8 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

8 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

ye, sırta, karna doğru yayılır. Ölüm kor- kusu verecek derecede şiddetli, yanıcı, batıcı, ezici vasıftadır. Hasta kalbin bir elle sıkıldığını zanneder. İlk ağrı sı- lasında kollaps ve senkopla öldüren kriz- ler olduğu gibi hiç ağrı yapmadan be- o . Ajitedir. Bulantı, kusma, , ne- fes darlığı, dudaklarında morluk vardır. Ateşi yükselir, tansiyonu düşer. Kalp sesleri sönüktür. Kanda İlökositler çoğa- lr. Alyuvarların çöküşü hızlanır. En- farktüs kalbin ön — duvarında ise din- lemekle bir sürtünme, bir frotman du- yulur. İdrarda şeker çıkar. Sebebi belli değildir. Hastanın nabzının çok hızlan- kötü bir alâmettir. Kalbin yedek kudretini tüketir. Bu hastalığı teşkis et- mek ve kalbin içinde enfarktüsün teşek- kul ettiği bölgeyi iyice tesbit etmek i- iyi Ieşhıs çaresı elekrokardiyog- a tetkikile çok güzel bilgiler edinilir, ve sonucu üzerinde kesin kararlar veri- Hastalığın gidişi i hastadan hastaya çok Hayatta tanılamıyan, ağrı- sız belirtisiz, sessiz giden, ancak otopside enfarktüs geçirdiği anlaşılan vakalar var- dır. Bazılarında ise hastalık felâket halin Birkaç saatte veya günde ö- İlk akseyi atlatanların yarısı on seneden fazla yaşıyabilir. Bland ve White'in 200 vakasından 38 i - B 19- birinci ayda ölmüşler, 50 si - 825 - on seneden fazla yaşamışlardır. İlk akseden kırk yıl sonra hayatta kalan vakalar da Ortalama yaşama süresi ilk ak- seden sonra 4 * 5 yıldır. Yeni bir istatis- tikte 3450 vakadan 405 şi 10 yıl veya daha fazla yaşamıştır. İlk akse esnasında ölüm nisbeti 9610 - 15 arasındadır. İlk akseden sonra 15 - 20 yıl yaşayan ve hâ- lâ kontrolümüzde olan hastalarda var- dır. Teşhis ve tedavi imkânları genişle- dikçe hastalığın sonucu da korkunç ve vahim durumunu değiştirmekte daha ü- mid verici bir hal almaktadır. Tedavi ve korunma Kalbinden şikâyeti olan, anjine ben- zer sıkıntılar hisseden hastaları zora de başlar. lümle sonuçlanır. it telâkki edilen kimseleri zahmetli iş- lerden yorgunluklardan, eforlardan ko- rumak, koroner damarlara zarar vermesi muhtemel maddeleri, muharriş yemek leri kesmek, sigara, alkol kahve, çay su- iistimalini menetmek, sürmenajlardan, sakınmak koruyucu tedbirler arasında sa- yılabilir. Kriz baş gösterdikten sonra yapıla- cak şey, hastayı katt'i yatak ıstırahat ine almaktır. Bu istirahat reyine göre haftalarca sürebilir. Bu hastalığın özel bir tedavisi yoktur. Ancak sifilize olanlarda spesifik ilâçlar kullanı- lır. Koroner damarları açıcı ilâçlar fay- Kanın pıhtılaşmasına engel olan ilâçlarda tronboz teşekkülünü me- netmek için kullanılmaktadır. Hastaların oksijen tedavısınden fayda gördükleri de muhakkaktı Dr. E. E. AKİS, 8 EKIM 1955 MUSİKİ Opera "Yepyeni" bir usül Bilet satışında büyük bir — «Yenilik.» yapıldıktan sonra Opera'nın, 1955 - 56 mevsimline repertuarının oldukça es- kimiş bir eseri ile girmesi her halde pek tabii addedildi. Her şeyde de yenilik is- tenemezdi yal Hem Opera ve Büyük Ti- yatroda, hem