5 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

5 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

dan hazırlanmaktadır Nısbeten az tok- siktir. tiği zaman bu ilâca baş vurulmakta, böy- lece tansiyon düşürülerek kontrollu bir hipotansiyon altında rahatça ve kansız olarak operasyon yapılabilmektedir. Ace- le durumlarda, meselâ bir beyin kana- ması, bir eklampsi, bir beyin ödemi veya glokom krizi sırasında da bu ilâçdan faydalanmak mümkündür. Largactyl de gangliyoplejik bir ilâçtır. Hibernasyon- dan bahsederken daha önce bu ilâç için gerekli bılgılerı Vermıştık (4560 R. P.) işaretile de gösterilen bu maddenin 25 mgr. lık tabletlerı vardır.. Günde 100 mgr. verilebilir. Hipertansiyon bir yan- dan da pskosomatik br hastalık sayıldı- ğına göre ara beyinden kalkan nörojen dürtüleride bloke eden bu madde, psiko- jen faktörlerin ön plânda olduğu hiper- tansiyon vakalarında bilhassa tavsiyeye değer. Çavdar mahmuzunun dihidrojene türevleri ve bunların üçünün karıştırıl- masile hazırlanan hydergine (CCK 179 Sandoz) da senpatik blokajı yapan, sen- patik sinirlerin vazokonstriktör tesirini tâdil veya nehyeden bir maddedir. Rauwolfia Rauwolfia serpentina (Ophioxylon ,ser- pentinuanı) denilen nebatın köklerin- den elde edilen alkaloidler sedatif — ve tansiyon düşürücüdürler. Hindistanda senelerdenberi bu madde sara, delilik, uykusuzluk, histeri, eklampsi ve tansiyon yüksekliği tedavisinde kullanılmaktadır. Köklerden elde edilen alkaloidlerden bir kısmının sedatif, bir kısmının hipotansif olduğu görülmüştür. Bacı yazarlar rau- wolfia alkaloidlerinin sadece hipotansif olduğunu söylemektedirler. Tansiyonu da bu yoldan, yani sınır sistemini yatış- tırarak düşürdüğüne maktadırlar. Bu alkaloidler tek başlarına pek mües- sir olmadıkları halde başka bir hipotan- sif madde ile kullanıldıkları zaman ham onların tansiyon düşürücü tesirlerini ar- tırmakta, hem de toksısıtelerını azalt- maktadırlar. Bunlardan Raudix Sgu- ilbb firması tarafından hazırlanmaktdır Rauwolfia köklerinin tozundan ibarettir- 50 mgr. lık drajeleri vardır. Günde 4 - 6 adet verilir. Serpasil ise, Ciba firması tarafından hazırlanmaktadır. Rauwoifia'- dan çıkarılan ve Reserpine denilen hipo- tansif alkoloidle hazırlanmış bir prepa- rattır. 0.10 ve 0.25 lik tabletleri vardır. Bir de hem sedatif, hem de hipotansif alkaloidleri ihtiva eden preparatlar var- dır. Kombine tedavi! İki —veya daha ziyade tansiyon düşü- rücü maddenin birlikte kullanılma- sında fayda vardır. Bu suretle herbiri toksik olan ilâçlardan azar miktar alına- ilâçların sinerjik tesirle- rile hastalıkta daha büyük bir salâh ten- mini kabil olur. En çok kullanılan kom- binasyon Rauwolfia - veratrum, Rauw- olfia - veratrum - apresolin, rauwolfia - veratrum - hexamethonium, apresoline - heKamethonium şeklindedir Dr. E. E. 26 KİTAPLAR RESİMLİ OSMANLI PADİŞAHLARI (Yazan ve Tresimleyen: Şefik Diren- oğlu. İstanbul 1955 Kristal Matbaa ve Ciltevi. 80 Sayfa, fiyatı 150 kuruş.) Osmanlı İmparatorluğunu 600 yıl i- dare eden 36 padişahın hayat ve şahsiyeti hakkında kısa ve kesin bilgiler verilmekte ve zamanlarındaki mühim ta- rihi olaylar kısa özetler hâlinde madde- leştirilmektedir. İyi cins kâğıda basılmış olan eserde, yaprakların bir yüzünde bu bilgiler, diğer yüzünde padişahların, her birinin birer tablo hainde resimleri bu- lunmaktadır. Kitabın önsözünde şöyle de- niyor. «Hedefimiz ne öğmek, ne de yer- mektir. Sadece, delisinden âlimine, şai- rinden zalimine kadar padişahlar hak- kında basit bilgiler vermektir.» Tarih kitaplarından daha açık ve sade bir dille ele alınan konu, orijinal resimlerle sokulmuştur. Bilhassa ilk ve ortaokul öğrencileri, lise öğrenci- leri için, zevkle okunabilir, tarih dersle- rine yardımcı bir kitaptır. İstanbul F. K. 1207 den ve Davutpaşa İlk Okulu Baş- öğretmeni, M. Kemal Paşa (Bursa) adre- sinden temin edilebilir. İÇTİHATLI VE İZAHLI CEZA HÜKÜMLERİNİ MUHTEVİ KANUN VE NİZAMNAME- ER (Hazırlayanlar: Temyiz Mahkemesi C. Başmüddeiumumi M. Fahrettin Kı- yak, T. M. 3. Ceza D. Rap. Sabaha Taş- cıoğlu, Av. Sadi Kazancı, Av. Ömer Fa- ik Güven. Ankara 1955 Yıldız Matbaası, L Cilt, 827 sayfa). Kanunlarumızın — sayısı — 7000 yaklaş- mıştır. Bir o kadar da nizamname vardır. Değişen, kaldırılan, ilâveler gö- ren bu kanun ve nizamnameler içinden ceza hükmü taşıyanları bulup çıkarmak ve öğrenmek, yahut bir gözden geçirmek meseledir. Fakat bunları bilmek mecbu- riyetindeyiz. Zira, T. Ceza Kanununun 4 ü maddesi «kanunu 'bilmemek ma- zeret sayılmaız» kaidesini koymuştur. 19 defa tâdile uğrıyan T. C. Kanu- nunu ve Askeri Ceza Kanununu bilmek le, vatandaş olanak yetinenleyiz. Ceza hükmü taşıyan bütün hususi kanunları da bilmemiz lâzımdır. Bütün bunları, tek metin halinde, noksansız olarak ve en emin kaynaklardan tarayarak bir ara- ya toplıyan bir kitaba büyük ihtiyaç vardı. Dört yetkili hukukçumuzun, bu işi ele alarak başarmış olmaları, tatbikatçı- ları oluğu kadar, bütün vatandaşları da sevindirecektir. Üç ciltte tamamlanacak olan bu kül- liyatın ilk cildi iyi akis bir kâğıda basıl- mış ve temiz bir cilt içinde satışa çıkarıl- mü taşıyan bütün hususi kanunlarla Türk ve Askeri Ceza kanunlarının tam metinlerini ve bunlarla ilgili nizamna- meleri bir araya toplayan eserde, Temyiz mıştır. Yürürlükte bulunan ve ceza hük- Mahkemesi Tevhidi İçtihat, Heyeti U- mumiye ve Daire kararları, Askeri Tem- yiz Mahkemesi İçtihatları, T. B. M Tefsir kararları maddeler altında özetle- nerek açıklanmış, ayraca lüzumlu notlar konmuş, kan ve nizamnamelerle içti- hatlar arasındakı ilgi ve münasebetler i- şaretlenmiştir. Bu suretle eser, ceza mev- zuatını, kolay anlaşılır bir hale de sok- muş bulunmaktadır. Eserdeki kanun ve nizamnameler, bugünkü Vekâletler teşkilâtı esas tutu- larak ve metodlu bir sınıflandırma içinde verilmiştir. Kitaptan — istifadeyi — pratik bir hale sokacak olan fihrist ve indeksleri de bulunmaktadır. 3 ciltlik bu külliyatın satış fiyatı, ciltsiz olarak 50, ciltli 60 liradır. Abone- lere ayda 10 lira taksitle verilmektedir. Her yıl, değişen, kanun nizamname ve içtihatların abonelere muntazam olarak gönderileceği taahhüt edilmektedir. Sipa- riş, yazarlardan herhangi birinin adresi- ne yapılabilir. DÜNYA EDEBİYATINDAN SEÇME ESERLER KILAVUZU (Hazırlayan: Yusuf Ziya Bahadırdı. İstanbul 1955 Yenilik Basımevi. 115 say- fa, fiyatı 125 kuruş.) Bu kitap, okuma ihtiyacında olan, fa- t kitap seçme imkânları bulunmı- yan kimselere dünyaca bilinen eserleri tanıtmak gayesi ile hazırlanmış bir bib- liyografyadır. Daha çok, roman ve hikâ- ye kitaplarına yer Verilmiştir. Ele alman her kitabın, evvelâ bibliyografik künyesi ve adresi veriliyor; özeti nakledildikten sonra, Özellikleri açıklanıyor. Bu açıkla- "gerçek bilgi ve hükümler" ta- şıyan fikirler vardır. Bu kısımların ha- zırlanmasında, tanınmış yazarların kitap hakkındaki düşüncelerinden faydalanıl- mış, a u düşünceler, kitaptan nak- yrı ledilen metınlerle takviye edilmiştir. Kitabın ikinci Kısmı diyebileceğimiz bölümü Türk Edebiyatına ayrılmış ve yeni edebiyatımızdan 30 kadar hikâye, man, deneme kitabından bahsedilmiş- tir. Kılavuzun kadrosunun teshirinde ve eserlerin seçiminde vazıh bir plân bulun- madığı için, meselâ tiyatro çeşiine ait, eserde hiçbir kitap ver almamıştır. Bir fihrist veya indeksi bulunmayışı ise ki- tabın mühim bir noksanıdır. ahadınlının kitap temin etmekteki imkânlarının azlığını ye baskı güçlükle- rini takdir ederiz. Buna rağmen böyle bır eserin daha mükemmel olmasını gö- ül arzu eder. Kitap merkezlerinden u- zak bir yerde, bu kadarını yapmış olma- sı, Bahadınlıdan daha iyisini, istememiz için bir sebeptir. Kadro ve plân mesele- lerini hallettikten —sonra, bibliyografya kaidelerine uyularak yapılacak yeni bası- mı, bu eserden daha çok faydalanma im- kân mı sağlıyacaktır. AKİS, 5 KASIM 1955