Doğuda bir em- niyet sistemi kurmak vazifesini Tür- kıyey] Vermışlerdır ve Türkiye hür dünyaya bu hizmeti büyük bir başarı ile yapmaktadır Selah Salem Suriyelilere Türk - Irak paktım başka şekilde anlatmış, andlaşmanın bir takım gizli maddeleri bulunduğunu söylemiş ve andlaşma ile Suriyenin tehdit edildiğini söyle- miştir. Bunların aslı olmadığı şüphesiz- dir. Fakat Milli İstikamet bakam, mu- hataplarım kandırmaya muvaffak ol- muş ve Suriye ile Mısır arasında bir andlaşma imzalamıştır. Ancak andlaş- ma garip bir andlaşmadır ve esasları ancak Selah Salemin diğer arap mem- leketlerini ziyaretindin sonra yayın- lanacaktır. Yani andlaşma elastikidir ve öteki başkentlerde, izhar olunacak arzulara göre tadile uğrayacaktır. An- cak bir mühim esası gayet iyi bilin- mektedir: pakta dahil olan arap mem- leketleri, başka hiç bir andlaşmaya sahip olamayacaklardır Yani Urdün, İngiltere ile, Irak Türkiye ile andlaş— malarını Mısırın - hatırı için feshede- ceklerdir. İşte Ürdünün para ihtiyacı a buradan doğmaktadır. Ayrıca arap milletleri müşterek bir ordu kuracak- lar ve Orta Doğunun savunmasını bununla temin edeceklerdir. İsrailin verdiği misal Bu şurada Gazzede İsrail ile muh- teşem Mıiısır ordusu çarpışıyor ve Mısırlılar yahudiler in önünde bir defa daha kaçıyorlardı. Tecavüz israilden gelmiş, hudut bölgesinde — yahudi as- kerleri araplar üzerine ateş açmışlar- dı. Mısırlılar 40 ölü vermişler ve vazi- yeti derhal Birleşmiş Milletlere akset- tirmişlerdi. Fakat Çöl aslanı Cemal Abdülnasır prestije halel vermemek için arapların muharebe edeceklerini söylemeyi unutmamıştı. Bu küçük mi- sal, Mısır plânının nasıl bir hayal ol- duğunu göstermektedir. Japonya Rusya ile müzakere B ir Chrysler Imperial — Japonyanın muhtelif şehirlerinde — duruyor ve üzerindeki hoparlörden bir ses işitili- yordu : "— Aziz vatandaşlarım, ben Hato- yamayım.." Japon başvekili Hatoyama seçim kampanyasını böyle yapmış ve seçimi de böyle kazanmıştı. Liberal Yoşıda fena bir hezimete uğramıştı. Şimdi ponyada herkes, normal bir munasebat için Rusyayla müzakerelerin açılmasını beklemektedır Bu müzakereler Hato- n Demokrat Partisinin seçim- lerdekı başhca taktıgı olmuştur. Kam- AKİS, 12 MART 1955