de Küçük Tiyatroda aynı yerleri, şimdiden bütün mevsim için a- yırtmanız mümkün kaçıncı temsile gitmek ıstedıgınızı bildireceksi- niz, o kadar... Böylece, meselâ program- daki bütün eserlerin ikinci temsilinde ye- riniz 'hazır olacak. İşin en iyi tarafı: Baş- langıçta hiç bin ücret öÖdemiyeceksiniz. Ancak, her temsilden üç gün önce bile- tinizi almak mecburiyetindesiniz. —Aksi halde yeriniz başkasına satılaca Bütün bunlara rağmen, abone olan- lar dahi bilet temin etme endişesinden henüz tamamen kurtulmuş değiller: Se- zon başladığı 'halde programdaki eser- lerin tarihleri ve her birinin kaçar defa temsil edileceği tesbit olunmamıştır. Bu mevzuda aboneleri çeşitli sürprizler bek- lemektedir. Yedinci, sekızıncı temsillere kadar yer ayırtabilm mümkündür Halbuki programdaki eserlerın bir çogu Rigoletto, Madam Bubterfly gibi - da- ha önce tekrar tekrar sahneye konmuş- lardır ve kuvvetli bir ihtimale göre bun- lar birkaç defa temsil edileceklerdir. O hade, meselâ altıncı veya sekizinci tem- siller için abone olanların yerlerinin üç defa temsil edilen bir eserde nasıl temin olunacağı meçhuldür Ücret peşin alınmadıgı için, bir çok aboneler yerlerini «her ihtimale karşı» ayırtmışlardır. Esasen günleri henüz tes- bit edilmemiş olan temsillere gitmek i- çin şimdiden kat'i karar vermeğe imkân Bu vaziyet karşısında, abone ol- yoktur. mayanlar temsıllerı daıma arka sıralar- dan takip etmek veya her temsilden üç gün önce iade edılen yerleri temin ede- bilmek için gişelere üşüşmek zorunda ka- lacaklardır. İşte, yapılan yenilik buna benzer çeşitli mahzurlar yüzünden, abo- neleri de, abone olmayanları da düşün- dürmektedir. «Abonmanı Usulü» bir. çok memle- ketlerde bilhassa seyircilerin bilet temi- ni hususundaki endişelerini bertaraf i- çin tatbik olunmaktadır. Ancak hiç de gelişi güzel bir usul değildir. Avrupa'da muayyen bir mevsimin biletleri satışa çı- kartılırken herşeyden önce bütün prog- m; yani her eserin ismi, ka fa tem- sil o]unacağı ve bunların temsil tarihleri kat'i olarak ilân edilir. Seyirci, öğrendikten sonra yerini rahatça tır. Hangi günlerin kendisi için müsait olduğuna kanaat getirmiş bulunmakta- dır. Ayrıca, ücret peşin alınır. Böylelik- le, her sefer tekrar gişeye gitmeğe lüzum kalmaz ve herhangi bir şahsın bir yeri «belki giderim» diye son günlere kadar işgal etmesi mahzuru bertaraf edilmiş o- lur Herhangi bir sebeple abone olama- yanların da iyi yer temin etmelerine im- kân bırakılmaktadır. Bunun için her ese- rin birkaç temsilinde abonman usülü tatbik edilmez Bizde bu tarz, şüphesiz ki gişelerde- ki izdihamı önlemek için ihdas edilmiş- tir. Ancak, bütün teferruatı nazarı iti- bara alınmadığı için bir takım mahzur- ları izale ederken, yenilerini ortaya çı- kartmaktadır. Halbuki, biletleri - geçen mevsimlerde — olduğu gibi - temsillerden birkaç gün değil, birkaç hafta önce satı- şa arzetmek çok daha kestirme bir hâl tarzı olabilirdi. Bundan başka, abone u- sülü salonun yalnız muayyen bir kısmın- "Rigoletto,, Yazık — ki hastalandılar 31