5 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

5 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER protestoların o şahısların üstünden geçip daha yükseklere matuf tutulduğunu an- lamak için kör olmak lâzımdı. Nite- kim pazartesi günkü toplantılarda bu hususlar bahis mevzuu edilmişti. Cum- hurbaşkanının da hadiseleri dikkatle ta- kip ettiği şüphesizdi. Kabinenin yeniden gözden geçirilme- sine intizar etmek lâzımdır. Ancak eğer toptan bir istifa olursa hükümet bir pro gram yapmak ve Meclis Gurubundan i- timat istemek zorunda kalacaktır. Gerek Cumhurbaşkanın — Meclisi açış nutkun- dan, gerek bizzat Adnan Menderes'in kendisine sabık Başbakan — dedirtme- mek arzusundan, gerekse Zafer gazete- sinde çıkmış bir kaç yazıdan anlaşıldığı- na göre iyeni bir kabineyi kurmak vazitfe- sinin tekrar Adnan Menderes'e verilmesi en kuvvetli ihtimaldir. Ancak bu takdir- garantilerle Meclis gurubunun karşısına çıkmadığı takdirde Genel Başkanın iti- mat alması hiç de kolay olmayacaktır. Üstelik Mecliste kendisini hırpalamaya hazırlananlar vardır. İkinci bir ihtimal bazı bakanların yerine yenilerinin getirilmesidir. — Böyle k ları uzaklaştırmasını ve onların yerine milletvekillerinin tuttuğu şahsiyetleri al- masını beklemek lâzımdır. Ancak bu şek- lin Meclis Gurubunu tatmin edeceği »on derece şüphelidir. Guru mayülünün ne olduğunu seçimler vesilesiyle göster- miştir. İslâhat taraftarlarının bir «Men- deres kabinesi» ne girmeyi kabul edecek- leri son derece şüphelidir. Böyle bir şe yaptıkları takdirde islahatçılık vasılları kaybolacağı gibi siyasi istikballerini de tehlikeye koyacaklardır. Üçüncü ihtimal Adnan Menderes'in muvakkaten dahi olsa ön plândan çekil- meyi kabul etmesidir. Bu takdirde, tabii Başbakan namzedi Fuad —Köprülüdür. Ancak Fuad Köprülü Meclis Gurubunu İslâhata yanaşmak suretiyle tatmin ede- bilir ki, bugünkü şartlar altında o yola gidilmesini beklemek çok zordur. Çıkar yol peşinde Tek çıkar yol, bugünkü kadronun ol- uğu gibi yerini yeni bir kadroya bırakmasından ibarettir ve bu cereyan si- yasi çevrelerde güttikçe kuvvet bulmakta- dır. Demokrat Partinin 19 ların ihracıy- la ne kadar zayıflamış bulunduğu Mec- lis Başkanlığı için Fahri Belen'in, Gurup Başkanlığı için de Burhaneddin Onat'ın namzetlikleriyle ortaya çıkmıştır. Ne Fah- ri Belen'in, ne Burbaneddin Onat'ın şa- hıslarına kimsenin bir itirazı vardır. A- ma Demokrat Parti deyince hatıra ne Fahri Belen gelir, ne de Burbaneddin O- nat... İkisinin de temsili kıymetleri sı- fıra pek yakındır. Hâdiseler gostermıştır ki, eğer Ekrem Hayri Üstündağ partinin ISKATÇI! Fahri Belen Meşhur — olan — meçhul içinde bulunsaydı, AKİS'in geçen hafta belirttiği gibi Meclis başkanlığına mut- laka getirilirdi. Fevzi Lütfi Karaosmanoğ- lu veya Fethi Çelikbaş ise mükemmel birer gurup başkanı olurlardı. Fevzi Lüt- fi Karaosmanoğlu'nun — müsavi şartlarla bir kongrede karşısına çıkacağı Adnan Menderes'ten Genel Başkanlığı almasının bile artık hayal sayılamayacağı mıştır. Münevver siyaset ad mantar gibi yetişmediği evsafı haiz yirmi kişiyi birden - Feridun Ergin dahil - partiden ihraç etmenin bir kadro darlığına yol açmaması imkânsız- yeni ve taze kuvvetler sür'atle - çok sür'atle - almazsa Demokrat Parti çökmeye mahküm kalacaktır. Bir ümid ışığı Meclis gurubunun bu hakikati anlamış ve mesuliyetlerini kabul etmiş, olmasıdır. Bu gurubun azaları da- ima 'hatırlamalıdırlar ki ellerinde tuttuk- ları, kendi partilerinin değil, aynı zaman- da memleketin ve rejimin de kaderidir. Millet kendilerini Meclise bir takım va- zifelerle göndermiştir. Yerine getirilmesi lâzım gelen o vazifelerdir, yoksa bir ta- kım emirler değil.... Demokrat Parti işleri kendi bildiği gibi yürütmek azmini göstermiştir. Önümüz- deki günlerde bu yolda bazı güçlüklerle karşılaşması mümkündür. Bir defa onla- rı atlatabilirse, rejim kurtulacaktır. Zira Demokrat Partide sevk ve idareyi yeni fikirlerle yeni bir kadro aldığı gün mem- leketteki bütün huzursuzluk bir anda da ğılacak, partiler ve şahıslar arasındaki gergin vaziyet son bulacak, muhalefet da- tutarak muhalefet çinde yapmaya mecbur kalacaktır. O za- AKİS, 5 KASIM 1955